Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    @Peter Den , lees je mail even.

    Vroeger had ik nog wel contacten in de TV wereld maar ik woon niet meer in Amsterdam Zuid, dus helaas.
    Ben wel eens in gesprek geweest met Jeroen Pauw over mijn ziekte en het onbegrip en onbekendheid.
    Maar omdat ik nogal onbetrouwbaar was, ik kon elk moment in het ziekenhuis belanden, was een uitzending plannen niet mogelijk.
    En nu is Pauw van de TV, dus helaas.
    Ja, Hart van Nederland misschien, maar dat trekt niet echt volle zalen.
    En tja, het is toch al te laat, een paar jaar eerder had misschien nog wat kunnen doen, nu is het gewoon afwachten hoe het loopt.

    GJ
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee het is geen wassen ding,

    Je hebt je A1/A3 certificaat behaald.

    Je kunt je alleen als operator registreren in het land waar je verblijf is, het is niet geheel duidelijk of dat het hoofdverblijf moet zijn.
    Dus het kan zijn dat met de vakantie modelvliegers, dat ze in het ene land zich moeten uitschrijven om zich in het andere land weer in te schrijven, je kunt of mag nl maar in één land tegelijkertijd geregistreerd staan.

    Informatie haal je bij de bron vandaan.
    https://www.easa.europa.eu/document-library/general-publications/drones-information-notices-2020
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja dat zouden wij doen, beetje combatten.

    Is het ook niet, de antwoorden staan er erbij.

    Het is een EU verordening, het moet laagdrempelig zijn, de modelvlieger (in clubverband) mag er geen hinder ondervinden van de nieuwe regels.
    Een moeilijk online theorie examen is vragen om fraude dus om de beste man / vrouw van de club te sparen is het voor iedereen laagdrempelig gemaakt.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar ik krijg geen pasje.
    Ik heb ook niks ingevuld om een drone te registreren, dus operator te worden, ik heb mijn verzekeringsnummer ingevuld en toen ik op payment klikte kreeg ik dat ik geen drone operator ID kon krijgen omdat ik niet in Ierland woon.
    Wat ik begrijp is dat je een soort rijbewijsnummer krijgt en daarmee kan je je dan aanmelden bij bijvoorbeeld het RDW.
    Maar ik krijg dat rijbewijsnummer niet.
    Je kan de aanvraag ook niet afronden, want dat is ie nog niet.

    Capture.JPG

    GJ
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    @ GJVO

    Je kan een certificaat downloaden op de openingspagina helemaal rechts
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Maar dat is er wel, je hebt toch wel de Two-factor authentication aangemaakt of in ieder geval wat van die reserve code's bewaard?

    ff inloggen op je account en dan

    Het kleine grijze wolkje rechtsboven.


    upload_2020-12-11_20-18-36.png
     
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb het ierse examen net ook gedaan. Waarom iedereen roept dat het alleen maar over drones gaat begrijp ik niet helemaal, er van uitgaande dat die personen met drones, Multicopters bedoelt wordt.

    Even voor de duidelijkheid, voor de wetgever zijn alle op afstand bestuurde luchtvaartuigen gelijk. En de wetgever noemt die dingen drones.

    Maar in het examen wordt nergens ingegaan op de techniek van het luchtvaartuig dus ook niet specifiek over multicopters. Het gaat over klasses, vlieggewichten en afstanden tot objecten of mensenmassa's.

    Verder begrijp ik ook de onvrede over het gemak van het examen niet. Het is meer een middel om ervoor te zorgen dat iedereen op de hoogte is van de wet en regelgeving. Door zo'n toets aan het einde wordt zekergesteld dat je alle informatie tot je genomen hebt.

    Dat was hetzelfde bij de duitse toets. Een alinea tekst met daarna een vraag die je tijdens de vraag nog gewoon door kon lezen. Dat is toch juist prettig dat de drempel laag gehouden is.

    Wat ik wel graag zou willen is dat het mogelijk is om deze toets in het nederlands te doen. Niet voor mijzelf want ik spreek voldoende engels en duits om het elders te doen, maar wel voor mijn vliegcollega's.

    Mocht er voldoende animo voor zijn, dan zou ik zelfs wel bereid zijn om zelf een exameninstituut op te zetten omcdeze examens af te nemen om te proberen dit voor een reële prijs te kunnen doen.
     
    wim eon, Cnn en serge pot vinden dit leuk.
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Nee ik heb ook alleen een pdf bestand. Maar als je je toestellen niet kan registreren moet je idd wel een nl pasje kopen
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tonnie, meteen doen!
    Alleen loop je tegen een probleem op, je moet een gecertificeerde school zijn.
    En ik ben al dagen aan het zoeken hoe je dat kan worden.
    De oude opleider, het NLR, doet het niet meer.
    Ik heb echt geen idee hoe je dan als instructeur en examinator opgeleid moet worden, plus dat de scholen pas 1 januari, dus in de praktijk 4 januari, gecertificeerd worden.
    Maar als jij beter de weg weet, doen!
    Dan gewoon clubs tegelijk examen laten doen.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar je kan geen pasje kopen want je woont niet in Ierland.
    Ik heb ze alweer gemaild, je krijgt toch geen antwoord maar ik probeer het gewoon, en anders ga ik maandagmiddag wel bellen.
    Want bij jou staat op de eerste pagina ook gewoon, In Progress, dus het is een nog niet afgerond examen.

    GJ
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik zit nu in de auto. Ik kijk straks even. Geloof dat er staat examen afgerond. Maar id registratie nog niet. Daar kom je idd niet verder
     
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik heb de Duitse test zowel een stukje in het Duits gedaan en in het Nederlands. Met Edge kan ik de pagina gewoon van Duits > Nederlands vertalen. En ergens in een topic zijn de 40 vragen voor de Nederlandse cursus al in een .pdf bestand in te zien zelfs met de antwoorden erbij.
     
  14. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    klopt tot 2023 daarna niet meer dit is de overgang periode
     
  15. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    adres wijzigen in 160 Merrion Rd, Dublin 4, D04 T283, Ierland :rolleyes:;)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Toen ik ooit een rechtszaak won tegen een gemeente en daardoor ook landelijke de aandacht trok wilde men dat ik het in Pauw en Witteman kwam toelichten maar daar heb ik maar van af gezien.

    Op de NPO is inmiddels zoveel bezuinigt dat ze geen budget meer hebben om hier aandacht aan te besteden. Het AD is soms bereid om hier aandacht aan te besteden hetzij via een ingezonden lezersbrief. Startende journalisten mogen en willen dit soort onderwerpen ook graag oppakken.
     
  17. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    Even opletten nu. Want het heeft wel degelijk zin een beetje op te letten bij de "cursus". Er wordt duidelijk gezegd dat het vliegbewijs en de registratie als exploitant (operator) twee verschillende dingen zijn. Wij zijn meestal beide (sommigen zijn eigenaar van het modelvliegtuig en laten anderen ermee vliegen, dus dan is het wel apart).
    Je moet dus twee dingen hebben; je vliegbewijs, wat je in elk EU land mag halen zoals eerder in dit draadje te lezen is. En een exploitantennummer, wat je moet aanvragen in het land waar je woont.

    Wij zijn dan wel de piloot maar dat is dus niet hetzelfde als operator, tenzij je ook de eigenaar bent.
     
  18. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    O, en nog wat meer bewijs (bron: LinkedIn) dat zowel je vliegbewijs als je registraitie in heel de EU plus Zwitserland, Noorwegen, Ijsland en Liechtenstein geldig is:

    upload_2020-12-11_22-43-51.png
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Op het pasje staat een Iers nmr. Ik vrees dat dat spaak gaat lopen bij de rdw. Neemt niet weg dat je met je nl pasje en nl registratie in Ierland mag vliegen
     
  20. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Voor al onze enthousiastelingen onder ons. Lees dit eerst even goed door alvorens je jouw gegevens op straat(internet) zet:
    https://www.rijksoverheid.nl/onderw...antwoord/fraude-voorkomen-met-kopie-id-bewijs

    Veilige kopie identiteitsbewijs
    Geeft u toch een kopie af? Help dan misbruik van uw identiteitsgegevens voorkomen. U moet bijvoorbeeld uw burgerservicenummer afdekken of doorstrepen. Een veilige kopie van uw identiteitsbewijs maakt u zo:
    • Maak in de kopie uw burgerservicenummer onleesbaar, ook in de cijferreeks onderaan.
    • Schrijf op de kopie dat het een kopie is.
    • Schrijf op de kopie voor welke instantie of welk product de kopie is bedoeld.
    • Schrijf op de kopie de datum waarop u de kopie afgeeft.
    Voorkom een bak ellende!!
     
    wim eon vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina