Reichard Luky Sport

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door bdoets, 28 feb 2016.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb een tweedehands Reichard Luky Sport, maar zonder manual.
    Ik zou graag advies hebben over de roeruitslagen, met name voor het hoogteroer.
     
  2. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Bart, dit komt uit de handleiding die je bij de Schweighofer kan downloaden

    Empfohlene Ausschläge:
    Seitenleitwerk: ± 15°
    Höhenleitwerk: +10°/ -7°
    Querruder: +12°/ -7°
    Klappen: Wölbklappen +10°
    Bremsklappen +45°
    Schwerpunkt: 110-120 mm von der Nasenleiste
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Gut, daar was ik niet opgekomen... (overigens, de manual die je linkt is niet de Luky Sport maar de Luky Thermik, zijn 50 cm grotere broertje).
    Maar het maakt eigenlijk niet meer uit. Maandag heb ik de Luky Sport toch maar ge-maidend. Dat ging eigenlijk prima, ondanks de toch vrij stevige wind; hij klom goed en was goed te sturen. Ook de butterfly werkte goed, toen ik hem op veilige hoogte uitprobeerde. Alleen...
    Toen ik wilde landen en de butterfly openschoof, veroorzaakte dit opeens een rechterbocht. Kleppen weer dicht en weer mijn kant opgestuurd; maar het traject was wel een stuk verschoven. Zit-ie nou vóór of achter die bomen? Ervoor, dat móet wel. Huh? Nee dus, hij was er achter. Daar hing het toestel, op een meter of tien, stevig met iedere vleugel in de V van een zijtak van twee verschillende bomen.
    Eerst geprobeerd de bomen te schudden, maar die waren zo'n 25 cm dik. Toen een zaag gepakt. Toen de boom begon te knikken, kraakte eerst één vleugel (misschien wel een tweede ook; het toestel zat knel in drie bomen). Vervolgens viel het hele zootje met de rompneus op de grond, een flink aantal breuk- en barstlijnen tot gevolg hebbend.
    Zoals meestal met dit soort avonturen, heb ik het hele spul voorlopig in een hoek gezet. Ik weet nog niet of ik me aan de reparatie waag, ik zie nog wel...
    [​IMG]
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Eigenlijk had ik 'm al opgegeven, maar vorige week kreeg ik opeens de geest. De romp opgelapt met glasvezel, eigenlijk is er niets meer van de kraak te zien. De rechtervleugel was geknikt; beplanking weggesneden, een carbon gording bleek gebroken. (Carbon dat breekt... kan dat?) Ik heb er met een flinke overlap een ander stuk carbon overheen ge-epoxied. Daarna de beplanking vervangen, tja het profiel is een tikje gewijzigd op die plek, een paar mm dikker... maar ik denk dat het wel zal vliegen. Een passende nieuwe spinner had ik ook nog liggen. Alles vandaag nagelopen, binnenkort vliegt-ie weer.
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Toch een bijzondere hobby he. Kunnen we een wrak jaren links laten liggen en het dan toch, als de inspiratie er is, de herstelling vrij snel uitvoeren.
     

Deel Deze Pagina