prop-er
Forum veteraan
Naar aanleiding van mijn vraag cq opmerking over brevetvliegen met een elektro-kist (de discussie is nog altijd actief) noemde ik de GWS Formosa als een mogelijk geschikte kandidaat om nette figuren mee te vliegen. Theo bood mij aan zijn Formosa gratis over te nemen. Nou woont hij niet bepaald om de hoek (Limburg), maar toevallig had ik een paar weken later een vakantie in de Ardennen gepland. Op de heenreis zijn we even bij Theo en zijn gezin op de koffie geweest. Erg makkelijk als je twee minuten rijden van de A2 woont! We hebben trouwens heerlijk gesmuld in het plaatselijke restaurant! (grote maaltijden, en lage prijzen)
Afijn, eenmaal weer thuisgekomen de Formosa eerst maar eens goed bekeken. Alle roeren hebben schade, de scharnieren zijn van niet al te beste kwaliteit, de vleugel sluit niet netjes aan op de romp, de plastic motorkap heeft een gat, en de motorsteun is van erbarmelijke kwaliteit. Verder vind ik dat er nogal wat flex in de romp zit.
Kortom, deze Formosa heeft een zwaar leven achter de rug. Hij schijnt van oorsprong bij Niek vandaan te komen. Theo heeft hem van Niek overgenomen, maar het model kon hem niet bekoren. (“Niet echt m’n type”)
Hier een paar foto’s van de Formosa zoals ik deze van Theo kreeg:
Zoals ik al reeds eerder zei, moet de GWS mij helpen m’n brevet te halen. Ik heb eens met een scherp oog het model bekeken, en kom tot de volgende modificaties:
- Alles repareren wat beschadigt is en alle kieren, sleuven, gaten, krassen en beschadigingen glad plamuren.
- Hoogte- en richtingroer vernieuwen en vergroten, en modificeren naar balancerend roer. (3D roeren)
- Staart verstijven
- Voor- en achterzijde romp verstijven
- Onderzijde vleugel en alle roeren met 20 grams glasdoek verstevigen
- Vleugel netjes laten aansluiten op romp
- Hele model blank schuren, en opnieuw spuiten
De Formosa gaat aangedreven worden met een 50 grams MPJet AC 28/7-30D. Volgens flyingmodels.org levert deze motor op een 9x6 APC-E prop 840 gram stuwkracht en 78 km/u tipsnelheid, bij een verbruik van 16A op een 3S Lipo pakket (170 watt). Ik heb twee ELE-Model 2200mah 3S pakketten (RCTechnics) aangeschaft. Altijd handig om een reserve accu te hebben, als je eerder dan verwacht je volgende brevetvlucht moet maken. Verder komen er vier 9gr towerpro servo's in. Het landingsgestel komt te vervallen.
Vervolgens begint het betere sloopwerk:
Ik heb een afgietsel gemaakt van het motorkapje:
Verse (depron) roeren:
Geplamuurde vleugel:
Nog zat te doen, maar het schiet al lekker op.
Ik nog even een aantal vrgaen aan Niek of Theo:
- Hebben jullie ook de 2200 mah 3S lipo gebruikt?
- Was de accu een beetje scheef vanaf de bovenzijde in het schuim gestoken?
- Was het zwaartepunt op deze wijze correct?
Afijn, eenmaal weer thuisgekomen de Formosa eerst maar eens goed bekeken. Alle roeren hebben schade, de scharnieren zijn van niet al te beste kwaliteit, de vleugel sluit niet netjes aan op de romp, de plastic motorkap heeft een gat, en de motorsteun is van erbarmelijke kwaliteit. Verder vind ik dat er nogal wat flex in de romp zit.
Kortom, deze Formosa heeft een zwaar leven achter de rug. Hij schijnt van oorsprong bij Niek vandaan te komen. Theo heeft hem van Niek overgenomen, maar het model kon hem niet bekoren. (“Niet echt m’n type”)
Hier een paar foto’s van de Formosa zoals ik deze van Theo kreeg:
Zoals ik al reeds eerder zei, moet de GWS mij helpen m’n brevet te halen. Ik heb eens met een scherp oog het model bekeken, en kom tot de volgende modificaties:
- Alles repareren wat beschadigt is en alle kieren, sleuven, gaten, krassen en beschadigingen glad plamuren.
- Hoogte- en richtingroer vernieuwen en vergroten, en modificeren naar balancerend roer. (3D roeren)
- Staart verstijven
- Voor- en achterzijde romp verstijven
- Onderzijde vleugel en alle roeren met 20 grams glasdoek verstevigen
- Vleugel netjes laten aansluiten op romp
- Hele model blank schuren, en opnieuw spuiten
De Formosa gaat aangedreven worden met een 50 grams MPJet AC 28/7-30D. Volgens flyingmodels.org levert deze motor op een 9x6 APC-E prop 840 gram stuwkracht en 78 km/u tipsnelheid, bij een verbruik van 16A op een 3S Lipo pakket (170 watt). Ik heb twee ELE-Model 2200mah 3S pakketten (RCTechnics) aangeschaft. Altijd handig om een reserve accu te hebben, als je eerder dan verwacht je volgende brevetvlucht moet maken. Verder komen er vier 9gr towerpro servo's in. Het landingsgestel komt te vervallen.
Vervolgens begint het betere sloopwerk:
Ik heb een afgietsel gemaakt van het motorkapje:
Verse (depron) roeren:
Geplamuurde vleugel:
Nog zat te doen, maar het schiet al lekker op.
Ik nog even een aantal vrgaen aan Niek of Theo:
- Hebben jullie ook de 2200 mah 3S lipo gebruikt?
- Was de accu een beetje scheef vanaf de bovenzijde in het schuim gestoken?
- Was het zwaartepunt op deze wijze correct?