RESilience van Heinemann-flugmodellbau

Vorig jaar kreeg ik een mail van Lars Heinemann van Heinemann Flugmodellbau met de vraag of ik interesse had om de Resilience te bouwen en er een verslagje van te maken.
Had wel aangegeven dat ik pas begin 2022 tijd had om te bouwen, dit was geen probleem.
Inmiddels is de kit wel in productie gegaan, dus voor de liefhebber, die kan deze kit bestellen via onderstaande link.

De kit is verkrijgbaar met 1 centrale spoiler of 2 gedeelde, een LT versie en Electro romp. Tevens is er ballast apart te koop.
Zelf heb ik de gewone versie met gedeelde spoilers gekregen.

De komende periode zal ik hier verslag doen van bouw.

Groet,
Lyckele

https://www.heinemann-flugmodellbau.de

Technische Daten
  • Spannweite: 1997 mm
  • Länge: ca. 1180 mm
  • Flügelfläche: 36,64 dm2
  • Abfluggewicht: ab 420 g
  • Profil: AG35 - AG38 Strak
  • Steuerfunktionen: Höhe, Seite, Störklappe
Lieferumfang
  • Balsa- und Sperrholz-Teile aus präziser Laser-Cut-Fertigung
  • Gewickelte CFK-Rohre für Holme und Heckrohr
  • Sämtliche für den Rohbau erforderliche Kleinteile
  • Bauanleitung und Baupläne
Benötigtes Zubehör (nicht enthalten)
  • Klebstoffe und Bespannfolie
  • RC-Ausstattung (Servos, Empfänger, Akku)
  • Empfohlene Servos: EMAX ES08D oder KST X08 für Höhe/Seite, Hitec HS 40 oder D-Power AS-107BB oder EMAX ES 9051 für Spoiler
  • Empfohlener Empfänger-Akku: 1S oder 2S Lipo/LiFE (z.B. Hacker Eco-RX 2S/350mAh oder Graupner LiFe 2/500mAh)
IMG_9385.jpg
tempImageeghUFS.png
tempImagelXRXvX.png
 
Laatst bewerkt:
De kit wordt uiteraard compleet geleverd, de kwaliteit van het laserwerk is subliem. Al het triplex is al gesorteerd en netjes in zakjes gedaan. Nadeel hier van wel is dat de rompdelen en achterlijst snel krom trekken. Dit is redelijk eenvoudig te voorkomen door de onderdelen in plank te laten en de bouwer het zelf uit te laten snijden.

Uitgebreide bouw beschrijving met kleuren foto’s is aanwezig. Helaas ontbreekt een 1:1 bouwtekeningen, er zitten 6 A4’tjes bij met overzichts tekening, wel met de genummerde onderdelen maar toch.

Een beginnende bouwer heeft zeker behoefte aan een duidelijke tekening, mijn inziens.

Ben alvast begonnen met de romp, alle stappen staan duidelijk beschreven, Lars heeft zelfs de moeite genomen om de bouwbeschrijving te vertalen naar het Nederlands.

A03606DE-0315-43E1-B95C-526606469124.jpeg

3C041A84-5037-4956-B3FB-79EAB7C8094F.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: jve
De staartboom is een carbon pook van 10x1x1000 en deze moet gekort worden tot 685mm.
Vervolgens moeten er 4x 2mm gaatjes geboord worden voor de carbon staafjes die de pylon voor het hoogteroer en rudder meer stevigheid geven aan de staartboom.
Hiervoor heeft Lars een mooie boormal bij geleverd. Deze lijm je in elkaar en schuif je op de pook.
Ik heb hem gezekerd met een beetje hotglue zodat hij niet kan draaien.
Boren met een kolomboor is wel aan te raden omdat je anders makkelijk schuin uitkomt aan de onderkant.
Resulteert is 4 perfecte gaatjes.
Dan alleen nog de 4 staafjes op maat slijpen en klaar ben je.

B2E24EEC-0C79-4083-B7CB-7665F8F873D9.jpeg
9C9EA6FD-2D4B-4698-944E-BE3CAC7F7C2F.jpeg
6368CB0C-195A-43E7-A18C-FE7FBD2C67D5.jpeg
85234070-73C8-4BEF-96AB-61C2FF065735.jpeg
876946C5-0C2E-41D6-8AF2-D24375E5AB04.jpeg
9E77A68C-86FB-4D5B-B8E5-D87269113540.jpeg
 
Vandaag het hoogte en richtingsroer gebouwd. Allemaal zeer eenvoudig en de passing is perfect.
Bij het vaste deel van het richtingsroer zitten onder en boven, waar de 2mm pennen doorheen gaan, triplex plaatjes ter versteviging.
Denk niet dat dit veel extra’s zal geven maar er is in ieder geval over na gedacht.

6D3813BF-7019-4B78-8804-432223F81F2F.jpeg
A5F285AE-FDA0-46AB-945B-19594FD35039.jpeg
1EAE3601-690A-4D9A-9FF4-E2F62376820D.jpeg


Het neusblokje ook verlijmd, neusschot iets groter gemaakt zodat de accu er straks door heen past en ik de losse cel helemaal naar voren kan schuiven mocht dit nodig zijn.
D222033C-C661-4E89-A8BE-635335703D56.jpeg
 
Vandaag de staartdelen geschuurd, schuine kantjes eraan. De pylon op de staartboom gemaakt.
Er worden daarvoor plastic M3 moertjes bijgeleverd, ik heb deze vervangen door rvs. Reden hiervoor is dat de plastic snel uit lubberen. Gewichts verschil is 0,40 gram, valt dus mee.

4D18752C-D476-45F2-8417-7E5658E86F6F.jpeg


8AD51B2E-5415-47FC-9C78-7133DDB9E351.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een klein beetje kunnen doen. Onze dochter is positief getest en mag niet naar school. Vandaag was mijn beurt om thuis te zijn.

Staartdelen in de folie gezet en gelijk maar uitgelijnd en het richtingsroer verlijmd. Hoogte roer blijf natuurlijk demontabel voor transport.
De staartboom heb ik nog niet aan de romp verlijmd.
Eerst wil ik de sleuven maken waar de buitenkabel door kan. Deze moet ook verlijmd worden binnen in de staartboom, zonder romp is dat (vind ik persoonlijk) het makkelijkst.

9A78343D-3E35-459A-B5EC-115AE1A528FE.jpeg

BC7D7925-40B2-4AD3-8838-575933D68608.jpeg
 
Ben alvast begonnen met de romp, alle stappen staan duidelijk beschreven, Lars heeft zelfs de moeite genomen om de bouwbeschrijving te vertalen naar het Nederlands.
Het idee is lovenswaardig, maar Lars had er goed aan gedaan de machinevertaling te laten nalopen door een modelbouwer met goed 'Deutschkentnisse', want google translate heeft geen weet van het bouwen van een zwever, of Nederlandse zinsbouw.

Hij mag me vragen...

Groeten, Jan.
 
Ach, het is een mooi gebaar. Gelukkig is mijn Duits prima, maar zelf een beetje logisch nadenken bij de Nederlandsche vertaling kom je er echt wel uit.
 
Dat begrijp ik, maar het is wel tenenkrommend als je thuiskomt na een middagje 'thermische vluchten'.

Groeten, Jan.
 
Vanmiddag de buitenkabels verlijmd in de staartbuis. Gaatje met een klein freesjes gemaakt en de rest met een rond diamant vijltje op maat gemaakt.
Kabel erdoor en het 0,8mm verenstaal erin, dan met magneetjes de boel fixeren en secondelijm in de buis laten lopen.
Als de lijm goed doorgelopen is naar achteren spuit ik activator in de staartbuis. Alles zit mooi vast en het verenstaal loopt mooi soepel.

A8C1A861-51D7-4602-9DEC-7DBBD45FE56C.jpeg
F600042A-EE8B-45FF-8327-2DA296642AFA.jpeg
FD28AEEB-F4D1-4F25-931E-01B02E06A88B.jpeg
68AF3118-E68A-4DF8-B2E1-536B9BD34129.jpeg
 
Vanwege de storm mochten we eerder stoppen met werken. Kon ik nog mooi even wat doen.

De roerhevels voor het hoogte en richtingsroer zijn gemaakt van 2mm triplex en zeker stevig, alleen ken ik mij zelf en heb ik er nooit een heel fijn gevoel bij.
Zoiets moet van glas of carbon zijn, weet niet waarom, zal wel tussen mijn oren zitten.

Een glasplaatje van 2mm heb ik, dus even overtrekken en uitzagen.
Verenstaal is 0,8mm dik, dus met een boortje van 0,75mm een gat boren en dan precies pas maken met een rest stukje wat ik in de dremel doe.
Zo is het gat precies groot genoeg en heb ik daar geen speling.

Ook de servo’s hebben een plekje gekregen, zit tijdelijk vast, de Li-ion cel ook voorzien van draad en stekker.
Voor nu gaat de romp aan de kant en ga ik beginnen met het middendeel van de vleugel.
Als de vleugel klaar is kan ik de romp en staart goed uitrichten.
Planning is om dit weekend te beginnen.

2C7D5A7B-EB86-4824-8161-E115B406EC62.jpeg
00F4BAF9-05A1-401C-A1A0-CE7CB98CC550.jpeg
8C3180C9-71AD-4A30-A685-3577B8E8F0F3.jpeg
 
Helaas heeft de storm thuis en op het werk roet in het eten gegooid. Veel schade op de zaak (deel van het dak was eraf gewaaid) Vandaag was er dus weinig te bouwen.

Toch net nog even het middendeel voor een stuk in elkaar gestoken maar nog niet verlijmd. De linker helt is wel uitgericht en kan na een dubbel check verlijmd worden, behalve de buitenste rip, die richt ik apart omdat deze onder een hoek komt te staan.

1D55337A-9588-4031-9DD6-7AF7FC4E0E1B.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend alle ribben, LE en TE verlijmd. Ook de buitenste ribben met het hulpstuk onder de juiste hoek verlijmd.

Het uitlijnen met de ribbenkam gaat heel eenvoudig. Wel even opletten dat je de juiste kant bij de middenrib hebt.

Hoofdligger en LE moeten nog afgezaagd worden, dan de remkleppen erin, buisjes voor de vleugelverbinder en indekking in het midden vd vleugel.
Eens kijken hoe ver ik kom vandaag.

43915859-2814-4489-B574-218628287013.jpeg
033C93B3-0A5E-4F6F-840A-D7F9A271E7E8.jpeg
5AF13621-CF06-4EEC-A9A1-16A66409E4BD.jpeg
 
Ik moet hoognodig eens op zoek naar van die ballast blokjes voor het bouwen.
Is die TE van balsa? Je ziet ze steeds meer open worden, ben benieuwd hoe dat bevalt. Je zou bijna denken dat je er met 2 stripjes van 5 mm ook bent.
 
De TE is van triplex, heeft Lars goed aangedaan.
Josef, de maker en bedenker van de Pures en Slite is hier ooit mee begonnen, balsa kan ook maar dan moet je wel goed op hardheid selecteren.

De ballast blokjes krijg je erbij als je een Pitbull besteld bij Baudis :D
 
  • Like
Reactions: jve
Voor het korten van de ligger gebruik ik altijd een figuurzaag. Daarmee kom je mooi strak langs de rib.

9B35415A-5FEC-4332-8B1D-CBF1FD88F5BB.jpeg


Verder heb ik de spoilerboxen, huls voor de vleugelpennen en wat kleinspul verlijmd.
Spoilerbox aan beide kanten even geschuurd en alles is mooi strak.

Volgende stap wordt het aanbrengen van de servo’s en bedrading naar het midden, daarna kan de indekking voor het middenstuk erop en is dat deel klaar.

43A85C7A-7DD8-4C04-A583-84CF1EBA80BE.jpeg


B6E269BA-20B3-4135-AC36-399267A1256F.jpeg
 
Zit ie niet gedeeld in de vleugelbuis maar met een losse verbinderhuls?

[edit] natuurlijk niet. dat wil niet met de v-stelling knik die daar ongetwijfeld komt. [/edit]
 
Back
Top