Neej, dat doe je pas met een patente luchtschroef op 4 of 5S!
In het slechtste geval 4,5 tot 5 ampere afhankelijk van de prop. Neem wel een riant formaat, minimaal 5000mA. Dan heb je zeker 1 uur vaartijd er in.
Werkelijk verbruik moet je dan exact nameten met telemetrie sensoren, of een eenvoudig amperemetertje voor de regelaar, om dat boven water te krijgen. Doe dat nu via een berekeningetje/spreadsheet waar toch geen hond iets van begrijpt. Maar in iedergeval een indicatie (voorlopige). Van luchtschroeven is alles bekend. Van bootjes propjes... wel... niet te vinden. Bijna niet...
Meten van Amperes? Een stevige multimeter (Conrad) kan soms 10A max hebben. Daarboven kom je uit bij lossen metertjes van Conrad die je in serie tussen de plus draad of min draad zet. Andere bronnen, eBay of Okaphone (Groningen) of als je nog ergens een goede hobby elektronicazaak weet. Meeste zijn afgestorven in de huidige game-cultuur. De stroom loopt dus door de meter heen via 1 draad. Amperetang kan ook, alleen heb ik het gevoel dat die wat grover in resolutie zijn.
Propellers 50 mm , de rode Graupners, hebben een spoed van 0,5 x de diameter. Kom je weer gunstiger uit in de A. Hoeft minder hard te werken door de lagere spoed. De standaard schroeven van Raboesch is 1 of 1.1 spoed. Dus vragen met de hogere spoed een hoger vermogen bij een zelfde toerental. Daar heb ik even op gemikt wegens voorraadigheid.
Belangrijk. Een deugdelijke schroefas. Zelf gemaakt of via de modelbouwhandel. Niet te zwaar ingevet, zeker niet bij hoge toeren, dan wordt het warm, maar kost ook veel energie. (herkenbaar aan warmte ontwikkeling).
Tussen motor en as een heuse cardan en geen 'enkele' kruiskoppeling. Een perfecte uitlijning tussen motor en as. De Cardan kan 5º mis-uitlijning vrijwel zonder vermogensverlies opvangen.
Beste is goed uitgelijnd. Vermogens verlies is metbaar. Dat zie je in de Amperes terug.