Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. Xantip

    Xantip

    Lid geworden:
    18 jun 2018
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Oldenzaal
  2. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Limburg
    Update 31-05-2023:

    Ontwikkeling regelgeving

    In aanloop naar de 2 online-informatiesessies in april over de nieuwe regelgeving, het handboek en de vergunning door het ILT hebben de 3 bonden zich gedistantieerd van het “handboek” zoals toegezonden t.b.v. de sessies. De bonden hebben aangegeven moeite te hebben met de werkwijze en inrichting van de regeling en het vergunningstelsel voor modelvliegclubs. Een hernieuwd overleg hierover met het Ministerie is voorlopig gepland voor eind juni.

    De start van de aanvraagperiode voor een vergunning en de inwerkingtreding van de regelgeving schuift hierdoor ook verder door en het desbetreffende tijdstip kan voorlopig niet aangegeven worden.

    Federatie van Limburgse RC Vliegers
     
    Xantip en jve vinden dit leuk.
  3. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Limburg
    Zie ook KNVvL uitgave Modelvliegsport Nr. 2 - 2023, pagina 12, Nieuws van de voorzitter.
     
    Xantip en jve vinden dit leuk.
  4. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Limburg
    Nou, het is dan 1 september geworden, en de Regeling modelvliegen bestaat nog. Dat is dan maar fijn.
     
  5. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Citaat:
    "Vanwege de hoeveelheid aanpassingen en de afstemmingen die noodzakelijk zijn om tot een nieuwe concept Regeling Modelluchtvaartclubs- en verenigingen te komen, is de verwachting dat de nieuwe regeling pas actief wordt per 1 januari 2024. De Regeling modelvliegen vervalt dan per 1 juli 2024."

    Dus....;)
     
    Aeroplaniga vindt dit leuk.
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waarmee we dan (nog) weer minder kunnen en mogen dan na het vorige rampscenario?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Bruno,
    Er kwam zoveel weerstand vanuit de overkoepelende organisaties over dat "handboek", dat er besloten is dat ons huidige clubs regelementen misschien wel voldoende zijn.
    Dus.......:thumbsup:
     
    Helikapoter en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Overigens zit er zelfs binnen die oude regeling ook nog wat bespottelijks:

    LB modellen met een massa > 1000 gram vliegen ook onder de genoemde regels, waaronder:

    Artikel 1b
    • 1 Modelluchtvaartuigen verlenen voorrang aan vliegtuigen, helikopters, zweeftoestellen, vrije ballonnen en luchtschepen.
    • 2 In alle overige gevallen dat twee luchtvaartuigen kruisen op of omstreeks hetzelfde niveau, verleent het luchtvaartuig dat het andere aan zijn rechterzijde heeft voorrang.
    Hetzelfde niveau? < 23 m AGL? Ongetwijfeld :rofl:

    Artikel 2
    Onverminderd het Besluit luchtverkeer 2014 gelden voor een vlucht met een modelluchtvaartuig die wordt uitgevoerd in het verband van een modelluchtvaartuigclub of -vereniging, als bedoeld in artikel 2, onder 10, van uitvoeringsverordening (EU) nr. 2019/947 de volgende regels:

    • a. de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelluchtvaartuig en het luchtruim daaromheen; Op 21m50 of minder afstand?

    • b. de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelluchtvaartuig behalve wanneer de bestuurder wordt bijgestaan door een waarnemer die zich naast hem bevindt en zonder hulp visueel contact houdt met het modelluchtvaartuig en zo de bestuurder helpt om de vlucht veilig uit te voeren;

    • c. een hoogtemeter hoeft niet te worden gebruikt;

    • d. de vlucht wordt niet uitgevoerd buiten de daglichtperiode, zoals gepubliceerd in de luchtvaartgids;

    • e. de vlucht wordt niet uitgevoerd boven aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom; Hoe doe je dat met LB? Hebben de opstellers van dit verhaal ooit wel eens een ( bijv) F2B model gezien (tijdens een vlucht)? Kennelijk heeft men de consultatie niet serieus genomen. Daarin is uitgelegd waarom het volslagen onzinnig is om LB modellen tot deze categorie te rekenen.

    • f. voor een vlucht wordt geen vliegplan ingediend;

    • g. gecontroleerde vluchten zijn niet toegestaan;

    • h. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 120 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits
      • 1° voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerde luchthaven of een terrein dat geschikt is om tijdelijk en uitzonderlijk te worden gebruikt, waarvoor krachtens artikel 8a.51 van de Wet luchtvaart ontheffing is verleend, geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven respectievelijk de houder van de ontheffing;

      • 2° voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelluchtvaartuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;
    • i. in afwijking van onderdeel h zijn vluchten binnen het verband van een bij de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, de Federatie Limburgse Radio Controle Vliegers of de Samenwerkende Nederlandse Modelvlieg Verenigingen aangesloten vereniging toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim klasse G, mits wordt voldaan aan de in dat onderdeel genoemde voorwaarden;

    • j. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 450 meter boven de grond of het water, mits dit gebeurt binnen een aerodrome traffic zone van een militaire luchthaven waarop modelvliegen is toegestaan en dit gebied exclusief voor modelvliegen wordt gebruikt of met de andere gebruiker(s) sluitende afspraken zijn gemaakt inzake separatie;
    • Wat hebben LB modellen in deze categorie te zoeken? Niets. Wie heeft hier zitten slapen toen deze indeling werd gemaakt?
     
    Helikapoter en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bas heeft Henk en mij in actie gezien in Stadskanaal.
    Ik mag aannemen dat je observaties mijn verhaal ondersteunen?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    LB valt toch helemaal niet onder de EASA regelement.........:weetnie: (geen draadloze bediening):p
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat zou dat geweldig zijn....
    Maar nee, VV en LB worden gewoon beoordeeld alsof het RC modellen ("drones") zijn en verder geen gezeur:

    "Helemaal onbestuurd of met twee superdunne staalkabels?
    Kom op zeg... met dat soort gekken gaan we toch geen rekening houden?
    Eigen schuld. Moeten ze maar gewoon normaal doen..."

    Zo stel ik me de redenering voor van degenen die deze afgrijseljke regelgeving hebben bedacht en gesanctionneerd.
    Geen greintje historisch besef, geen sprankje interesse in de mensen die hun regelgeving treft, nada, nop....
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja toch logisch RC staat voor remote control, of dat dat nu radio grafisch is of met lichtsignalen (IR) of een draadje gebeurd, maakt niks uit.
    Maar het zal ongetwijfeld ergens in een vertaalslag mis zijn gegaan, waardoor radio control en remote control door elkaar zijn gehusseld.
     
  13. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    En weer een goed voorbeeld in het falend vermogen van de overheid, het verbaast ook niemand meer :cool:
     
    MicropropSport en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, het heeft er alle schijn van dat men gewoon geen idee had dat er zoiets als Lijnbesturing en Vrije Vlucht bestaat.
    Vrije Vlucht is ontzettend niet-remotecontrol.
    Hoe stuur je zo'n ding dan? Gewoon, vóór de start....:rofl:
    Maar het is natuurlijk om te janken om te zien hoe een (belangrijk historisch) deel van onze sport om zeep wordt geholpen door lieden zonder enige kennis van zaken. :(
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    194
    Locatie:
    noord limburg nl
    Maar het is natuurlijk om te janken om te zien hoe een (belangrijk historisch) deel van onze sport om zeep wordt geholpen door lieden zonder enige kennis van zaken. :([/QUOTE]


    Maar dat is niet alleen hier het geval.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Klopt, alleen maakt dat op zich het niet minder erg....
     
  17. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Nog ff en het is extinction modelvliegen.
    Maar niemand gaat op de barricade!!
    Daar is de modelvliegclub te oud voor .
     
  18. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Wij moeten in Enkhuizen ons prachtige modelvliegveld verlaten ( na ± 25Jr) omdat de boer de grond nodig heeft voor de "Stikstof depositie" , leve de regelgeving :hammer::(
     
  19. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    194
    Locatie:
    noord limburg nl
    Mooi (TRIEST) voorbeeld van mijn opmerking in post 1775
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Moeten we allemaal alvast uit gaan kijken naar een andere hobby, of is er nog hoop?
     

Deel Deze Pagina