Reserve 12V loodaccu bijladen tijdes de rit ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door plotterwelt, 2 mei 2012.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Je bedoelt de zogenaamde onderhoudsvrije accu's neem ik aan. Daar zit ook een ventilatie pijpje aan als ik me niet vergis. Ik zal geen van beide in iedergeval achter me stoelen gaan opladen
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Maar wel in de motorruimte van je personenwagen............ het risico is daar zelfs groter dan in de cabine........
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Nee. Dat is veel geventileerder. Zitten ook geen grote sponzen die alles absorberen zoals stoelen en vloer isolatie. Daar lopen ook afvoer/overloop slangetjes naar de bodem/buitenlucht. Heel veel auto's zitten ze ook in de koffer/reservewielkuip. Is ook een heel ander compartiment waar je zelf niet in vertoeft. Maar zelf weten wie dit wil doen. Vaak genoeg gezien wat er kan gebeuren ondanks iedereen zijn theorieën
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2020
  4. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Mja, wat er allemaal 'kan' gebeuren is natuurlijk eindeloos. Voor mijn part: ik heb diverse auto's gehad met accu's voorin, achterin en allebei tegelijk. Nooit gedonder mee gehad
    en nu rij ik er een met een vierkante meter aan cellen onder de vloer. Als dat ploft, hoef ik het klaverblad niet meer rond om op de bovenliggende snelweg te komen.

    Ervaring van velen leert echter wel degelijk: gasflessen buiten de leefruimte (gasbun, buitenlucht etc) en dat zou net zo goed voor accu's moeten gelden. Er komen geen wolken gas uit maar dat is nou juist het gevaar: kleine beetjes gas maken (zeker als het zwaarder is dan de omgevingslucht) een explosieve laag en dat is dan een kwestie van tijd voor het genoeg is voor ellende.

    Onderhoudsvrij is dan wel onderhoud vrij maar niet ongevaarlijk.

    Maar even terug on topic: hoe zet je nou een eenvoudig systeem in elkaar waarmee je je vaar of vlieg accu's onderweg naar die ene fantastische vaar- of vliegplek kunt opladen. En dan natuurlijk veilig en snel en ook nog voor moderne fratsen als LiPo's met hun laadcontrollers? (ja daar zijn ook 12V versies van, maar kan dat ook met een omvormer?)
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik zou ook niet graag in een tesla oid rondrijden wat dat aan gaat. Niet dat je geen vuurwerk hebt als er 50 liter diesel of benzine de hens in gaat. Elektrische auto's laten ze in de regel gewoon uitfikken omdat de energie die vrijkomt te groot is om wat tegen te beginnen geloof ik. een 12v auto accu achter je stoelen laden in de auto is vragen om problemen. Voor en achter in de auto niet. Daar is de constructie op aangepast. Je gaat toch ook geen jerrycan benzine achter de stoelen zetten met de dop half geopend? Ben 15 jaar auto monteur geweest. Vanaf school werden we er al voor gewaarschuwd. Corrosieve brandbare dampen achter je stoel gaan kweken

    Aggregaat mee. In de vs hebben ze veel grote aanhangers met dikke accu's erin. Dak vol met zonnepanelen. Hier een bijna 900 pagina's tellend topic erover:

    http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=5874

    . Thuis gooien ze de aanhanger weer aan het stroom. En als het mooi weer is houden de panelen de accu's enigzins vol. Tegen het kopschot aan hun werkbank. Met daar onder een de accu's

    Hier kan je wat highlights zien van de trailers en hun zonnepanelen

    https://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=194124
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2020
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Als ik kijk naar mijn mx5 dan staat de accu in een gesloten kofferbak. Die bak is echt dicht. Origineel hoort daar een gelaccu in, maar nu zit er een natte loodaccu in. In de auto van de vrouw zit een normale accu in het motorcompartiment. Dat is helemaal gesloten, ook van de onderkant. In mijn bedrijfsbus zit die onder mijn voeten onder de vloer. Wel in een open bak, maar daar ben ik helemaal niet blij mee.

    Jij ziet spoken waar ze niet zijn. Als je verstandig omgaat met de moderne accu's gaat er niet snel iets mis.
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat is niet de primaire reden, er is gevaar voor elektrocutie als er geblust wordt met een vloeistof.
     
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Je bedrijfsbus heeft er een blikken deksel op vermoed ik. Geheid geventileerd had mijn vivaro iig wel. Mijn bmw heeft hem ook in de kofferbak. Zit een ventilatie membraam en een slangetje naar buiten. Maar ieder moet het goor zich weten. Heb het genoeg zien mis gaan. Dat jij het misschien niet ruikt of nog niks is misgegaan betekend natuurlijk niet dat het geen kwaad kan. Een natte loodzuur accu achter je stoel laden is gewoon niet slim. Ik trek me terug uit dit verhaal. Geen zin praktijkvoorbeelden te moeten gaan verdedigen als ik iemand wil waarschuwen
     
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt voor de waarschuwing, ik hou wel een raampje open....Just in case.

    Als we met alle onzekere factoren in het leven rekening moeten houden, dan komt het ook niet goed. Nuchterheid en gezond verstand voorop!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Het flyinggiants topic is zeer interessant vind ik. Laatste link heeft men een soort top 10 gemaakt. Paar dikke accu's thuis aan de lader. Vol mee en bij laden op het veld met zonnepanelen. Zijn wel behoorlijke oppervlakken met zonnepanelen. Maar je hoeft er ook geen AC unit op te laten draaien zoals hun wel doen denk ik haha
     
  11. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Die Amerikanen........ Ik vraag me dan vaak af wat ze toch met die pickups moeten; er moet altijd wat achter om toch iets mee te kunnen nemen. SUV's snap ik dan weer wel, al kunnen die vaak weer erg weinig gewicht trekken aan deze kant van de plas. Iets met regels waarschijnlijk, altijd gezeik.

    Wel grappig dat ze dan piepen over koeling van de kar en met ventilatoren en gaten werken. Beetje modelbouwer bouwt toch zo een slimme koelfan, aangezien er toch al stroom aanwezig is

    Ik durf mijn baggagewagentje (torsie asje) echt niet te vullen met mijn bootjes hoor, dat stuiterd alles in no time aan gruzelementen vrees ik. En zo'n gesloten grote aanhanger is hier weer erg kostbaar plus qua ruimte niet handig.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2020

Deel Deze Pagina