Reserve 12V loodaccu bijladen tijdes de rit ?

Je bedoelt de zogenaamde onderhoudsvrije accu's neem ik aan. Daar zit ook een ventilatie pijpje aan als ik me niet vergis. Ik zal geen van beide in iedergeval achter me stoelen gaan opladen
 
Maar wel in de motorruimte van je personenwagen............ het risico is daar zelfs groter dan in de cabine........
 
Nee. Dat is veel geventileerder. Zitten ook geen grote sponzen die alles absorberen zoals stoelen en vloer isolatie. Daar lopen ook afvoer/overloop slangetjes naar de bodem/buitenlucht. Heel veel auto's zitten ze ook in de koffer/reservewielkuip. Is ook een heel ander compartiment waar je zelf niet in vertoeft. Maar zelf weten wie dit wil doen. Vaak genoeg gezien wat er kan gebeuren ondanks iedereen zijn theorieën
 
Laatst bewerkt:
Mja, wat er allemaal 'kan' gebeuren is natuurlijk eindeloos. Voor mijn part: ik heb diverse auto's gehad met accu's voorin, achterin en allebei tegelijk. Nooit gedonder mee gehad
en nu rij ik er een met een vierkante meter aan cellen onder de vloer. Als dat ploft, hoef ik het klaverblad niet meer rond om op de bovenliggende snelweg te komen.

Ervaring van velen leert echter wel degelijk: gasflessen buiten de leefruimte (gasbun, buitenlucht etc) en dat zou net zo goed voor accu's moeten gelden. Er komen geen wolken gas uit maar dat is nou juist het gevaar: kleine beetjes gas maken (zeker als het zwaarder is dan de omgevingslucht) een explosieve laag en dat is dan een kwestie van tijd voor het genoeg is voor ellende.

Onderhoudsvrij is dan wel onderhoud vrij maar niet ongevaarlijk.

Maar even terug on topic: hoe zet je nou een eenvoudig systeem in elkaar waarmee je je vaar of vlieg accu's onderweg naar die ene fantastische vaar- of vliegplek kunt opladen. En dan natuurlijk veilig en snel en ook nog voor moderne fratsen als LiPo's met hun laadcontrollers? (ja daar zijn ook 12V versies van, maar kan dat ook met een omvormer?)
 
Ik zou ook niet graag in een tesla oid rondrijden wat dat aan gaat. Niet dat je geen vuurwerk hebt als er 50 liter diesel of benzine de hens in gaat. Elektrische auto's laten ze in de regel gewoon uitfikken omdat de energie die vrijkomt te groot is om wat tegen te beginnen geloof ik. een 12v auto accu achter je stoelen laden in de auto is vragen om problemen. Voor en achter in de auto niet. Daar is de constructie op aangepast. Je gaat toch ook geen jerrycan benzine achter de stoelen zetten met de dop half geopend? Ben 15 jaar auto monteur geweest. Vanaf school werden we er al voor gewaarschuwd. Corrosieve brandbare dampen achter je stoel gaan kweken

Aggregaat mee. In de vs hebben ze veel grote aanhangers met dikke accu's erin. Dak vol met zonnepanelen. Hier een bijna 900 pagina's tellend topic erover:

http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=5874

. Thuis gooien ze de aanhanger weer aan het stroom. En als het mooi weer is houden de panelen de accu's enigzins vol. Tegen het kopschot aan hun werkbank. Met daar onder een de accu's

Hier kan je wat highlights zien van de trailers en hun zonnepanelen

https://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=194124
 
Laatst bewerkt:
Als ik kijk naar mijn mx5 dan staat de accu in een gesloten kofferbak. Die bak is echt dicht. Origineel hoort daar een gelaccu in, maar nu zit er een natte loodaccu in. In de auto van de vrouw zit een normale accu in het motorcompartiment. Dat is helemaal gesloten, ook van de onderkant. In mijn bedrijfsbus zit die onder mijn voeten onder de vloer. Wel in een open bak, maar daar ben ik helemaal niet blij mee.

Jij ziet spoken waar ze niet zijn. Als je verstandig omgaat met de moderne accu's gaat er niet snel iets mis.
 
Elektrische auto's laten ze in de regel gewoon uitfikken omdat de energie die vrijkomt te groot is om wat tegen te beginnen geloof ik.
Dat is niet de primaire reden, er is gevaar voor elektrocutie als er geblust wordt met een vloeistof.
 
Als ik kijk naar mijn mx5 dan staat de accu in een gesloten kofferbak. Die bak is echt dicht. Origineel hoort daar een gelaccu in, maar nu zit er een natte loodaccu in. In de auto van de vrouw zit een normale accu in het motorcompartiment. Dat is helemaal gesloten, ook van de onderkant. In mijn bedrijfsbus zit die onder mijn voeten onder de vloer. Wel in een open bak, maar daar ben ik helemaal niet blij mee.

Jij ziet spoken waar ze niet zijn. Als je verstandig omgaat met de moderne accu's gaat er niet snel iets mis.

Je bedrijfsbus heeft er een blikken deksel op vermoed ik. Geheid geventileerd had mijn vivaro iig wel. Mijn bmw heeft hem ook in de kofferbak. Zit een ventilatie membraam en een slangetje naar buiten. Maar ieder moet het goor zich weten. Heb het genoeg zien mis gaan. Dat jij het misschien niet ruikt of nog niks is misgegaan betekend natuurlijk niet dat het geen kwaad kan. Een natte loodzuur accu achter je stoel laden is gewoon niet slim. Ik trek me terug uit dit verhaal. Geen zin praktijkvoorbeelden te moeten gaan verdedigen als ik iemand wil waarschuwen
 
Bedankt voor de waarschuwing, ik hou wel een raampje open....Just in case.

Als we met alle onzekere factoren in het leven rekening moeten houden, dan komt het ook niet goed. Nuchterheid en gezond verstand voorop!
 
  • Like
Reactions: Cnn
Het flyinggiants topic is zeer interessant vind ik. Laatste link heeft men een soort top 10 gemaakt. Paar dikke accu's thuis aan de lader. Vol mee en bij laden op het veld met zonnepanelen. Zijn wel behoorlijke oppervlakken met zonnepanelen. Maar je hoeft er ook geen AC unit op te laten draaien zoals hun wel doen denk ik haha
 
Die Amerikanen........ Ik vraag me dan vaak af wat ze toch met die pickups moeten; er moet altijd wat achter om toch iets mee te kunnen nemen. SUV's snap ik dan weer wel, al kunnen die vaak weer erg weinig gewicht trekken aan deze kant van de plas. Iets met regels waarschijnlijk, altijd gezeik.

Wel grappig dat ze dan piepen over koeling van de kar en met ventilatoren en gaten werken. Beetje modelbouwer bouwt toch zo een slimme koelfan, aangezien er toch al stroom aanwezig is

Ik durf mijn baggagewagentje (torsie asje) echt niet te vullen met mijn bootjes hoor, dat stuiterd alles in no time aan gruzelementen vrees ik. En zo'n gesloten grote aanhanger is hier weer erg kostbaar plus qua ruimte niet handig.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top