Resonantie staart trex 250

Beste mensen,

Afgelopen weekend de trex 250 SE opgebouwd. Ik heb alles afgesteld en hij vliegt goed op een vreemde resonantie na. De tailboombraces trillen zo erg dat het net is of er een extra motor in zit.

Heb verder geocontroleerd: Afstand tandwiel op gear, bladspoor, en alle assen waarvan je mag verwachten dat ze nieuw uit de doos recht zijn.
Ik vind wel dat er vrij veel speling op de tailholders zit voor zo'n klein toestel maar ik krijg ze niet strakker.

Heeft iemand van jullie een ander idee hierover???

Dank jullie.
Groet,
Roy

Ik heb mijn trex 250se reeds meerdere weken ,in alle tevredenheid, in gebruik. Vlieg thuis in m'n tuin minstens 2x per dag als 't weer het toelaat. Ik heb echter geen resonantie op de tailboombraces. Heb je ze misschien iets te veel opgespannen ? Het zou kunnen dat deze daardoor gaan trillen. Eenmaal dit opgelost ben ik zeker dat je heel veel plezier aan dit geinige ding zult beleven :D

Hallo Corsairk,

Dank voor je reactie. Inderdaad leuk ding en vliegt erg stabiel voor zo'n klein ding.
Ik heb ze ook al losser gezet maar er veranderd niets.

Die ondersteuningen voor de staart zijn er niet voor niets, die moet je dus niet losdraaien oid...

Maar als ik je zo hoor heb je te maken met een trilling in de heli, die blijkbaar gelijk is aan de eigen frequentie van die braces.
Je kan een paar dingen proberen:
- headspeed verhogen/verlagen (probeer hem ergens tussen de 80 a 95% te zetten)

- Bladen balanceren
- indien het blijft, staartbladen balanceren
- je rotorbladen correct vast zetten (deze moeten enigszins los zitten, anders krijg je ook trillingen nl.) Ze moeten met redelijk gemak kunnen draaien in de bladhouders.

Veel meer zou ik op dit moment even niet weten, hopelijk heb je er genoeg aan.

Succes!

Is het niet de tail wagging? het schudden van de staart zeg maar...
Twee oplossingen die bij mij hielpen:
- de kleinste align blaadjes (37 mm, zijn ook smaller)
- de tailhub van de SE (minder speling op de bladen)
Kijk ook of de belt zelf niet te strak gespannen is.

Nee, het is geen wagging, moet wel zeggen dat van dat resoneren de gyro niet beter gaat werken.

Ik vlieg altijd op 85/90% dus lijkt me goed. Zal morgen de bladen eens gaan balanceren. Moet zeggen dat de Align blades meestal standaard wel goed zijn, maar niet geschoten is altijd mis....

Bedankt voor jullie reacties!
Ik laat nog even weten hoe het afloopt.

Snap er nog steeds niets van!

Bladen gebalanceerd, riem nog eens gesteld. Het is nu zelfs zo dat de tailboombraces aan het frame binnen 30 sec. lostrillen.

Iemad nog een idee??

Denk dat als je de main as vervangt dat je van het probleem verlost bent.
Tailblads van zo'n klein ding balanceren lijkt me overdreven dan kan je beter een ander setje nemen. Zelf vlieg ik veel liever met de 40mm tailblades dan de 37mm, de staart is er bij mij veel strakker mee.
Succes

Moet de mening van tribal69 delen. Ik vermoed dat je mainshaft niet 100% recht is !! Hierdoor raakt heel je ding in onbalans.

Tjonge jonge!!

Ondanks jullie advies om de staartbladen te balanceren had ik afgelopen week zoiets van "dat kan toch niet, zo klein en dan onbalans". Dus: Heliframe afgebouwd en weer opnieuw opgebouwd. Nieuwe mainshafts, maingear staartrotorbladen (40mm) besteld enz.

Onderdelen gisteren binnen gekregen. Demonteer ik net de twee oude staartrotorladen, leg ze op elkaar en wat denken jullie? Een 37mm en een 40 mm!!!!!!! Af-fabriek geleverd door Align.

Conclusie: Stom van mezelf en van Align.

Bedankt voor jullie ondersteuning!

Back