Reichard Mandarin 2.0

Discussie in 'F5J' gestart door Willy Swart, 10 apr 2015.

  1. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    De onderdelen voor het pendelroer. De bedoeling is om vanaf de hoogteroer servo in de romp een Kevlar draad naar het pendelroer te leggen. En daarna van af het pendelroer via een keerrol in de staart weer terug naar de servo.

    [​IMG]

    Hier een foto van de gemonteerde keerrol.

    [​IMG]

    Ook het richtingroer wordt met een closed loop aangestuurd door een servo in de romp.

    [​IMG]

    Kielvlak wordt vastgezet met epoxy. Nadeel vind ik van deze constructie is dat je dus nooit meer bij de aansturing van het pendelroer kunt komen.

    [​IMG]

    Hevel voor het richtingroer wordt gemonteerd. Gaatjes voor de aansturing moeten op één lijn met de scharnieras.

    [​IMG]

    De staartsectie compleet. Het monteren van het pendelroer heeft me nogal wat hoofdbrekens gekost. De wangen van het kielvlak zijn nogal dun. De aluminium lager bus zit niet echt stevig vast. De koolstof hoofdas "rammelt" in de aluminium bus. Daarnaast moeten de stabilo delen klemmend op de koolstof stangen gemonteerd worden. Dit ging zo zwaar dat mijn inschatting was dat ik binnen tien keer monteren de stabilo delen helemaal in de kreukels had liggen. Het volgende gedaan: het midden van de hoofdpen verdikt met secondenlijm. Goed laten drogen en daarna vrijwel spelingsvrij passend geschuurd. De uiteinden voorzichtig geschuurd tot de stabilo delen wel klemmen meer er niet met brute kracht op gedrukt hoeven worden. Vastzetten van de stabilo delen met een druppeltje lijm zie ik i.v.m. vervoer niet zitten.

    Al met al: erg licht, maar ontzettend fragiel.

    [​IMG]

    De Graupner servo's passen niet in de meegeleverde servoplaat. Ik heb een nieuwe getekend en gefreesd. Hoewel de bedoeling is dat deze zover mogelijk naar achten in de romp komt, heb ik hem toch wat meer naar voren gezet om bij de servo's te kunnen. Het ontgaat mij hoe je de aansturing via de kabels naar het richtingroer (bij mij de achterste servo) kunt maken en indien nodig kunt afstellen als de servo helemaal achter inzit.

    Ik had voorzien dar de voorste of achterste servo wat hoger gemonteerd zou moet worden om te voorkomen dat de draden van de voorste servo ruzie zouden krijgen met de achterste servo. De verhoging blijkt niet nodig te zijn.

    [​IMG]

    De servo plaat is wat breder gemaakt om hem aan de zijkanten van de romp te laten aansluiten.


    [​IMG]

    (Gaat verder in volgende bericht.)
     
  2. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Hieronder een foto van de servo van het hoogteroer. Ik heb kwiklinks toegepast om de kracht van de de enigszins te kunnen afstellen. Een uitdaging wordt nog om de aansluiting van de bekabeling van de vleugelservo's niet de werking van het hoogteroer te laten blokkeren.
    [​IMG]

    En de servo van het richtingroer. Kwiklinks voor de afstelling zitten aan het roer.

    [​IMG]
    Op advies in dit draadje een GFK versterking getekend. Eerst een print gemaakt om te kijken of de plaat gaat passen. Dat bleek een goed idee. De moeren zitten niet helemaal symmetrisch. Dat aangepast en daarna gefreesd.

    [​IMG]

    Hieronder de gemonteerde plaat. Wit gespoten. Het oog wil ook wat :).

    [​IMG]

    De uitslag van de flaps is standaard een graad of 45.

    [​IMG]

    Er moet een flink stuk uit om 80-90 graden te halen.

    [​IMG]

    Met dit resultaat.

    [​IMG]

    En hier de aandrijving sectie. Met 1000 mAh Turnigy Zippo 40C helemaal achterin de romp en de regelaar in het midden komt het CG op 115 mm van de voorkant van de neus.
    Naast de romp ligt de kap. ik ben er nog niet uit hoe ik hem vastzet. Voorlopig met tape.

    [​IMG]

    Ik heb proefgedraaid met de combinatie 1000 mAh 40C, regelaar, motor en 14x8 prop aangetuurd met een Unilog. De stroom van deze combinatie begint, met een vers geladen pakket op 41A, zakt binnen 10 seconden naar 35A om na zo'n 20 seconden te stabiliseren op 32A. Ik verwacht hier niet echt problemen mee wat betreft overbelasting van de motor.
     
  3. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Gistermorgen de zender geprogrammeerd en gisteravond naar het veld getogen voor de maiden. Een stevige, koude noordenwind, Ik schat windkracht 3. Model klaargemaakt, alles nog een keer gecontroleerd. En daarna gestart. En na een kleine correctie op het hoogteroer vliegt de Mandarin stabiel en pikt zelfs thermiek op.

    Ik heb 4 vluchten gemaakt. Ik gebruik de eerste sessies vooral om aan een model te wennen. En na iedere vlucht te controleren of alles nog functioneert.

    En vooral: heel houden en genieten. Een eerste reactie: de Mandarin vliegt wat mij betreft boven verwachting. Lijkt een erg goede aankoop.
    Vluchten ondanks het erg ongunstige weer van 7-10 minuten.

    De komende dagen wat gerichtere vluchten maken. Afstelling fine tunen. En eens echt gaan meten hoe hoog ik kom, en hoe lang ik kan vliegen.
    En eens kijken hoe hoog ik in 30 seconden kan komen.
    Ik schat de 200 meter wel te kunnen halen.

    Het gaat helemaal goed komen!!!
     
  4. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Dat ziet er allemaal keurig uit.
    Is dat de 143 grams motor met aansluiting aan de achterkant ?
    In de Sirius werd de cockpitkap met een magneetje gesloten. Misschien een iets langer verenstaaldraadje er onder lijmen met twee componentenlijm.
     
  5. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Klein vraagje, hoe bevalt die kevlar draadjes aansturing in de praktijk?

    Is er speling? Of heb je de draden erg strak staan?

    En die draden van je roer, die verdwijnen toch wel vrij snel in de romp buis - of lopen ze buitenom?

    Groet, Roger
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Gefeliciteerd! Het blijft toch een fijne kist!
     
  7. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    De motor is de 142 grams Gliderdrive, deze http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=42046.

    De bevestiging met de magneetjes staat ook in de bouwbeschrijving. Magneetjes zijn ook meegeleverd. Maar bij het passen van de kap kwam de voorkant zo'n 3 mm boven de romp uit. Een soort remklep. Dat heb ik op maat gemaakt door het nodige materiaal van de onderkant van de kap te vijlen. Past nu ongeveer, meer durf ik i.v.m. de sterkte niet weg te halen. De voorkant sluit nu aan op de ronding van de romp. Maar de achterkant staat dan nog steeds licht onder spanning. Ik ben bang dat een magneet bevestiging losspringt. Ik maak t.z.t. wel een mechanische sluiting.

    De Kevlar draden voor de aansturing van het richtingroer lopen vanaf 1 zo'n 10 cm voor de staart door de staartboom. Dat staat net niet op de foto. De Kevlar aansturing maakt een erg nauwkeurige aansturing mogelijk. Ook als de draden wat minder strak gespannen zijn. Ik heb de draden momenteel niet strak staan, eerder (te) slap. Ik wil ze komend weekend nog een keer na spannen. Ik heb de indruk dat ze wat slapper zijn geworden, hoewel Kevlar niet rekt. Ik moet wel zeggen dat spannen een crime is, met name voor het hoogteroer. Je moet als een chirurg met een pincet knopen leggen. Slecht toegankelijk.
     
  8. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Wat foto's gemaakt tijdens de maiden. Met dank aan Wim.

    Opbouwen van de Mandarin.

    [​IMG]

    De piloot.

    [​IMG]

    De onderkant is goed zichtbaar, ook op hoogte.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Waar ik veel moeite mee heb is het inschatten van de afstand als de Mandarin de final vliegt. Daar heb ik me al een paar keer in vergaloppeerd. Hij blijkt verder weg te zijn dan ik het inschat. Veel oefenen dus.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Dat probleem hadden wij ook,veel oefenen om de stip te halen en je final te plannen.
    Gefeliciteerd,ben benieuwd bij de volgende wedstrijd
     
  10. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Komt dat omdat je een veel kleinere spanwijdte gewend bent ?

    Dat zou in ieder geval iets kunnen verklaren..
     
  11. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Gistermiddag weer met de Mandarin gevlogen. Het weer: de eerste 4 vluchten vergelijkbaar met de maiden (WK2-3), daarna zwakte de wind af (WK1-2). Zonnig en thermisch weer.

    Wat ik bij deze testvluchten doe is de zender bij iedere 10 meter hoogteverschil dat laten melden. De eerste hoogte na het uitschakelen van de motor is als starthoogte genoteerd. Dus de hoogtes zijn +/- 5 meter. Motor met de hand na 30 seconden uitschakelen. Landingspunten gebaseerd op de passen die ik moet maken tot het doel en thermiek: - valwind, 0 still air, + een belletje, ++ meerdere belletjes, +++ feest.

    In het lijstje: starthoogte na 30 sec motorloop met vers geladen accu/Vliegtijd/Landingspunten/Thermiek
    220/9:15/0/++
    260/9:50/0/++ (ik had de verkeerde schakelaar te pakken om de motor uit te zetten)
    184/7:50/0/+
    184/5:30/20/0
    176/9:40/0/++
    204/6:20/20/+
    170/4:10/40/-

    En toen was ik te lui om een nieuwe Lipo te pakken, en met de oude nog een vlucht gemaakt:
    166/9:54/25 /+++
    Tja, soms zit het mee.

    Bij de laatste vlucht werd ik afgeleid "vergat" ik bijna om naar beneden te gaan. Met nog 1:40 te gaan zat ik nog op 200m. Flaps full down neus naar beneden..... En prachtig gezicht! Alsof hij aan een parachute naar beneden kwam. Het nut van 80 graden flaps.

    Samenvattend mijn voorlopige conclusie:
    - Bij 30 sec motorloop en een volle accu is de starthoogte 180-200 meter.
    - Met gemiddeld Nederlands weer vliegt de Mandarin 6-8 minuten.
    - En met een thermiek belletje is de 10 minuten gauw haalbaar.
    - Alles boven de 9 minuten had ook 9:59 en 50 doellandingspunten kunnen zijn. Is een kwestie van het model beter (leren) vliegen.

    Nog een voordeel van de Mandarin: hij pakt ook een "beetje" thermiek. Blijft soms, met name als je tegen de wind invliegt gewoon op hoogte. Belletjes kun je goed zien aan de Mandarin door zijn gedrag. Vergt nog wat meer studie. Ik ben er nog niet uit wat de goede thermiek stand is. T2 (achterkant recht) of T1 (Flaps en ailerons 2-4 mm down). Beide gevlogen. Het lijkt er op dat T2 met iets meer snelheid net zo goed, zo niet beter, thermiekt dan T1. Om dat goed te beoordelen is een rustig, stabiel avondje of vroege morgen nodig.

    Landen vergt nog veel uitzoekwerk en oefening. Flaps helemaal down lijkt geen goed idee. Wel als je op een bepaalde plek wilt neervallen of veel hoogte wilt wegwerken maar om hem op de stip mikken is tot 45 graden uitslag denk ik een wat beter uitgangspunt.
     
  12. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Mooi hoor! Dank voor al je aanvullende informatie. Hij blijft zeker op mijn lijstje staan.

    Kun je ook je ervaringen delen als je met wat meer wind vliegt. Een dikke 3 of lage 4?

    Ik wacht zelf nog even op de glas uitvoering van de mandarin - die moet toch eindelijk eens komen.....

    Met groet!

    Roger
     
  13. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    118
    Hallo,
    Welke prop en batterijpak gebruik je?

    Willy
     
  14. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Zal ik doen.

    Prop is een Aeronaut 14x8 klapprop, middenstuk 45 mm, spinner 40 mm, lipopakket een ZIPPY Compact 1000mAh 3s 40c (https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=73380). De accu is niet mijn eerste keus. Ik had liever een 45C SLS gehad. Maar die zijn momenteel niet op voorraad. Maar deze setup lijkt redelijk te doen wat ik momenteel beoog: omhoog en rond de 180-200 meter uitkomen.
     
  15. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Ter info: het vlieggewicht inclusief accupakket van 94 gram is 1898 gram.
     
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zo hee, erg netjes!!
     
  17. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Dat gaat erg goed met zo'n gewicht. De staart blijkt dus erg licht te zijn geworden met een maar 1000mAh lipo, nog wel achterin.

    Als je hoogteroer gaat mixen bij de flaps vraagt dat om enige experimenten. De stick een klein beetje en de stick vol uit moet soepel verlopen liefst met de neus iets omlaag. Als de stick weer wordt terug gezet moet de voorwaartse snelheid er weer soepel in komen om bij je doel te kunnen komen. Zoeken dus naar compromieen. Meestal gebruik ik hierbij de speedstand in verband met het grondeffect.

    De thermiek-, normaal- en speedstand van de schakelaar hebben bij mij zeer weinig effect. De flap en aileron servo's reageren hier zeer weinig op. Twee milimeter is al veel voor de thermiekstand. Hier wordt het hoogteroer niet bijgemixt om alleen de vliegsnelheid mee te kunnen beinvloeden. De traag vliegende Pulsar krijgt tegenwoordig bij mij niet eens "down" in de thermiek stand. Dat is dus verschillend per zwever en naar eigen inzicht.

    Leuk dat je zo veel pleizier beleefd van je toestel. Veel trainen help wel.
     
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ik begrijp hier ff iets niets, maar dat zal wel alles te maken met mijn gebrek aan kennis van aandrijvingen....
    Alles lezend hier verbruik je in je stijgvlucht een vermogen van 33 (A) x (3 x 3,6(V) ) = 350 Watt
    Deze 350 Watt brengen je naar een hoogte tussen de 170 en 220 meter. Nou weet ik niet of ik met mijn motor/prop/lipo combo gewoon geluk heb maar met 200 Watt vermogen kom ik ook al snel aan die 170 meter. Dus met nog geen 60% van wat jij verstookt. Nou zal het toestel en de massa van het toestel daar ook wel mee te maken hebben maar ik vind het verschil toch wel errug groot. Mijn kist voorzien van ballast, daarbij uitkomend op 2,02 KG komt met deze 17A op 135 meter in 30 seconden.
    En vlgs mij heeft dit alles ook niets te maken met het prijskaartje wat aan de aandrijving hangt, we stoppen uiteindelijk een aantal Watts in onze propeller en dat blijft gelijk of die motor nou 20 of 200 Euri kost. Of mis ik hier iets......
     
  19. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    263
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Interessante vraag Arno , dit is voor mij ook een nieuwe materie ?

    Quotte : Ik begrijp hier ff iets niets, maar dat zal wel alles te maken met mijn gebrek aan kennis van aandrijvingen....
    En vlgs mij heeft dit alles ook niets te maken met het prijskaartje wat aan de aandrijving hangt,
    we stoppen uiteindelijk een aantal Watts in onze propeller en dat blijft gelijk of die motor nou 20 of 200 Euri kost.
    Of mis ik hier iets...... ?

    Of zou het toch met dat prijskaartje te maken hebben ?

    Voor die 20€ krijg je bv. een Direct Drive met zijn Eigenschappen.

    Voor die 200 € krijg je toch een Drive met een Knorr vertraging bak met weer zijn specifieke Eigenschappen ?

    Ben benieuwd wat de deskundigen hier van zeggen , lees namelijk dat er in de Internationale F5J wedstrijden , door enkele toppers , steeds meer Direct Drive wordt gebruikt.

    --
    Met vriendelijke groeten xat
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De massa en de weerstand van jouw toestel zijn kleiner maar belangrijker (denk ik), jij gebruikt een veel grotere prop met grotere spoed. Vooral dat laatste levert flink veel meer rendement. In totaal zal dat best optellen.
    Maar....maakt dat uit? Bij F5B wel omdat daar alle energie in snelheid moet worden ogezet. Bij F5J heb je er geen enkele winst mee.
     

Deel Deze Pagina