Reglementen diverse klassen

Ik krijg vaak vragen over allerlei reglementen. Geen probleem antwoord kun je krijgen of een duwtje in de juiste richting.

Voor de outdoor modellen zijn de reglementen vast gelegd bij de FAI. Die sporting code is te vinden op hun website.

De indoor duurklassen staan er ook in behalve de sainte en profiel schaalmodellen. Wat betreft de indoor schaal volgen we formeel de BMFA reglementen. Nu ontstaat hier een probleem.

Er zijn beste grote wijzigingen doorgevoerd die de boel best wel op de kop zetten. Nu weet ik dat de meeste die een leuk kitje bouwen o.i.d geen zware wedstrijd ambitie hebben maar wel aan de reglementen willen voldoen. Volg daarom de 2019 reglementen of vraag de reglementen die eigenlijk iedereen in Europa volgt, behalve de UK, bij mij op.

Een voorbeeld is dat bij kit scale, in UK, alleen nog maar de aandrijving gebruikt mag worden die op de tekening staat. Staat er alleen rubber dan is ombouwen niet meer toegestaan. Deze regel en velen meer volgen wij dus voorlopig nog niet.

Als er vragen zijn over reglementen e.d stel ze dan hier. Is het voor iedereen overzichtelijk en snel te vinden. Ik verwacht wel een beetje dat je eerst zelf wat research hebt gedaan, je ingelezen hebt in de reglementen en vragen stelt als er iets onduidelijk is.
 
Dat kan... Ik ga hem dan ook niet te zwaar beladen met rubber al kan mijn cosmic wind wel wat hebben aangezien ik denk dat hij misschien bijna neuslastig is en eigenlijk te licht is voor schaalsnelheid... Ik denk dat mijn berekeningen niet kloppen... We zullen zien!
 
Vraagje heb onderstaande kitjes en leuk me wel leuk een keer mee te doen aan een wedstrijd.

Vallen alle onderstaande Modellen in de zelfde klasse, de kitjes klasse of zijn er Meer mogelijkheden.

En stel dat ik ze omzet in cad en laser snij zijn het dan nog steeds kit Modellen.

En wat doe je dan met de aandrijving.

Nog een andere optie stel ik maak een kit via RCeurope kann ik dan meedoen in de kitjes klasse met dat model.

Zijn er ook nog verschillende kitjes klasse bijv schaal en niet schaal , groot klein etc.

En scheelt het punten als je een Warbird vliegt vanuit handstart.


img_8302-jpg.353829
 
Vraagje heb onderstaande kitjes en leuk me wel leuk een keer mee te doen aan een wedstrijd.

1.Vallen alle onderstaande Modellen in de zelfde klasse, de kitjes klasse of zijn er Meer mogelijkheden.

2.En stel dat ik ze omzet in cad en laser snij zijn het dan nog steeds kit Modellen.

3.En wat doe je dan met de aandrijving.

4.Nog een andere optie stel ik maak een kit via RCeurope kann ik dan meedoen in de kitjes klasse met dat model.

5.Zijn er ook nog verschillende kitjes klasse bijv schaal en niet schaal , groot klein etc.

6.En scheelt het punten als je een Warbird vliegt vanuit handstart.


img_8302-jpg.353829

Zo Ton denkt laat ik s wat vragen neerleggen. Ik heb ze even genummerd dat antwoord makkelijker.

1. Ze vallen in de kit klasse maar mag ook meedoen in open schaal, afhankelijk van de aandrijving F4D of F4E. Nadeel is dat je dan wel veel meer documentatie nodig hebt.

2. Als je precies de tekening volgt dan mag dit prima. Doe t zelf ook op de laser. Alleen afwijken van tekening geeft straf.

3. De aandrijving is vrij in Nederland. In UK hebben ze die regel veranderd maar dat willen wij niet. Dus je mag kiezen uit rubber, electro of CO2.

4. Als je die kit aanbied via RCE en dus commercieel verkrijgbaar als een kit in doos met tekening e.d dan ja. Het zit m vooral in het commercieel verkrijgbaar. Dus ik moet m ook zo op de site kunnen bestellen en moet tekening kunnen bouwen.

5. Nee daar is geen verschil in. Wel een max gewicht van het toestel. Er zijn vlieger met 56 inch modellen aan de gang geweest en ook mensen met 33 cm toestellen er kan zoveel.

6. Ja dit scheelt punten. Ik had al aan Toon aangegeven dat er 5 punten zijn waar de jury op let. Stijgvlucht, kruisvlucht, daalvlucht, landing en realisme. Als je handstart is de stijgvlucht direct een nul.

Als er meer vragen zijn hoor ik het graag.
 
Ja was even zo wat in me op kwam, super dat je alle vragen prima hebt beantwoord en zo te zien zijn er veel mogelijkheden.

Leuk dat beide Rubber en E-motor een optie zijn en schaal zou ook kunnen want documentatie is geen probleem.

Zal als ex F4C vliegen lastig zijn om de juiste keuze te maken om niet te ver te willen gaan waardoor je vastloopt, erg lastig een middenweg te vinden.

Heb jaren geleden een keer gejureerd en met heel veel respect de modellen bewonderd, om over het vliegen maar niet te spreken was echt super.

Eerdaags maar wat bouwen zal een leuk klussie zijn in de vakantie.

Heb je zo een linkje van waar ik de reglementen kan downloaden uiteraard van schaal en niet schaal etc.
 
Als je mij een pb stuurt met je mailadres. Dan mail ik het wedstrijdboek door. Daar staat alles in voor onze wedstrijd scheelt zoekwerk.

Gr.

Bernard
 
Nadeel met Veron modellen is dat ze niet erg schaal zijn. Ze doen het redelijk als look-alike en zijn meestal goed aan het vliegen te krijgen als je zelf hout uitzoekt (veel te zwaar in de kit), maar open schaal lijkt me wat te hoog gegrepen. Je kan altijd meedoen voor de fun, maar als je competitief wil zijn denk ik niet dat een Veron een goede keus is. Voor kit scale lijken ze mij wel geschikt (anders had ik hem ook niet gebouwd...).

Het kan zijn dat Bernard me radicaal gaat tegenspreken, ik ben dan ook nog zelf nieuw in dit ;).
 
Nadeel met Veron modellen is dat ze niet erg schaal zijn. Ze doen het redelijk als look-alike en zijn meestal goed aan het vliegen te krijgen als je zelf hout uitzoekt (veel te zwaar in de kit), maar open schaal lijkt me wat te hoog gegrepen. Je kan altijd meedoen voor de fun, maar als je competitief wil zijn denk ik niet dat een Veron een goede keus is. Voor kit scale lijken ze mij wel geschikt (anders had ik hem ook niet gebouwd...).

Het kan zijn dat Bernard me radicaal gaat tegenspreken, ik ben dan ook nog zelf nieuw in dit ;).

Je doet meestal met een kit scale model mee in open schaal omdat t kan. Meedoen en meemaken. Is alleen maar meer lol...
 
Back
Top