Remmen: Remkleppen, rolroeren of ...?

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bolier

Guest
Hallo,

Ik ben bezig met de bouw van een Robbe Saphir, die ik voorzie van electro aandrijving. Het is een zwever van ongeveer 2.8m. Omdat dit mijn eerste zwever >2m is wil ik een rem-functie om het toestel alsnog fatsoenlijk neer te ploffen, mocht het landingscircuit verkeerd zijn ingeschat.

Nu zijn er een aantal opties w.o:
* Remkleppen in de vleugels
* Rolroeren m.b.v. zender omhoog zetten
* Cockpit openen tijdens de vlucht

Nu is de vraag, is het omhoogsturen van de rolroeren voldoende en blijft het toestel dan nog controleerbaar of is een andere optie beter?

Alvast bedankt,
Marc.

Het omhoog zetten van de rolroeren is bij veel modellen voldoende. Wordt bijna standaard toegepast bij Hotliners, maar doet het ook goed bij andere zwevers. Vaak moet je een klein beetje down bij mixen. Als dit je optie is, is het goed om het servoheveltje op de rolroerservo uit het midden te bevestigen, zodat je bij een stand waarbij de rolroeren ophoog staan nog een volledige stuurfunctie hebt.

Stoorkleppen of remkleppen zijn wat ingewikkelder te maken/in te bouwen en vraagt om een extra servo, soms twee. Is wel effectief. Vaak iets beter dan de rolroeren omhoog, maar de veel duurdere oplossing.

Eén remklep in het midden van de vleugel is ook een optie in combinatie met de rolroeren omhoog.

Je zou op deze spanwijdte ook nog kunnen overwegen flaps en rolroeren te maken. Dit geeft je maximale sturing en met de mogelijke ´butterfly´ optie een zeer effectieve rem (flaps naar onder/rolroeren omhoog).

De cockpit zou ik alleen openen om de accu te wisselen :D :wink:

Aan wat voor instelling van de rolroeren moet je dan denken? Gewoon 90 graden omhoog of toch maar iets minder? Blijft het toestel controleerbaar via de rolroeren of kun je dan alleen het richtingroer nog maar effectief bedienen?

Voor de butterfly heb je toch ook weer extra servo's nodig, dus kun je naar mijn mening net zo goed kleppen gebruiken.

Welke uitslag van de beide rolroeren omhoog is moet je, als het niet aangegeven staat in de handleiding, even proberen. Meestal is dit toch wel vrij fors. Natuurlijk geen 90-graden, zou me ook verbazen wanneer dit met de aansturing lukt.

Begin maar eens met 40-graden omhoog (zo noem je ze trouwens spoilers) en daarna de uitslag vergroten zoals jij prettig vind. Eerst wel even op hoogte proberen (dus niet in het laatste been van het landingscircuit), want afhankelijk van het model moet meer of minder down bijgemixed worden. Dat moet je echt even in de lucht testen. Begin eens met 1 mm.

Het model is nog net zo goed te sturen als de rolroeren in de normale stand. Wanneer de zender goed ingesteld is gaat het ene rolroer de dubbele servoweg naar beneden wanneer de andere niet meer omhoog kan omdat deze al alle servoweg gebruikt voor de spoiler stand. Trouwens, juist voor deze bestuurbaarheid, zeker als je gedifferentieerde uitslagen gebruikt is het verstandig (jammer dat ik het niet even kan tekenen) om het servoheveltje, wanneer de servo in de middenstand staat, ongeveer de helft van één richting servo-uitslag scheef te zetten. Hierdoor krijg je op mechanische wijze al heel goed ruimte om het rolroer bijvoorbeeld 5mm naar onderen en 15mm naar boven te laten bewegen. Normaal stuur je dan met gedifferentieerde rolroerbesturing bijvoorbeeld -3/+6 en met de spoilers uit wordt dat dan +6/+15.

Het is inderdaad zo dat flaps ook extra servo´s nodig hebben, maar ik ben het niet met je eens dat je dan net zo goed stoorkleppen (remklep is eigenlijk niet het goede woord :wink: ) kunt nemen. Een stoorklep verstoord de luchtstroming over 1/3 of meer van de vleugel, waardoor deze minder draagt en het vliegtuig een grotere daalhoek krijgt.

Door een butterfly instelling laat het model zich door de flaps langzamer vliegen en door de tegelijkertijd gebruikte spoilers sneller dalen. Bij het landen is het effect dat je vliegsnelheid waarschijnlijk lager kan zijn dan met stoorkleppen en de landing preciezer uitgevoerd kan worden. Bovendien zijn de flappen handig om iets omlaag te zetten tijdens het thermieken en iets omhoog te zetten om snel door ´downwind gebieden´te vliegen.

Persoonlijk vind ik stoorkleppen mooi op een schaalzwever, maar zou ik voor hoge prestaties van het model kiezen voor flaps. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat je eigenlijk geen prestatie zwevers met stoorkleppen ziet.

Nou ja, zie maar.......hoop dat je er iets mee kunt. :? :D

Ik kan hier zeker iets mee. Het ontbreekt mij zowel aan theoretische en praktische kennis op dit vlak. Ik ging er gewoon vanuit dat de verstoorders als luchtrem werken, maar ze verstoren dus het profiel waardoor de lift vermindert. In de bouwbeschrijving staat niets over spoilers/flaps (maar deze gaat zowiezo nogal kort door de bocht). Bovendien kon ik met de zoekfunctie nog niets vinden over dit onderwerp dus vond ik dat er wel een draadje aan besteed mocht worden.

Hallo,
Ik heb voorheen een FC 18 zender gehad, heb nu een FX 30. Weet iemand hoe ik de rolroeren als kleppen kan in programmeren, dmv een 3 polige schakelaar zodat hij in stand 1 bv 30% is en in stand 2 bv 70% is. in de handleiding is dat niet uit te vinden.
alvast bedankt,
Wim

Op de support-site van Robbe staat een voorbeeld-programma voor een E-zwever met omhoog te stellen ailerons voor de FX-30.

Laatst bewerkt:
Interessante materie!

Multiplex schrijft voor de Merlin de volgende uitslagen voor…

Ailerons 12/6 mm +/-
Flaps 4 mm down
Spoilers 7 mm up
Alles bediend met de ailerons

Maar wat is nou de bedoeling voor een zo kort mogelijke landing?
Eerst dalen zonder te veel toename van de snelheid met spoilers up om vervolgens vlak voor de landing de flaps omlaag te zetten, of zie ik het verkeerd?

Dat zou ik niet zo snel doen denk ik. De kans op overtrek als je hem een beetje uitmelkt zit dan in een klein hoekje. Is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van het toestel.

link voor programmeren

Wie heeft er de directe link voor het inprogrammeren van de spoilers in combinatie met een electromotor?
heb zelf de ff 10 maar kom niet uit het programeren

Back