Relingen

herren bouwers ik zoek naar een makkelijke manier om boot Relings te maken
wie kan mij daar iets over door geven hetzij met foto,s of een tekening
met een vr gr Gerrit van den Dikkenberg:yes:

voor wat boot moet het dienen?????
voor een yachtje kan je met mig las bagetten een reling solderen
het is ijzer maar er zit een koperlaagje overheen

gr raf

Denk dat ik de vraag wel begrijp, heb er zelf ook altijd moeite mee om deze mooi recht te krijgen. Vooral waarbij de relingen recht door de paaltjes lopen ed.

Vooral als je dunne paaltjes hebt (zoals ge-etst).

Ben dus heel benieuwd naar het antwoord. Wil dit ook wel eens op een eenvoudige manier doen.

Gr robin

Ik zoek ook nog een reling , iemand zij kippegaas maar veelte dun en zwak

Wou va koper wat solderen ,maar dat vergt ervaring en goede brander aangezien mijn soldeer bout nietverder dan 2.5 kwadraat komt

Dus als je truckje weet ...

hallo

wat je prive gepost hebt is onzin
reling is niet zomaar reling want elk schip heeft een ander type
dit is reling op een pasagiers schip
1155908787.jpg

houten boven reling om het aan raken wat aangenamer te maken
reling02.jpg

dit is dan weer een ander soort reling meet meerdere horizontale staven
526121efbb581b7e80a0c69fdabb609f.jpg

hier reling op een werk schip
RelingOptik.gif

hier reling op een zeil yacht
reling_rechts_2.JPG

zoals je ziet was mijn vraag over welk type boot het gaat niet irrelvant maar wel doordacht om je te kunnen helpen

bij deze heb je dus je kans verkeken

raf

hallo

zoals gezegd hangt het maken van je reling nogsteeds van je boot af

een boot zoals de bismark heb je geëtste reling nodig en kaapstaanders voor de hoofd reling waar je draad door kan schuiven
heb je reling voor een yacht dan kan je de reling op een apparte plank opbouwen
op die plank trek je de omtrek van je model en boort in die plank op de juiste afstand de gaatjes waar je reling in komt te zitten
zo blijven je staanders mooi vast recht op staan en heb je twee handen vrij om je reling te solderen
elke soldeer die je gedaan hebt kan je dan omwikkelen met een watje wat natgemaakt is
zo voorkom je dat de vorige lassen terug los gaan
heb je een reling uit ijzer koop dan het puntlas apperaat van robbe en je kan je reling mooi aan elkaar puntlassen
wat mooier is dan solderen
wat je ook kiest reling blijft een hoop werk
daarom bouw ik duikboten die hebben haast geen reling LOL
dit zijn de manieren waarop ikreeds de relingen gemaakt heb op mijn modellen
gr raf

hallo

je kan ook je relingstutten laten etsen door een firma
maar ik ken de naamniet meer
woensdag ga ik langs stefaan en zal hem eens vragen welke het was want hij heeft die van hem daar laten doen en het zijn juweeltjes
en de prijs per plaat viel nogal mee
het voordeel is dat je dan wel de echte hebt die je moet hebben en nniet afhangt van die er in de winkel te koop zijn
en dan kost het natuurlijk ietsje meer dan standaard onderdelen

gr raf

je kan ook je relingstutten laten etsen door een firma
maar ik ken de naamniet meer
Saemann ;)
Levert ook een soort van "standaard secpters", maar je kunt er ook je eigen ontwerpen laten etsen.
Zelf ook een keer gedaan, en je krijgt echt juweeltjes van etswerk.
Kost wat maar dan heb je ook wat :D

Ik frees over het algemeen een verbinding uit in hout waarbij de verticale lijn de dikte van de scepter is en de horizontale de dikte van de doorlopende relingstaaf. Zo heb je altijd een haakse verbinding.
Op de kruispunten boor ik dan een gaatje rond 5 mm door en door zodat de te solderen verbinding helemaal vrij blijft.
Nadeel is dat het voor 1:50 wel erg klein wordt allemaal.
Voor 1:25 werkt het perfect aangezien de railing daar over het algemeen 54 cm hoog is.

Hoi Gerrit,

Zag je pb maar mijn antwoord is denk ik handig voor iedereen.
Mijn eerste poging was het proberen solderen van rond messing van 0,5 mm. Maar omdat de reling van de Tromp 3 verbindingen onder elkaar heeft en bij schaal 1:100 de boel vlak bij elkaar zit raakte reeds gesoldeerde delen iedere keer weer los.
Poging 2 was hetzelfde als bij 1 maar dan gelijmd. Dat ging op zich goed maar gaf geen mooi eindresultaat.
Poging 3 was de definitieve (tenslotte : 3 maal is scheepsrecht :yes:) en heb ik gedaan met ge-etste scepters die ik bij HobbyLobby Modelbau in DLD heb gekocht. Niet zo erg duur en erg mooi. De verbindingen zijn gemaakt met 0,3 mm staal en de hele boel aan elkaar geplakt met superlijm. Resultaat is dat de verbindingen erg sterk zijn en dat is nodig ook want de scepters zijn ook 0,3 mm dik, maar dan van messing, dus als je er tegen blaast liggen ze om. :(
Ook op de Onversaagd zal ik wederom deze methode gebruiken alhoewel dan de hele boel wat dikker mag omdat deze op schaal 1:50 wordt gebruikt. (0,5 mm dik)
Succes,
Luc

Laatst bewerkt:
Back