RES 100 inch VINTAGE

Dit toestel dateert van uit de jaren 70.
Lee Renaud is de ontwerper van verschillende goede zweefvliegtuigen.
Onder ander de Sagitta 600 en 900, de Oly 1 en 2 en de Aquila Grande.
Achteraf bekeken is de Aquila ver weg zijn beste ontwerp.
Het is ronduit één van de beste zwevers uit die periode.
Hij is iets zwaarder als de Oly 2 maar vliegt beter in alle weersomstandigheden.
Ik verlang al om met deze kist te vliegen.

Mvg,
Aurectar.
 
Vraagje, is het wel berkentriplex?
Wat ik zo op de foto’s kan zien, zijn het inderdaad drie lagen fineer. Als ik naar de houtkleur kijk lijkt het eerder populieren triplex.
Bij het staartstuk, post 184 lijkt de houtkleur wel weer meer op berkenhout.
Ik zie twee dunne deklagen en de dikke kernlaag zal wel van een lichter houtsoort zijn?

Johannes
 
Johannes, je kunt gelijk hebben.
Het is triplex vanuit de doe het zelf, hier om de hoek.
Ik dacht berkentriplex maar het zou best populier kunnen zijn.
Perfect bruikbaar voor modelbouwdoeleinden.
Wil ik er nog bij vermelden dat het staartgedeelte onder en boven met balsa ingedekt is.

Mvg,
Aurectar
 
Populier 0.45 is lichter dan berken 0.65 , dat is wel een gemiddelde, de deklaag 0.4 à 0.6 mm is wel van een hardere houtsoort, S.G. van de samenstelling 0.5 à 0.55, droog !
 
Ik bouw dit toestel uit de materialen op de werktekening aangegeven. Honderden hebben het mij al voorgedaan met succes. Waarom zou mijn "Aquila" dan te zwaar wegen ?? Kijk maar even naar dit vliegbeeld en oordeel.

Te zwaar niet maar als je het model lichter kunt bouwen, zonder concessies te hoeven doen op welk vlak dan ook dan zou ik dat wel doen....

Zou je geen zin krijgen als je dit ziet

Ja, ziet er goed uit, helaas zitten we in de donkere-dagen-voor-Kerst-periode, dus minder van die mooie vliegdagen....

Maar:
succes verder met dit mooie project, en laat je niet afleiden. We blijven het volgen!

:beer:
 
upload_2016-12-1_16-38-1.jpeg


Vandaag nog een uurtje verdergewerkt.
De koetswerkcomponenten ruw in vorm gemoduleerd.

upload_2016-12-1_16-38-34.jpeg


Dit wel met ruim overschot.
Eens alle elementen klaar zijn zullen we alle vormen naar elkaar laten toegroeien.
Zodoende een perfecte overvloei van die vormen te bewerkstelligen.
Bij deze oefening zal rustige observatie centraal staan.
Een opdracht voor de ogen van Aurectar (oog-hand coordinatie).
Dit wordt iets voor de komende dagen.
 
upload_2016-12-3_10-45-52.jpeg


Ondertussen begint het geheel zijn vaste vorm te krijgen.


upload_2016-12-3_10-46-27.jpeg


Extra aandacht heb ik besteed aan het koetswerk achter canopy.
In draadjes over het "Aquila" onderwerp wordt dit aangegeven als een erg kritische zone.
Bepaalde bouwers bezondigen zich aan het te veel wegschuren van materiaal zodoende daar een minder sterke zone te creëren.
Om dit te vermijden heb ik een iets grotere balsablok aangebracht en tevens iets dikkere driehoeksprofielen in de hoeken van de romppanelen.
Meer in het bijzonder 8 mm hardbalsa in plaats van 6.3 mm zoals op werktekening.
Voelt robust aan.


upload_2016-12-3_10-47-35.jpeg


Ondanks smalle romp ruim plaats genoeg om de twee Hitec 225 servo's in onder te brengen.
De canopy in piepschuim krijgt later nog een epoxy matje.
Net zoals het bij mijn Monterey het geval is.


upload_2016-12-3_10-48-12.jpeg


Ondertussen rustig verder reflecteren over het staartstuk.
Voordeel is dat ik hier mijn inspiratie kan halen uit draadjes van RC groups.
Ik weet het, je zou de Aquila best wel kunnen voorzien van een staartstuk type "OLY II".
Het zou lichter zijn, maar ja het oog wil ook wel wat.
Maar ofdit zou resulteren in een beter vliegbeeld valt nog te bezien.
 
upload_2016-12-8_12-4-52.jpeg


Eerst nog de messing buisjes in romp positioneren.
Het betreft messingbuizen met binnendiameter van 6.5 mm en 3/32".
Dit met aanpassing op vleugel boringen.
Een cruciaal klusje die geen fouten verdraagt.
Waar de vleugels de romp raken komen er langst beide zijden van de
romp twee Clark Y 10 % profielen in populieren triplex.
Boringen in die profielen moeten overeenstemmen met deze in Romp en vleugel.
De profielen worden eerst respectievelijk per twee aan elkaar gelijmd en nadien aan romp gelijmd.
Voor deze laatste fase wordt nog eens alles gecontroleerd met vleugel als finale proef.
De profielen worden voorzichtig aangedrukt
met spanschroeven ten eide een perfecte hechting te bewerkstelligen.
Elke fase liefst 24 u laten drogen.

Mvg,
Aurectar
 
upload_2016-12-11_11-4-2.jpeg


Het staartstuk mechanisme is klaar.


upload_2016-12-11_11-4-43.jpeg


Hier zie je het wortelgedeelte van de vleugel.
Het profiel is een Clark Y 10 %
Benadert het S3024 profiel.


upload_2016-12-11_11-5-56.jpeg


De onderkant van de romp wordt voorzien van een schoksleetje.
2 liggers van 2 mm op 10 mm gelamineerd.


upload_2016-12-11_11-6-30.jpeg


Het balsa gedeelte van de onderkant van de romp wordt bespannen met bruin papier.
Dit om de oppervlaktestructuur te verstevigen.
De bovenkant en de zij flanken (triplex) van de romp ga ik niet bespannen.
Enkel waar de klappen vallen.
Het geheel wordt verder met een verdund plamuur papje ingesmeerd.
Dus gauw weer wat schuurstof in het verschiet.

Mvg,
Aurectar
 
upload_2016-12-13_11-17-37.jpeg


Schuren,nog eens schuren en zeer veel wit stof..
Voortdurend speurend naar kleine oneffenheden.
Plamuur op waterbasis plus een tipje wandlijm verdunt met water.
Dit laatste afhankelijk van de gewenste viscositeit.
Laat zich prima verwerken.
Toch een paar beurten vereist in de rondingen van de rompflanken.
Zeker voor wat betreft het kopse gedeelte van de populierentriplex.
Nu, het evolueert in de goede richting.



upload_2016-12-13_11-18-30.jpeg
 
Vind dit geweldig , allemaal rechte stukjes en je eindigt met een rondspant :thumbsup:
Ben benieuwd naar het eind gewicht.
Ga dit gelijk ook eens proberen
 
Vind dit geweldig , allemaal rechte stukjes en je eindigt met een rondspant :thumbsup:
Ben benieuwd naar het eind gewicht.
Zit al aan een totaal van 820 gr.
Moet er nog de verf, oracover en hardware bijtellen.
Het wordt een kistje van ongeveer 1100gr.
Voor een kist van die spanwijdte meer dan aanvaardbaar.
Te licht is niet altijd een meerwaarde.
Dan krijg je van die flodderaars die bij de minste turbulentie uit hun lood gaan.
Nu nog wat verder schuren.
 
Dat is zeker niet te veel, heb nog 2 vleugels 2,1 m span ga kijken of ik daar een romp bij kan maken met deze methode
 
Back
Top