Reparatie Walkera 450D01

• Topicstarter Topicstarter tribbink
  • Startdatum Startdatum
T

tribbink

Guest
Hallo,

Als beginner heb ik een Walkera 450D01 gekocht, of dit nu een goede keuze was voor een beginner? Na het uitpakken en aansluiten de heli aangezet en niet opgelet dat de throttle voluit stond. Met als gevolg na 1 sec gecrashed. :-( Wieken beschadigd, staar wieken beshcadigd en lijkt de staart krom. Daarna de heli op een plank getaped, stoot ik de schakelaar (fmode) per ongeluk aan waardoor het asje van het motortje spontaan afbrak en het vliegwiel beschadigd is.
Wie kan mij helpen met de reparatie en ook een uitleg/instructie over de remote en het vliegen zit geen handleiding bij, en snap er weinig van.

Les 2: weet eerst watde knoppen op de zender doen

Voor de handleidin, zoekff op google
Staat vast wat op

O, les 3
Nooit een heli vastzetten...
Zijn ze niet op berekend, dus kan alles afbreken

Lees ook een beetje in de beginnersrubrieken op dit forum, dan weet je iig de basisdingen, daar kom je ook al een heel eind mee

Reparatie

Bedankt voor deze wijze lessen, nu eerst laten repareren. Voor ik eindelijk kan beginnen. Iemand een suggestie waar in de buurt van Apeldoorn ik mijn heli kan laten repareren?

Les 4 : Bouw je heli zelf, zodat je met een veilig gevoel kan vliegen.
Geloof het of niet, deze crash zat er tog al aan te komen, Tenzij je zelf alles nacheckt, en vliegklaar maakt.
Alle schroefjes loctite erop wat alu op alu is.
Geaarde tail boom als je een belt erin hebt met alu staartbuis.
Etc.
De dealer zou expres een schroefje losdraaien...

Als beginner heb ik een Walkera 450D01 gekocht, of dit nu een goede keuze was voor een beginner?
Zonde van zo'n mooie heli.... :(

Om je vraag te beantwoorden naar mijn mening:nee!
Wie heeft je deze machine geadviseerd eigenlijk?

Dit is geen machine om als beginner meteen maar mee te gaan vliegen, of eerst een Fixed Pitch heli nemen, of veel gaan simmen.
Als je nog nooit gevlogen hebt weet ik zeker dat je binnen een minuut dezelfde crash had gemaakt met de schade die je nu ook al hebt of erger ;)

Succes met repareren!

Wat de heren hier boven ook al zeggen,
Mooie helikopter maar niet bepaald beginners materiaal. Als je hem gerepareerd hebt zijn sowieso 2 dingen heel handig om te kopen: een simulator en een trainingskit ( landingsgestel) zo kan je eerst op de simulator gevoel krijgen voor de complexe bewegingen die je moet maken om de machine te besturen, en daarna kan je het in het echt proberen met die trainingkit. Het voordeel hier van is dat als je een beetje scheef of hard land de heli niet gelijk kapot gaat.

Je hoofdvraag, iemand in je omgeving die je kan helpen kan ik je helaas niet mee helpen, ik woon zelf in Groningen, een beetje ver weg dus. Daarnaast zie ik mij ook niet als een ervaren vlieger ( sterker nog ben ik ook niet ) maar ik red me prima. Tipje; zet je hoofdvraag beknopt in het onderwerp van het topic.

Verder veel plezier met de helikopter en laat deze crash je enthousiasme in het vliegen niet verpesten!

Kun je hem niet zelf repareren? geloof me als je wilt vliegen zul je echt zelf moeten kunnen sleutelen ;)
Je kunt "exploded views" downloaden om te zien hoe hij precies in elkaar zit, en dus spullen bestellen.

Succes! :D

Enig idee waar ik de ' exploded view' kan downloaden van deze helicopter?

Bij Walkera-china is de exploded view niet vinden helaas ook niet in de handleiding.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi.
Wellicht zal dat komen omdat de heli die jij hebt nog vrij nieuw is.
Even op een middag met iemand samen ervoor gaan zitten en dan de heli bekijken wat er aan schade aanzit, parts bestellen, zal dan de oplossing zijn.
Zullen vast wel meerdere piloten zijn bij jou in de omgeving die al wat langer vliegen.
Sukses.
Vr Gr E

Hoi allemaal, sinds vandaag heb ik dezelfde heli:

full

out of the box, meteen plaatjes schieten!!

vraagje, weet iemand hoe strak de main en tail blades vast moeten zitten?
het komt mij over, dat ze de mijne nogal stevig hebben vastgeschroefd, of hoord dit zo bij CP's? (dit is m'n eerste :))

@tribbink: ik heb gewoon de handleiding erbij gekregen, voor zowel de heli als zender. Waar heb je de jouwe gekocht?

Hoi allemaal, sinds vandaag heb ik dezelfde heli:

full

out of the box, meteen plaatjes schieten!!

vraagje, weet iemand hoe strak de main en tail blades vast moeten zitten?
het komt mij over, dat ze de mijne nogal stevig hebben vastgeschroefd, of hoord dit zo bij CP's? (dit is m'n eerste :))

@tribbink: ik heb gewoon de handleiding erbij gekregen, voor zowel de heli als zender. Waar heb je de jouwe gekocht?

Ietsje losser is beter want als je met vaste rotorbladen de grond raakt zijn ze zo wie zo kaduuk. als ze losser zitten kunnen nog buigen naar links of naar rechts waardoor de schade meestal beperkt blijft :)

Ietsje losser is beter want als je met vaste rotorbladen de grond raakt zijn ze zo wie zo kaduuk. als ze losser zitten kunnen nog buigen naar links of naar rechts waardoor de schade meestal beperkt blijft :)

Wie jou dat verteld heeft weet ik niet, maar het klopt niet helemaal....
Bladen die met een geschatte snelheid van rnd de 400 km/u rond gaan geven er niks om of ze mee kunnen geven of niet, die gaan gewoon kapot!
Dat is niet de reden waarom je je bladen losser of vaster zet; Als je bladen los zitten, gaan ze ten gevolge van de cycische sturing een zwaaibeweging uitvoeren in iedere omwenteling. Daar zie jij niks van, maar het belast je servo's heel zwaar. Om dat te voorkomen wil je eigenlijk de bladen vast hebben zitten.
Maar als je bladen niet helemaal recht hebt zitten en je hebt ze te vast zitten, kunnen de bladen zich niet goed uitrichten (centrifugaalkracht) en krijg je een enorm zware onbalans in je heli tijdens het vliegen.

Het compromis is dus: de bladen net strak genoeg om de zwaaibeweging te dempen, en net los genoeg zodat ze zich goed kunnen strekken om een goede rotorbalans te houden.
Er zijn rotors waarbij de bladen met twee bouten vast zitten en dus helemaal niet kunnen zwaaien (Vario meerbladsrotors hebben dat vaak)

Groet, Bert

@ brutus, bedankt voor deze wijze les :) ik heb hem inmiddels even laten draaien, en wat me opviel is dat de heli trilt. heb de bladen, tussen vast en los, vastgeschroefd, heb al gekeken naar een eventuele onbalans in de bladen, maar kan die niet vinden. trilt een CP heli altijd iets, of hoort dit helemaal weg te zijn? zelf heb ik veel ervaring met FP heli's, dus mischien dat ik wat over het hoofd zie?

@ brutus, bedankt voor deze wijze les :) ik heb hem inmiddels even laten draaien, en wat me opviel is dat de heli trilt. heb de bladen, tussen vast en los, vastgeschroefd, heb al gekeken naar een eventuele onbalans in de bladen, maar kan die niet vinden. trilt een CP heli altijd iets, of hoort dit helemaal weg te zijn? zelf heb ik veel ervaring met FP heli's, dus mischien dat ik wat over het hoofd zie?

IEDER draaiend object veroorzaakt trilling als het via lagers met een stilstaand object verbonden is (rotor die aan je heli zit dus ook) echter, die trilling is normalerwijze niet of nauwelijks met het blote oog te zien.
Of onbalans de oorzaak is, hangt af van hoe goed jij balanceert, en of de rest van de heli technisch in orde is. Als je rotoras of bladhouder-as krom is kun je balanceren tot je een ons weegt....
Of de rotor-as krom is kun je uitsluitend zien door de as te demonteren en over een vlakke plaat te rollen of in V-blokken te leggen en met de meetklok te checken. Gewoon de rotor ronddraaien en dan kijken of de kop slingert is GEEN goede indicatie. Vlakke plaat: Een stuk vensterglas is NIET vlak, en je aanrecht ook niet.... Een glasplaat van een salontafel of een spiegel is meestal wel zuiver vlak.

Balanceren: Hoe zuiverder, hoe beter uiteraard, en hierin moet je niet te snel tevreden zijn. Zelf probeer ik altijd 100% balans te vinden (is alleen theoretisch mogelijk), maar vanaf ongeveer 0.02 gram moet er normaal gesproken bij een heli als de jouwe al geen zichtbare trilling meer zijn, hooguit dat het staartvinnetje wat schud....
Kijk maar eens of het bladspoor goed is, dat is meestal daarna de grote vergeler....
Hierbij moet je oppassen, en weten wat je doet. Als de heli vliegt en je kijkt precies horizontal tegen de rotordisc aan, mag je eigenlijk maar een blad zien, of een duidelijke rotorschijf. Zijn dat er twee, dan moet je een van beide bladen hoger of lager stellen totdat het weg is. Dit doe je door de bladen te merken zodat je zeker weet dat je iedere keer het zelfde blad verstelt, en dan het linkje tusen tuimelschijf en rotorblad (iedere keer van hetzelfde blad) steeds iets korter of langer te maken, net zolang tot beide bladen keurig in het zelfde spoor lopen.
Krijg je dit niet goed, of verloopt het steeds, dan is waarschijnlijk je feathering shaft krom, of mogelijk is er iets mis met de aanstuurarmpjes van de bladhouders.

Groet, Bert

Back