Regelgeving Drones (?) - wie weet meer?

• Topicstarter Topicstarter Duikvlucht
  • Startdatum Startdatum
Heb daar zelf ook nog op zo'n sleepnetje staan schieten met een 40l 70mm kanon, weet nog wel dat er meer naast ging dan erdoorheen :rolleyes:

Overigens heb ik net mijn luchtfotografie vergunning binnen en er wordt geen haar gerept over het bovenstaande.

Ook Nederland heeft "drones" binnen de krijgsmacht gehad.
Op het LUASK (Luchtdoelartillerieschietkamp) ten zuiden van Den Helder schoten luchtdoelartilleristen in spé op vlaggen die gesleept werden door doelvliegtuigjes. Deze vliegtuigjes werden radiografisch bestuurd. Onderhouden werden ze door Schreiner.

Vind ik ook, deze topic heeft een wel heel slechte titel. Trekt enkel "negatieve" bezoekers aan denk ik...
De multicopter wordt stilaan het slachtoffer van z'n eigen succes vrees ik, veel te veel aandacht.
Zou zonde zijn mocht deze vorm van modelvliegen aan banden worden gelegd.

Op RCgroups heb ik ook een topic gezien over hoe je niet met multicopters moet vliegen.
Die enkelingen die gewaagde en gevaarlijke vluchten uitvoeren zullen het verpesten voor de anderen die wel veilig vliegen.

Laatst bewerkt:
Naar mijn mening zal de overheid alles onder 1 noemer scharen. RC-vliegtuig/Drone/multicopter+camera/UAV/whatever. Simpelweg om het makkelijker te kunnen handhaven. Details worden wel ingevuld als het een keer goed fout gaat (=gedogen). Een zo breed mogelijke wet die niet elke keer aangepast hoeft te worden omdat de technologie zo ontzettend snel gaat vandaag de dag.

Natuurlijk hoop ik niet dat het bericht waar is. Even afwachten dus voor wat zekerheid. Tot die tijd blijft het speculeren :)

Edit* Streetbiker: dat is met alles wat populair wordt, dan zijn het de slechten die het verpesten voor de goeden. Om er dan helemaal niet over de praten gaat wel wat ver.
(en met populair komt goedkoop, met met goedkoop komt risico, en dan is het afwachten of de trend wegebt, of het nieuws haalt)

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet gelezen ?

TOELICHTING

De aanvrager ontwikkelt een alternatieve manier van energieopwekking.

Daarvoor worden testen uitgevoerd met een vliegtuig van circa 35 kg met een spanwijdte van circa 5,5 meter.

Het vliegtuig is met een kabel aan een generator verbonden en wekt door patronen te vliegen tot een hoogte van maximaal 1000 voet energie op.

Omdat het vliegtuig en de kabel een mogelijk obstakel voor het luchtverkeer kunnen vormen, is een bijzonder luchtverkeersgebied ingesteld.

In het BVG worden voorschriften gegeven waaraan de aanvrager moet voldoen, zoals het informeren van de Zweefvliegclub Noordoostpolder en de militaire luchtverkeersleiding te Nieuw Milligen.

Tevens wordt een NOTAM uitgegeven zodat luchtruimgebruikers op de hoogte worden gebracht.

Heeft met RC vliegen niks maar dan ook niks te doen . :D

Mvg Johan

Er worden hier een aantal aktiviteiten door elkaar gehaald.

Op het gebied van regelgeving rond onbemande vliegtuigen is het een en ander gaande. Zowel in Nederland, Europa en Wereldwijd.

De eerste schifting wordt gemaakt tussen beroepsmatig gebruik en recreatief gebruik.

Voor dat laatste is en blijft voorlopig de regeling modelvliegen aan de orde.
M.b.t. FPV komt er mogelijk wel een betere beschrijving van de regels.
ZEKER zal zijn dat het toestel binnen het gezichtsveld blijft van de verantwoordelijke piloot/commandant die het toestel EN het luchtruim om het toestel in de gaten kan blijven houden. Daarbij komt de afstand van b.v. 500/120 m in beeld.

Voor beroepsmatig gebruik van UAV's (of hoe je ze ook noemen gaat) zal een strenger regime worden vastgesteld met regelgeving ten aanzien van het toestel en de organisatie die het toestel gebruikt.

Hier is een onderscheid aan het komen waarbij gesproken wordt over de lichtste regelgeving voor toestellen beneden de 25 kg welke binnen Visual Line of Sight (VLOS)opereren en aan de andere kant toestellen tot 150 kg die buiten VLOS opereren.
Deze laatste zullen met allerlei middellen moeten worden uitgerust die er zorg voor dragen dat geen botsing met andere luchtvaartuigen, stilstaande objecten, of personen plaats zal vinden. Er zijn studies aan de gang om te bepalen wat hier nodig/zinvol/mogelijk is.
Ook zal de certificering van deze toestellen en de organisatie geen sinecure zijn.
Hier zal een beheersing van de Engelse taal aan de orde kunnen zijn maar dat zal een van de makkelijkste eisen worden.

Er wordt in diverse verbanden gesproken over de toekomstige eisen, waarbij het IVW (Inspectie voor Verkeer en Waterstaat) is in Nederland het orgaan dat er voorstellen tot regelgeving over schrijft. Ze hebben al een opzet die volgend jaar naar de kamercommissies gaat.

Het energie-zweef project staat hier weer los van. Het gaat om een zweefvliegtuig aan een lier waardoor met slimme besturingssystemen energieopwekking mogelijk is. De aanvraag gaat waarschijnlijk over vliegtesten los van de kabel om de vliegeigenschappen te bepalen.
Er zijn vergelijkbare projecten aan de gang met Kites.

Rick

Back