Renovatie Graupner Löschkreuzer Weser 1:30

toch nog wat verbeterd

Zo, daar zijn we weer.
Nadat ik een paar keer met de Weser op pad ben geweest zat de reling me toch niet lekker. De combinatie van plastic scepters en gegalvaniseerd metaal heb ik eraf gesloopt. Dat ging vrij makkelijk omdat de scepters al een paar "dreunen" hadden gehad. De hele boel opnieuw gemaakt van messing waar ik handig genoeg geen foto's van heb maar dit is het eindresutaat :
full


Omdat er aan de reling hier en daar een reddingsboei moet heb ik er maar steunen voor gemaakt : (en ja, het is echt recht al lijkt het hier niet zo :shock:)
full


Ook de antennes zaten er nog niet op, maar nu wel :
full


detail :
full


en op de toren :
full


Nu nog dat laddertje eraf en een nieuwe solderen want dat past er nu niet meer bij, gevolgd door de reling op de bovenbouw.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dit draadje helemaal gelezen omdat ikzelf ook in het bezit ben van een Weser.
De opbouw is nagenoeg klaar, maar als ik deze op de romp zet, dan staat deze instabiel.
Dit komt doordat de opbouw een rechte onderkant heeft, maar het houtwerk van de bovenkant van de romp loopt een klein beetje bol.
Hoe hebben jullie dit opgelost ??

Groeten,
Edwin.
 
Ik heb dit draadje helemaal gelezen omdat ikzelf ook in het bezit ben van een Weser.
De opbouw is nagenoeg klaar, maar als ik deze op de romp zet, dan staat deze instabiel.
Dit komt doordat de opbouw een rechte onderkant heeft, maar het houtwerk van de bovenkant van de romp loopt een klein beetje bol.
Hoe hebben jullie dit opgelost ??

Groeten,
Edwin.

Hallo Edwin,

Heel simpel eigenlijk maar wel het moet wel netjes : voorzichtig de onderkant van de opbouw schuren tot deze dezelfde vorm heeft als het dek. Is trouwens best een lastig klusje zeker als je opbouw al helemaal af is. Daarnaast heb ik in de opening van de romp waar de bovenbouw oevr heen gaat een waterkering gebouwd zodat ik geen last heb van overslaand water of water van de blusmonitoren.

Luc
 
Luc, bedankt voor je antwoord.

Schuren wordt nog lastig, maar niet onmogelijk.
Ik zat zelf al te denken om onder de opbouw een dunne rubberen rand te maken die het water tegenhoud, zodat dit niet de romp inloopt.

Ik ga hier nog eens even goed over nadenken.
 
Luc, bedankt voor je antwoord.

Schuren wordt nog lastig, maar niet onmogelijk.
Ik zat zelf al te denken om onder de opbouw een dunne rubberen rand te maken die het water tegenhoud, zodat dit niet de romp inloopt.

Ik ga hier nog eens even goed over nadenken.

Zal morgen even wat detail foto's maken. Misschien heb je daar wat aan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Edwin,
Hier de beloofde foto's van de opbouw en de waterkering.

full


full


Succes,
Luc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luc,

Bedankt voor de foto's, daar kan ik wel wat mee.
Weet iemand toevallig ook de kleuren van de verf die gebruikt is.
Met name de kleur olijfgroen. Zijn dit RAL kleuren?
Zo ja, welke nummers.

EDIT
Er zullen ook mensen zijn die er een geluidsmodule in hebben gebouwd. Is dit nog een speciale of gewoon gekocht bij bijvoorbeeld Conrad?
Geen idee of de sirene van een Duitse boot anders klinkt dan die van een Nederlandse boot.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet iemand toevallig ook de kleuren van de verf die gebruikt is.
Met name de kleur olijfgroen. Zijn dit RAL kleuren?

Hoi,

Ik heb gewoon verf van revell gebruikt. De terpentine basis variant heeft deze kleur maar het nr heb ik niet meer. Er is alleen nog maar waterbasis spul te krijgen en dat is net iets anders.

Luc
 
volgens mij is dit kleurnummer 316 in SM ( van Revell)

weet ik nog van toen ik bouwpakketjes bouwdde:mrgreen:
toen ging ik vaak naar de winkel, om potjes verf, en moest ik het nummer goed onthouden. En omdat ik altijd schepen bouwde, moest ik deze kleur vaak ophalen;).


Jan
 
Bemanning voor de Weser

Hoi, ik ben wanhopig bezig te zoeken :confused: naar figuren op 1:30, en desnoods te transformeren, om mijn Weser te bemannen, zonder succes.
Kan iemand mij een tip geven?
Dank U bij voorbaat.
Guyba2
 
Hoi Luc, ik ben ook bezig met de restauratie van de romp van een Weser maar heb totaal geen documentie. Ik volg dus aandachtig uw werk en verslagen. Kan u me helpen aan de specificatie van de originele rode verf voor de romp (merk, nr, enz...)?
Dank u bij voorbaat, Guy a2 1
 
Zojuist een renovatie project opgehaald. Er is wel een behoorlijke renovatie nodig, de electra hangt met 4 verschillende accu's aan elkaar. Na aantal sloophandelingen ben ik nu bij de motoren.
Wat kan ik het beste doen, is een brusshless eenvoudig realiseerbaar? Er zijn wel 3 nodig..
6e8d6be15b80a9491754ffcd95e2e812.jpg

8a34cbee3badcce42766c9ca50e27ce2.jpg


Let ook op de details zoals stroomdraadjes die om de connector zijn gedraaid zonder verdere afwerking...
 
Laatst bewerkt:
Een oud bouwplan is altijd handig om erbij te hebben. Hoe had Graupner de montageplaat van de motoren voorgesteld.

Bedrading kan over boord. Passé!
Bruschless is mogelijk.
De regelaars die K-K altijd voorsteld. 20 tot 30A.
En de leut van deze regelaars is dat ze zeer goed de motoren afregelen. En ook nog eens zeer betaalbaar. Heb ze zelf ooit bij BangGood besteld, verzonden in de EU, en waren met 1 week al binnen.

Op het model zitten mogelijk 40 mm props?
Zou dat even nazien, en melden, en anders vervangen door 3 mooie Raboesch’es?

En dan weet Roel van Essen wel een leuk setje motoren, waarmee het model oversnel eigenlijk gewoon op draagvleugels kan worden gezet.

Gr Bas
 
De bestaande schroeven zijn 35 mm, 2blads met blijkbaar hoogtoerige motortjes.
Er kan ca 50 mm onder, dat is niet veel. Punt is dat ik niet teveel geld wil besteden aangezien ik 2x per jaar ermee vaar en verder op de kast staat.

Toevallig heb ik nog een krick motor met 6:1 vertraging nieuw in de doos die wil ik als middelste motor plaatsen met een 3 blads prop als hoofdmotor.
En de mabuchi motoren zo laten zitten met 2 blads propjes voor turbo stand.

Dat is wel voldoende met de keren dat ik vaar en qua budget heb ik bijna alles liggen. Alleen een goede prop nodig en 1 regelaar ontbreekt.
 
Dan zou ik eerst eens bedraden, en eerst eens testen op deze configuratie?

De Mabuchi’s die er in zitten zijn via een oude catalogus van Graupner wel na te trekken.
Toeren bij zeker voltage onbelast, in vrijloop.

Met een reductie 6:1 moet je een redelijk hoog aantal toeren gaan draaien om ook met een 50 prop vooruit te komen.
Meest gangbaar zijn de vertragingen 3:1 en 4:1.
5:1 en wellicht 6:1 wat meer voor slepers mer grote schroeven. 5:1 bewezen voor slepers.
Vaak zijn de gearboxen niet geliefd wegens de sterkte van het geluid uit de reductie.

Dat van die gearboxen en wat het oplevert, dat weet ik omdat ik reeds jaren terug een hete trits motoren, gearboxen en hoge spoed schroeven getest heb op prestaties, efficiëntie, om een zo lang mogelijke vaartijd bij hoogst mogelijke snelheid op een modelschip omstreeks 1 meter, en op schaal waterverplaatsing gezet.

Omdat je maar immers twee keer vaart per jaar? Zou ik de geplaatste eerst eens testen.
En eens verdiepen in de keuze van de accu.
Omdat je weinig gaat varen, investeer je bijkans ook in een accu met beperkte levensduur. 4 tot 5 jaar zijn de meesten wel afgeschreven. Of je ze nu wel of niet gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
En dan weet Roel van Essen wel een leuk setje motoren, waarmee het model oversnel eigenlijk gewoon op draagvleugels kan worden gezet.
Gr Bas

You called, my Master?
downloaden.jpg


@hastalafisher : Voordat je gaat experimenteren met andere motoren (en zeker met Brushless!!) zou ik de koppelingen vervangen door andere, degelijker koppelingen. Die wit/rode koppelingen waren destijd (jaren '80) prima dingen voor de relatief zwakke motortjes waar we toen mee voeren. En handig omdat ze in lengte variabel waren. Maar... Als je hier hoogtoerige motoren aan gaat hangen én een (grotere) schroef met wellicht meer spoed... Dan draaien je je huidige koppelingen in no-time aan gort. Die exploderen door het middelpunt vliedende kracht óf klappen uit elkaar bij een noodstop. Bovendien zullen ze al aardig op leeftijd zijn en dan hardt het plastic uit. Ze worden bros en breken dus snel, ook onder weinig last.
Probeer de motorisering eerst eens rustig met de huidige motoren met eventueel nieuwe regelaars.
Bak- en stuurboordmotor kunnen op één regelaar, je middenmotor op een aparte.
Waarom? Ik heb schippers gezien die een aparte regelaar voor de bak- en stuurboordmotoren dachten uit te sparen (in de jaren '80, toen een regelaar nog een kapitaal kostte) door de die met een RC-schakelaar te verbinden met de regelaar voor midden.
En dan krijg je het volgende scenario:
Je bent lekker aan het cruisen met de middenmotor op halve kracht...
Komt er een nood-oproep binnen. "Schip in de hens op huppeldepup noorderbreedte en hoppeldepop westerlengte! Assistentie dringend gewenst!"
Machinekamertelegraaf op volle kracht en de buitenste twee motoren erbij schakelen... En die krijgen meteen de volle mep aan voltage voor de koolborstels.
Vindt de motor niet leuk, de regelaar ook niet, laat staan die antieke koppeling...

Goeie koppelingen zijn: Romarin ro1449 Navy Kardan 44 3,2/4 en 4mm - Envelop
of deze: Kruis Koppeling 4-3mm Metaal 23mm lang, Robbe 1481 - Envelop
Beiden te koop bij RC-Point webshop Radiografische Modelbouw!

Goeie webshop, snelle en correcte levering en nee, ik heb geen aandelen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip om de koppelingen te vervangen, die haal ik eruit. Heb in ieder geval nog 1 flexibele liggen.
Zojuist eerst wat schroeven besteld en 1 regelaar voor testmotor brusshless.

Er zat voorheen 1x 10amp regelaar voor 3 motoren gezamenlijk in.

Het leek een klein project maar nu ook de roeren slecht werken is er weinig meer van de aandrijving over.
En 3x regelaar, koppelingen, schroeven en motoren kopen is ook wel prijzig, afgezien van andere onderdelen.

Daarom eerst kunststof schroeven besteld om te testen en brusshless budget universele motoren opzoeken.
Ondertussen bedrading uitzoeken en herstellen.
Andere stekkers op de servomotoren solderen zodat het nog te gebruiken is.

De accu heb ik nog liggen een 3s 5000 mah lipo en ook een 6v agm loodaccu voor verlichting etcetera had ik nog liggen.
 
Back
Top