Reparatie Toni Clark Tiger Moth.

Ha Peter,
lekker degelijk te werk gaan, prima, sta je in ieder geval straks niet op het veld met zo'n ongemakkelijk gevoel dat het misschien beter had gekund........:(
Interessant hoor zo'n 'open hart' operatie,

Frank

Hee Frank,

Ja inderdaad geeft deze methode een beter gevoel, wat betreft de verdere levensduur van m'n Moth-je.....:cool:

Bedankt voor de reactie.

Groet Peter.

Hallo,

mooi verslag :) Inderdaad goed om eens te zien hoe een ervaren rot zo'n reparatie aanpakt.

Deze Moth heeft ook een mooi kleurenschema, hierover heb ik een vraag. Is dit bespanfolie die later gespoten is ?

Groeten van een Tiger Moth fan :)

Menno

Hallo, mooi verslag :) Inderdaad goed om eens te zien hoe een ervaren rot zo'n reparatie aanpakt.
Deze Moth heeft ook een mooi kleurenschema, hierover heb ik een vraag. Is dit bespanfolie die later gespoten is ?
Groeten van een Tiger Moth fan :) Menno

Hallo Menno, ik heb van de week erg weinig tijd gehad om met de reparatie door te kunnen gaan, vandaar dat m'n laatste toevoeging al enige dagen oud was.
Waar ik nog wel even tijd voor heb genomen, was het laten maken van een paar potten met zijdeglansverf (zie afb.)

full

Ik denk laat ik dat overdag doen dan hebben ze even tijd voor mijn lastige kleurtjes.
Dus een oud stuk bespanning mee genomen en hup naar de Karwei, ik ben daar wel 90 minuten bezig geweest om e.e.a. voor elkaar te krijgen, of het was nationale verfmengdag waar ik dan natuurlijk weer niet van op de hoogte was! .....:puppydogeyes:
Ik heb wel 5 andere klanten voor laten gaan, die een emmer witsel nodig hadden met een kleine kleurtoevoeging..........:hammer:.....'k wist niet dat ze het zo druk zouden hebben.
Maar alles is nog goed gekomen, verder kan je nu op de foto zien dat de kist niet is gespoten, maar ordinair geschilderd.
De bespanning is z.g. Antic Solarfilm, dit heeft een fijne linnen structuur en is ideaal voor deze grote bakken, zoals m'n Moth is.

Groet Peter.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, van 15 maart naar 18 mei, ik moet weer even helemaal wennen.
Ik heb nu bijna acht weken niets van m'n vorderingen laten horen, dit is allemaal te weite aan een hoop drukte voorafgaand aan onze vliegshow en natuurlijk, een die het ook altijd goed doet gewoon te druk met andere zaken........:cool:
Ik heb niet helemaal stil gezeten, zoals de foto's laten zien is de vleugel al weer lekker op gang een vleugel te worden......:rolleyes:

full

De vleugel is al weer monteerbaar aan de romp gemaakt, het opshuif systheem heeft nog enige moeite gekost, met de twee opsteekpennen die toch enigsinds verbogen bleken te zijn, was een goede passing moeilijk te realiseren.

full

Na de stand van deze twee pennen gecorrigeerd te hebben, is e.e.a. toch nog prima gelukt.

full

Komende weken zal ik weer vaker m'n vorderingen laten zien, voor nu Groet Peter.

Ziet er goed uit Peter!
Mooi dat je de draad weer opgepakt hebt
(moet ook wel want de prop-drive meet komt al in zicht ;))

Is die dikke koker in het midden gerold papier o.i.d. voor je servokabel?

Hoe staat het inmiddels met je Foxdrive?
Heeft hij alweer gelopen?

Ben ook benieuwd naar het totaalgewicht van je Tiger

Ga je volgen
Groeten, Ralf

Ziet er goed uit Peter!
Mooi dat je de draad weer opgepakt hebt
(moet ook wel want de prop-drive meet komt al in zicht ;))
Hoe staat het inmiddels met je Foxdrive? Heeft hij alweer gelopen?

Hallo Ralf, afgelopen week de boel weer opgestart (zoals je ziet) Ik probeer m'n moth vliegend te krijgen voor het eind van de maand, wel met de orginele drive (voor de prop-drive meet)

m'n Foxdrive heb ik nu weer compleet, de nieuwe ontsteekspoel is binnen, nog geen poging gedaan om het mirakel te starten, de rubber dempers waren te slap, deze worden vervangen door een volledig ander type, dit houd in dat ik ook weer twee nieuwe dragers moet maken.

Deze zijn nog niet klaar, maar komen aankomende weken wel af.
Voor donderdag as, zal ik het nog met de oude moeten doen, ik ga bij FMS opnieuw het boeltje proberen te starten.

full

Is die dikke koker in het midden gerold papier o.i.d. voor je servokabel?

IDD Ralf, de koker is van een stukje opgerold bruin papier (inpakspul) en hier gaat inderdaat m'n servokabeltje doorheen.

OK spreek je donderdag, ik neem de grote wielen voor je mee, de kleine staan nog steets in backorder.

Groeten Peter.

Hallo Allen,

De reparatie aan m'n Moth vleugel begint aan z'n eindfase te komen.
Met het verwijderen van de oude bespanning, had ik de tip van de vleugel

full

in zijn orginele bespanning gelaten, maar nu moest ik de scharnierlijn gaan repareren, aangezien de scharnieren met 2-compnentenlijm vast waren gezet en dus niet demonteerbaar bleken te zijn, heb ik het laatste stuk bespanning van de tip ook moeten verwijderen.

full

Ik heb nu de scharnierlijn vernieuwd en verbeterd, de rolroer scharnieren aan de vleugel worden nu z.g. demontabel gemaakt dmv een servoschroef in een blokje wat gemonteerd zit aan de achterliggers. (foto's volgen)

full

full

full

Voor zover weer een update.

Groet Peter.

Hallo Mao,

De messing pluggen heb ik uitgeboord met een verzinkfrees van 6,3mm.
Zo'n verzinkfrees heeft als voordeel niet te happen, en geeft een perfect gat, mooi op maat.

full

Ik heb er een filmpje van gemaakt, zie onderstaande link.

[URL="
- Pluggen boren[/URL]

Deze week zal ik de nieuwe pluggen gaan inlijmen.

Groet Peter.

Maar nu weten we niet of het schroefdraad de boos doender was?

Hallo Mao, Ik heb in de oude pluggen een stalen M3 bout gedraaid en zo op eerste gezicht was er niets aan de hand, ik heb de M3 bout met een koevoet belast op trekkracht, bij deze kracht ritste het boutje direct uit de plug, de plug is dus beschadigd geweest, ik denk dat e.e.a. net aan een laatste gangetje heeft gehangen en daarom is los getrokken.
De achterste plug was dus inderdaad beschadigd.
Voorste was prima, maar gewoon ook maar vervangen.

full

Ik heb twee nieuwe pluggen gemaakt, die ik vandaag of morgen ga inlijmen.

full

Voor zekerheid ga ik nu M3x25mm boutjes gebruiken, dus meer zekerheid voor een goede verbinding.

Voor zo ver, Groet Peter.

Mogen we de conclusie treken dat messing draad niet het eeuwige leven heeft?

Ik moet zeggen dat ik best wel serieus te werk ga tijdens het opbouwen van m'n kist voor het vliegen, deze Moth heb ik zelf niet gebouwd en de voorgeschidenis van deze kist is me dus niet bekend, maar als vlieger voel je of een boutje lam is gedraaid en als dat voor komt ben je natuurlijk gelijk uitgevlogen........................:teacher:

Ik heb werkelijk niets gevoeld tijdens de montage van de cabanen, het heeft dus echt op een laatste gangetje gehangen, niet opgemerkt, maar op de dag van de crasch wel voorgekomen..................:shock:

Ik heb nu ook weer messing pluggen gemaakt, het eewige leven bestaat niet, ik zou zeggen gebruik maximale draadlengete voor je boutjes dan komt e.e.a. best in orde...................:cool:

Groet Peter.

De messinghulsen van TC zijn de eerste 10 mm opgeboort voor een makkelijkere montage van de vlieger .

De boutjes moeten gewoon zolang zijn dat ze door de messing huls zijn en dan gaan ze niet kapot .

En dan houden ze wel een vliegerleven uit . :mrgreen:

Mvg Johan

Hallo Mao,

De messing pluggen heb ik uitgeboord met een verzinkfrees van 6,3mm.
Zo'n verzinkfrees heeft als voordeel niet te happen, en geeft een perfect gat, mooi op maat.

full

Ik heb er een filmpje van gemaakt, zie onderstaande link.

[URL="
- Pluggen boren[/URL]

Deze week zal ik de nieuwe pluggen gaan inlijmen.

Groet Peter.

Welke boorstandaard gebruik jij?
Ik ben op zoek naar een goede standaard en deze lijkt me heel soepel en stabiel.

Welke boorstandaard gebruik jij?
Ik ben op zoek naar een goede standaard en deze lijkt me heel soepel en stabiel.

Dit is een kolomboormachine, aangedreven met V-snaren.

full

het is dus geen boorstandaard met ingeklemde handboormachine...........als je dat bedoeld?

En Te Koop.............................:cool:

Groet Peter.

Knap werk Peter,

Je wilt je Moth waarschijnlijk vòòr volgend weekeinde afhebben :mrgreen: (propdrive-meet), we misten je al op Spaarnwoude :rolleyes:

Mooi werk!
Hoe heb je de buitenkant zo gekarteld gekregen?

Groeten, Ralf

Hallo Ralf,

Spaarnwoude gemist door grote drukte hier in de winkel..............zucht :puppydogeyes:

Dat kartelen kom ik nog wel even op terug, (draaibank / kartelapparaat)

full

Ik ga vanavond beginnen met de bespanning............en hoop e.e.a. inderdaad voor zaterdag as gereed te hebben.

Groet Peter.

Back