Republic Seabee RC-3

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
S

SCRT Pilot

Guest
Ik ben (ik hoop voor de nabije toekomst) op zoek naar tekeningen van de Republic Seabee RC-3. Kwam dit ding tegen op YouTube en het was liefde op het eerste gezicht.

Een mooie ARF of kit is ook goed. Robbe heeft hem maar voor zover ik kan nagaan helaas niet in houtbouw.

Op RCM staat een set tekeningen maar daar zitten vele fouten in volgens een bouwer welke helaas geen contactgegevens op zijn site heeft staan.

Laatst bewerkt door een moderator:
RC Seabee Page 1
hier staan foto's op hoe die gemaakt is maar ik zie zelf geen bouwtekenig

het is wel een erg mooi vliegtuig, maar op de site saat dat hij tussen de 4KG en 5KG

ga je hem dat elektro of benzine maken ?

mvg james

Laatst bewerkt:
Hoi James,

Dat is de site waarop je komt als je via jouw eerdere link naar de bouwer gaat waarop ik ook geen contact info zie staan.

Ik zit te denken aan een 2 takt methanol motor van ca. 11-13CC, even uit de duim. Hoogste specifiek vermogen en elektro spreekt me toch minder aan ondanks de vele voordelen ervan.

Ik heb nog geen idee van het gewicht maar 4-5 kg hoop ik toch niet te gaan halen, max. 3,5kg, ook uit de duim. Hij mag niet te ver onder als hij drijft.

Ook weet ik nog niet of ik de wielen functioneel ga maken, wil ik wel maar geeft een berg uitdagingen erbij, en ik heb nog wat vragen over het achterwiel. Dat klapt opzij ipv omhoog wat het weer lastig maakt, is bestuurbaar bij de full scale versie. Wellicht kan ik een veertje maken zodat hij wel bochten kan volgen maar niet kan sturen maar ik vraag me af of ik met alleen het richtingsroer voldoende stuurinput kan geven op het land.

De zijwielen zijn makkelijk, die draaien gewoon en hoeven de romp niet in. As in buis met vet zou voldoende moeten zijn maar hoe dan weer een hevel aan de binnenzijde maken? Denk daarbij aan een spindel (zelfremmend) ipv een gewone servo, maar hoe stuur je dat weer aan vanuit de ontvanger?

Dit is wat ik tot nu toe gevonden heb,

dit is als raster image ingelezen in Acad zodat ik het kan overtrekken. Gelukkig vanmiddag een tekening met wat spanten gevonden en een vaag plaatje van de tekening zoals in de handel, met foto's links ervan. Kan ik helaas weinig mee omdat ze te vaag zijn.

Heb al antwoord gekregen. Zijn aangepaste tekeningen bevatten nog vele fouten dus die krijg ik niet.

Wel heb ik plaatjes gekregen van de originele (denk ik) tekeningen, hiervan had ik er al 2 gevonden maar nu heb ik 1 extra met veel spanten (eigenlijk contourlijnen) erop. Dus dat wordt weer lekker tekenen deze zomer.

Er zit wel een leuk verhaal aan het origineel.
Met dit vliegtuig pendelde Erik Hazelhoff Roefsema (de "echte" Soldaat van Oranje) eind jaren '40 door de Indonesische Archipel om sympathie te wekken voor de zaak van de Molukken. Dat was een geheime missie. Als vervoermiddel had hij een Seabee, die echter zo vreselijk volgeladen met brandstof was, dat hij nauwelijks uit het water kon opstijgen. Erik voer in de baai van Manilla (midden in de stad en gadegeslagen door zo'n 2 miljoen mensen) als een gek rondjes met z'n Seabee om maar voldoende golven te krijgen zodat het vliegtuigje op een gegeven moment uit het water zou komen... Goed begin van een geheime missie!

Kijk, dat is leuk om te lezen. Ik las ook al zaken over het ontwerp en waarvoor hij eigenlijk bedoeld was. Hij werd en wordt gebruikt als bush plane en daarvoor heeft hij eigenlijk alles, landen/starten op water en land, meerdere zitplaatsen, 1 motor (belangrijk voor een model) etc.

Nou, dit wordt geen succes. Heb de spanten bijna klaar (in Acad). Ik heb de spanten uitgezet op een hartlijn en een spline door de uiteinden getekend om zo een doorsnede van de huid te maken.

Het resultaat is in het volgende plaatje te zien, geen betrouwbare informatie dus. Precies de reden waarom ik niet aan het bouwen van tekening durf te beginnen, stel dat ik de spanten al gemaakt had!

Dus ik ben nog steeds op zoek naar goede tekeningen.

Back