mooi bootje geworden Bert!
Ik heb zojuist ook nog eens alle foto's achter elkaar gelegd. dan zie je wat dit voor een verbetering heeft opgeleverd. Met name de romp ziet er zo veel strakker uit, en de kleur is ook veel mooier. Mooi fineerwerk ook en prachtige detaillering.
Dank je voor de complimenten Hay.
Ik heb het al eens eerder opgemerkt, je moet een boot proberen te bouwen zoals je zou willen dat zij er ook in het echt voor je uit zou zien en in deze boot zou ik me dus wel kunnen vinden

.
Een puntje van kritiek, als dat mag. Niet vervelend bedoeld overigens, want het is een prachtig stukje werk, maar we hebben het forum natuurlijk ook een beetje voor de discussie en om allemaal nog beter te worden in deze hobby.
Nee natuurlijk is dat niet vervelend, als iemand daar niet tegen zou kunnen, zou die er beter aan doen om niets meer te posten en alles gewoon voor zichzelf te houden.
Wat je zegt; dat is wat een forum is, waar je het voor gebruikt en wat een forum tot een (nuttig) forum maakt

.
Opmerkingen als deze van jou
hebben zelfs voordelen.
Namelijk; dat je je verslagpost in eerste instantie kort, overzichtelijk en zonder al teveel
kan houden.
L
ater als er vragen of opmerkingen over komen, kan je de gemaakte keuzes van werken verder toelichten.
Persoonlijk vind ik het altijd een beetje knullig staan dat zo'n schip tot in details prachtig is nagebouwd, en dat het tuig er dan met een paar van die knullige schroefoogjes wordt opgezet.
Dat ben ik volledig met je eens Hay en nu kan ik uitleggen waarom die oogjes daar nog zitten

.
Eigenlijk is het zelfs nog iets erger en zijn er behalve de simpele oogjes ook 2 verschillende soorten wandspanner onder elkaar gebruikt

.
Ook dat is / was een bestaande situatie bij deze boot.
De messingspanners en normaal gesproken verstelbaar, zaten als een huis zo vast en toen ik - toch heel voorzichtig en een dosis geduld - probeerde deze weer los en werkend te krijgen, was het resultaat …

.
Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar nadat er in de messing exemplaren geen beweging meer zat, er gewoon een paar simpele lijnspanners boven geplaatst en was het probleem daarmee opgelost.
Toen ik het scheepje in mijn bezit kreeg heb ik vrij snel en voor mezelf een stappenplan gemaakt.
Een groot aantal dingen daarvan zijn inmiddels gebeurd en een aantal dingen staan nog te gebeuren.
Zo vond ik het bestaande dek eigenlijk niet mooi genoeg, maar heb ik besloten om het vervangen daarvan nog even uit te stellen.
Waar de één zegt; Je moet je schip eerst en volledig afbouwen, heb ik er voor gekozen om eerst de meest noodzakelijke dingen te willen doen, te zorgen dat zij toonbaar is om mee naar buiten te nemen, dan een aantal keren mee varen, te zien waar nog verbeterpunten zitten en dan later als najaar- of winterklus de noodzakelijke punten aan te pakken en details verder te perfectioneren.
Om het dek straks te vernieuwen, moet toch alles van dek en is dat een mooie gelegenheid om bijvoorbeeld wantputtings te vervangen of te verfraaien, indien nodig de onderdekse punten daarvan te versterken en gelijktijdig een nieuwe preek- hekstoel
te maken.
(de kritische kijker heeft misschien gezien dat laatst genoemde ook wel wat scheef en scheel zijn).
Nog even terug naar de verstaging;
Het Bezaanzeil en giek steken achter het schip zover over, dat een achterstag voor de Bezaanmast (die in de toppen ook nog een verbindende stagdraad naar de hoofdmast heeft), eigenlijk niet mogelijk is.
Ergens in de Doldrums vermoedelijk geen probleem, maar bij het - op een onrustige dag - ronden van een verre Kaap ...

?
Misschien voor de Bezaanmast eens denken over het plaatsen van een paar extra bakstagen

.
Ook met de zeilen moet nog het één en ander gebeuren.
De bestaande zeilen stellen echt niets meer voor en kunnen slechts dienen als voorbeeld om, simpel gezegd, een paar nieuwe platte driehoek zeilen te maken.
Met die nieuwe platte zeilen hoop ik in elk geval even het water op te kunnen, te voelen hoe het reageert en wat anders moet of kan.
Ik stoei af en toe nog met het programma "Sailcut", dat programma laat me - eigenwijs als ik soms kan zijn en wetende welke noodzakelijke precisie daarbij nodig is - nog niet los en hoop daar toch nog eens iets mee te kunnen maken waarvan men zegt; hoe heb je dat nou weer gedaan

.
Dus geneer je niet om op- of aanmerkingen te maken, ik kan er tegen en sommige punten hebben wel eens een toelichting nodig, of heb ik het zelf misschien nog niet gezien of aan gedacht

.
Groet, Bert