Repareren Roofmus

Stuurstangen gemaakt en aangesloten. Daar heb ik tegenwoordig een bijzondere en zeer eenvoudige methode voor. Ik soldeer de kwiklinks! Eerst heb ik aan het achteruiteinde nog een stukje schroefdraad gesoldeerd (met zilver!). Daarop de 'kap' van de ballink geschroefd. Op de V-staart aangesloten, en de V-staart op z'n plek gemonteerd. Met knijpers de roeren op 'nul' gezet. Zender aan, servo's aan, alles op 'nul', en de lengte van de stuurstang aftekenen. Stuurstang er weer uit, en op lengte maken. Daarna uiteinde goed schuren en vertinnen. Daarvoor gebruik ik S39. Dat is agressiever dan soldeervet wat in het tindraad zit. Met dat soldeervet krijg je stalen stuurstangen niet (goed) vertind. Vervolgens met een heel dun rond sleutelvijltje op de accuboor het schroefdraad uit de kwiklink gevijld. Die ook vertind mbv. S39. Daarna (belangrijk!!!) goed afwassen dat er geen resten S39 achterblijven.
Tot slot de boel weer in elkaar gezet (stabilo op z'n plek) en de kwiklinks aan de stuurstang vast solderen, en de roeren staan precies op nul. Wil je ooit iets verstellen? Even de bout ertegenaan en klaar is kees ...

Repareren%20Roofmus%20E.JPG


Vervolgens de kruisvormige constructie waar de neuskegel overheen wordt geschoven. Ook daar bleek best wel het eea. aan schade. Het triplex was op 2 plaatsen gebroken, de kruisconstruktie was op een aantal plaatsen los van elkaar gekomen. Eerst alles met secondenlijm aan elkaar gebakken. Vervolgens een paar rovings met epoxy, en hier en daar een 50 grams matje.
De dikke rovings lopen langs de hele buitenrand van die triplex kruisschotten. Dat overleefd nu de Maya-kalender wel.

Repareren%20Roofmus%20F.JPG


Tot slot ontdekte ik ook nog een breukje/scheurtje in het stabilo. Nou zit er helemaal geen ligger in het stabilo, dus is de reparatie heel simpel. Even een schuurpapiertje over het oppervlak, wat epoxy op de scheur, een beetje bewegen en frotten zodat de scheur goed volloopt, matje erover, het teveel aan epoxy weer met een tissue eruit trekken, en een dag geduld ...

Repareren%20Roofmus%20G.JPG


Groeten,
Dirk.
 
Hij is vliegklaar. Staart niet aangepast. Of ik dat ga doen hangt helemaal af van hoe ik hem nu vind vliegen. Nu moet het weer nog effe meewerken ... Die windkracht van de laatste tijd, en die temperatuur is niet geschikt voor een maiden. Misschien a.s. weekend. Het is er in ieder geval lang genoeg voor.

Zodra het weer weer zo wordt dat mijn vrouw naar buiten wil, maak ik een foto die vergelijkbaar is met deze foto. Kunnen we mooi vergelijken. Deze foto is al weer bijna 10 jaar oud (juni 2003).

Roofmus2_04.jpg


Maar vrouwlief zal zediger gekleed zijn dan deze jongen :mrgreen:
 
Roofmus is af

Zo Roofmus II was al gerepareerd, gebalanceerd en de programmering bijgewerkt. Hij lag slechts te wachten op een vliegbare dag. En vliegbaar was het vandaag! Wat een heerlijke dag.

Één vlucht slechts (het handstartje en een eerste start met duikproef erachteraan even vergetend), maar die duurde dan ook ruim 45 min. Toen was ik het zat, dus geland.

Een miserabel startje aan het elastiek van net iets meer dan 50 m.
Daarna hoppa omhoog naar de 220 m. Toen was ik de bel even kwijt, maar even later had ik heb weer te pakken. Even de 310 m aangetikt.
Vervolgens eens kijken of hij nog steeds wil loopen en rollen. Ja, dat wilde hij. En dan raak je die hoogte nog veel sneller weer kwijt.
Maar op 600 seconden de volgende bel in, en op 800 weer, en zo nog een paar keren.

Wat kan ik concluderen over de reparatie?
Geslaagd! En die 10 cm verlenging? Een succes!
Alleen moet ik daar nog aan wennen, oude reflexen afleren.
Ik hoef niet (of nauwelijks) meer met rol te ondersteunen (tegen sturen), ik heb veel minder richting nodig. Hoogte is nauwelijks veranderd.
Ik ben er blij mee.

Kortom: een heerlijke dag!
Dirk


Ginkelse%20hei%207-4-2013.JPG
 
Back
Top