Reling + Beplanking

Hallo mensen,

Ik ben net nieuw op dit forum; ben al 3-4 weken bezig met de San Juan van AL, en heb al enige tijd handige tips en ervaring opgedaan op dit forum. Momenteel ben ik bezig met de reling (gunwhales), waarbij is tegen het volgende probleem aanloop:
Wanneer ik de reling plaats, loopt het voorste stuk (dat moet aansluiten bij het stuk reling van de andere kant) rechtuit, en zal dus nooit aansluiten. Buigen kan, maar dan raakt de reling in het midden van het schip uit positie. Aangezien ik van jullie al heb geleerd dat je alles onder zo min mogelijk spanning moet zetten, vraag ik me af wat ik moet doen om dit best belangrijke stuk van het schip er mooi uit te laten zien.
Moet dit net als de beplanking gebogen worden met water en verhitting, of zijn hier andere manieren voor?
En is het normaal dat je overal waar de reling contact met het schip maakt, je hier en daar wat weg moet schuren van bijv. dekken voor een mooie afwerking?

Als er animo is voor een bouwverslag, wil ik die zeker beginnen; super ver ben ik nog niet, het moeilijkste komt allemaal nog (en staat nu voor de deur..) ;)

Groet,
Laurens

Laurens,

Wanneer je nog niet eerder met hout gewerkt heb maar wel met plastic:
- bij plastic is alles pasklaar en hoef je het alleen maar in elkaar te lijmen.
- bij hout zijn diverse delen opgebouwd uit rechte latten die je inderdaad door middel van vocht en verhitting voorzichtig in vorm moet gaan buigen.

Dit zal bij de relingen ook moeten gebeuren om ze pas te krijgen. En om alles dat ook goed op spanten en dekken aan te laten sluiten zal er af en toe wat weggeschuurd moeten worden.

Wanneer je foto's weet te maken en te plaatsen van je probleem kunnen we daar een gericht adviesje op geven.

Laatst bewerkt:
Artesania Latina neem ik aan.

Helemaal correct! :D

@Hans,

Vroeger wel eens plactic WOII vliegtuigjes gedaan, en dat was altijd pasklaar, inderdaad. Hout is heel wat anders; zeker uitdagender!
Ik ga de foto's regelen!
EDIT: Ik weet hoe de tags werken, maar hoe krijg je een link van een afbeelding als je die niet online hebt staan? Oftewel, hoe werken de tags met afbeeldingen die op je schijf staan?

Laatst bewerkt:
Helemaal correct! :D

@Hans,

Vroeger wel eens plactic WOII vliegtuigjes gedaan, en dat was altijd pasklaar, inderdaad. Hout is heel wat anders; zeker uitdagender!
Ik ga de foto's regelen!
EDIT: Ik weet hoe de tags werken, maar hoe krijg je een link van een afbeelding als je die niet online hebt staan? Oftewel, hoe werken de tags met afbeeldingen die op je schijf staan?

Om Foto's te plaatsen in een bericht kijk dan hier:
Modelbouwforum.nl - FAQ: Gebruikersprofiel

Groet PC Piet.

Bedankt PC Piet!

Hier volgen enkele foto's van het resultaat tot nu toe, én van het probleem waar ik tegenaan loop. Ik heb nog geen spullen gekocht om de zaken vast te zetten, waardoor de foto's nemen nogal lastig is. Ben van plan morgen e.e.a. te gaan aanschaffen..

Hierbij:
full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De eerste twee foto's laten zien waar er teveel uitsteekt bij het schip; de andere kant (bakboord) heb ik al wel een beetje bijgewerkt. (zoals te zien op de derde foto).
De vierde foto is niet heel duidelijk, maar dichtbij (links dus) kun je nog wel zien waar ik wat weg moet schuren..
5de foto is de afkanting; doe ik dat zo goed? Planken komen er mooi op te liggen..!
6: complete schuit.

Het grote dek valt over de spanten heen; kan ik dan beter de spanten dikker maken of het dek schuren..?

Suggesties zijn welkom!

Het grote dek valt over de spanten heen; kan ik dan beter de spanten dikker maken of het dek schuren..?

Dek schuren.
De spanten geven de vorm van het schip aan, daar moet je niet teveel aan rommelen. Meestal is een dek niet helemaal pas en moet je wat schuren.

Hoi,

Ik zou zeker adviseren om een bouwverslag te plaatsen en bij te houden. Zo kan men hier de context van je vraag beter begrijpen en adviseren. Er zullen vast nog meer vragen volgen tijdens het bouwen, en zo kan je gedurende het hele proces tips krijgen en je werk laten zien.

En inderdaad wat Hans zegt: De meegeleverde dek stukken passen vaak niet perfect, of zijn te groot. Hier wat van afhalen tot het vloeiend loopt met de vorm die je spanten aangeven. Je spanten aanpassen is niet aan te raden omdat je dan de hele vorm van het schip aanpast.

Bedankt beiden! Ik weet wat me te doen staat! De spanten zijn dus heilig en vormen de leidraad. Binnenkort zal ik een bouwverslag 'openen', nu eerst morgen afwachten: op naar de modelshop. :-)

Back