Reparatie Toni Clark Tiger Moth.

Hallo Allen,

Ik heb vanmiddag de buik van de Moth even open gemaakt, hierdoor kreeg ik de kans om even terug te komen op de brandstof voorziening van de Brown Bear 130cc.
Deze motor gebruikt natuurlijk best wel wat brandstof en om in een stijgvlucht of snelle acceleratie geen tekort aan dit goedje te krijgen hebben we een brandstofpomp toegepast, Het eerste pompje wat ik gemaakt heb, bleek geen succes, door de pulserende druk was het resultaat niet naar het zin, (zie dit You Tube filmpje)

[URL="
[/URL]

Daarom zijn we op tandwielpompen overgestapt, hieronder zie je de pomp van de Moth uitgerust met een kleine buitenloper.

full

Het is een buitenloper geschikt voor indoor modellen, aan de buitenzijde zit nog de propbevestiging met een O ringetje.
Deze pomp wordt gestuurd door een 10A graupner regelaartje en loopt mee met het gas,
De aansluiting van de pomp is heel eenvoudig, om een drukloze verbinding naar de carburateur te krijgen, zit in de persleiding een T-stuk, wat de motor niet gebruikt, gaat retoer naar de tank, zie afb.

full

Ik heb even een schetsje gemaakt om e.e.a. te verduidelijken.
De pomp loopt mee met het gas, dit heb ik bereikt door met een heli programma te gebruiken, de instelling Trottle / collective pitch, is nu heel nauwkeurig in te stellen, een mixer mee laten lopen met het gas gaf instelproblemen met het kleine 3ph. Graupner regelaartje. :confused:
Ik kan nu dmv de pomp uit te zetten de motor stoppen, idel up 1 en 2, geeft nu een rijk aan instelmogelijkheden voor de combinatie motor / pomp. :cool:

Dat was hem weer voor nu, Groeten Peter.

Laatst bewerkt door een moderator:
De aansluiting van de pomp is heel eenvoudig, om een drukloze verbinding naar de carburateur te krijgen, zit in de persleiding een T-stuk, wat de motor niet gebruikt, gaat retoer naar de tank, zie afb.

Hoi Peter,

Het is misschien wat te gemakkelijk gedacht, maar als je het pomje gebruikt zoals op de manier die je beschrijft kan je dan niet af met alleen aan/uit van de pomp op een bepaalde toeren? Alle overdruk verdwijnt tenslotte weer via de retour naar de tank.

Gr. Teus

Hoi Peter,

Het is misschien wat te gemakkelijk gedacht, maar als je het pomje gebruikt zoals op de manier die je beschrijft kan je dan niet af met alleen aan/uit van de pomp op een bepaalde toeren? Alle overdruk verdwijnt tenslotte weer via de retour naar de tank.

Gr. Teus

Hee hallo Teus,

Waarschijnlijk heb je gelijk, dat de pomp gewoon op een constant toerental gehouden kan worden, hier hebben we natuurlijk over nagedacht.
Maar omdat de mogelijkheid bestaat om de pomp met het gas mee te laten lopen en de motor volgas meer verbruikt als stationair hebben we voor deze, voorlopige oplossing gekozen, als uiteindelijk blijkt dat de motor zowel stationair als Full power met een pomp op vol toeren goed loopt ga ik hier naar over.
De keuze vliegen met een heliprogramma, is niet zo maar wat, ik ontzeg ik me van een hoop mix mogelijkheden, gebruik van rolroer differentiatie is hierdoor niet mogelijk, enz enz.
Als de pomp de volledige vlucht voluit kan draaien zal ik het zeker niet laten.
Maar dat komt allemaal nog, ik zal het zeker berichten.

Groet Peter.

Je kunt de redenering toch ook omdraaien?
In een test laat je de motor volgas draaien en regelt de pomp terug (met een servo tester) tot je net verschil begint te merken. Op dat punt krijgt de motor de ideale hoeveelheid brandstof.
Daar ga je iets boven zitten en zet de pomp op dat toerental vast met een servo testertje in de kist.

Back