Regels of gedragscode?

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Peter Den, 21 feb 2014.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Voor zover mij bekend zijn er niet een set samenhangende regels die gelden voor hellingvliegen.
    Uit de discussie naar aanleiding van een aantal mid-airs op de Maasvlakte is het misschien toch handig om, als uitgangspunt zoiets te formuleren als een gedragskode.
    Ik heb niet de ilusie dat dit nu direct alles oplost en ook voor mij staat dit een beetje haaks op de gedachte van vrijheid blijheid waar ik ook erg aan hecht.
    Het is bedoeld als een houvast maar kan wellicht toch leiden tot iets meer vermijden van vervelende maar vooral onveilige situaties.

    Ik geef hier een voorzetje ter discussie, gebaseerd op de regels bij hellingvliegen voor paragliders/schermvliegers.

    Basis verkeersregels:

    1: Bij conflicterende koersen wijkt men (beiden) uit naar rechts voor zover redelijk en mogelijk.
    : head-on koers; beiden wijken uit naar rechts
    : passeren langzame door snellere: de inhaler wijkt en de ingehaalde houd zoveel mogelijk koers

    2: Paralel langs de helling : degene met de helling rechts heeft voorrang, degene met de helling links wijkt uit, van de helling af naar rechts (passeert buitenom).

    3: bij haaks kruisende koers gaat diegene die van links komt in principe achterlangs:
    (wijkt dus tijdig naar rechts), behalve als hij paralel aan de helling vliegt met de helling dus rechts.

    3: laag gaat voor hoog: de hoger vliegende is in principe verantwoordelijk voor het ontwijken van een conflict.

    4: starten en uitvliegen dient ontzien en vrijgehouden te worden: een starter heeft voor de start wel de verantwoordelijkheid om uit te kijken of hij geen conflict gaat veroorzaken.

    5: model in landing dient ontzien en vrijgehouden te worden.

    Deze regels leiden eigenlijk al bij drukte op de helling dat het dan het beste is om langs de helling circuits te vliegen van links naar rechts: terug van rechts naar links gaat buitenom.
    Tevens geeft dit ook aan dat als er een groepje staat te sturen en dus ook te starten hier ruimer en met overzicht voorlangs gevlogen dient te worden.

    Veiligheid is zou een behoorlijk issue moeten zijn: dat zou ons door het dodelijke incident in Stuttgart wel duidelijk moeten zijn.
    Voornaamste is dat we aanleren meer vooruit te kijken (daar waar het model heengaat) en er op bedacht zijn dat mensen inderdaad starten of gelande modellen in het voorterrein ophalen.
    Wordt het drukker op de helling dan zal ieder met zijn model meer de vrije ruimte moeten zoeken en niet allemaal op een kluitje voor de start blijven hangen.

    Etiquette en gedrag:er zijn een paar irritante gedragingen ofwel slechte manieren die ongemerkt kunnen ontstaan.

    In navolging van iets vergelijkbaars bij het golfsurfen zou ik het willen noemen: “hogging the slope'': bijvoorbeeld, continu dicht voor de startplek langs blijven vliegen zodat anderen niet kunnen of durven te starten.
    Op zijn slechtst wordt dat het zogenaamde ''kantenfrasen”, kortbij en vlak voor de andere vliegers langs scheuren en dit eindeloos herhalen; zie hiervoor mijn opmerking over Stutgart.
    Iemand die zo wil vliegen dient zich ten alle tijde te realiseren dat hij overzicht dient te houden en hoewel dit allemaal heel stoer is, is het misschien aardig om te weten dat dit voor anderen bepaald niet zo leuk is als voor jezelf.
    Wil je zo vliegen, doe dat dan op een veilige plaats buiten de hoofdmeute.
    Zoals Serieuze F3f vliegers ook hun eigen plek zullen innemen en het ook duidelijk is dat dat nu niet het stuk is waar je als simpele recrant doorheen moet crossen.
    Meestal is hiervoor op de Maasvlakte wel ruimte genoeg.

    Ik hoop dat dit stukje constructief commentaar oplevert.
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben geen voorstander van vaste afspraken.

    Dan krijg je bij (bijna)brokken van die zinloze discussies over wie er voorrang heeft. (off-topic heb ik 1 keertje een model-zeilwedstrijd gezien en het gebekvecht over wie er nu van loef en lij komt heeft mij doen besluiten nooit aan zoiets mee te gaan doen!)

    Als je met een paar man hoog in een thermiekbel hangt en er is een mid-air ga je toch ook niet claimen dat je voorrang had omdat je links-om aan het cirkelen was en de ander rechts-om!


    Als er meerdere kisten in de lucht hangen moet je je bewust zijn van het feit dat je niet zomaar een beetje rond kan dartelen en dat je echt rekening met anderen moet houden.
    (Een dode Obelix is daar een mooi leermoment voor.....daar zal ik een volgende keer bij zulke drukte niet zo meer mee vliegen)
    En ook dat je dus wel eens een klapper kan maken....als je dat risico niet bereid bent te nemen moet je niet vliegen. De omstandigheden waren super voor de Twin Astir maar daar had ik het niet mee aan gedurfd om mee te vliegen.

    Een aanvlieging kan vele oorzaken hebben maar ik ben van mening dat, waar er 2 op elkaar klappen, er niet 1 schuldige is. Er zijn 2 man aan het knuppelen en samen is een situatie ontstaan waarbij ze zo dicht bij elkaar zijn gekomen dat er een aanraking was.

    Als je altijd lucht tussen de kisten houd is er niets aan de hand maar dit is niet makkelijk en dat weet iedereen die wel eens op een helling vliegt.

    Door de diversiteit aan kisten op zo'n dag kan je ook niet zeggen wie waar moet vliegen want misschien kan dat met het desbetreffende kistje niet. Als ik naar mijn vliegtuigen kijk vindt ik mijn Twin heet mooist als hij zo hoog en ver mogelijk vliegt met een heerlijk majestatisch vliegbeeld......mijn ex-obelix deed het het leukst als je laag, hard en zo min mogelijk rechtuit vliegt, en met 90cm span dus ook dichtbij.

    De discipline van gezond verstand en afspraken maken lijkt mij het belangrijkst.
    Dus als er al iemand vliegt, even een babbeltje maken. hoe vliegen we? Waar vliegen we mee? Wat zijn we van plan?
    Is het je eerste keer? Kom je combatten? Wil je F3F trainen? (dat laatste zal ik meteen voor landen want dat wil ik wel eens zien?)

    En als bepaalde 'manieren' niet samen gaan dan kan je altijd nog samen beslissen om te verkassen of even niet vliegen zodat de ander even kan.
    (dat is met de huidige mediamogelijkheden nog handig ook want dan kan er 1 filmen/fotograferen terwijl de ander vliegt.)

    We hebben eens een parapenter aan gesproken op de maasvlakte. Wij waren met meerdere grote schaalzwevers bezig en hij trekt recht voor onze neus zijn Parapente omhoog en begint heen en weer te kruisen. Wij hebben hem nooit aan zien komen en hij startte zo dicht aan de voet van het duin dat we hem zijn spul ook niet hebben zien klaar leggen. Voor ons was dit reden om met de grote kisten te landen (en met kleintjes verder te spelen op plekken waar we makkelijker bij hem uit de buurt konden blijven.)
    Daar had ik overigens geen moeite mee, ik gun iedereen zijn plezier aan zijn/haar hobby maar ik had het prettig gevonden als hij het even gemeld had. Dan konden we hem ook uitleggen waar wij mee bezig zijn en hem makkelijk de tijd geven om te starten en te vliegen. (hij had zich nooit gerealiseerd dat diepte inschatten tussen modellen en parapentes heel moeilijk/vrijwel onmogelijk is)
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Zover ik weet zijn er in de grote zweefvliegerij gedragsregels in deze. De eerste in de bel bepaald de richting en dat heb ik in de modelvliegerij ook altijd gedaan en mijn leerlingen aangegeven.


    Nee, ben ik het niet mee eens. Ik ben een keer uit de lucht gevlogen door iemand met een grote zwever. Ik was mijn nieuwe F5J kistje aan het invliegen en afstellen. Ik zat op 50 meter hoogte en die grote Last-down zat vele malen hoger en in de andere hoek van het veld. maar helaas, nog geen paar minuten later dook hij zo dwars door mijn F5J kistje heen. Ik had hem daar nooit verwacht en ook niet zien aankomen, mijn vriend die met mij meekeek zag hem ook niet aankomen. Wij hadden eerlijk gezegd helemaal niet in de gaten wat er gebeurde totdat er een halve vleugelhelft verdween van mijn kistje. Ondanks dat kon ik hem nog redelijk landen, maar een nieuwe vleugelset is net zo duur als een nieuw model......
    De dader deed heel laconiek en heeft verder niks van zich laten horen, hij had totaal geen schade op enkele krasjes na........

    De rest van je bericht kan ik mij wel een beetje in vinden. Laat het gezonde verstand werken en bespreek met je voorgangers hoe en wat en pas je aan, de eerste in de lucht of op het veld bepaald de richting/het circuit.......
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2014
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik kijk hier alleen naar met het duinvliegen in het achterhoofd. Hier heb je maar een beperkt gebied waar je kan vliegen dus zit je altijd bij elkaar in de buurt en loop je een groter risico om elkaar te raken.

    maar als je zo aangevlogen worden zoals jij beschrijft is inderdaad mijn opmerking verkeerd.
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik betwijfel of je mid-airs met hellingvliegen kan voorkomen met uitwijkregels. Over het algemeen klapt men niet op elkaar omdat er geen voorrang verleend wordt, maar omdat men elkaar simpelweg niet aan ziet komen of omdat de diepte verkeerd wordt ingeschat.

    Bij het hellingvliegen blijf ik, nog meer dan tijdens thermiekvliegen, heel veel naar mijn eigen model kijken. Als je voorlangs wilt vliegen is 'even aan de andere kant kijken of daar iets hangt' erg moeilijk. Je eigen model vliegt snel en dicht bij het duin, dus je hebt geen tijd om langer dan een fractie van een seconde weg te kijken. En dan zie je wel eens andere modellen over het hoofd. Geen kwestie van onwil, maar een beperking van het hellingvliegen.
    Verder wordt er bij drukte vaak met een grote diversiteit aan modellen gevlogen, van groot tot klein en van langzaam tot snel. Daardoor zijn onderlinge afstanden erg moeilijk in te schatten, zelfs kortbij is het moeilijk. Ik probeer mijn model nooit door de 'zichtlijn' van een ander model te vliegen, dan weet ik zeker dat ik er vrij van blijf. Ook als ik denk dat ik veel dichterbij of verder weg zit.

    In het Maasvlakte draadje werd gesproken over een soort 'circuits' die je aan kan houden voor het laag vliegen. Je verkleint daarmee de kans dat er onverwachts iemand vanaf de andere kant komt. Ik denk dat je daarmee meer botsingen voorkomt dan met het afspreken van voorrangsregels.
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik heb een tijdje rc auto gereden (100kmh plus) dfaar kijk je juist voor de auto ipv njaar de auto .
    Dit doe ik nog .
    er is altijd tijd om te kijken waar je heen gaat en de beste truuk is nog altijd zichtbaar lucht tussen de toestellen houden .
    Het aparte is juist dat als je gaat vliegen met geroutineerde modelvliegers aan een helling er automatisch door iedereen een cirquit gevlogen wordt .
    Nu is er een verschil tussen duin en helling vlieggen . aan het duin wordt over het algemeen alleen maar heen en weer gevlogen parallel aan de helling .Hierdoor wordt het luchtruim vrij snel zeer krap ,ook al vlieg je met meerdere vliegtuigen het zelfde rondje . in mijn ogen is dan een beperkt aantal toestellen beter hanteerbaarbaar omdat deze beter in de gaten zijn te houden dan een zwerm en kun je beter anticiperen .
    Aan een landelijke helling kies je juist de helling om hoogte te winnen en steek je daarna het dal in voor thermiek . een aantal zal het lekker vinden om het gras aan de hellingrand te proberen te kortwieken of de 35mhz antennes tot 2,4ghz stompjes te reduceren :) . ook hier is dan een beperkt aantal beter .
    het aantal is dan afhankelijk van de draagband van de helling en wat je van te voren afspreekt .
    beter een paar korte simpele regels dan een boekwerk wat toch voor de helft word vergeten .
    in mijn ogen heeft landing voorrang boven start (start is vrijwillig waarna een landing verplicht wordt).
    cirquit afspreken met of tegen de klok (geen 8ten vliegen omdat je dan gaat kruisen )
    max aantal vliegtuigen afspreken .
    roep start of landing .
    als iedereen zowel hoog als laag het zelfde cirquit vliegt hoef je niet op te letten op kruis verkeer .
     
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Ik ben het met veel wat Justus en Raymond naar voren brengen niet perse oneens, maar het gaat een beetje voorbij aan de intentie van mijn verhaal.
    De allergie voor introductie van nieuwe regeltjes deel ik.
    Echter voor alle sporten die dezelfde problemen kennen als het recreatieve modelvliegen en met name hellingvliegen kent men verkeers- of gedragsregels.
    Niet primair met de bedoeling om conflicten over aansprakelijkheid uit te vechten (waar het wel toe kan leiden in geval van zeer grove nalatigheid), maar om duidelijkheid te scheppen in potentiële conflictsituaties.
    De regels die ik voorstel zijn niet anders dan voor paragliding en waarschijnlijk ook zweefvliegen en gaan ook uit van de zelfde achtergronden die gelden voor zeilen en golfsurfen.
    Ik denk toch dat jullie dit soort afspraken wel nuttig vind als het om ontmoetingen van twee bemande luchtvaartuigen gaat: het is best aardig als die weten hoe uit te wijken.
    Ik neem ook aan dat je het nut inziet van de regel om op vaarwegen met tweezijdig verkeer stuurboordwal te houden.

    De vergelijking met de ogenschijnlijk onaangename miereneukersfeer bij (model)zeilwedstrijden gaat niet op: het spel met de regels is bij wedstrijdzeilen integraal onderdeel van de wedstrijd en wordt door normale wedstrijdzeilers ook niet als storend ervaren: bij recreatief zeilen dienen de regels alleen om duidelijkheid te scheppen en aan te geven hoe te handelen ter voorkoming van aanvaringen.
    Het lijkt mij nog steeds best best nuttig om een zeker houvast te hebben zodat gedrag een beetje gestuurd wordt en veiligheidsbesef toeneemt en het is eigenlijk een beetje raar dat de regels die voor parapente van toepassing zijn niet gewoon geadopteerd en geaccepteerd zijn voor het modelhellingvliegen.
    Ik ben het met Raymond eens dat deze regels weinig zullen opleveren voor diegenen die ruim van de helling vliegen en ja ook daar mid-airs niet altijd kunnen vermijden.
    Daar staat tegenover dat de mid-airs wat ruimer van de helling, dus waar meer overzicht is, dikwijls mild zijn en ook weinig gevaar opleveren.
    Maar van de opmerking:
    schrik ik wel een beetje, terwijl ik me juist naast Raymond altijd zo safe voelde staan.
    Dit is in feite onacceptabel en nu net met dit fenomeen heb ik al een hele slechte ervaring, om maar te zwijgen over het dodelijke ongeval in Duitsland.

    Wat is nu het nut van deze regeltjes: net zo als je op een drukke vaarweg niet in je eentje bakboordwal zal gaan varen zal je op een drukke helling niet van rechts naar links aan de helling moeten gaan vliegen.
    Net zoals je buiten zicht, kort voor een havenmonding niet gaat oversteken zal je, ook als je kort aan de helling vliegt bij het passeren van het gebied waar gestart wordt toch ruimte moeten nemen om met overzicht te passeren.

    Het gaat er om dat er meer besef is wie in situaties de primaire verantwoordelijke is voor het vermijden van mid-airs of aanvliegen van personen.
    Vriendelijke communicatie vooraf aan de helling is prima, maar niet iedereen is daar even ontvankelijk voor en een argumentatie in de zin van: vlieg bij voorkeur zo of zo want daarmee vermijd je conflicten vanwege deze regels en consensus maakt misschien meer indruk.

    Mee eens, behalve:Het is nu juist nuttig als deze circuits gebaseerd zijn op voorrangsregels, daarmee is nieuwkomers ook uit te leggen waarom.

    Geprojecteerd op de voorstellen voor sectoren voor de Maasvlakte gaat het eigenlijk over hetzelfde: ook daar wordt gesuggereerd om bij drukte de ''groene'' sector, dus de plek waar de meesten gegroepeerd staan te knuppelen en te starten bij het voorlangsvliegen te ontzien.
    En nogmaals, het is onacceptabel (en ook nog eens heel irritant en onbeleefd) hier kort voorlangs te kruisen als je niet volledig overzicht hebt.
    Dus of je vliegt de hele helling , maar met een ruime uitwijk voor de groene sector, of je vliegt circuits ter linker of rechterzijde.

    Ik heb een beetje het gevoel dat er gedacht wordt: weer regeltjes en die weerstand begrijp ik, maar ik heb toch het idee dat er naar de inhoud, het waarom en bedoeling iets te weinig gekeken is.
    (misschien had ik tekeningetjes moeten maken, want het is allemaal heel eenvoudig en logisch)

    (ter verduidelijking een voorbeeld: mijn zelfbouw vliegende vleugel van 2 mtr is op de Wasserkuppe op ongeveer 2 meter hoogte en 2 meter voor de helling bij een doorstart finaal uit de lucht geramd door een ''Kantenfräser'' die de helling links nam; deze had zelf weinig schade; geen excuses en meneer Lutz is dan ineens ook niet thuis.
    Schadevergoeding komt al helemaal niet in beeld want het is maar een zelfbouw van hout lijkt er gedacht te worden.
    Mijn model was totaal versnipperd maar ik realiseer me achteraf dat ikzelf normaal gesproken enige seconden later gewoon op die plek had gestaan; in dat geval zou er sprake van een ernstig ongeval geweest zijn en ik vind niet dat we dit als een normaal risico van hellingvliegen mogen beschouw
    en)

    En Raymond, stel je even voor dat bij je eerstvolgende hellingstart met je Elefantje je finaal aan splinters wordt gevlogen door een glasbak die ''wel eens andere modellen'' over het hoofd ziet.'' en daarna niet eens aanspreekbaar is?
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Een groot verschil met varen (er zijn er wel wat meer hoor! ;-)) is dat je daar altijd tijd hebt om even goed om je heen te kijken voordat je een bepaalde manoeuvre in zet.
    Je bent dan niet ineens de orientatie op je boot of schip kwijt en turbulentie zal niet ineens je vaartuig op 1 oor gegooid hebben. Je kan dus even rustig om je heen kijken of je niemand in de weg zit, of niemand jou in de weg zit.
    Ik ben dan wel eens zo geconcentreerd met een manoeuvre bezig dat ik geen rekening meer kan houden met overige scheepvaart. Dan heb ik van te voren mijn intenties duidelijk gemaakt, dit spreek ik af met de overige scheepvaart, ik begin pas als hier ruimte voor is en ik moet er op vertrouwen dat de andere schepen hier rekening mee houden.

    De enige overeenkomst die ik hierin kan maken is dat je heel erg veel wint als alle piloten bij elkaar binnen gehoorsafstand staan (wat gelukkig al vaak zo is) en dat je even aan kondigt dat je hard "van Rechts!!!" voorbij wilt komen. (wat gelukkig al vaak gebeurt) Maar hiermee dek je alleen maar af dat je een aanvlieging recht voor je neus zoals met Obelix en die mooie kist van Terrence probeert te voorkomen.

    Ik zie echter ook wel eens contact bij het 'gewone' circuit vliegen. Puur door verschil in diepte-perceptie is niet in te schatten of je, als je een bocht in zet, wel of niet ruim vrij van een ander blijft. Lucht tussen jou en de ander houden is de enige echt goede manier.

    De vriendelijke vriend die jouw kist in tweeën vloog heeft nooit gekeken of hij wel zo voorbij kon komen en dat hij niet eens even een praatje komt maken na wat er gebeurt is is diep triest.

    Ik denk dat Raymond, als het zo druk in de lucht is, niet zomaar zijn Elefant van het duin zal gooien. En als hij dat wel wil doen hij dan even in de groep gooit of er een gaatje is om met een 5 meter schaalbak de maiden-vlucht te kunnen maken.
    Ik weet zeker dat iedereen die ik ken dan zonder twijfel zijn kist even neer zal zetten of ruim uit de buurt blijven om daar tijd en ruimte voor te maken.
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Peter, fijn dat je meestal met een goed gevoel naast me staat.
    Over mijn opmerking over het 'naar de andere kant kijken': ik doe dat zoveel als mogelijk. Echter, uitgebreid de andere kant bestuderen gaat niet altijd, en als iemand met zijn kist links besluit even laag over te komen en ik besluit datzelfde net van rechts te doen, dan zie je dat niet aankomen. Als ik eenmaal aangedoken ben en plat langs het duin ga (niet plat langs de mensen! dat doe ik alleen soms als ik alleen bij de rand sta, en dan nog niet zo extreem als je het soms in Duitsland ziet) dan is er weinig gelegenheid meer om nog naar de andere kant te kijken. Indien mogelijk communiceer je, maar bij drukte gaat dat niet altijd.

    De oplossing ligt denk ik, zoals al eerder besproken, in afspraken over de vliegrichting vlakbij het duin. Als die er niet zijn kunnen van beide kanten vliegtuigen komen, en dat is vragen om botsingen. Verder ben ik altijd aan de voorzichtige kant. Als het me te druk is dan vlieg ik niet (vorige week heb ik ook minder gevlogen dan sommige anderen, maar met camera's vermaak ik me ook), en voor een model als de Elefant vraag ik inderdaad een momentje de ruimte.
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Toch vind ik die Franse methode wel waardevol.
    Heel hard roepen "PASSAAAAGE van RECHTS" (of links, voor, achteren)
    Uiteraard eerst even kijken of het kan.
     
  11. houtjesplakker

    houtjesplakker

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Dirk, geheel met je eens. Dit is echt wel het minimum wat je moet doen voor enige vliegveiligheid. Maar beter is zoals de Fransen op "Plateau de Pardines" vliegen alleen zoomertjes, dicht langs de helling, van links naar rechts. Jou wel bekend.
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Daar ligt nu het het knelpunt
     
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    Daar zijn de condities anders. Wij duiken niet van +150m naar beneden, maar van 15m, en de snelheid blijft binnen de perken.

    Het is maar 1 a 2 keer per jaar erg druk op LVS & MV. Op zo'n dag kiezen de piloten zelf waar ze vliegen, en hebben zo zelf het risico van midairs in de hand. Het is ook een deel van de lol en de spanning, om in zo'n vol luchtruim te vliegen. Er vliegt regelmatig een kistje over de weg in het hek, of op een auto, maar dat heeft nog nooit tot problemen of schade voor omstanders geleid.

    Wat wij doen is redelijk onschuldig, en hoe drukker het wordt, hoe meer schuim en combat je ziet verschijnen. Als je daar met een glasbak doorheen durft, moet je dat vooral niet laten. De schuimpjes lijmen we wel weer in elkaar.

    Regels schieten het doel voorbij, als gebruik van het boerenverstand en het opdoen van wat ervaring afdoende zijn.

    Iedereen die bij de laatste sessie aanwezig was heeft hier van geleerd. Een volgende keer als het zo druk is, zul je zien dat sommige mensen toch even iets verderop starten, en zo hoort het ook als de kist je lief is, en je graag schadevrij van je kostbare vrije tijd wilt genieten!

    We blijven een stelletje cowboys, op een prachtige plek, waar niemand last van ons heeft, en toeschouwers van ons genieten. Gewoon lekker doorgaan!
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    En toch bespeur ik hier weer de ikke ikke mentaliteit. Er zijn toch steeds weer mensen die willens en wetens overal tegen zijn en vinden dat iets toch altijd moet kunnen.
    Als je perse met hoge snelheid laag en kortbij voorbij wil vliegen dan ga je toch lekker ergens anders alleen op de berg of het duin staan. Ga je bij de groep staan dan pas je jezelf daar maar bij aan.
    De verhalen die ik hoor over de wasserkuppe waar men regelmatig vliegtuigen op die manier uit de lucht ramt ken ik ook en is voor mij een reden om daar niet naartoe te gaan.
    Of het nu een schuimpje is of een glasbak, schade aan mijn toestellen heb ik liever niet en zeker niet als de dader ook nog eens niet wil opkomen voor de ontstane schade. 1 keer is meer dan genoeg in deze..........
    Ik heb nu 2 kisten klaarliggen die dan gebruikt gaan worden om dat in de lucht op te lossen, en ja, dat zijn ook nog eens 2 glasbakken die ik best wil opofferen daarvoor......... en er is al 1 genomineerde.....
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben absoluut geen tegenstander van afspraken maken! Integendeel!

    Maar ik denk niet dat je die hier op het forum vast kunt leggen. Daarvoor zijn de omstandigheden te wisselvallig en de vliegtuigen te divers. Die afspraken moeten op locatie gemaakt worden en als je je daar dan niet in kan vinden....tja....dan moet je misschien ergens anders of (nog) niet gaan vliegen.
     
  16. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    Evenzogoed zijn er altijd weer mensen met een zogenaamde groepsmentaliteit die dat vooral inschakelen om hun eigen gelijk te krijgen.

    Het aanpassen van het gedrag bij het hellingvliegen kan gewoon, en gebeurt ook gewoon. Zie het voorbeeld van Arjan, waarbij een flinke brul om niet meer zo kort voorbij te vliegen gewoon werkt!

    Direct contact met elkaar werkt gewoon het beste, ook al omdat de omstandigheden zo ontzettend wisselend kunnen zijn.

    Ik vind dit soort uitspraken nogal kinderachtig, en dat is wat mij betreft de belangrijkste reden tegen regels/gedragscode. Zodra die regels er zijn worden ze misbruikt om daders aan te wijzen. Maar op het duin, en op de Wasserkuppe zijn er geen daders. Men MAG nou eenmaal snel of langzaam langs de helling vliegen, en daarbij IS er een risico op kleine of heftige grote crashes, waar NIEMAND wat aan kan doen.

    Zo ben ik ook eens een prachtig zelfgebouwd vleugeltje kwijtgeraakt doordat een snelle Duitser 'm doormidden vloog. Maar ik heb er geen traan om gelaten, omdat dat nou kan gebeuren! All part of the game, en als je je geen schade door mid-airs kan veroorloven, kun je beter niet gaan vliegen in een groep.

    Gebruik gewoon je verstand, luister en overleg met elkaar, dat werkt die paar keer per jaar gewoon het beste.
     
  17. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    En Amen.
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    @ Prop-er, wat schade vliegen betrefd even mijn eerste berichtje in deze draad lezen, dan begrijp je het misschien wel.

    Voor mij hoeven al die regels ook niet, en dat is eigenlijk ook wat ik aangeef, kom je op het duin of de berg en wil je vliegen dan kijk en bespreek je wat de vliegers die er al zijn doen. Bevalt het je niet wat ze doen dan ga je ergens anders heen.
     
  19. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Vlieg je vaker op de MV? Als je dan wraak gaat nemen, laat het dan even RUIM van te voren weten. Dan ben ik pleite namenlijk......
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2014
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat is er nu gebeurt in dit draadje dat het weer zo'n rare sfeer krijgt?

    Dit is toch gewoon een draadje met argumenten voor of tegen regels en/of afspraken?

    (of ligt het aan mij dat ik het zo lees?)
     

Deel Deze Pagina