regels mbt (wild) vliegen

+1

Zo simpel kan het zijn.

Nu vlieg je met een heli over het algemeen niet echt hoog maar kan me een verhaal van mn pa herinneren ( al ruim 30 jaar zweefvlieger, instructeur, examinator en privevlieger) dat ie ooit eens op zo'n 600m een modelzweefvliegtuig is tegen gekomen en die interpreteer je dan als een 1:1 kist ver weg terwijl het model in werkelijkheid erg dichtbij is... levens gevaarlijk en totaal geschift.

Laatst bewerkt:
Arjan,

Wist niet dat dit een discussie was,
Dus als ik mijn zoontje een speelgoed heli geef (of erger hij koopt hem zelf) van bart smit of ergens anders met een bereik van 60-100mtr en gaat dan hier in de zomer lekker vliegen (vlak bij Seppe, maar verder dan 3km en ja ze komen hier op die hoogte over de tuin) valt dit dan ook onder modelbouw, Zit niks in de doos wat er naar verwijst?
Denk dat ieder weet dat de wetten en regelingen in NL niet helemaal kloppen. Want volgens mij zoals de modelbouw in de regeling als "onbemande luchtvaartuigen" zijn bestempeld vliegen ze toch al illegaal ??? (geloof sinds dec.2009) Of moet ik hier dan weer wat anders lezen? Of moet ik mijn heli's ook laten registreren.

Tja dezelfde termen in verschillende wetten maakt het er allemaal niet duidelijker op

In artikel 14 wordt een onderdeel toegevoegd in verband met het opereren van onbemande luchtvaar-tuigen. Een onbemand luchtvaartuig, ook genoemd UAS (Unmanned Aircraft System), is een luchtvaartuig in de zin van artikel 1 van de Wet luchtvaart. Deze luchtvaartuigen dienen ingevolge artikel 3.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart te zijn voorzien van een nationaliteits- en inschrijvingsken-merk. In de huidige Regeling inschrijving Nederlandse burgerluchtvaartuigen zijn voor wat betreft het inschrijvingskenmerk drie combinaties vastgelegd: voor zweef- en motorzweefvliegtuigen, voor MLA’s (Micro Light Aeroplanes) en voor overige luchtvaartuigen.Voor de UAS wordt daar middels deze regeling een combinatie aan toegevoegd, te weten een cijfer-letter-lettercombinatie.

groet,
Dave

PS @jonkje bij ons komen ze in de zomer rustig op 90 a 100mtr over hoor en dat doe je volgens mij met een heli ook wel is. en het is nog steeds verder dan 3km van Seppe

Of moet ik hier dan weer wat anders lezen? Of moet ik mijn heli's ook laten registreren.[/I]

Niet anders, beter lezen. Modelvliegtuig = In deze regeling wordt verstaan onder een modelvliegtuig: een luchtvaartuig van geringe afmeting, waarvan de totale startmassa niet meer dan 25 kilogram bedraagt. In de regeleing modelvliegen lees je (als je dat doet!!) dat daarvoor geen registratie etc nodig is.

Het stuk wat jij citeert gaat over bijvoorbeeld militaire drones, die zijn veel zwaarder dan 25kg en moeten dat dus wel.

Arjan,

Dus als ik mijn zoontje een speelgoed heli geef (of erger hij koopt hem zelf) van bart smit of ergens anders met een bereik van 60-100mtr en gaat dan hier in de zomer lekker vliegen (vlak bij Seppe, maar verder dan 3km en ja ze komen hier op die hoogte over de tuin) valt dit dan ook onder modelbouw, Zit niks in de doos wat er naar verwijst?

Ja, die valt onder de regeling modelvliegen, jammer maar helaas. Zoals al door anderen aangegeven bevat de regeling modelvliegen enkele uitzonderingen op de luchtvaartwet waardoor onze hobby nog mogelijk is.

Dat de winkelier de regels niet kent is in deze niet relevant. Ook dat de fabrikant de regels niet kent is niet relevant. Die spullen zijn meestal gemaakt om internationaal verkocht te worden. Om van alle landen dan een folder erbij te doen waar de regels in staan is niet te doen, dan wordt het boekje met veiligheids aanbevelingen groter dan de hele doos waar het nu inzit. Jij als burger van het betreffende land dient de wetten te kennen. Dat is ook het enigste wat een rechter zal aanvoeren.

Ik heb in deze al vaker aangegeven dat dit een hyaat is in onze hobby. Het is prachtig dat de kinderen nu op zo een simpele en goedkope manier kennis kunnen maken met onze hobby, maar in deze ligt een opdracht voor ons modelbouwers om samen met de KNVvL en de Limburgse federatie een plan te maken om de speelgoed zaken te wijzen op de wettelijke regels in zake het modelvliegen.
Dit kun je doen door van de club folders te maken en die bij de lokale speelgoedzaken achter te laten. Zet dan in die folder een verwijzing naar de regeling modelvliegen, en besteed daar een klein hoofstukje aan.
De KNVvL kan dit doen door zo een folder naar de importeurs en fabrikanten te sturen.

Het andere gedeelte van jou post betrefd de CTR van Seppe, daar gelden weer andere regels.

Denk ook niet dat je in deze moet gaan zoeken naar de details van de wet, want wie zoekt zal vinden, en als het er niet is, zal het gemaakt worden....

Wat Theo al aangeeft, dat hiaat in de wet is wat op dit moment modelvliegen nog mogelijk maakt. Ga je op zoek naar de details die dit hiaat afdekken, dan ga je dus op zoek naar de wetgeving die modelvliegen onmogelijk maakt, en dat moet je niet willen....

Het is gewoon heel simpel: Niemand, of het nu jouw zoontje van vijf of mijn ouwe schoonmoeder is, mag een ander in gevaar brengen, op welke wijze dan ook, dus ook niet met een modelvliegtuig.

Daar hangt alles om, en zolang iedereen zich daar aan houd, is er niks loos. Gebeurt er wel wat, dan was dat gevaar blijkbaar toch aanwezig en bestaat het gevaar dat het met details in de regelgeving afgedekt gaat worden.

Gewoon gezond verstand gebruiken dus, en toch maar niet vliegen op jouw stukje land, ook al is het van jezelf: Er is nu eenmaal geen mogelijkheid om die sportvliegtuigjes te verbieden boven jouw land te vliegen, en in geval van een ongeluk, verlies jij ALTIJD (en met jou mischien wel heel modelvliegend nederland....).

Groet, Bert

Leuk voorbeeldje bij mij in de buurt..

Mijn vereniging huurt het veld waar wij op vliegen van de eigenaar van het betreffende veld.
De eigenaar heeft de rest van de omgeving in onderhoud gegeven bij een andere partij. Deze partij zorgt ervoor dat de omgeving netjes, schoon en alle beestjes kunnen leven zoals zij wensen. Deze partij heeft ook een regelgeving voor dit land opgesteld, waarin gewoon keihard wordt gezegd dat er niet met op afstand bestuurbaar materieel/materiaal gewerkt mag worden..
Dus vliegen, rijden of varen, het mag gewoon niet.

Wij hebben als club daar een ontheffing van, aangezien wij bij de werkelijke eigenaar huren en dit in ons contract is opgenomen..

Maar stel, iemand gaat in de velden om ons heen (word gebruikt als wandelgebied) vliegen, en ramt hierbij een hond. Of erger, de baas.
Die hond weet niet beter, en kijkt doorgaans niet omhoog, dus de vlieger is de sjaak.
Als je de baas raakt, is het eigenlijk hetzelfde, die baas heeft geen enkele reden om aan te nemen dat hij daar ff niet moet komen.
Daarnaast mag de vliegenier er gewoon niet vliegen, dus is hij al dubbel fout..

En vanwege mensen die het toch doen krijgen wij als vereniging last..
Immers, vliegtuigen/heli's horen bij die club, en als ze buiten hun vliegveld staan, heeft de club een probleem...

[...]
En vanwege mensen die het toch doen krijgen wij als vereniging last..
Immers, vliegtuigen/heli's horen bij die club, en als ze buiten hun vliegveld staan, heeft de club een probleem...
De club is er toch niet voor de handhaving? Laat ze de juiste instantie of de persoon zelf er op aanspreken in plaats van bij jullie er onterecht een probleem van te maken. Het lijkt me jullie goed recht om de klager daarop te wijzen en vervolgens gedag te zeggen :)

Volledig mee eens..

Maar als de betreffende bureaupersoon een modelvliegtuig op een melding ziet staan, gaan de gedachten meteen naar de dichtstbijzijnde club en de betreffende persoon linkt die dan meteen aan elkaar...

gevolg, een handhaver komt bij ons klagen of wij onze vliegers alleen op ons veld willen laten vliegen omdat ze allerlei meldingen binnen krijgen
Meestal hebben we in een paar minuten uitgelegd hoe het zit, en meestal zijn de betreffende handhavers ook zo weer op de hoogte gebracht (en heeft de wildvlieger dus een probleem )

Maar ja, je hebt maar 1 verkeerde nodig..
En naast dat verhaal, zitten wij ook in de aanvliegroute van zestienhoven, dus moeten we aanmelden bij de toren van zestienhoven
doen we het niet, en ze zien het kunnen ze er ook een probleem van maken
zij zien ook geen verschil tussen wildvlieger of clublid. Ze zien gelukkig wel de locatie, dat scheelt een hoop

Maar naast de administratieve dingetjes, wij mogen wel vliegen met wat er op het veld kan landen...
Electro, brandstof etc etc
Groot pluspunt :mrgreen:

@arjan, met beter lezen bedoel je dat je zelf de verwijzing van onbemand luchtvaartuig aanhaalt met verwijzing naar een artikel inde wet ik zeg alleen dat het verwarrend is als men 1 term gebruikt voor verschillende dingen. Maar ben het wel met je eens dat deze discussie nergens over gaat. Ben het ook eens dat de wet niet duidelijk is(als je op de overheid kijkt lees je echt dat de artikels in de regeling modelbouw regels allen zijn ingetrokken, terwijl bedoelt wordt een oude regeling, maar zo staat het er niet)

En zo was ik ook begonnen dat je een gezonde dosis verstand moet gebruiken.

Gr,
dave

Zoals ik naar regels kijk:

zolang je gezond verstand gebruikt, heb je op geen enkel punt last van regels. Misschien hebben ze nog een informerende functie, maar meestal zal iemand die verstand heeft van wat hij aan het doen is al deze zaken al weten.

ben je gewoon dom overal aan het raggen, of over mensen aan het vliegen etc, moet men wel een grond hebben om je op de vingers te tikken
Als je dit type persoon aanspreekt met een "ik vind"verhaal, krijg je vaak een grote mond terug en gaat men gezellig toch verder
als het al niet resulteerd in agressief gedrag..

dus maakt men regels waarmee men dit soort personen aan kan pakken

en vaak als je erg goed de regels leest, handeld iedereen ergens wel in strijd met de wet.
voorbeeldje bij de deur van een uitgaansgelegenheid, lees die regels een goed, en bepaal wie in de rij naar binnen mag..
die regels zijn er alleen om de uitsmijters een grond te geven om mensen buiten te houden zonder meteen aangeklaagd te worden..

Ben het ook eens dat de wet niet duidelijk is(als je op de overheid kijkt lees je echt dat de artikels in de regeling modelbouw regels allen zijn ingetrokken, terwijl bedoelt wordt een oude regeling, maar zo staat het er niet) ...

Echt wel, goed lezen dan klopt het precies, de "Regeling modelvliegtuigen" is per 10-12-2005 opgeheven, en tegelijk is op die datum de "Regeling modelvliegen" van kracht geworden, een nieuwe regeling dus, met een nieuwe naam ... en verder, deze regeling is een toevoeging op de geldende luchtvaartwetten en niet een zelfstandige regelgeving, dus je moet eerst de luchtvaartwetten raadplegen, en dan pas in deze regelgeving kijken ...

Juist. De luchtvaarwet stelt eisen aan luchtvaartuigen, wat een modelvliegtuig ook is en vervolgens worden er in de Regeling Modelvliegen aagegeven wat er voor een modelvliegtuig niet/of wel geldt. Modelvliegtuigen hebben immers geen gezagvoerder aan boord, geen transponder e.d.

Hoi Dave,
Ik bedoel het absoluut niet verkeerd hoor. Deze discussie komt elke paar maanden opnieuw naar voren en ik heb er al een paar keer aan mee gedaan dus ik denk zo langzamerhand te snappen hoe het zit. Een voorbeeld is deze:

.....verwijzing van onbemand luchtvaartuig aanhaalt met verwijzing naar een artikel inde wet ik zeg alleen dat het verwarrend is als men 1 term gebruikt voor verschillende dingen.

Dat is net zo verwarrend als het woord "hond" gebruiken voor teckels, pitbulls en golden retrievers :-) Totaal verschillende wezens die allemaal "hond" heten

Daar moet je echt een paar keer goed voor gaan zitten voordat je hem door hebt. Luchtvaartuigen zijn alle dingen die het luchtruim gebruiken. Van Boeing 747 tot speelgoedhelicopter en in principe vallen die allemaal onder de Wet Luchtvaart.
"Onbemande luchtvaartuigen" zijn een kleinere groep die ook onder de wet luchtvaart vallen. Als ze groot en zwaar zijn (meer dan 25kg) moeten ze geregistreerd zijn etc, maar ze zijn ook van een aantal zaken vrijgesteld. De kleintjes zijn de modelvliegtuigen en die zijn van een aantal andere zaken vrijgesteld (onder andere registratie, transponder, etc). En speciaal voor die groep luchtvaartuigen is de regeling modelvliegen van toepassing.

Voor ons modelvliegers geldt dat de hele wet luchtvaart van toepassing is, behalve de uitzonderingen en beperkingen die in de regeling modelvliegen worden genoemd. De belangrijkste om te onthouden is dat je weliswaar ook een luchtvaartuig bestuurt, net als de captain van die 747, maar dat je toch echt helemaal onder aan de rangorde staat. Je moet voor alles en iedereen wijken.

Als je de Regeling Modelvliegen in samenhang met de Wet Luchtvaart goed bestudeert zul je zien dat er nergens onduidelijkheden in zitten. Of eigenlijk is de enige moeilijkheid op het moment het FPV vliegen maar die discussie zullen we hier niet gaan voeren.

Back