reikweite van de zender voor vliegtuig met electromotor

• Topicstarter Topicstarter Jan55
  • Startdatum Startdatum
J

Jan55

Guest

Geachte modelvrienden.
Ik heb een vraag over de reikweitetest van een zender met vliegtuig plus electromotor. In het boekje van Multiplex staat dat het vliegtuig met lopende motor op een meter boven de grond op 80 meter nog goed moet reageren op de signalen van de zender. Ik heb het geprobeerd maar ik kom niet verder dan 35 meter. Als we hem 0ngeveer 1,5 meter boven de grond houden is het veel beter. Heeft iemand ervaring hiermee?
M.v.g. Jan :?: :?:

Zou je misschien aan kunnen geven met welke zender je de reikwijdte test hebt gedaan=

Je moet er in ieder geval voor zorgen dat er 1 antennedeel uit de zender steekt.
Als je de antenne er op moet schroeven is dit altijd het geval, zit de antenne opgeborgen in de zender dan moet je die 1 deel uittrekken.

Haal je op 1,5m hoogte wel meer reikwijdte. Het is vrij normaal dat je net boven de grond minder bereik hebt, daarom hebben auto's ook vaak problemen hiermee op grote afstanden.

Ik heb een multiplex cockpit mm zender. Inderdaad op 1,5 meter hoogte heb ik wel meer bereik. Ook als de electromotor uitstaat dan heb ik veel meer bereik. Op 1,5 meter haal ik inderdaad 50 tot 60 meter. Is dit wel voldoende? Aan borstelloze motor is daar iets aan te onstoren? Ik dacht van niet Klopt dit.
M.v.g. Jan

Ik had laatst een nieuwe regelaar gemonteerd in mijn trainer. Ik vlieg met 6S lipo en 40A regelaar.
De oude regelaar was 60A en ik had nooit geen problemen met de reikwijdte test en haalde met gemak 100 meter met volledig ingeschoven antenne (FF9 in PCM).
Toen ik de nieuwe regelaar van 40A monteerde kwam ik met draaiende motor maar tot 30 a 40 meter met volledige ingeschove antenne. Ik heb vervolgens een ferriet kraaltje besteld bij Conrad en de kabel van de regelaar naar de ontvanger 3 keer er door heen gehaald. Alle storing was verdwenen en de rijkwijdte test was weer 100 meter met ingeschoven antenne. Mischien is dit een oplossing voor je.

35 Meter is errug weinig! Doe de test eens met de motor volledig losgekoppeld en kijk eens hoe ver je dan komt. Je mag dan iets meer bereik hebben, maar dit mag niet spectaculair veel meer zijn. Als dit wel zo is, 'ziet' de ontvanger te veel van de motor en moeten er maatregelen worden genomen.

Welke versie van de Cockpit MM heb je eigenlijk? Als het nog een V1 is, is het nuttig om deze eens in te sturen naar de servicedienst. Er kan dan een duidelijke verbetering in het zendvermogen worden bereikt door een kleine modificatie.

Back