Regels of gedragscode?

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Peter Den, 21 feb 2014.

  1. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo

    Goedemiddag meneer TC01 ,

    Ik snap hier helemaal niets van, dreigementen(of beloftes) horen hier echt niet thuis, hiermee wordt alle voor- en napret tot model(helling) vliegen, toch behoorlijk bedorven in mijn ogen.

    Vecht zo'n geschil in de persoonlijke sfeer uit en niet hier.

    just my 2 cents.

    met vriendelijke groet


    Terence
     
  2. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    @Justus: eens, krijgt nu ook deze discussie een naargeestig randje?:confused:
    En niks ''Amen'': er passeren opmerkingen die op zijn minst merkwaardig zijn en wel commentaar verdienen.

    Voorlopig denk ik dat er wellicht een paar deelnemers zich iets meer van hun verantwoordelijkheden bewust worden en leren verder vooruit te kijken of gebieden met vergroot risico (voor de startplaats ) te vermijden; dat lijkt me winst.

    In algemene zin ben ik het helemaal eens met dat communicatie, je verstand gebruiken, elkaar waarschuwen en je uitspreken de goede uitgangspunten zijn.
    In algemene zin ben ik het er ook mee eens dat bij drukte zekere risico's ''im kauf'' genomen moeten worden en als je dan zo nodig wilt hellingvliegen je daar ook niet te dramatisch over moet doen.

    Dat ''slopesoaring rules'' hier wellicht weinig, (maar wellicht iets) kunnen helpen, ik denk het, maar maak mij niet te grote illusies over.

    Ik leg me er al bij neer dat de weerzin tegen vaste afspraken en regeltjes er voor zorgen dat mijn uitgangsbetoog het niet gaat halen maar blijf met het gevoel zitten dat er niet echt begrepen wordt waar het me om gaat en wat de betekenis daarvan is.
    Maar nu: Zekere risico's, maar deze uitspraak kan ik echt niet plaatsen:
    Nou en of wel: iemand die willens en wetens ,zonder overzicht , zelfs zonder zicht, met een ''ubermodell'' een kwetsbaar deel van het vlieggebied met hoge snelheid en beperkte manouvreerbaarheid invliegt is zeker een dader.
    Maar omdat er geen ''regeltjes'' geformuleerd zijn kan je makkelijk zeggen ''men mag nu eenmaal snel of langzaam langs de helling vliegen'', maar dat maakt het nog niet in ''OK''.
    Het blijft simpelweg onverantwoordelijk gedrag dat naast mid-airs ook tot ernstiger consequenties kunnen leiden en waar hierover maar gezwegen wordt.

    Uiteindelijk gaat het om verantwoordelijkheidsgevoel en fatsoen en daarvan ben ik bij Vincent volkomen overtuigd, dus daarom snap ik die uitspraken ook niet.

    Dat je niet altijd op fatsoen hoeft te rekenen bewijzen meerdere ervaringen op bv de Wasserkuppe wel en nu juist daar worden, (maar opvallend; alleen tussen eigenaren van dure ''kaufmodelle'',) aansprakelijkheidsconflicten uitgevochten.
    De frustratie die dat oplevert zoals bijvoorbeeld bij TC01 krijgt hier weinig begrip en daarom mogen zijn uitspraken ook wel op een beetje coulance rekenen.

    Op die momenten dat je niet meer op fatsoen kunt rekenen is het wel zo aardig in ieder geval een basale regel aan te kunnen voeren als je iemand verzoekt zich anders te gedragen.
    Nee, niet vanwege schadeclaims, alhoewel in geval van een ernstig of dodelijk ongeval ontkom je daar ook niet aan.

    Fatsoen: ondanks dat er geen regel zich hiertegen verzet vind niemand het leuk als hij aan het (thermiek)vliegen is er iemand anders op een metertje een Quadcopter voor zijn neus hangt: de lucht is vrij toch? (is het gebeurt)
    Fatsoen: niemand haalt het toch in zijn hoofd als de F3F mannen een baantje uitgezet hebben daar eens lekker een flinke schaalbak doorheen te crossen: lucht is vrij toch?
    En nu juist die F3F-mannen zetten , uit verantwoordelijkheidsgevoel neem ik aan, een eigen baantje uit en halen het ook niet in hun hoofd om dat dwars door de recreantenstartplaats te doen.
    En denk nu niet dat dit alles ver weg is: laatste keer op de Maasvlakte mocht ik ook al meemaken dat iemand zijn F3F bak lekker voor de startplaats heen en weer ging laten fluiten; naar ik mag aannemen uit onnozelheid maar net zo hinderlijk.

    Het valt me op dat in deze discussie niemand vraagt naar het waarom van de door mij voorgestelde regeltjes maar voornamelijk heeft over: ik wil geen regeltjes.
    De regeltjes dienen tot bewustwording van wie in een bepaald geval de zwakkere partij is en wie dus de verantwoordelijkheid heeft die partij te ontzien.

    Ik weet toevallig wel hoe het toegaat in het surfer-wereldje: surfer-rules hebben geen wettelijke basis (water is vrij) maar zijn internationaal gekend en gerespecteerd: als je in een druk gebied het in je hoofd haalt aan ''dropping in'' te doen wordt je bij de eerstvolgende gelegenheid gewoon in elkaar geslagen.
    Er zijn veel overeenkomsten tussen het golfsurfwereldje en hellingvliegen; ik mag hopen dat het daar bij ons niet naar toe gaat.
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Tot dit moment heb ik me niet in de discussie gemengd hoewel mijn post 958 in het "Hellingvliegen Maasvlakte" draadje mogelijk de aanleiding was voor deze discussie.

    Vliegen met meerderen op een relatief klein gebied leidt onherroepelijk tot risico's. Bij indoor vliegen is dit niet anders. Daar worden afspraken gemaakt zoals vaak het vliegen van een linker circuit, iets dat met niet te veel wind ook op het duin mogelijk is, maar bij 5 Bft of meer niet.
    Ook wordt er indoor over het algemeen ook niet samen gevlogen met heli's en vastvleugeligen. En als je met een kwetsbaar/kostbaar/uniek model wilt vliegen zal je daar een specifiek tijdslot voor reserveren.

    Verder moet ik zeggen dat ik in mijn 56 jarige modelvlieg ervaring nog nooit heb meegemaakt dat iemand expres een ander aanvloog, behoudens in onderling overleg, bv combat met schuimpjes.

    Ik heb wel meegemaakt dat mensen meer risico namen door hun vliegstijl dan ik objectief gezien verantwoord vind. En ik ben ervan overtuigd dat dit ook op mijzelf betrekking heeft (gehad).

    Wat ook vaak gebeurt is dat mensen meer risico namen dan zij zich realiseerden door zonder blikken of blozen starten zonder dat ze letten op wat er in de lucht zat. Niet alleen bij modelvliegers, maar ik heb op LVS een keer meegemaakt dat zonder waarschuwing een parapenter van achter ons startte terwijl een groot zwaar model net langs de helling kwam, het ging maar net goed.
    Dit kan makkelijk gebeuren bij mensen die in hun eigen wereld leven (en dan bedoel ik niemand specifiek en zeker niet niet Justus) of mensen die het vliegen nog niet voldoende in de vingers hebben en buiten hun eigen model geheel niets zien.

    Helling vliegen met meerderen brengt risico's, dat moet je je blijven realiseren. Het is wel van belang die risico's te minimaliseren zonder het plezier en gevoel van vrijheid teniet te doen.
    De enige algemene afspraak die werkt is met elkaar communiceren en elkaar respecteren.
    Dat houdt in dat je zo nu en dan (even) aan de grond moet blijven of vragen of een ander dat wil doen.

    De andere oplossing is een eigen plek kiezen een voldoende stuk verderop.
    De MV is tegenwoordig normalerwijze groot genoeg om op verschillende plaatsen te vliegen zodat snel/zwaar gescheiden kan vliegen van langzaam kwetsbaar.
    De gezelligheid van gemeenschappelijk vliegen leidt vaak toch tot samenklonteren met de risico's.


    Rick
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als iedereen deze simpele regeltjes in acht neemt voorkom je volgens mij 9 van de 10 aanvaringen. Moeilijker hoeft het wat mij betreft niet te zijn.

    Waarbij "de groene sector" denk ik op dit plaatje slaat:

    [​IMG]

    De richting van de circuits maakt weinig uit, omdat je op deze manier altijd ziet wie er nog meer rondhangen. En een groot circuit langs de hele helling kan ook prima als je maar niet laag en snel door de groene sector vliegt.
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Inderdaad
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074

    Daar hoef je niet bang voor te zijn, ik pas mij aan bij de groep.
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Even een break in de discussie? De blik naar de horizon? Ruimte in hoofd en hart? Dan weer eens samen vliegen?

    [​IMG]

    En vervolgens kijken of de discussie minder mid airs heeft opgeleverd.
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ga ik vanmiddag even doen met de Climaxx!
     
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Voor de laatste bijdragen: Bedankt Rick en Arjan, ik heb het idee dat deze discussie alsnog iets meer positief bewustzijn heeft opgeleverd en bedankt Berrie: want hier gaat het toch uiteindelijk om!:)
     

Deel Deze Pagina