Renovatie van een sleper naar eigen idee.

na de verbouwing van de Pegasus 3 en de Britt zou ik eigenlijk weer verder gaan met de Andre-B.
Alleen zijn de temperaturen in mijn blokhut iets te hoog, waardoor in toch de buitenlucht op ga zoeken.
Dit is niet de beste plek voor priegelwerk, dus toch nog maar weer wat anders en de Andre doorschuiven naar de winteravondjes.

Een tijdje terug was er iemand bij ons op de vereniging die zelf een romp had gemaakt van de Alkhubar of zoiets.
Deze wilde hij graag ruilen tegen mijn pegasus.
Deze romp zag er wel leuk uit, en toen toch maar met pijn in het hart de ruil gedaan.
Je ruilt toch een schip wat bijna af is in voor een wrak.
Maar het is ook wel weer een uitdaging.
De Pegasus was toch een beetje zwaar gebouwd aan de bovenkant, dus deze zou waarschijnlijk toch niet gaan varen.
Later nadat ik wat beter naar de romp van de Alkhubar had gekeken kon ik wel janken.
hier een foto van het model (zonder de kraan)

De voorzijde van de romp was voledig afgesloten, dus de binnenkant kon ik pas inspecteren nadat ik er de zaag in had gezet.
Daarbinnen bleek een flinke kolonie met wezentjes te wonen.
Hij zat helemaal vol met schimmel.
De buisjes voor de ankerkettingen die de vorige eigenaar erin had gelijmd zaten helemaal los, waardoor er waarschijnlijk al verschillende keren water in had gestaan.
Ook bleek hij een groot gedeelte van de boot te hebben gebouwd van SPAANPLAAT....

Dus heb ik eerst mijn agressie er even uitgegooid door alles er met een hamer, beitel en waterpomptang eruit te slaan.

Laatst bewerkt:
Ik had al besloten dat de opbouw na het erafslopen van wat bruikbare dingetjes de vuilnisbak op zou gaan zoeken.
Toen ben ik maar wat op internet gaan zoeken naar wat fotos van diverse slepers om wat ideeen op te doen.

Toen ben ik drie weken geleden begonnen met het opbouwen.
Als eerste ben ik begonnen om de hele voorzijde van de boeg te voorzien van een extra verdieping.
Straalbuizen heb ik gemaakt van HD pvc koppelingen voor pijp 63
Deze heb ik nog niet gemonteerd, omdat ik nog aan het wachten ben op de schroeven die ik besteld heb.

Hier het voorlopig resultaat.
Tips ideeen en comentaar zijn altijd welkom.

Uploaded with ImageShack.us

Bij ruilen moet er een huilen zei mijn moeder altijd :rolling:
En volgens mij was jij dar zelf dus in dit geval:rolleyes:
Maar wat heb je met die spanten van spaanplaaat gedaaan dan
Hoe heb je dat opgelost
mvg
Frederik:D

de romp was nog redelijk stevig, dus heb ik nog 2 spanten terug geplaatst een laag polyester met weefsel er weer in gedaan.
Dit alles nadat ik alles in de polyurethaanlak had gezet.(hechtprimer voor polyester)
Aan de achterzijde zach het er zo lelijk uit, waardoor ik daarna de binnenzijde heb bekleed met nog een laagje hout van 3 mm.
Hier zal ik nog wel een foto van maken.

hier nog wat fotos.

de voorbereiding voor de zelfbouw boegschroef

en de tunnels van pvc.(inw. 63mm)

nu nog wachten op de 3 weken geleden bestelde schroeven.

de plaat op het achterdek is nog niet de goede.

Gisteren ben ik begonnen met een lier in elkaar te solderen/lijmen.
Helaas heb ik niet de beschikking over een draaibank.
Daarom heb ik hem opgebouwd uit diverse messing en koperen ringen, waterleiding koppelingen, alluminium en wat hout.
Een beetje opgebouwd met als voorbeeld een paar fotos van diversen lieren.

Ik bewaar gewoon al de koperen en messing ringetjes en kleine onderdeeltjes.
je hebt dan altijd wel iets wat ergens op lijkt.

Zoooooo......
Na 2 weken vakantie ga ik eindelijk weer eens wat anders doen als eten en zuipen.
nog 1 weekvakantie thuis voor de boeg.

Nederlands schrijven gaat ook al niet meer als ik mijn post terug lees. :)

Met de multicat gaat het heel langzaam. Het is hier nog steeds hoog zomer en dan ben ik liever met wat anders bezig. Voor je het weet is het hier weer ver onder nul. -20 of zo.

Deze winter zal deze zeker van stapel gaan.

Gerrald

De bouw gaat binnenkort even op een laag pitje!

Dit omdat ik de Chelsea-B ga nabouwen.(in opdracht)
Natuurlijk komt hiet ook weer een bouwverslag van.
Tussendoor hoop ik toch ook nog wel met deze naamloze verder te gaan zodat hij in het voorjaar wel varend is.

Groeten Ronald.

Back