[Reisverslag] "Fellowship of the 3D masters" 2008

Ha Ton !

Ik ben even de naam kwijt wan het hotel waar we geslapen hebben, maar bij Marcel en mij op de kamer daar was volgens mij alle Quality-hotel-wiet opgerookt.
Dr zat een luchtje aan daar dat wil je niet weten.

Gr matthijs

Ha Ton !

Ik ben even de naam kwijt wan het hotel waar we geslapen hebben, maar bij Marcel en mij op de kamer daar was volgens mij alle Quality-hotel-wiet opgerookt.
Dr zat een luchtje aan daar dat wil je niet weten.

Gr matthijs

Ik zat in het Quality hotel, waar ook de Ely-Q babes zaten :D
En ja Walter, ik heb de tuin wel gezien ;)

Wij zaten in het The Langham hotel,

Dat kost even veel als het Quality hotel van vorig jaar maar wel met een ontbijt er bij en de kamers zijn veeel beter! Volgend jaar voor ons weer!

Greetz,

Michiel.

Zondag

3D masters 2008
- Zondag -

Na heerlijk geslapen te hebben ging vanmorgen de wekker weer om 7:30. Tijd voor de laatst dag 3D Masters 2008. Vandaag was er weer een vol programma:

- Flight To Music Masters
- Finals Set Experts
- Finals Set Masters
- Finals Freestyle Experts
- Finals Freestyle Masters
- Victory Flights

De dag begon vandaag met de flight to music van de masters, het onderdeel waar vooral Walter en ik het hele weekend op gewacht hebben. We konden ons niet voorstellen dat Dominik zijn prestatie van vorig jaar kon overtreffen en dat deed hij helaas ook niet. Toch was het weer een lust voor het oog met veel spektakel en vooral veel creativiteit!

Na de flight to music kwam de eerste finale van de expert. Michiel moest als eerst zijn set figuren vertonen omdat hij als 5e geklaseerd was. Het zag er net als vrijdag allemaal weer prima verzorgd uit scoorde ook weer vlink punten wat hem een 2e plaats na de eerste ronde wist op te leveren!

PICT0135.jpg

( Michiel bereid zich voor op zijn set finals )

PICT0138.jpg

PICT0139.jpg

PICT0144.jpg

PICT0143.jpg

PICT0145.jpg

Vol spanning bekeken we kritisch hoe de concurrentie het er vanaf bracht. Na de finale set van de experts begonnen de sets van de masters. De top 5 piloten van de wereld lieten zien hoe het spelletje gespeeld moet worden. Als ik toch ooit zo zou kunnen vliegen!!

Toen de finale sets waren afgelopen kwamen er weer een paar demonstraties die we al genoeg gezien hadden van het weekend. Daarom ging ik met Michiel en met de pitspas van Laura op zoek naar mijn held in de pits, Bobby Watts! Eenmaal in de buurt zag ik hem al staan en begon me te gedragen als een zenuwachtig verlegen schoolmeisje die haar grote idool ging ontmoeten. Niet lachen..

PICT0162.jpg

( "Bobby, Can I go on the picture with you?" "Hey, Yeah offcourse!" Heuj! :D )

In de pits nog even met hem staan praten, hele sympathieke gozer en zeer enthousiast! Ik begon over zijn tailslide van de dag ervoor en hij beloofde mij een nog hogere uitvoering in de demo die hij later nog ging geven. Zo hoog dat we hem niet meer zouden kunnen zien en zo hard dat hij dacht dat de heli misschien uit elkaar zou klappen. Dat beloofde wat! Hij wenste me nog een fijne dag en we vertrokken weer richting onze plaats. Onderweg kwam ik het prototype van de kasama heli tegen. Michiel had het er het hele weekend al over.

PICT0156.jpg

( Het 3 potige onderstel is het eerst wat opvalt )

PICT0157.jpg

( Let vooral op de servo aansturing )

PICT0159.jpg

( Apart rudder systeem )

PICT0160.jpg

( Dikke baseplate waarmee je de motor in 1 keer uit de heli trekt )

PICT0161.jpg

( Uniek tail linkage systeem wat ik nog nooit gezien heb )

Verderop in de tent kon je bekende piloten allerlei vragen stellen, heb er een tijdje bij gestaan met Walter en kregen antwoorden op vragen als:

- Simmen jullie eigenlijk nog wel?
- Hoeveel vliegen jullie in de week?
- Sleutelen jullie aan je eigen heli of wordt dat voor je gedaan?
- Gebruikt er iemand de carbsmart?
- Welke gyro bevalt jullie beter, de 611 of de nieuwe spartan?

Dit en nog veel meer leuke weetjes kregen we in korte tijd allemaal te weten. Antwoorden weten? Had je maar mee moeten gaan! ;) Leuk om die heren zo te zien!

PICT0165.jpg

Ondertussen maken Michiel en Laura zich klaar voor de expert freestyle finals. Michiel die voor deze ronde goed uit de kast moet komen heeft besloten om wat lager te gaan vliegen voor een hogere "WOW factor". Toch valt hij weer terug op zijn oude ritueel en je ziet het wat haperen wanneer hij pogingen doet om lager te vliegen. Bij de mega lage tic-tocs houden we ons hart vast maar het ging allemaal goed. Helaas was het publiek en de jury niet echt onder de indruk en werdt hij in deze ronde laatste.

PICT0170.jpg

PICT0178.jpg

PICT0182.jpg

Vol afwachting bekeken we wat de rest van de experts er van maakten en bekeken de kansen voor Michiel voor een podium plaats. Tussendoor werden we verbluft door de prestaties van de 6 jaar oude Alon Barak die halverwege zijn freestyle zijn zender op de rug ging vasthouden! Zelfs op die manier wist hij iedereen verstelt doen staan met zijn vliegkunsten! Dat beloofd wat voor de toekomst!

Het grootste spektakel kon beginnen toen de master freestyle finals begonnen. Op het puntje van de stoel keken we aan het gaas hoe die gasten nog verder gingen dan ooit tevoren. Kan het wel gaan omschrijven maar ik zou gewoon de filmpjes gaan kijken! Hoogtepunten waren toch wel de freestyles van Lukas en Dominik. Dominik die met motor/aandrijfproblemen zijn vlucht moest afbreken wist zijn heli met een inverted autorotatie op de kop te landen om de schade te beperken. Hiermee vergooide hij wellicht de titel die hij net als Lukas dik verdiend had. Lukas Riva was uiteindelijk 3D master 2008 en mag zichzelf naar mijn idee de beste van de wereld noemen!

PICT0184.jpg

( Mathijs kijkt in de door mij gemodificeerde stoel naar de master freestyle finals )

Na de finale rondes was er nog even tijd voor wat demo’s zodat de jury de punten kon tellen. Nog veel spannende dingen gezien van mensen die nog even verder moesten gaan dan het limit. Zo ging er dus ook veel de grond in bij het naderen van het eind van het weekend. Een demo van Danny Szabo en Marcus Kim kwam spectaculair tot een toen de beide heli’s tic-toc’end tegen elkaar kwamen en de boel dus mooi uit elkaar klapte! Waarbij er 1 als ongecontroleerd projectiel over het publiek door de lucht ging en weer boven het veld uit elkaar spatte door een boomstrike! Zeer heftig! "ONLY at 3D masters!!!"

PICT0190.jpg

( Moe maar voldaan wacht Walter rustig op de victory flights )

Na de demo’s werden alle piloten inclusief de demopiloten het veld op gevraagd voor de einduitreiking. Langdradig gebeuren waarin iedereen 1 voor 1 bedankt werd voor de organisatie. Hoort er nou eenmaal bij, maar toch wou iedereen dat het snel voorbij was zodat we snel van de victory flights konden genieten.

PICT0187.jpg

PICT0193.jpg

( Alle piloten bij elkaar als een zooitje ongeregeld )

PICT0198.jpg

( Jurriën kreeg zijn zeer nette 9e plaats overall uitgedeeld )

PICT0206.jpg

( Michiel haalt zijn prachtige 5e plaats overall op )

PICT0211.jpg

( Eind uitslagen 3D Masters 2008 Expert class )

Alsof het weekend nog niet mooi genoeg was ging ook Marcel er vandoor met een leuke prijs in de loting!! Zo had Walter een Vibe 50, Mathijs een 600N pro (gekocht) en Marcel deze gewonnen:

PICT0221.jpg

PICT0225.jpg

Na de loting kwamen dan EINDELIJK de victory flights van de winnaars! Tristan Belage (nooit van gehoord) winnaar expert class wist een leuke show weg te geven, weinig bijzonders eigenlijk maar toch de moeite waard om te kijken. Iedereen zat tenslotte op de victory flight van Lukas Riva te wachten. Lukas die briljant begon met een gigantische aanloop en achter een meeuw aan ging. Verscheidende keren in de ditch vloog en achter de bosje verdween, begon vervolgens maar de bosjes inverted te snoeien. Verder vol LAGE actie waarin hij liet zien waarom hij de 3D master 2008 is. Be sure to download the movie!!

Vervolgens gauw de spullen inpakken en op weg naar huis, maar eerst nog even de “happy foto's” voor Michiel en Laura:

PICT0216.jpg

( Zo trots als een pauw. 5th place, netjes Michiel! )

PICT0220.jpg

( Petje af mensen! Heli vliegend Nederland is trots op jullie! )

Hierbij wil ik gelijk Jurriën in het zonnetje zetten door hem te feliciteren met zijn 3e plaats voor de elektro trophy. Gefeliciteerd! :d

De terugweg ging voorspoedig en was zeer gezellig. Enthousiast gepraat over het fantastische weekend. Onderweg een file gehad voor Londen waarbij we bang waren dat we de trein voor de tunnel niet zouden halen. Vervolgens nog even gegeten bij een waardeloze mc donalds imitatie keet “whimpy” maar de trein hebben we makkelijk op tijd gehaald. De terugweg in de trein was wat minder, we zaten net in een gedeelte waarvan de koeling kapot was. Heet en benauwd was het 29 graden daarbinnen. Eindelijk terug in Calais Frankrijk kwamen we onweersbuien tegen met zware regenval verderop in België. Eindelijk in Nederland kwamen we terug in Zwalmen om ongeveer half 4 nachts, nadat we Marcel afgezet hadden in Eindhoven.

De rest van de nacht kon ik gelukkig weer bij Walter op de logeerkamer doorbrengen. Was wel toe aan een bed en uitslapen! Maar eerst nog even douchen! Na heerlijk geslapen te hebben kwam ik rond half 11 me nest uit, hebben zitten ontbijten en nog even over het weekend nagepraat. Om 13:00 vertrok mijn trein weer vanuit Venlo richting Hengelo en ik was om half 4 weer thuis.

Tot slot

Ik heb geprobeerd met dit reisverslag de sfeer in en om 3D masters vast te leggen. Elk jaar zie je er de filmpjes en foto’s wel van, maar ik zag nooit hoe het er daar uit zag en wat ik mij er bij moest voorstellen. Ik hoop dat nu in beeld te hebben gebracht en mensen heb overtuigd om volgend jaar zelf te komen en te genieten van de beste 3D piloten van de wereld! Hoe meer zielen, hoe meer vreugde!

Om gelijk van de gelegenheid gebruik te maken wil ik iedereen bedanken voor het fantastische weekend! Voorop natuurlijk Walter voor het rijden en de gastvrijheid bij hem thuis! Marcel, Mathijs en Bert als gezellige reiscompagnons waarmee we heel wat hebben afgelachen. Michiel, Laura en Jurriën, yo als onze helden die dit weekend extra gaaf hebben gemaakt door zelf mee te doen met dit wereld evenement! Geeft toch wel een extra twist aan zo’n weekend. Mensen, mega bedankt voor dit gezellige weekend!

Hier de link naar de site van Jupiter Venlo voor al mijn foto’s van het weekend:
3DM2008
( Bedankt voor het uploaden! )

Hier nog wat spectaculaire fotos van Andy Shrimpton (echte fotograaf) :
3DMasters

Groeten, bedankt voor het lezen en tot volgend jaar bij de 3D Masters 2009 !!!
Tjerk ;)

Knap verslag!

Bedankt allemaal voor de ondersteuning voor, tijdens en na de vluchten!!!

Dan wil ik graag jou bedanken voor dit hele mooie verslag!

En natuurlijk wil ik alle Nederlandse en Belgische aanhang bedanken voor de gezelligheid en geweldige support!!!

Tot volgend jaar!

Michiel.

Ik moest gewoonweg het verslag van zondag nog bekijken.
Zelfs vanuit mijn vakantie adres zit ik nu nog smakelijk naar jouw verslag te kijken.

Echt toppie Tjerk :thumbsup: :thumbsup:
Een geweldig verslag !!!!
Ik krijg gewoon al weer zin in volgend jaar.

Mooi verslag.

En Walter gefeliciteerd met de Vibe, die van mij zit net inelkaar en gaat met een beetje mazzel morgen voor het eerst omhoog. Echt een heel mooi 50 model.

Wat een geweldig verslag

Goh, ik was echt te vroeg wakker vandaag, maar ik heb mijn ontbijt heerlijk aangevuld door het lezen van jouw verhaal. Helemaal geweldig, bedankt voor het inspirerende leesvoer

Tjerk,

Superleuk om te lezen! Dankjewel!
Volgend jaar zeker weer!
Groetjes,
Laura.

@Tjerk,

Mooi verslag man, echt top! Heb het met plezier gelezen en heb nu een heel aardige indruk van hoe het er op dit spectaculaire evenement aan toe gaat! :thumbsup:
Maar toch nog een vraagje;

@Laura (of anderen die het weten ;-) )

Ik zie je in dit verslag als "supercaller" voor bij komen, maar om gelijk mijn 3D masters kennis maar prijs te geven, wat doet een caller precies bij deze wedstrijden? Hoe werkt dat?
Of stel ik nu een hele domme vraag?

Toch alvast bedankt!

Gr, Roy

Bedankt Roy en natuurlijk alle anderen voor de leuke antwoorden!!!

Een caller is te vergelijken met de gastheer van een show. Hij (of zij) noemt tijdens de "Set" rondes de figuren op naar de jury welke de piloot gaat doen. Tijdens de freestyle en flight to music geeft de caller aan wanneer de tijd in gaat. (laten vallen van de vlag) Daarnaast kan je als caller de piloot nog dingen doorgeven. Laura geeft Michiel tijdens zijn freestyle de figuren door die hij vooraf besloten had te doen, waardoor hij niet na hoeft te denken wat hij nog kan doen en ook niet in de herhaling kan vallen.

Gelukkig mag ik ook gebruik maken van Laura als caller tijdens de Dutch3D! Ze werkt ook heel rustgevend! Ik loop altijd te stressen namelijk als ik moet vliegen. 12x naar de plee voor elke vlucht. Als 't dan niet met woorden lukt heeft ze altijd nog pepmiddelen achter de hand zoals pillen en spraytjes...

Groeten,
Tjerk ;)

Bedankt Tjerk, weer wat bij geleerd :thumbsup:

Die fotos van die Kasama heli zien er trouwens ook erg goed uit, technisch een aantal hele mooi oplossingen zo te zien!

@Walter, kun je de verleiding nog weerstaan om je nieuwe aanwinst op vakantie al te gaan bouwen? ;-)

Gr, Roy

Laatst bewerkt:
Ja hoor, ik moet wel.
Ik ben nu op vakantie (en toch het forum aan het sjecken :neutral:)

Ik ben alleen nog heftig aan het twijfelen OF ik hem op moet bouwen.
Ik ben 90'ers gewend en ik ben bang dat een 50'er tegen zal vallen.
Het dilemma:
- Opbouwen en in een Vibe50 investeren
- Verkopen voor een zacht prijsje en een TREX700 halen.

Ik wil wel eens wat anders vliegen dan een raptor. Gewoon, ter vergelijk.
Maar welke :confused: :confused: :confused: :confused:

Wat een luxe probleem :neutral:

Das inderdaad lastig Walter,ik moet je zeggen dat ik liever met mijn 90-heli's vlieg dan met de 50-ers die ik eerst had.
Zowieso een mooier vliegbeeld/geluid/zicht.

Ik zou niet meer terug willen naar 50 heli's.
Enige nadeel is wel de brandstofkosten natuurlijk.

Ik zit zelf ook wel te denken aan de trex 700 trouwens hoor ;-)

Groeten,Marcel

PS: Mijn Mars 480 staat ook al ver in elkaar :-)

Heej Marcel,

Ik probeerde je net een PB te sturen, maar hij zegt dat je inbox vol is. Ik denk: ik zeg het ff :)
Groetjes!
Laura.

Oh en Tjerk:
Leuke omschrijving van een caller! Blij mee :D
Groetjes!

IMG_1206.jpg

Om het formaat hoef je het niet te laten. Hij is groter als een 600n en raptor 50 en lijkt wel even groot als de 700n op deze foto... Daarnaast vliegt ie heerlijk, smooooooth maar rollt als de ziekte!! Ben er zeer content mee! M'n bouwverslag gaat deze week nog wel komen!

Groeten,
Tjerk ;)

Back