Reparatie Romp Robbe Focus ABS/PLURA

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Discus2ct, 13 aug 2010.

  1. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Heb nu dus een reparatieproject, de romp van een Robbe Focus 3m zwever. Het gaat om een deel van het staartstuk en iets lastiger, een deel aan de binnenzijde van de romp waar een houten wortelrip is verlijmd ter versteviging.

    Nu begreep ik dat de romp van ABS is. Eerder is er al het een en ander verstevigd en gerepareerd aan het toestel. Toen is er als ik het goed heb Expoxy en matjes gebruikt (lijkt zeer sterk verlijmd).

    Nu was ik nog even op google aan het zoeken en kwam ik tegen dat veel mensen problemen hebben met het verlijmen van ABS met Epoxy!? Voordat ik het nu mijn tube leeg ga spuiten en alles verstevigen met matjes etc, graag nog even jullie mening/ervaring...
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2010
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.107
    Epoxy hecht niet (goed) aan ABS. De enige lijm die ik ken diie dat wel doet is Stabilit Express van Pattex. Dit is twee-componentenlijm die bestaat uit een dik-vloeibare component en een poeder.

    Of dit product nog verkrijgbaar is, weet ik niet zeker.
     
  3. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik heb volgens mij ooit wel eens met dit spul gewerkt. Ga eens wat winkels afbellen.
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    ABS lijmen met Stabilit Express als het vast moet zitten .;)

    Epoxy laar weer los na een tijd omdat het geen verbinding aan gaat met ABS.

    http://deweb02.henkel.com/4125683F004C5C76/0/B1162066428418A3C12572B300450736/$file/Px%20Stabilit%20Express%20TM_DE%20082008.pdf

    Mvg Johan

    Edit:
    Is gewoon te koop , heeft een nieuwe verpakking gekregen.
     
  5. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Had net even Hobby Inn gebeld voor nog wat info. Zij gaven aan dat het materiaal bijna niet te lijmen is. Stabilit Express zou vervolgens weer te hard zijn en losbreken aldus de verkoper. Secondelijm zou nog een optie zijn.

    Het punt is namelijk even dat lijmen alleen bij de staart denk ik niet voldoende is. Ik wil dus eigenlijk werken met een matje ter versterking. Weet niet of dit met stabilit te combineren is.
     
  6. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Even los van het verwerken van een matje.

    Vond dit bij een modelbouwwinkel bij mij om de hoek:

    Ted's RC Shop

    Lijkt op UHU's variant van stabilit express. Echter wel een stukje goedkoper. Iemand ervaring mee?
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2010
  7. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Soms zoek je blijkbaar met de verkeerde termen en op het forum te weinig via google ;):

    stabilit-glasvezelmat

    Dit lijkt voor mij dus ook een oplossing te zijn...

    Alleen nog even het verwarmen van de lijm... Gewoon een grote oude lepel gebruiken om in te mengen en dan voorzichtig boven een gasvlam verwarmen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Verstevigen moet je met stukjes ABS gaan doen of stukjes 3mm Gamma hout.

    Sterker kan je het nooit krijgen .

    Een gfk mat brengt helemaal geen sterkte omdat Stabilit de mat nooit kan lijmen als epoxy .

    Makkelijk is vaak beter. ;)

    Mvg Johan
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.394
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het hangt er van af wat je wilt investeren in de kist.
    Met de jaren wordt ABS brozer door verdamping weekmakers en inwerking van UV licht.

    Heb hier thuis nog een oude Robbe Progo romp liggen. Die is intensief gebruikt geweest.. en is ziet zo sterk meer. Doch de Progo die ik nog nieuw in doos heb liggen is in uitstekende staat, niet vergeeld.

    Lijmen bij uitstek zijn de Araldite industrie lijmen. 2021, 2022 en 2026.
    Informeren bij Viba. De verbindingen met deze lijmen is life time.
    Nadeel is dat de lijmen zeer prijzig zijn, met een speciaal pistool + mengtuitje moeten worden aangebracht... en na opening de tubes nog maar kort houdbaar zijn. Viba heeft startsetjes.

    Araldite getest op een modelschip met een ABS romp (FL8 met Robbe Plura romp). Schroefassen en kunststof dek heb ik destijds verlijmd met Araldite. Ook na een zoektocht over het internet. Alles zit muurvast. Het hek heb ik gemodificeerd naar tekening, en dat het ik gedaan met polyester. Ook dat zit er nog keurig, en zonder scheurvorming.

    Het merendeel van de autobumpers is gemaakt van ABS.
    Reparatie van scheuren worden gelast met een soldeerföhn of met polyester producten. ABS is een styreen kunststof aangevuld met rubber. Polyester is ook een styreen.
    Het solderen is een vak appart. De romp is zeer dunwandig.
    Over bumperreparatie en werkstoffen is een hoop te vinden op het internet.

    Glasmat en polyester kan je aan de binnenzijde aanbrengen met een speciale ballon, of een zelfgemaakte uit vuilniszakken. Zie plaatjes van de reparatie van mijn F5B in mijn fotoarchiefje op dit forum.
    De romp moet aan de binnenzijde, waar de hechting moet onstaan, goed ontvet zijn, en goed opgeschuurd.

    Een stevige kous aan de binnenzijde van de romp geeft weer een hoop sterkte terug. Zeker als de te vormen koker een voldoende overlap heeft.

    Zorgen dat je alles goed haaks zet, en de instelhoeken in de gaten houd. Ik moest mijn stabilo aardig ophogen aan de voorzijde om de trim weer in het gareel te brengen. En zo vliegt de kist thans weer als op rails.

    Andere optie is de romp provisorisch te repareren en er een afdruk van maken om zo een nieuwe epoxyromp op te zetten.

    Zo maar weer? Ideeën genoeg. De reparatie is heel goed mogelijk.
    Succes!
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2010
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Kan je nemen , is hetzelfde alleen ander merk.

    De prijs van stabilit word vaak door de MBW omhoog geschroeft .
    Kijk je bij knutzelzaken voor architecten is het vaak veel goedkoper.

    Mvg Johan
     
  11. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Had al even over Araldite lijmen gelezen. Maar de prijzen zijn wel erg hoog te noemen.

    Het probleem is hierbij echter dat ik er in de staart niet aan de binnenzijde bij kan komen. De reparatie of versterking zou dus van buiten moeten worden aangebracht. De scheur in de staart is trouwens eenzijdig (in een heft van de twee). Zou het verlijmen van alleen het scheurvlak ook al voldoende sterkte geven?
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2010
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.394
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat schuren is wel te doen als je er met een stok bij kan komen.
    Tegen het licht houden, en aftekenen op de stok voor de schuurslagen.
    Stabelit zou ik niet echt aanraden.

    Minder elegant is de mof/kous aan de buitenzijde aanbrengen.

    Nog een mogelijkheid is de romp op de scheur doormidden. Dan kan je overal goed bij. Het aanbrengen van een nieuwe polyester buis aan de binnenzijden is dan kinderspel. Dat heb ik bij mijn Hawk ook nog overwogen. Maar het was voor mij de uitdaging om het zonder te doen. Met doorzagen had het de helft aan tijd gekost.
    De reparatie is een stuk eenvoudiger dan de reparatie van een autodorpel! En ik heb al heel wat plaatwerk afgelast en geklopt. :rolleyes:

    Gaat het om een scheur... is die maar betrekkelijk groot... dan je die wellicht lijmen met de UHU-Plast, aan de binnenzijde alsnog de kous om het zaakje te dragen en tegen verder doorknikken te zekeren. Het materiaal is op de plek van de scheur al aardig moe aan het worden, heeft daar z'n sterkte al verloren. Robbe Plura heeft echt niet het eeuwige leven... daar was het ook niet voor bedoeld.

    Revell kitjes zijn niet van ABS? Puur onversneden waaibomen styreen.
    Plura met een groter aandeel rubber dan standaard ABS, laat zich daarom veel lastiger lijmen.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2010
  14. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Foto's van de schade

    Hierbij dan toch even wat foto's ter verduidelijking van de situatie:


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Onder langs de vleugelaansluiting tot en met de cockpitrand is het dus doorgescheurd. Ook een kleine beschadiging net boven de messing bus van de vleugelbevestiging.


    [​IMG]

    Een houten verstevigingsrib (voorste deel) aan de binnenzijde is hierbij losgebroken, evenals een stukje van het houten binnenwerk waar ook de speedbrake servo was gemonteerd. De vleugelverbinding in de romp is gelukkig niet beschadigd.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    De staart is aan een zijde (helft) gescheurd
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2010
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.394
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Romp! Okee! Had er direct fotos opgezet! :D
    Daar kan je alvast prima bij?

    Alles goed schoon schuren, dremelen. Spantjes wegslopen, dat het goed toegankelijk wordt. Later maak je weer nieuwe spanjes.

    Aan de buitenkant de scheuren richten en spalken met tijdelijke korte stukjes hout en CA-lijm. (die steek je later weer weg)

    Dan dus alles echt brandschoon, vet en lijmvrij... goed geschuurd zodat de gele gloed van de huid is verdwenen, en dan sterkte opbouwen met 25grs glasmat, geweven doek en polyester als binder. Kleine stukjes opdat de mat goed de contouren kan volgen van de vormen. Geweven mat omdat zich dat soepeler laat vormen.
    Werken in dunne laagjes (uithardende polyester kan heet worden).
    Tussentijds schuren, zodat je weer glasmat op glasmat lamineerd.

    Heel veel GFK hoef je ook niet aan te brengen. Je moet er zeker geen kilo's in gaan gieten!

    Het glas geeft de sterkte, niet een overvloed aan lijm.

    Ik zou zelfs beide zijden van de romp behandelen om de sterkte weer geheel terug te brengen. Want de andere kan komt ook aan de beurt.

    Dan de staart.... als ik dat zo zie... tekenen van zwaar verouderd Plura met dikke lagen verf.

    Is het wel zinvol? Kan zijn dat de kist gevaarlijk gaat worden. Zeker niet meer vliegen bij lage temperaturen. Dan valt de kist in de lucht uit elkaar.

    Je zou bijna een afgietsel van de staart maken, epoxy. En een nieuwe er weer aanknutselen. Met al die tijd en energie, zou ik een andere romp zoeken, of juist investeren in een nieuw project?

    Bij de staart moet je het richtingroer wegnemen, de basla lijst uit de staart wegsnijden om van binnenuit bij de 'wond' te komen.
    Na de reparatie zet je er weer een nieuw balsa sluitstuk in, met nieuwe scharnieren.

    Zowieso handig om de hele romp eens kaal te schuren, kijken wat de toestand van de romp is. Want ik vrees met grote vreze, dat deze na 20 jaar of wat aan het eind van z'n latijn is.

    Hier een linkje naar de kist op een ander forum.
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=193183
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2010
  16. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Met het aanbrengen van de matjes bedoel je dus met stabilit ipv epoxy!?

    De staart heeft al wat verstevigingen in de vorm van glasmatjes hier en daar. Dit geeft dus het vervormde beeld. Het is niet het materiaal van de romp zelf die is aangetast ;).

    Verder heb ik het vliegtuig gratis gekregen van MaartenX. In die zin is de investering op dit moment dus nul komma nul. Ik denk dat de kosten van wat lijm en ander materiaal nog best de investering waard is! De vleugels zijn sowieso nog helemaal gaaf.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2010
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.394
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, geen stabelit, noch epoxy.

    Huis tuin en keuken polyester. Polyester = Styreen. Plura = Styreen (met een hoop rubber er in voor de slagvastheid)
    Kan je gewoon in de autoshop kopen, of bij een goed gesorteerde watersportwinkel in Scheveningen.
    Wellicht RU58? Meer kans? Je hebt namelijk ook de dunne glasmat nodig.

    Als de romp te zwak is, flikkert ie ook gratis uit de lucht. De romp heeft het al vaker te verduren gehad. Over de staart maak ik me de meeste zorgen.

    Let op! Veel is te repareren. Het kan, kost veel tijd. No cure, no pay?
    Moet je echt even afwegen.

    En soms kan je beter de zaak dubbel vouwen. Veel kist die naar beneden komt denderen is niet fijn.
    Dat was ook het geval van die Progo. Niet gevlogen. Rot tot op het bot. De vleugel houd ik in reserve.
    Van de romp heb ik een matrijs voor een epoxy. Maar het komt er gewoonweg niet van. En de nieuwe Progo in doos is voor de verzameling...

    Wat dat betreft is Plura echt geen prettig modelvliegtuigmateriaal.
     
  18. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Is het niet zo dat polyester hars ABS oplost? Iets met thermoplast en thermoharder of zoiets...:confused::D

    Ik denk dat de romp verder wel meevalt qua degradatie. Heb hem even over de knie gelegd en hij gaf geen krimp :).

    Las ook ergens (linkje)dat je ABS kunt laten versmelten door de twee delen bijvoorbeeld met een soldeerbout te bewerken. Afwerken is daarna alleen een probleem lijkt me en de vraag is ook hoe sterk het is. Mogelijk haal je de verinding dan ook weer los als je het weer vlak schuurt.

    Ik kan ook een plaate ABS kopen en hiermee de staart van binnen uit lijmen met stabilit. We bekijken nog even de eventuele reacties en ideeen die volgen.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2010
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Stabilit is de lijm die ook in de bouwbeschrijvingen staat van Robbe.

    Ik heb al verschillende modellen met Plura rompen gemaakt en de abs delen altijd met stabilit gelijmt .

    En abs kan je lassen met een speziale fön , alleen word het bij dit dunne spul wel een probleem .

    Waarom maak je geen nieuw rompje uit gammaplaat als de vleugel nog goed is.

    Mvg Johan
     
  20. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    ??? Je maakt me nieuwschierig
     

Deel Deze Pagina