De onderdelen voor het pendelroer. De bedoeling is om vanaf de hoogteroer servo in de romp een Kevlar draad naar het pendelroer te leggen. En daarna van af het pendelroer via een keerrol in de staart weer terug naar de servo.
Hier een foto van de gemonteerde keerrol.
Ook het richtingroer wordt met een closed loop aangestuurd door een servo in de romp.
Kielvlak wordt vastgezet met epoxy. Nadeel vind ik van deze constructie is dat je dus nooit meer bij de aansturing van het pendelroer kunt komen.
Hevel voor het richtingroer wordt gemonteerd. Gaatjes voor de aansturing moeten op één lijn met de scharnieras.
De staartsectie compleet. Het monteren van het pendelroer heeft me nogal wat hoofdbrekens gekost. De wangen van het kielvlak zijn nogal dun. De aluminium lager bus zit niet echt stevig vast. De koolstof hoofdas "rammelt" in de aluminium bus. Daarnaast moeten de stabilo delen klemmend op de koolstof stangen gemonteerd worden. Dit ging zo zwaar dat mijn inschatting was dat ik binnen tien keer monteren de stabilo delen helemaal in de kreukels had liggen. Het volgende gedaan: het midden van de hoofdpen verdikt met secondenlijm. Goed laten drogen en daarna vrijwel spelingsvrij passend geschuurd. De uiteinden voorzichtig geschuurd tot de stabilo delen wel klemmen meer er niet met brute kracht op gedrukt hoeven worden. Vastzetten van de stabilo delen met een druppeltje lijm zie ik i.v.m. vervoer niet zitten.
Al met al: erg licht, maar ontzettend fragiel.
De Graupner servo's passen niet in de meegeleverde servoplaat. Ik heb een nieuwe getekend en gefreesd. Hoewel de bedoeling is dat deze zover mogelijk naar achten in de romp komt, heb ik hem toch wat meer naar voren gezet om bij de servo's te kunnen. Het ontgaat mij hoe je de aansturing via de kabels naar het richtingroer (bij mij de achterste servo) kunt maken en indien nodig kunt afstellen als de servo helemaal achter inzit.
Ik had voorzien dar de voorste of achterste servo wat hoger gemonteerd zou moet worden om te voorkomen dat de draden van de voorste servo ruzie zouden krijgen met de achterste servo. De verhoging blijkt niet nodig te zijn.
De servo plaat is wat breder gemaakt om hem aan de zijkanten van de romp te laten aansluiten.
(Gaat verder in volgende bericht.)

Hier een foto van de gemonteerde keerrol.

Ook het richtingroer wordt met een closed loop aangestuurd door een servo in de romp.

Kielvlak wordt vastgezet met epoxy. Nadeel vind ik van deze constructie is dat je dus nooit meer bij de aansturing van het pendelroer kunt komen.

Hevel voor het richtingroer wordt gemonteerd. Gaatjes voor de aansturing moeten op één lijn met de scharnieras.

De staartsectie compleet. Het monteren van het pendelroer heeft me nogal wat hoofdbrekens gekost. De wangen van het kielvlak zijn nogal dun. De aluminium lager bus zit niet echt stevig vast. De koolstof hoofdas "rammelt" in de aluminium bus. Daarnaast moeten de stabilo delen klemmend op de koolstof stangen gemonteerd worden. Dit ging zo zwaar dat mijn inschatting was dat ik binnen tien keer monteren de stabilo delen helemaal in de kreukels had liggen. Het volgende gedaan: het midden van de hoofdpen verdikt met secondenlijm. Goed laten drogen en daarna vrijwel spelingsvrij passend geschuurd. De uiteinden voorzichtig geschuurd tot de stabilo delen wel klemmen meer er niet met brute kracht op gedrukt hoeven worden. Vastzetten van de stabilo delen met een druppeltje lijm zie ik i.v.m. vervoer niet zitten.
Al met al: erg licht, maar ontzettend fragiel.

De Graupner servo's passen niet in de meegeleverde servoplaat. Ik heb een nieuwe getekend en gefreesd. Hoewel de bedoeling is dat deze zover mogelijk naar achten in de romp komt, heb ik hem toch wat meer naar voren gezet om bij de servo's te kunnen. Het ontgaat mij hoe je de aansturing via de kabels naar het richtingroer (bij mij de achterste servo) kunt maken en indien nodig kunt afstellen als de servo helemaal achter inzit.
Ik had voorzien dar de voorste of achterste servo wat hoger gemonteerd zou moet worden om te voorkomen dat de draden van de voorste servo ruzie zouden krijgen met de achterste servo. De verhoging blijkt niet nodig te zijn.

De servo plaat is wat breder gemaakt om hem aan de zijkanten van de romp te laten aansluiten.

(Gaat verder in volgende bericht.)