reparatie schroefdraad

ik kon het vorige topic niet terugvinden, dus maak ik even iets nieuw

in mij chassis van men auto (plastic met graphite vezels)
zijn enkele draden weg, een grotere schroef is niet direct een optie,
ik heb de gaten al opgevuld met epoxy (5min zapp) maar dat komt gewoon weer eruit gebrokkeld.
ik denk dat er mss nog wat graphite stof in de gaten zit of iets anders waardoor het niet wil lijmen, ik heb overigens nog nooit zapp zien 'pakken' op m'n chassis. Ik kan het er meestal gewoon afkrabben.

Nu m'n vraag.
Wat kan ik nog doen ?
er bestaan busjes die je erin kan proppen en zo weer ene nieuwe draad maken, wet iemand daar meer over?
of andere alternatieven ?

Er bestaan helicoils (oid) dat zijn egenlijk busjes met een buiten en een binnendraad. Deze kun je in het "kapotte" gat zetten en vervolgens je schroef weer in dit busje.

mark

Als het 'plastic met graphite vezels' zijn dan zou ik het gat een beetje uitboren, zodat je van dat stof af bent. Dan zou ik daar epoxy in doen, geen 5 minuten epoxy, maar meer in de richting van 30 minuten. Hoe korter je droogtijd hoe slapper je epoxy is vaak. En dan een nieuw gaatje erin boren en tappen maar. Voilá daar is je nieuwe gat mét schroefdraad.

Groeten Maarten.

haaaa, dat kan ik wel eens proberen!

een idee om het 'stof' weg te krijgen ? want als je gaat boren ga je ook stof hebben :lol:

weet niet hoe groot die schroefdraad is.

maar kauwgompje eten die erin drukken vervolgens er weer uithalen en al t stof en vuil zal eraan blijven plakken :lol:

Wat erg goed werkt in kunststof (helemaal hetgeen jou chassis uit bestaat) is simpelweg een stukje 3 mm (iets dikker of iets dunner kan ook) massief nylondraad in het gaatje steken (maaidraad van een bosmaaier), vervolgens de schroef erin draaien, en het overtollige nylondraad afsnijden. Vast als een huis. Ik pas dit veelvuldig toe op kunsstofdelen van motorkettingzagen... gaat perfect.

Groetjes Aaalie

na wat prutsen heb iik weer wat meer oplossingen bedacht

1) 30min epoxy: de gaten het vuil dat erin zit met iets plakkerig uithalen, daarna ontvetten en opvullen
2) metrische draad gebruiken en geen draad met grove spoed die je bv ook in hout ofzo ziet
3)langere schroeven (kan nog een 3a 4mm langer dus weer verse 'plastic' om in te tappen)

die draad is wel rottig omdat ik vaak moet zijn op de plaatsen die de vijzen 'bedekken' (tandwielkast), dus probeer ik het eerst op deze manier.

meer tips zijn natuurlijk ook welkom!

toch al bedankt 8)

Hoi hoi,

simpeler en sneller kan het niet...
Hieronder zie je een voorbeeld van een reparatie. Het gebeurt (geregeld) dat er over een zaag wordt gereden met de machines (20 ton staal) of zelfs met de auto (ruige jongens die bosbouwers :wink: ). De allu. beugel verbuigt dan zo, dat de schroeven met plastic en al uit de tank worden getrokken. De beugel is vlot weer rechtgebogen, het schroefdraad gaat als volgt:
afb19280.jpg

afb19281.jpg

De kunst is om zo dik mogelijk draad te gebruiken, hiervoor zijn vele maten verkrijgbaar. Dit houdt vol tot de volgende aanrijding, of tot einde zaag (soms wel 1500 draaiuren met veeeeel trilling en geweld).

Als het je wat lijkt, pb me een adres, dan stuur ik je een envelopje met een aantal verschillende maten nylondraad toe.

Groetjes A.

Back