Renovatie Graupner Löschkreuzer Weser 1:30

Stickers

Kort nagedacht of ik de belijning zou schilderen of met decals zou maken. Het is het laatste geworden natuurlijk want dan krijg je alles veel netter.
Was wel een heel gepiel om de zijstreep goed te krijgen en vervolgens nog een keer te spiegelen (is dus gewoon een instelling in Word). De luchtroosters in diverse formaten getekend, logo van de HIAB kraan van internet geplukt en tot slot geprint op transparant decal-papier.
P2215886.JPG


En dan : eerst geduld bewaren. De stickers moeten eerst in de blanke lak worden gespoten anders lost de verf op in water. Dat heb ik al meerdere keren proefondervindelijk vast mogen stellen wat alleen maar oud papier oplevert.

De dekken zijn ondertussen natuurlijk ook gespoten en moeten hier nog afgewerkt worden aan de randen.
Van boven en opzij met de stickers erop :
P2215887.JPG


P2215888.JPG


Verder heb ik toch maar besloten dat het trapgat afgezet moet worden met een hekje. Het is toch vrij lullig als je vanaf de verkeerde kant zo naar beneden dondert. En maar meteen wit geschilderd.
P2225896.JPG


En de kraan
P2225894.JPG


Tot dusver ziet het nu zo uit :
P2225900.JPG


P2225899.JPG


Volgende keer het dashboard en de laatste kleuren.
 
Hoi Luc,

Zo krijgt het schip ineens een vriendelijk uiterlijk!
Ze ziet er netjes uit zo, mooi werk. Kan zo al bijna niet meer wachten tot mijn schip zover gevorderd is. Waarom duurt dat nog zo lang :confused:...

Hoe heb jij eigenlijk de binnenkant van de schoorstenen in de verf gezet?
Daar zit ikzelf steeds weer aan te denken namelijk. Is dit gedeelte te spuiten?

En, de reling om de trap heb je netjes bedacht, is er op het origineel ook! :D

picture.php

[Bron: http://www.schiffsmodell.net/album.php?albumid=211&pictureid=3401http://www.schiffsmodell.net/album.php?albumid=211&pictureid=3401]

Groetjes,
Björn
 
Hoe heb jij eigenlijk de binnenkant van de schoorstenen in de verf gezet?
Daar zit ikzelf steeds weer aan te denken namelijk. Is dit gedeelte te spuiten?

hoi bjorn,
De binnenkant van de schoorsteen heb ik met een dun penseeltje gedaan. Ik neem aan dat je de zwarte binnenkant bedoelt tenminst.
Al het wit heb ik met een airbrush gedaan. Zwart had overigens ook gekund maar ik voor zo weinig geen zin om mijn airbrush weer vies te maken en een hoop af te plakken.
Luc
 
hoi bjorn,
De binnenkant van de schoorsteen heb ik met een dun penseeltje gedaan. Ik neem aan dat je de zwarte binnenkant bedoelt tenminst.
Al het wit heb ik met een airbrush gedaan. Zwart had overigens ook gekund maar ik voor zo weinig geen zin om mijn airbrush weer vies te maken en een hoop af te plakken.
Luc

Hoi Luc,
nou, eigenlijk meer de binnenkant bij de 2 deuren aan de achterzijde, dus onder het peildek tussen de schoorstenen. (Waar de trap naar boven loopt). Maar dat is wit, dus ik neem aan dat je dat dan met de airbrush gedaan hebt? Ging dat goed?

Björn
 
Hoi Luc,
nou, eigenlijk meer de binnenkant bij de 2 deuren aan de achterzijde, dus onder het peildek tussen de schoorstenen. (Waar de trap naar boven loopt). Maar dat is wit, dus ik neem aan dat je dat dan met de airbrush gedaan hebt? Ging dat goed?

Björn

Inderdaad met de airbrush. Iets meer druk gegeven( 3,5 bar ) en meer verf. Dan ontstaat er een flinke wolk. Wel opletten dat je geen druipers krijgt.
Normaal gesproken spuit ik met 2 bar en niet te veel verf zodat je een vlek van ca. 0,5 tot 1cm krijgt.

Luc
 
Prachtig werk Luc. Jouw bouwverslag zal een goede hulp voor mij zijn als ik aan de Weser begin.

Hoi Frank,

Ten eerste : bedankt voor het compliment. Dit is mijn tweede schip. De eerste was een scratchbuild project : f801-hr-ms-tromp-scratchbuild

Met dit model heb ik ook weer heel wat geleerd. Waar ik nog niet uit ben is de enorme herrie van de motoren in de dunne plastic romp. Volgens mij draaien ze veel te veel toeren dus maar eens kijken hoe we dat omlaag kunnen brengen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad met de airbrush. Iets meer druk gegeven( 3,5 bar ) en meer verf. Dan ontstaat er een flinke wolk. Wel opletten dat je geen druipers krijgt.
Normaal gesproken spuit ik met 2 bar en niet te veel verf zodat je een vlek van ca. 0,5 tot 1cm krijgt.

Luc

Hoi Luc,
bedankt voor de opheldering. Was eigenlijk bang dat de binnenkant niet te spuiten was, vooral mijn vader was nogal sceptisch. Maar nu kan ik dat probleem dus wegstrepen.

@Frank: je krijgt morgen nog een mailtje van mij voor de tekeningen...
Mocht je de uiteindelijke voorwaarden alvast na willen lezen, ze staan op mijn nieuwe site (zie handtekening). Morgen heb ik een computerdag ingelast, dan ga ik ook nog wat extra informatie over de tekeningen online plaatsen, met wat screenshots. (Als de site er dan even uitligt, weet je waarom...)

Nog een fijne avond,
Björn
 
Hoi Frank,

Ten eerste : bedankt voor het compliment. Dit is mijn tweede schip. De eerste was een scratchbuild project : f801-hr-ms-tromp-scratchbuild

Met dit model heb ik ook weer heel wat geleerd. Waar ik nog niet uit ben is de enorme herrie van de motoren in de dunne plastic romp. Volgens mij draaien ze veel te veel toeren dus maar eens kijken hoe we dat omlaag kunnen brengen.
Hallo Luc,het ziet er weer perfect uit, heb je voor de proefvaart de champagne al klaar staan.
vr.gr.adrie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De werkplaats

Zag laatst een discussie over de plaatsen waar al dat moois gebouwd wordt.
Ik ben in het gelukkige bezit van een inpandige garage (met verwarming !). Ik heb daar mijn werkbankje gebouwd van 3,6 m lengte. Perfecte plek om te knutselen.
P2215890.JPG


En wat heb ik daar de afgelopen 2 dagen gedaan ? Jawel het dashboard, stuurstand of hoe je het ook noemt. Eerst internet afgestruind op zoek naar foto's van instrumenten. Die allemaal verkleind natuurlijk en in de juiste vorm gegroepeerd : dieptemeter, toerentalmeters, snelheidsmeter, kompas, temperatuurmeters en bedieningsconsoles zitten er nu mooi op. Zal in het echt wel anders geweest zijn maar dat spul van Graupner zat er nog verder naast.
Dus maar een beetje vrijheid genomen er wat leuks van gemaakt.
P2225897.JPG


P2225898.JPG


Op naar de toren. Ook die is natuurlijk weer niet compleet dus ook daar moet er wat bijgesleuteld worden.
 
ik zie dat kuifje ook geland is bij jou in de achtertuin?

Klopt inderdaad. Een paar jaar geleden waren wij op vakantie in Frankrijk en hebben toen het kasteel Cheverney bezocht. Hergé heeft dat kasteel gebruikt als model voor het kasteel van Molensloot. Naast een tentoonstelling over Kuifje was er ook een schitterende shop. Alleen vond ik 800 eurie wat te duur voor dit model van slechts 60 cm hoog. Dus toen we in de zomervakantie wederom naar Franktrijk gingen heb ik maar wat houtjes meegenomen om wat bij te klussen. En de mijne is 1 meter hoog geworden. Wat overigens nog een klein probleem gaf op de terugreis.
Het bouwverslag vind je hier :
de-maanraket-van-professor-zonnebloem

Het wachten is op mooi weer om de raket definitief te spuiten. Binnen stinkt iets te veel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

ik zet mijn motoren vast met tec 7
daar kan je een dikke bult van spuiten om ze ook nog wat te kunnen uitlijnen
het zijn speed motoren dus ze maken veel toeren
maar droog trillen ze nog veel meer dan in het water als ze belast zijn
ik zou dus wachten tot je de romp in het water hebt gezet om te kijken wat een geluid je nu krijgt

de motorsteunen die je gemaakt hebt zijn zeker voldoende al ziu ik aan de onderkant wat gaatjes geboord hebben zodat de lijm er door heen kon komen en zo wat betere grip op het alu zou hebben

gr raf voor de rest mooi werk
 
de motorsteunen die je gemaakt hebt zijn zeker voldoende al ziu ik aan de onderkant wat gaatjes geboord hebben zodat de lijm er door heen kon komen en zo wat betere grip op het alu zou hebben

Hoi Raf, terwijl ik de motoren aan het inbouwen was en alles onder de kit zat bedacht ik met inderdaad dat ik vergat om er een aantal (schroef)gaten in te boren. Om een kliederboel te voorkomen heb ik het nu maar zo gelaten. Mochten er problemen van komen kan ik dat altijd nog doen want de kit is nu immers droog.
Luc
 
Klopt inderdaad. Een paar jaar geleden waren wij op vakantie in Frankrijk en hebben toen het kasteel Cheverney bezocht. Hergé heeft dat kasteel gebruikt als model voor het kasteel van Molensloot. Naast een tentoonstelling over Kuifje was er ook een schitterende shop. Alleen vond ik 800 eurie wat te duur voor dit model van slechts 60 cm hoog. Dus toen we in de zomervakantie wederom naar Franktrijk gingen heb ik maar wat houtjes meegenomen om wat bij te klussen. En de mijne is 1 meter hoog geworden. Wat overigens nog een klein probleem gaf op de terugreis.
Het bouwverslag vind je hier :
de-maanraket-van-professor-zonnebloem

Het wachten is op mooi weer om de raket definitief te spuiten. Binnen stinkt iets te veel.

Gaaf man!!! Ik zou graag Kuifje in een zittende houding met Bobby eens kopen. Leuk om op de kast te zetten zodat hij als het ware mee kijkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatste loodjes

Zoals geschreven : de toren, die dus niet compleet was dus eerst maar de houder van de schijnwerpers nagemaakt van de tekening (nogmaals dank Adrie!).

P2255901.JPG


tijdens de montage
P2255902.JPG


En toen de ruiten van de stuurhut (raar woord hier als er geen dak op zit, maar goed)
Eerst geprobeerd met 0,15mm polystyreen en vastgezet met C4. Na het drogen stevig gevloekt, eraf gehaald en wederom met 0,25 mm hetzelfde proces herhaald. Toen was het wel goed, 0,15 ging bobbelen als gevolg van de spanningen die erop kwamen en dat was niet fraai.
P2285904.JPG


En toen de ruiten van de cabine, in mijn variant heeft de Weser getint glas gekregen. Veel fraaier en je ziet minder aan de binnenkant. Maar op een paar foto's van Björn had ik gezien (en dat was ook logisch) dat de middelste drie ramen van draairuitenwissers (hoe heten die dingen?) zijn voorzien.
Dus maar eens aan de slag met een stukje polystyreen. Dat ging natuurlijk niet want zo klein krijg je dat nooit mooi rond bij 0,3 mm dikte. Dankzij mijn echtgenote die ik het resultaat liet zien en uitriep "witte ringetjes", kwam ik een stap verder. Even gesnuffeld in mijn voorraadje pakkingringetjes et voilà :
P2285905.JPG


En na het plakken :
P2285906.JPG


Op naar het volgende loodje
 
Hallo Luc.

Op zoek naar gegevens kwam ik tussen m'n oude spullen een Graupner Katalog uit 1969 tegen. Daarin staat de Theodor Heuss die wel gelijkenis vertoont met jouw Weser.
De prijs van de bouwdoos was toen f 79,95.



Groeten, Jan.
 
Mooie catalogus... wil ik wel van je overnemen... kan ik em in de doos bij in stoppen... ha!
Bouwdoos koop je nu voor een veelvoud... afhankelijk van de geconserveerde staat. Het bijbootje is relatief onbetaalbaar. Grootste uitschieter. 160 euro. Voor een Beschlagsatz 70,- Ben blij dat ik de zaak (bijna) compleet heb. :rolleyes:

De Weser begint mooie vormen aan te nemen! Compliment!
 
Hallo Luc,
de vorderingen zien er toch weer goed uit! Die draairuitenwisser heten in het Duits naar mijn weten Schleuderscheiben (ze slingeren het water als het ware naar buiten, weg van de ruiten), dus hier in Nederland.... slingerramen? Nee, dat zal hem wel niet zijn. ;) Rondruitenwisser misschien?
EDIT: zat ik er toch niet zover naast: slingerruiten.

Hallo Luc.

Op zoek naar gegevens kwam ik tussen m'n oude spullen een Graupner Katalog uit 1969 tegen. Daarin staat de Theodor Heuss die wel gelijkenis vertoont met jouw Weser.

Hoi Jan,
ontzettend bedankt voor deze foto's!! Ik wist dat de "Weser" is ontworpen met dezelfde rompvorm als een van de DGzRS-boten uit die tijd, maar niet welke. Nu kan ik dan toch misschien wat meer gegevens en tekeningen voor de romp vinden! De DGzRS is gelukkig vaak heel behulpzaam aan modelbouwers, dus misschien heb ik nu eindelijk geluk.

Nogmaals mijn grote dank, dit helpt me echt verder!
Groetjes,
Björn
 
Back
Top