Regels bouw F3L kist

Discussie in 'F3-RES' gestart door eigenwijs, 26 dec 2021.

  1. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Hoi,

    Ik heb mijn eerste RES kit binnen en voordat ik met bouwen begin wil ik toch nog even wat zaken rondom de regels voor het bouwen duidelijk hebben. Ik heb niet meteen de intentie om wedstrijden te gaan vliegen, maar wil dat ook niet uitsluiten. Daarom wil ik de kist wel volgens de regels bouwen. Maar die regels zijn voor mij wat onduidelijk.
    Allereerst leest het concept reglement niet lekker. Artikelen en sub-artikelen worden gewoon doorgenummerd ( 1,2,etc) maar hebben ook een subnummer (a,b,etc) Dat maakt het wat rommelig.
    Maar goed, da's niet voor hier denk ik.

    Waar ik een beetje mee worstel zijn de regels onder 2.1 van het concept reglement voor 2022. Daar staat in principe dat de hele kist, op de staartboom na van hout moet zijn. Bekleden van de romp met glasvezel of carbon is tot op zekere hoogte toegestaan.
    • Betekend dat dat een kunststof of metalen plaat waarop de sleephaak zit niet is toegestaan? De haak in een stuk multiplex vastzetten is ook wel een optie, maar lijkt me minder sterk dan bijvoorbeeld aluminium.
    • Mag je het stabilo met een kunststof of carbon tussenstuk op de staartboom bevestigen? En mag dat een zelf geproduceerd ding zijn dat ik op mijn 3D printer heb gemaakt?
    • Mag je zelf een servohevel maken (3D printen) voor het openen en sluiten van de remkleppen? Ik zie veel voorbeelden van een stokje dat met touw aan een servohevel is bevestigd en dat zou ik liever als 1 onderdeel willen maken.
    Tot zo ver mijn vragen voor nu. En alvast bedankt voor het delen van jullie inzichten.
     
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    3D print (klein) onderdelen zijn idd niet opgenomen in de regels. Deze zullen we op de jaarvergadering moeten laten passeren, om te beslissen of deze in ons (lokaal) reglement kan komen.
    Ik voorzie voor kleine onderdelen geen probleem maar dat is mijn mening.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2021
  3. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Dank voor je reactie.
    Dus, voor nu beter om de sleephaak bevestiging gewoon van hout te maken en de servohevel met een houtje te knutselen.
    De bevestiging voor het stabilo, daar zie ik carbon versies van in de verkoop en in gebruik op bijvoorbeeld de X-DREAM. Voor mijn gevoel maakt het dan niet uit of ik dat zelf fabriceer van plastic, of is dat echt not done?
     
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Lijkt me geen probleem.
    Voor onderdeeltjes zullen we daar toch wel flexibel in blijven. Als je echt een romp gaat 3D printen wordt het weer n ander verhaal.

    We zullen de ontwikkeling moeten blijven volgen.
    Het moet, wat ons betreft, een instap klasse blijven, daarin kan 3D-printing ook z'n weg vinden.
    (Maar ook dat is mijn mening en de meerderheid beslist of de FAI ).
     
    Lyckele vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina