Frans Bal
PH-SAM
Helaas komt het wel eens voor een onbedoelde landing op een wat minder nette manier, ook wel meer bekend als de crash.
Maak niet uit hoe het gebeurd het resultaat is soms om tranen van ik je ogen te kijken. Een hele fijne uit de catagorie jammer maar helaas is de gebroken vleugel.
Nu ben ik van mening dat alles wat gemaakt wordt en stuk gaat dan ook weer te repareren is.
Een mooi voorbeeld hiervan is de reparatie die Ralf Solinske heeft uitgevoerd aan Theo's Aspirin vleugel.
Vlieg vriendje Hans had met zijn Turbo 2004 een tijdje geleden een wat harde landing gemaakt en daarbij de vleugel net niet doormidden gekregen.
Al wat de beide helften nog aan elkaar hield was de bovenste ligger.
Omdat de vleugel toch al zo goed als afgeschreven was leek het me wel een uitdaging om te kijken of de handel weer te repareren was.
De bovenzijde van de vleugel alleen de ligger is nog heel. De rest was gebroken. Neuslijst, achterlijst, enz.
De onderzijde. Hier is al wat van de huid weggehaald.
Eerst maar de vleugel doormidden gezaagd. In één geheel was reparatie niet mogelijk. Er was te veel stuk.
De linker helft was het slechts er aan toe.
Na het doorzagen alles wat niet goed meer was langs "harde" delen in de vleugel weggesneden.
De uitgesneden delen worden opgevuld met redelijk zacht balsa.
Natuurlijk eerst een mal gemaakt van de omtrek.
Hier kan je goed zien wat er allemaal uitgesneden moest worden.
De rechter vleugel helft was bijna onbeschadigd.
Met wat zacht balsa de gaten gedicht.
Na wat schuren was de vleugel weer redelijk netjes.
Hier was ik te snel met het lijmen van de balsa vulblokken en te langzaam met het fototoestel.
Onderzijde.
Met wat 58 grams glas de reparatie plek verstevigd.
Minder handig een schalenbouw vleugel persen.
Niet slim, nu zaten er aan de bovenzijde twee deuken.
Nadat de deuken waren opgevuld met microballoons het geheel nat geschuurd.
De vleugeldeling is verstevigd met een band 93 grams carbon en twee stroken 58 grams glas.
De Vleugel is weer één geheel en hopelijk stevig genoeg voor nog vele starts.
Het gewicht is wel wat toegenomen, ongeveer 14 gram.
de vleugel weegt nu 156 gram.
Groet
Frans
Maak niet uit hoe het gebeurd het resultaat is soms om tranen van ik je ogen te kijken. Een hele fijne uit de catagorie jammer maar helaas is de gebroken vleugel.
Nu ben ik van mening dat alles wat gemaakt wordt en stuk gaat dan ook weer te repareren is.
Een mooi voorbeeld hiervan is de reparatie die Ralf Solinske heeft uitgevoerd aan Theo's Aspirin vleugel.
Vlieg vriendje Hans had met zijn Turbo 2004 een tijdje geleden een wat harde landing gemaakt en daarbij de vleugel net niet doormidden gekregen.
Al wat de beide helften nog aan elkaar hield was de bovenste ligger.
Omdat de vleugel toch al zo goed als afgeschreven was leek het me wel een uitdaging om te kijken of de handel weer te repareren was.
De bovenzijde van de vleugel alleen de ligger is nog heel. De rest was gebroken. Neuslijst, achterlijst, enz.
De onderzijde. Hier is al wat van de huid weggehaald.
Eerst maar de vleugel doormidden gezaagd. In één geheel was reparatie niet mogelijk. Er was te veel stuk.
De linker helft was het slechts er aan toe.
Na het doorzagen alles wat niet goed meer was langs "harde" delen in de vleugel weggesneden.
De uitgesneden delen worden opgevuld met redelijk zacht balsa.
Natuurlijk eerst een mal gemaakt van de omtrek.
Hier kan je goed zien wat er allemaal uitgesneden moest worden.
De rechter vleugel helft was bijna onbeschadigd.
Met wat zacht balsa de gaten gedicht.
Na wat schuren was de vleugel weer redelijk netjes.
Hier was ik te snel met het lijmen van de balsa vulblokken en te langzaam met het fototoestel.
Onderzijde.
Met wat 58 grams glas de reparatie plek verstevigd.
Minder handig een schalenbouw vleugel persen.
Niet slim, nu zaten er aan de bovenzijde twee deuken.
Nadat de deuken waren opgevuld met microballoons het geheel nat geschuurd.
De vleugeldeling is verstevigd met een band 93 grams carbon en twee stroken 58 grams glas.
De Vleugel is weer één geheel en hopelijk stevig genoeg voor nog vele starts.
Het gewicht is wel wat toegenomen, ongeveer 14 gram.
de vleugel weegt nu 156 gram.
Groet
Frans
Laatst bewerkt: