Reprise: De Zeven Provinciën

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Andre de Ruiter, 18 dec 2021.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Neem de tijd hè André. Je roostertjes slingeren een beetje en lijken me haastig gemaakt;)
     
  2. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    @Hans ze zijn inderdaad niet perfect. Bij m'n eerste 7P werden deze luiken helemaal een puinhoop en heb ik ze vervangen door luiken van Amati (die ik eigenlijk mooier vind), misschien dat ik dat bij deze ook nog doe. Ik wil eerst kijken hoeveel je er nog van ziet als de bijboot geplaatst is.

    IMG_0046.JPG

    Het halfdek is geplaatst. De omlijsting van de luikhoofden en de opening voor de kolderstok zijn gemaakt.

    IMG_0047.JPG

    De trap van het halfdek naar het verdek is opgesteld. De middelste spanten heb ik beplakt met plastic tape om te voorkomen dat de fortuining aan deze spantjes geplakt wordt.

    IMG_0048.JPG

    De fortuining is geplaatst incluis de kanonspoorten voor de kanons op het halfdek. De middelste spantjes zijn weggebroken zodat het halfdek beplankt kan worden.

    Ik betrap me erop dat ik in het vuur van het bouwen nogal eens vergeet om voldoende foto's te maken. Ik probeer m'n leven te beteren.
     
    Jaques, Pingu57, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooie vorderingen Andre.:rofl::rofl:
     
  4. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    @Dank je Peter.

    IMG_0094.JPG

    De fortuining is geschilderd en het half dek is beplankt.

    IMG_0095.JPG

    De eerste luikopening in het bakdek is afgedekt met een rooster.

    IMG_0099.JPG

    De roosters in de luikopeningen zijn aangebracht. De kardeelbok voor het hijsen van de grote ra is al aangebracht omdat je daar later niet meer bij kunt.

    IMG_0100.JPG

    Het dek van de kapiteinshut is aangebracht en beplankt.

    IMG_0102.JPG

    Het glas in lood voor de ramen in de spiegel wordt gemaakt door plastic half in te snijden. De sneden worden daarna gevuld met oost-indische inkt waarna de overtollige inkt wordt weggeveegd.

    IMG_0103.JPG

    De ramen zijn aangebracht in de spiegel. Ik zie dat het holle wulf nog een schuurbeurt nodig heeft.
     
    Herby63, Pingu57, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    IMG_0106.JPG

    De versiering op de spiegel is aangebracht, waarna de galerijen aan de zijkant gemaakt kunnen worden.

    IMG_0120.JPG

    De zijgalerijen bij de spiegel zijn aangebracht. Alsmede de versiering op de zijgalerijen en de visfiguren op de fortuining. Het in elkaar zetten van de kanonnen van de kanonnen op het bakdek. het halfdek en de campagne is inmiddels ook ter hand genomen.

    IMG_0121.JPG

    Het galjoen inclusief het boegbeeld en alle versieringen zijn aangebracht. Het rood op het galjoen moet nog een beetje bijgewerkt worden.

    IMG_0123.JPG

    Is inmiddels gebeurd (De verf is nog nat en glimt nog wat). Op foto's zie je vaak meer dan in werkelijkheid.
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi hoor Andre :rofl::rofl:
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    :wave heel mooi
     
  8. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    De kanons op het bakdek, het halfdek en de campagne kunnen geplaatst gaan worden.

    IMG_0124.JPG

    Voordat ik met plaatsen kan beginnen, moet ik eerst 144 oogjes om de talies aan te bevestigen draaien. De oogjes zij gemaakt van 0,4 mm ijzerdraad.

    IMG_0126.JPG

    Voor het draaien van de oogjes maak ik gebruik van deze tang. Jaren geleden gekregen van een kennis die op Schiphol werkte. Ik weet niet hoe deze tang heet noch waar deze te koop is, maar is voor het twisten van draad wel een erg handig hulpmiddel.

    IMG_0127.JPG

    De kanons op de campagne zijn geplaatst. De bakstalies van deze kanons heb ik weggelaten omdat de ruimte om deze aan te brengen te klein is.
     
    walter10, TIMBERWOLF en Herby63 vinden dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat is een mooi stukje speciaal gereedschap wat je daar hebt. Dat zal inderdaad een speciaal ontwerp zijn voor een bepaald merk om daar alleen voor toe te passen.
     
  10. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Die tangen zijn inderdaad erg makkelijk,

    heb in het verleden er zelf ook een gehad, en dan met nadruk op gehad, totdat iemand op een project waar ik aan het werk was, die tang schijnbaar harder nodig had dan ik zelf en hem uit mijn koffer heeft “geleend”.

    je kan er inderdaad mooie ogen mee draaien, of erg goed als vlecht tang te gebruiken.
    En zoals we kunnen zien ook erg makkelijk in de modelbouw.

    https://www.micromark.com/Wire-Twisting-Plier-9-Inch

    7DDC3AFE-1EDA-4E81-9F08-8EC3BA181719.jpeg
     
  11. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    IMG_0128.JPG

    Op het bakdek, het halfdek en de campagne zijn 22 stukken inclusief volledige tuigage geplaatst. Een heel karwei 22 stukken volledig tuigen.

    IMG_0136.JPG

    Bij het maken van de marsen gebruik ik de volgende volgorde:
    1. Buig de ring op maat mbv de lattenbuiger.
    2. Lijm vier steunen op de mars.
    3. Lijm de ring aan de vier steunen.
    4. Lijm vervolgens de resterende steunen tegen de ring.

    IMG_0137.JPG

    De boegspriet incl. de blinde mars, blinde steng en de vlaggemast zijn dry fit geplaatst.

    IMG_0139.JPG

    De puttingijzers heb ik gemaakt van 0.7 mm ijzerdraad en voor de montage uitgelijnd met een hulpdraad naar de top van de mast.
     
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    Erik B vindt dit leuk.
  13. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    IMG_0159.JPG

    Het staande want zit er op. Ik had een heleboel foto's gemaakt van van de voorgaande werkzaamheden. Maar helaas is er een ongelukje gebeurt bij het overzetten van de foto's van de camera naar de computer. Voor het overzetten van de foto's wordt het geheugenkaartje via de USB ingang verbonden met de computer waarna de foto's eenvoudig gekopieerd kunnen worden naar de computer, Helaas vond onze poes Katya het nodig om op het moment, dat ik alle foto's geselecteerd had, over het toetsenbord te gaan lopen en daarbij op de delete knop te drukken. Resultaat: alle foto's gewist van het geheugenkaartje van het fototoestel. Ik wist niet eens dat dat kon mbv de computer.
    Katya staat voor niks, ze heeft het twee keer gepresteerd het beeldscherm te laten kantelen. Windows gebruikers onder ons weten dat dit kan met control/alt/pijltjestoets. Drie toetsen tegelijk indrukken , onze poes draait haar poot er niet voor om.
    Het resultaat is wel dat ik een gedeelte van de bouwgeschiedenis kwijt ben.
     
    TIMBERWOLF, Herby63, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Op voorwaarde dat je het geheugenkaartje nog niet hergebruikt hebt, bestaan er tooltjes die alle foto's kunnen terughalen.
    Enkel de registervermelding is gewist, de eigenlijke foto is er nog, alleen weet de computer dat niet meer.
    typ maar eens "gewiste foto's terughalen" in google .

    Verder laat je weer prachtig werk zien.:thumbsup:
     
  15. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    Bedankt voor de tip. Ik heb inmiddels Recuva geinstalleerd en dat werkt prima. Helaas voor de verloren gegane foto's te laat. De kaart was alweer geformatteerd voor hernieuwd gebruik en dan zijn de foto's echt weg.
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ze gaat er weer prachtig uit zien Andre.:rofl::rofl:
     
  17. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    Ik heb de barkas in elkaar gezet.

    IMG_0167.JPG

    Als het potdeksel gemonteerd is kan begonnen worden met de beplanking van de romp.

    IMG_0168.JPG
    Ik gebruik gewoon witte houtlijm om de beplanking vast te lijmen. Sommigen gebruiken secondelijm, ik heb dat eerst geprobeerd, maar ik vond het een vreselijk geknoei met vastgeplakte vingers etc. Bij gebruik van witte houtlijm kun je voor de bovenste latjes lijmklemmen gebruiken om ze op hun plaats te houden. Als je top-speed van Bison gebruikt werkt dit ook voldoende snel.

    IMG_0169.JPG

    Bij de lagere latjes werken elastiekjes heel goed om de latjes op hun plaats te houden.

    IMG_0170.JPG

    De romp is klaar.

    IMG_0171.JPG

    Na eerst het roer en de riemen bevestigd te hebben, is het potdeksel en doften donkerblauw geverfd. Daarna is de romp afgewerkt met blanke en warm eiken beits.
    De barkas is daarna mbv van twee talies gezekerd op z'n plaats op het verdek.

    IMG_0172.JPG

    Voor ik de ra's en de bezaansroede aan de bezaansmast ga maken breng ik eerst alle weeflijntjes aan, nu is het nog goed bereikbaar.

    IMG_0173.JPG

    Het warme weer is er de oorzaak van dat de vorderingen wat trager gaan.
     
    Jaques, Pingu57, Mees Ippel en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    Door het warme weer van de zomer is de voortgang zo nu en dan onderbroken voor andere activiteiten. Maar uiteindelijk is het toch zover, het schip is gereed en staat op zijn plaats in de gang. De plank waar die op staat heb ik ingekort, daardoor kan Katya er niet meer zo makkelijk opspringen om de boot op de grond te gooien (hoop ik).

    IMG_0214.jpg

    Ik kan me weer aan een volgend project gaan wijden.
     
    Jaques, janzwart, Velasque en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Gefeliciteerd met deze bouw
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ze is mooi geworden Andre:rofl::rofl:
     

Deel Deze Pagina