Reinigen brandstoftank

• Topicstarter Topicstarter Arfdude
  • Startdatum Startdatum
A

Arfdude

Guest
Hallo,

Ik heb even een vraagje. Ik heb nu dus sinds kort een Savage 25RTR. Rij er aardig wat mee en doe naar mijn idee ook voldoende onderhoud aan de auto. Maak na elke rit het luchtfilter schoon en verwijder ook al het vuil. Maar nu wil ook natuurlijk ook de brandstoftank goed schoon houden. vooral bij het tanken ben ik soms al bang dat ik bij het openen zand in de tank krijg. Ik heb eigenlijk gelijk maar een brandstof filter geplaatst (eigenlijk vreemd dat dit er standaard niet opt zit).
Nu heb ik dit weekend flink gereden en heb mijn auto redelijk gedemonteerd voor een goede schoonmaakbeurt. Kan ik (ja de vraag komt ook nog :D ) de tank ook schoonspoelen en hoe zou ik dat het beste kunnen doen ??

Alvast bedankt.

Ik denk met gewoon een beetje brandstof de tank schoonspoelen?

Meestal zit er in je tank al een soort van steentje in je tank, deze hoort het ook te filteren,maar voor de zekerhied doe je er goed aan meteen een brandstoffilter te monteren!

De olierestjes die er in zitten, gaan de volgende tankbeurt wel mee hoor. Dat mengt zich gewoon.

Als je het over zand enzo hebt, gewoon een keer per 5 tankjes de boel ff uitspuiten met brandstof, ff klotsen, en eruit er mee, Desnoods meerdere keren herhalen.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Wat ik me zelf net ook nog zat te bedenken (ja soms doe ik dat wel eens :D ). Zou het mogelijk zijn (zal het ook eens proberen) om een stuk panty over de vulopening te doen en dit dat natuurlijk wel vast te zetten. Heeft iemand dit al eens geprobeerd???

Sander.

als je een stenen filter onder in de tank hebt zitten, hoef je je niet druk te maken mocht er af en toe wat korreltjes zand in je tank komen.
ik rij al een paar jaar wedstrijden met 1/8 buggy's en als je onze tankjes af en toe ziet 8O
heb zelf ook nog een extra extern brandstof filter, maar dit is meer bedoeld voor extra brandstof dan voor filtering.
mocht je geen stenen filter onderin je tank hebben zitten, maar wel een extern filter, dan hoef je je geen zorgen te maken.
wel regelmatig je brandstoffilter even schoonmaken.

mag het niet zo : water erin ,vermengen met een beetje nitro en weggieten ?

Hallo,

Dat van die stenen filter zal ik eens vragen in de zaak waar ik hem heb gehaald of ze zoiets hebben.
Extern filter was ik al snel achter dat dat wel verstandig zou zijn.
de opmerking van tergemble was ik zelf ook al aan het denken maar denk dat je dat wel goed moet doen en zeker goed moet laten drogen want je wilt zeker geen water in je moter krijgen.

Sander

paultje zei:
heb zelf ook nog een extra extern brandstof filter, maar dit is meer bedoeld voor extra brandstof dan voor filtering.

Heb je ook zonder externe brandstoffilter gereden dan? stel dat er zand in je tank komt ( en het glipt langs de "stenen" filter ) dan heb je wel de aap gelogeerd. Stel dat je altijd met een externe filter hebt gereden hoe weet je dan dat je hem alleen gebruikt als opslagmedium voor brandstof en ook niet voor het filteren? :wink:

zeker heb ik ook zonder extern filter gereden, zonder enige problemen. het extern filter haal ik een keer in de zoveel tijd eens uit elkaar, en heb daarbij nog nooit enige rotzooi aangetroffen van die aard dat het schadelijk zou kunnen zijn.
dus ik vertrouw mijn " stenen filter" :wink:
de enige redenen die ik ooit heb gehoord en zelf genoeg gezien heb(maar nog nooit zelf heb mee gemaakt) van zand in de motor is een slecht, slecht geolied of slecht gemonteerd luchtfilter.
als ik jullie was zou ik me daar veel drukker overmaken dan een korreltje zand wat in de brandstoftank terecht komt.
ik zal wel eens een plaatje zoeken van hoe onze tankjes er na een wedstrijd uitzien.
daar komt dan ook nog bij dat we finales rijden van 30 of 45 minuten, in die finales worden de tankjes dus een keer of 4 open gemaakt met de body er nog op door de pitter, deze gaat dus echt niet eerst alles schoonmaken voor hij bijtankt.

hallo, ik heb mijn tankje gewoon een keer met water omgespoeld.
Paar keer spoelen, en dan zorgen dat ie kan drogen! Ik heb hem met een föhn droog gemaakt, en daarna nog het klepje open laten staan voor de laatste drubbeltjes. Als je maar zorgt dat ie echt helemaal droog is als je weer gaat rijden. :wink:

Back