Reparatie klusje

serge pot

Forum veteraan
Een clubgenoot uit Elten had zijn oude zwever in een boom geparkeerd.
Dit heeft als resultaat gehad dat beide vleugels een gat hebben van neuslijst tot ligger .Ook de romp heeft wat kraakjes gehad.
Aangezien deze beste man geen ervaring met bouwen heeft ,heb ik dit op me genomen .

100_1253.jpg


Dit is de schade die de vleugels hebben .Valt op zich mee ,maar ik heb wel geleerd dat de krachten verder gaan en dus zetten we het mes in het houtwerk om de ingewanden ook te controleren .


100_1252.jpg


En inderdaad waren er een paar ribjes gespleten en waren er wat lijmverbindingen die losgelaten hadden .

100_1254.jpg

100_1255.jpg


Dus in totaal 1 uurtje verder is het houtbouw klaar van 1 vleugel met vers hout.
 
Wat is eigenlijk de beste manier om oude beplanking te verwijderen ? Maak je de ribben dan niet stuk als je deze eraf haalt ?
 
Een tip voor de volgende reparatie.

Daar waar de neuslijst en de beplanking tegen elkaar aan zitten kun je dat beter doen met een schuine lijn in plaats van die rechte lijn. Je hebt dan een groter lijmoppervlak en geen rechte breuklijn waar hij gegarandeerd los gaat bij wat grotere krachten.

Zie blauwe lijntjes in de foto.
Foto-ITYTQHDJ.jpg
 
Wat is eigenlijk de beste manier om oude beplanking te verwijderen ? Maak je de ribben dan niet stuk als je deze eraf haalt ?

Hallo Lindert,
Als je voorzichtig het balsa tussen de ribben eruit snijdt/breekt, kan je daarna met een scherp mesje met een licht schrapende beweging heel voorzichtig het balsa van het lijmlaagje op de rib afkrabbelen.

Let op in de lengterichting van de rib werken anders breken de stukken eruit.

groet

Terence
 
Een tip voor de volgende reparatie.

Daar waar de neuslijst en de beplanking tegen elkaar aan zitten kun je dat beter doen met een schuine lijn in plaats van die rechte lijn. Je hebt dan een groter lijmoppervlak en geen rechte breuklijn waar hij gegarandeerd los gaat bij wat grotere krachten.

Zie blauwe lijntjes in de foto.
Foto-ITYTQHDJ.jpg

Klopt, maar nog beter (althans, zo heb ik het geleerd van ervaren bouwers) de blauwe lijnen nog iets flauwer te laten verlopen, zodat de lasnaad niet tussen of nét op de liggers komt, maar er overheen schiet. Dus zeg maar: lasnaad is 1,5 x de tussenafstand van de ribben.
En dan de naad van de voorlijst en de beplanking niet op 1 zelfde punt uit laten komen.
 
Het scheelt dat dit een licht elektro zwevertje is .Dan hoef je niet zo precies te kijken .Als deze nog lijnstarts zou maken ,dan was het andere koek inderdaad.
 
Goed vanavond lekker enthousiast verder gegaan .Kom je tot de conclusie dat je na het bespannen nog geen enkele foto hebt gemaakt.

Afijn vleugel 2 heeft een rib vervangen ,stukje webbing en ongeveer 1/3 dbox indekking met neuslijst .

102_1258.jpg
 
De folie is in ieder geval weer kras- en vlekvrij ... ;-)
Je heb het toch maar gedaan voor die clubgenoot.

Dirk.
 
Goed vanavond lekker enthousiast verder gegaan .Kom je tot de conclusie dat je na het bespannen nog geen enkele foto hebt gemaakt.

Afijn vleugel 2 heeft een rib vervangen ,stukje webbing en ongeveer 1/3 dbox indekking met neuslijst .

102_1258.jpg

man crashen is voor niets goed! kijk dat kleurverschil! :p
 
Back
Top