Republic F84F Thunderstreak 1/6

Hoi Allemaal, na wat tumultueuze jaren eindelijk weer eens aan een nieuw bouwproject begonnen. :yes:

Marijn Penninx van https://www.scale-jets.com/ is een poos geleden project F84F gestart, schaal 1/6 en schaal 1/4,5, voor beiden zijn reeds oermallen van de romp gemaakt. De romp is superschaal qua vorm, zijn met vele metingen en lazerscan bij een full-size Streak gemaakt. Deze stond ergens bij Volkel na opgeknapt te zijn voor poortwachter maar nog nét voor het plaatsen op de sokkel. Ideaal voor schaal project dus! Frank Lammers heeft romp design, cnc frees werk voor spanten van oermal romp en vleugels op zich genomen voor zowel de grote als de 'kleine' Streak.

Het project was daarna een beetje in een slop terecht gekomen tot ik er lucht van kreeg. Ik zocht nog een nieuw schaalmodel voor F4C. Met minder hobby tijd kwam ik er namelijk toch wel achter dat enkel wedstrijden met large scale jets en voornamelijk wedstrijden in het buitenland lastig is als je een gezinnetje hebt en minder tijd over voor de hobby. (Ik weet het...prioriteiten ;)) De 1/6 versie zal ideaal voor F4C en kleinere grasbanen zijn en met Marijn afgesproken dat ik het ontwerp en bouw van het landingsgestel doe en meteen een vliegend prototype ga bouwen.

Hier wat foto's van hoe ik het project heb aangenomen:

Boet trots voor papa's nieuwe project;
540.jpg


Één van de twee oermallen in de maak. Inmiddels is er van de 1/6 een eerste romp gesopt en de oermal vleugels zijn ook bijna klaar. Op de foto hierboven de GFK romp met zware vleugel mallen.
540.jpg


Frank Lammers hier druk bezig met nameten van romp en panel lines bij een Streak die op ROC Luchtvaarttechniek te Hoofddrop staat;
540.jpg


Zelf heb ik ook nog aan deze Streaks gesleuteld. Van 1991 tot 1995 heb ik luchtvaart techniek gestudeerd aan het toenmalige Anthony Fokker College aan de Binckhorstlaan en Den Haag. Daar stonden de P-254 en P-134 voor sleutel oefeningen. Heb ik nog moeten werken aan diverse systemen zoals het dragchute systeem, speedbrakes en accu in en uitbouwen wat geen sinecure is bij deze kist. Geeft toch wel een leuke toevoeging aan deze bouw. Later is alles naar Hoofddorp verhuist, nu staat enkel de P-134 er nog;
540.jpg


Nu zoonlief wat ouder wordt vind hij het prachtig om mee te assisteren! :) Hij gaat overal mee naar toe om onderstel te meten, meetlint aangeven etc. Gelijk goed instrueren die jongen!
540.jpg


Hier de maten van de kisten;

F84F 1/6
Lengte: 214cm
Spanwijdte: 170cm
Verwacht gewicht: 10kg
Motor; EDF / Turbine 8-12kg

F84F 1/4,5
Lengte: 286cm
Spanwijdte: 227cm
Verwacht gewicht: 18kg
Motor: Turbine 15-20kg

Ben inmiddels al onderweg met de bouw van de hoofdpoten en romp spanten, binnenkort meer foto's.

Groetjes,
Gerald
 
Laatst bewerkt:
Leuk project weer Gerald, Frank en Marijn,

en ook voor mij een bekende kist, zelfde projecten mogen doen in dezelfde tijd ;-)

Gaan we natuurlijk weer volgen :thumbsup:
 
Leuk Gerald dat je weer met bouwen kan starten. Alles op zijn tijd weet ik want wij hebben 3 zonen!

Zie er zoals gewoonlijk weer prachtig uit . 1/6 blijft toch een mooie maat zeker met de nieuwere kleine turbines zoals de Kingtech 70 en G45
Succes en hrtlk gtn Hans Rijkuiter ( is lang geleden , sportschaalwedstrijden, mustang arf, roze spitfire, )
 
Leuk Gerald dat je weer met bouwen kan starten. Alles op zijn tijd weet ik want wij hebben 3 zonen!

Zie er zoals gewoonlijk weer prachtig uit . 1/6 blijft toch een mooie maat zeker met de nieuwere kleine turbines zoals de Kingtech 70 en G45
Succes en hrtlk gtn Hans Rijkuiter ( is lang geleden , sportschaalwedstrijden, mustang arf, roze spitfire, )
Lang geleden maar ik volg je wel hier en daar! Inderdaad, leuk formaatje.
 
Ik werk (nog) niet met 3D teken programma's, enkel met Autocad 2D. Het hele onderstel eerst meten, foto's maken en omzetten in Autocad. Helaas vlieg er geen Thunderstreak meer maar gelukkig zijn er nog genoeg exemplaren, ook in Nederland. Zo staan er enkele poortwachters bij diverse vliegbasissen in het land zoals Gilze-Rijen, in het nationaal militair museum hangt er een en in het militair museum in Brussel staat er ook een. Voor landingsgestel metingen ben ik voornamelijk naar Gilze-Rijen en Brussel geweest. (Net waar ik toen toevallig in de buurt was)

Eerst alles goed opmeten en documenteren;
540.jpg


Materiaal in huis halen;
540.jpg


Notitie wandje maken, mijn manier om eea goed te visualiseren....:);
540.jpg


En draaien / frezen maarrrrrr.......;
540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


En eerste onderdelen klaar!
540.jpg
 
Ondertussen ook al gestart met de romp. In mn nieuwe huis heb ik twee hobby ruimtes, een kelderruimte waar ik de draaibank, freesbank en boorkolom heb staan en om meer ruimte te hebben in de garage waar de vliegmodellen staan en de bouwtafels. Wel handig want de boven de kelder slaapt zoonlief en als hij slaapt na 20:00h kan ik er lastig werken want daar wordt hij vaak wakker van en dan verhuizen we naar de garage om verder te werken aan de kist zelf ;-)

Spanten uitwerken, printen en zagen;
540.jpg


Ouderwets overtrekken met carbonpapier....sorry, helaas nog geen cnc frees hier;
540.jpg


540.jpg


Hoofdspanten waar de motor, tanks, vleugels en speedbrakes aan zitten inlijmen;
540.jpg


Motor en jetpijp passen. Ik gebruik mijn eigenbouw 'GR130' turbine voor deze kist. 8Kg zou eigenlijk ook voldoende moeten zijn maar met 12kg (terug geregeld van 14kg) heb je net effe wat meer voor noodgevallen vanaf gras veldjes.
540.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gaaf project! ga ik volgen. Ziet er veelbelovend uit :) Voor het geval je het nog niet hebt, de squadron signal over de F84 heb ik als .pdf. Stuur even een pb als je deze wilt hebben.

Mvg,

Bart

1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Moving on.......hoofd wielen.

Voor gewicht besparing ga ik de velgen draaien uit kunstof, POM-C om precies te zijn. Dit spul heb ik ook veelvuldig bij mijn grote F16 gebruikt en heeft zich na meer dan 8 jaar perfect gehouden. Het materiaal is heel makkelijk te bewerken, vrij sterk en licht.

540.jpg


Deze poot staat als poortwachter buiten Gilze-Rijen, kan je altijd bij om te meten, erg handig! Het binnenste gedeelte van de velg met de grote koelgaten draait niet mee met het wiel en blijft stil staan. Dat moeten we dus dan maar namaken. Eerst de buitenringen, de binnenvelg maken we op een later tijdstip. Mogelijk kijken of ik het ergens kan 3D printen.

De banden was Marijn al mee bezig geweest, mal gemaakt en 2 rubber afdrukken voor me gemaakt. De velg in Autocad verder ontwerpen en dan maar weer draaien.....;
540.jpg

Lekkere bende...

Bij gebrek aan verdeelklauw gewoon met het handje. Printen, uitsnijden met snijpasser, opplakken en merken voor het boren;
540.jpg


Rem voering uit epoxy plaat snijden;
540.jpg


En zie hier, na paar avonden vlijt de velgen al aardig onderweg. Later ga ik ze eerst spuiten met kunststof primer en dan laagje matt zilver zoals ze ook bij de KLu waren.

540.jpg


540.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben heel benieuwd naar hoe je die banden maakt
Bij de fly baby van Bert was t een heel gepruts en jij lijkt ze zo te hebben...
 
Prachtig Gerald.
Het is inderdaad een bende op de draaibank.
Het verbaast mij wel dat er van die lange slierten afkomen, Pomp-c zou bij verspanen korte spaanders achterlaten.
Ook verven van het materiaal is een probleem, blijkbaar heb jij er geen problemen mee, wat voor primer gebruik je ?

Mvg,

Pascal.
 
Ik ben heel benieuwd naar hoe je die banden maakt
Bij de fly baby van Bert was t een heel gepruts en jij lijkt ze zo te hebben...
Hoi, geen idee om eerlijk te zeggen. Zoals ik hierboven schreef heeft Marijn deze gemaakt. Ik ben er ook ooit wel eens mee bezig geweest maar om over goede mallen en materiaal te beschikken valt niet mee, wordt al gauw duur grapje als je er maar één setje van nodig hebt.
 
Prachtig Gerald.
Het is inderdaad een bende op de draaibank.
Het verbaast mij wel dat er van die lange slierten afkomen, Pomp-c zou bij verspanen korte spaanders achterlaten.
Ook verven van het materiaal is een probleem, blijkbaar heb jij er geen problemen mee, wat voor primer gebruik je ?

Mvg,

Pascal.
Dank je Pascal. Geen idee waarom er lange slierten van komen, misschien iets met bijtel scherpte, snijhoek of snij snelheid te maken?

Ik gebruik een speciale primer ooit bij de lokale verf boer gekocht, hij adviseerde me dit en werk prima. Goede hechting maar bezit wat taaie eigenschappen waardoor het er niet van af splintert. Hieronder een foto van mijn grote F16 waarbij er veel gebruik is gemaakt van pom-c voor structurele en schaal onderdelen, het zit er al 8 jaar op en héél veel landingen.

1k0.jpg



Hier het blikje wat ik gebruik, beetje beige/gele kleur;
540.jpg
 
Back
Top