DirkSchipper
Forum veteraan
Stuurstangen gemaakt en aangesloten. Daar heb ik tegenwoordig een bijzondere en zeer eenvoudige methode voor. Ik soldeer de kwiklinks! Eerst heb ik aan het achteruiteinde nog een stukje schroefdraad gesoldeerd (met zilver!). Daarop de 'kap' van de ballink geschroefd. Op de V-staart aangesloten, en de V-staart op z'n plek gemonteerd. Met knijpers de roeren op 'nul' gezet. Zender aan, servo's aan, alles op 'nul', en de lengte van de stuurstang aftekenen. Stuurstang er weer uit, en op lengte maken. Daarna uiteinde goed schuren en vertinnen. Daarvoor gebruik ik S39. Dat is agressiever dan soldeervet wat in het tindraad zit. Met dat soldeervet krijg je stalen stuurstangen niet (goed) vertind. Vervolgens met een heel dun rond sleutelvijltje op de accuboor het schroefdraad uit de kwiklink gevijld. Die ook vertind mbv. S39. Daarna (belangrijk!!!) goed afwassen dat er geen resten S39 achterblijven.
Tot slot de boel weer in elkaar gezet (stabilo op z'n plek) en de kwiklinks aan de stuurstang vast solderen, en de roeren staan precies op nul. Wil je ooit iets verstellen? Even de bout ertegenaan en klaar is kees ...
Vervolgens de kruisvormige constructie waar de neuskegel overheen wordt geschoven. Ook daar bleek best wel het eea. aan schade. Het triplex was op 2 plaatsen gebroken, de kruisconstruktie was op een aantal plaatsen los van elkaar gekomen. Eerst alles met secondenlijm aan elkaar gebakken. Vervolgens een paar rovings met epoxy, en hier en daar een 50 grams matje.
De dikke rovings lopen langs de hele buitenrand van die triplex kruisschotten. Dat overleefd nu de Maya-kalender wel.
Tot slot ontdekte ik ook nog een breukje/scheurtje in het stabilo. Nou zit er helemaal geen ligger in het stabilo, dus is de reparatie heel simpel. Even een schuurpapiertje over het oppervlak, wat epoxy op de scheur, een beetje bewegen en frotten zodat de scheur goed volloopt, matje erover, het teveel aan epoxy weer met een tissue eruit trekken, en een dag geduld ...
Groeten,
Dirk.
Tot slot de boel weer in elkaar gezet (stabilo op z'n plek) en de kwiklinks aan de stuurstang vast solderen, en de roeren staan precies op nul. Wil je ooit iets verstellen? Even de bout ertegenaan en klaar is kees ...
Vervolgens de kruisvormige constructie waar de neuskegel overheen wordt geschoven. Ook daar bleek best wel het eea. aan schade. Het triplex was op 2 plaatsen gebroken, de kruisconstruktie was op een aantal plaatsen los van elkaar gekomen. Eerst alles met secondenlijm aan elkaar gebakken. Vervolgens een paar rovings met epoxy, en hier en daar een 50 grams matje.
De dikke rovings lopen langs de hele buitenrand van die triplex kruisschotten. Dat overleefd nu de Maya-kalender wel.
Tot slot ontdekte ik ook nog een breukje/scheurtje in het stabilo. Nou zit er helemaal geen ligger in het stabilo, dus is de reparatie heel simpel. Even een schuurpapiertje over het oppervlak, wat epoxy op de scheur, een beetje bewegen en frotten zodat de scheur goed volloopt, matje erover, het teveel aan epoxy weer met een tissue eruit trekken, en een dag geduld ...
Groeten,
Dirk.