Relatie link-rechtshandig en mode 1-2

Wat is jou stickconfiguratie

• Ik ben rechtshandig en vlieg op mode 1

Votes: 19 19,6%
  • Ik ben linkshandig en vlieg op mode 2

Votes: 17 17,5%
  • Ik ben rechtshandig en vlieg op mode 2

Votes: 53 54,6%
  • Ik ben linkshandig en vlieg op mode 1

Votes: 8 8,2%

• Total voters
    97
Ik ben een beginneling met vliegtuigen/heli's

Ik heb twee heli's de Ikarus Lama en de e-sky king 3. Beide zenders zijn uitgevoerd met Mode 3 en voor mijn gevoel is dit heel logisch. Met de Lama kan ik al een klein beetje fladderen maar met de king 3 nog niet. Kom ik afgelopen zondag op de vliegclub om indoor te vliegen en blijkt dus dat de inrichting van de zenders verkeerd zijn. Op de club wordt er alleen maar in mode 1 gevlogen, met heli's en vliegtuigen. Dus moet ik het helemaal opnieuw gaan leren.
En omdat ik graag wil leren vliegen met de heli's en de vliegtuigen ben ik verplicht om mij aan te passen aan de club. Niet dat dat erg is maar het druist wel in tegen mijn gevoel van bediening. In mijn ogen is het niet logisch.
Maar goed dat wordt dus veel uurtjes achter de Sim die in aantocht is.
Ik stem dus Mode 1 omdat ik dus verplicht ben om dit aan te leren.:(

Ik heb twee heli's de Ikarus Lama en de e-sky king 3. Beide zenders zijn uitgevoerd met Mode 3 en voor mijn gevoel is dit heel logisch. Met de Lama kan ik al een klein beetje fladderen maar met de king 3 nog niet. Kom ik afgelopen zondag op de vliegclub om indoor te vliegen en blijkt dus dat de inrichting van de zenders verkeerd zijn. Op de club wordt er alleen maar in mode 1 gevlogen, met heli's en vliegtuigen. Dus moet ik het helemaal opnieuw gaan leren.
En omdat ik graag wil leren vliegen met de heli's en de vliegtuigen ben ik verplicht om mij aan te passen aan de club. Niet dat dat erg is maar het druist wel in tegen mijn gevoel van bediening. In mijn ogen is het niet logisch.

Heeft mischien niet zoveel met het onderwerp te maken, maar dat is natuurlijk maar een vreemd verhaal: Waarom zou je MOETEN leren vliegen in een andere mode? JIJ vliegt toch met JOUW modellen? Daar hoeft een ander toch niet mee te vliegen? Met een heli kan je instructeur de zender toch niet op tijd overnemen, dus als je al les krijgt, is dat aan de kabel. En als je aan de kabel lest, maakt het geen hout uit of je instructeur mode 1 vliegt en jij mode 3.... Met vliegtuige is dat wat anders, al zie ik indoor een instructeur ook nog niet zo snel een zender overnemen....

Groet, Bert

Ervan uitgaande dat het (kennelijk) niks uitmaakt of je links of rechtshandig bent... zou het eigenlijk praktisch zijn als alle modelvliegers overeenkwamen om ernaar te streven allemaal dezelfde mode te vliegen. Dat is 1 generatie lang een beetje lastig. Daarna kan iedereen zonder bedenkingen desgewenst de zender van iemand anders gebruiken en hoeven er nooit meer zenders omgebouwd te worden of zo...
Maar ja je bent gedurende die overgangsperiode wel extra aan het klooien, bijvoorbeeld binnen een club die allemaal mode X vliegt terwijl mode Y de toekomstige standaard is...

Je bent niets verplicht hoor ! en in jou geval zou ik lekker bij je huidige configuratie blijven !

Ervan uitgaande dat het (kennelijk) niks uitmaakt of je links of rechtshandig bent... zou het eigenlijk praktisch zijn als alle modelvliegers overeenkwamen om ernaar te streven allemaal dezelfde mode te vliegen. Dat is 1 generatie lang een beetje lastig. Daarna kan iedereen zonder bedenkingen desgewenst de zender van iemand anders gebruiken en hoeven er nooit meer zenders omgebouwd te worden of zo...
Maar ja je bent gedurende die overgangsperiode wel extra aan het klooien, bijvoorbeeld binnen een club die allemaal mode X vliegt terwijl mode Y de toekomstige standaard is...

Mooi idee, en waarom ook niet: alle auto's in de wereld, of ze nu het stuur links of rechts hebben, hebben in elk geval de pedalen hetzelfde zitten en nagenoeg allemaal een identiek schakelpatroon. Alle vliegtuigen en heli's hebben min of meer de hoofd-stuurorganen gestandaardiseerd, waarom niet?

Nu de volgende vraag: Welk systeem gaat de standaard worden, wie gaat dat bepalen, en vooral: hoeveel mensen gaan het daarmee NIET eens zijn?

Vrijwel iedere vleugelvlieger vliegt mode 1, of in elk geval, dat is denk ik de meest voorkomende.
Helivliegers vliegen vrijwel allemaal mode 2. Op zich ook logisch
In de "echte vliegerij" zijn de stuurorganen van een heli redelijk overeenkomend met die van een vliegtuig (afgezien van pitch)
Mijn 2 cent: ALLES, vleugels EN heli's op mode 1 "want in de echte vliegerij is dat ook zo......."

(let op, hier gaan veel mensen het niet mee eens zijn....)

Ik denk dat voorgeschreven mode's een mooie droom zijn en zullen blijven....

Groet, Bert

Moet er niet aan denken, varieteit is troef.
Der is al genoeg gereged hier in nederland, het regel land qua uitstek.

Laat ze eens goed werken aan koppelsystemen. Dat kan de mx16 ook al, die heeft leeraar leerling, zo dat je met X mode, de zender in y mode kan aansturen. Dus de leerling mag zijn eigen mode hebben.. Helaas zijn de zaken als dual rate, en trim nog niet via de leeraar zender, maar ook dat moet kunnen denk ik..

Vooralsnog DENK ik dat het nog steeds een link is met links of rechthandigheid, en de mode welke je bij voorkeur dient te gebruiken, bij een heli wil je de swash op je sterkste hand hebben... Uit eigen ervaring weet ik ook da thet best wle te leren is, ik heb leren vliegen doro kamaraden met mode 1, en de quad vlieg ik op mode 3. Geen split swash, dus de swash op me zwakste hand, maar geen probleem met vliegen...

Het slimste lijkt me dus de hoofdfuncties op je sterkste hand, da tda thet makkelijste gaat, maar he tis geen moeten, alles is wel aan te leren... Bij ha dik geen enkle probleem te switchen van mode 1 naar mode 3 quad. Dat ging erg natuurlijk, denk ook dat heli mode 3 het natuurlijkste is als je mode 1 vliegt.

Mode 1, mode 2... Oke, ik vlieg niet, maar heb wel een redelijk aantal schepen. Met diverse extra functies.
Liefst heb ik het gas en roer links, en een boegschroef rechts.
Met zeilschepen roer rechts, grootschoot links, fokkeschoot (indien die apart te bedienen is) rechts.
Met de Parat (Voith-Schneider aandrijving) heb ik de linker VSP op de linker en de rechter VSP op de rechtknuppel. Dan vaar je "als een tank".
Da's heel even wennen, maar na 5 seconden heb je het gevoel weer.

En ook ik ben links, doe vrijwel alles links. Maar schieten doe ik bijvoorbeeld weer rechts. Ooit aangeleerd omdat de meeste wapens ook rechtshandig georienteerd zijn. Nu, met de C7 maakt het niet uit; is zowel links- als rechtshandig te bedienen, maar ik blijf rechts schieten.

Schrijven met links, hoewel dat niet veel leesbaarder is dan rechts; dit dankzij juffouw van B. te H. die me twee jaar lang met de lineaal "corrigeerde" als ik weer eens met links zat te schrijven...:onweer:

Leg eens uit hoe dat zit dan?

Niet te serieus nemen: het was maar semi-serieus bedoeld.
Er zijn er mensen die heli vliegen met getrokken pitch (stick naar voren is minimum pitch) met als enige reden "dat dat in het echt ook zo is".
Mogelijk dat daar voor een echte heli een technische of ergonomische reden voor is om dat zo te doen, maar voor een model maakt het gewoon domweg niks uit. Toch is het voor sommige modelvliegers een reden het zo te doen....

Aangezien een echte heli, net als een vliegtuig een stick met roll en nick heeft en voetenstuur, zijn er veel mensen die het daarom logisch vinden om mode 2 of 3 te vliegen (cyclic op één stick).
Bij echte vliegtuigen zitten de stuurorganen precies zo ingedeeld, maar toch vinden veel modelvliegers het dan opeens volkomen logisch, om vliegtuigen wél in mode 1 te vliegen.....

Iedereen doet wat hij doet omdat hij zijn eigen gedachtengang "logisch" vind, en ik dacht daar uit pure balorigheid maar eens een zoveelste "logische" redenatie (niet echt dus) aan toe te voegen.

Mischien niet zo duidelijk nu ik zelf die post teruglees, maar meer moet je er niet achter zoeken....

Ik ben zelf heli-instructeur, en ik geef hooguit advies over de stick-mode, de leerling is degene die dat uiteindelijk zelf bepaalt. Vaak volgen ze dat advies, niet altijd. Ik raad ALTIJD de mode van een leerling zijn toekomstige club aan als die bekend is, in alle andere gevallen voor rechtshandigen mode 2 , linkshandigen mode 3, maar ik vlieg zelf alles in Mode 1. Reden dat ik mode 1 vlieg, is omdat 28 jaar geleden simulators nog niet bestonden, gyro's ook nog niet echt, goed vliegende heli's onbetaalbaar waren en heli-instructeurs al helemaal niet beschikbaar waren (3 actieve helivliegers in de hele provincie Friesland naar mijn weten) en ik het dus helemaal zelf uit moest zoeken. Dan is het niet handig, als je vanwege een "zogenaamd betere" stickmode het toch al moeilijke leerproces nóg moeilijker gaat maken....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Het is me al honderd keer verteld, maar ik vergeet altijd weer wat nou mode 1 is en wat mode 2. Dus ik kan niet stemmen. :mrgreen:

Speciaal voor jouw de 101ste keer:

mode 1
Linker knuppel: hoogteroer en richtingroer (voor heli’s:nick en staartrotor )
Rechter knuppel: gas en rolroeren (voor heli’s: gas/pitch en rol)

De knuppelbezetting bij mode 2 is: Linker knuppel: gas en richtingroer (voor heli’s: gas/pitch en staartrotor)
Rechter knuppel: hoogteroer en rolroeren (voor heli’s: nick en rol )

Hup stemmen jij! ;)

Okee, ik heb gestemd: rechts, mode 2.

Ik zie dat mode 1 toch wel sterk in de minderheid is ... vind het ook niet zo'n logische indeling en vermoed dat het een overerving is van toen de techniek beperkter was.

Back