Restauratie Aero L'Ectric

Hoi,

ik ben mijn allereerste vliegtuigje terug in ere aan het herstellen. Een Aero L'Ectric van Midwest. Indertijd nog gekocht voor 99,- (ik zie de aanbieding van Shamrock nog zo voor mijn ogen, 13 jaar geleden...)
Toen moest hij gevlogen hebben met een speed 600 op 7 cellen, 3 standaard servo's etc etc. Helaas was dat wat te zwaar en heeft hij snel plaats geruimd voor een westerly met een 4cc'tje. Nu zijn de tijden echter veranderd en ben ik (weer) volledig overgeschakeld op elektro. Ideaal dus om deze kist weer nieuw leven in te blazen met mini servo's, kleinere ontvanger, BEC, LiPo en een brushless.
De Aero L'Ectric kan je zien als de elektro versie van de Midwest AeroStar: http://www.midwestproducts.com/item_detail.asp?item_id=38, maar dan wel met 1m20 spanwijdte (verder ziet hij er identiek uit!). Ik schat dat het eindgewicht tussen de 900 en 1000g zal uitkomen.
Ondertussen is de bespanning er reeds af gevlogen en zitten er rolroeren in. Alles wordt nagegaan op breuken en wat mooier afgewerkt.
Ik wil hem gaan vliegen met mijn 'standaard' battery packs, zijnde 3S, rond de 2000mAh van zo'n 150g.
Nu ben ik weer bij de motorkeuze aanbeland en zoek ik een beetje bevestiging bij m'n collegae-forummers alvorens de bestelling te plaatsen...

Ik had gedacht aan deze: http://www.rctechnics.eu/221708-brushless-outrunner-1100kv-p-1860.html met een 8x6 of 9x6 prop erop(?). Lijkt jullie dat wat? De bedoeling van dit toestel is dus puur trainingsvliegen. Liever lange vluchttijden dan unlimited vertical dus.

Een alternatief met wat meer marge lijkt me de Typhoon 15/10, maar die is onmiddellijk een pak duurder. Hetgeen niet echt interessant is voor "gewoon erbij" te hebben.
Ik hoor het graag!

mvg,
Maarten

Trouwens, de schakelaar zoals hij in de oorspronkelijke handleiding werd voorgesteld was een standaard servo (50g hè!!) die via een push-pull stang en veertjes een SPDT tuimelschakelaartje deed omschakelen. Dan zat er ook nog een (auto)zekering in serie.
BEC was er helemaal niet: daarvoor gingen 4 aparte NiCads mee naar boven...

we've come a long way :-)

Leuk, dit was mijn tweede vliegtuig.
Heel veel plezier aan beleefd.

Heb je dan gevlogen met de schakelaar uit de handleiding? Ik had deze vervangen door een regelaar met BEC. Het totaalgewicht kwam hierdoor op +-1200 gram als ik me niet vergis. Het vermogen is niet te vergelijken met het hedendaags Brushless geweld, toch ging het best aardig. Grondstart en een looping zonder aanduiken lukte allemaal!

Hoi,
nee, voor een regelaar met BEC had ik toen niet genoeg geld. Er was net genoeg voor een basis zender (Attack 4), het vliegtuig en een accu.
Qua performantie liet het echt wel de wensen over! Tegen dat m'n instructeur op een veilige hoogte was, had ik een paar rondjes en toen mocht ie weer landen. Ik heb het ook bij het standaard propje gehouden wat erbij zat (7x4?)
En ja, ik heb effectief die schakelaar gebruikt :-) Het vroegere gewicht weet ik niet meer.
Welke accu heb jij dan gebruikt? Ik geloof dat wij 7 cellen 1500/1700's hadden.

De brushless motor is ondertussen besteld, ik heb er een aantal props van diverse afmetingen bij gekocht dus we zien wel...

Zal binnenkort wat foto's plaatsen - als er iets te zien is.

Die van mij is er helaas niet meer. :(
Als prop gebruikte ik een 8x4. De prop die erbij zat was echt 3 maal niets.
Met een accu van 7 x 1400 mAh kon hij zo'n 7 a 8 minuten vliegen. Als je gewoon rustig rondjes vloog lukte het zelfs om over de 10 minuten te vliegen!

Het toestel in kwestie...
aero1.jpg

motor en dergelijke zijn binnen, nog even knutselen dus...

Ondertussen heeft hij enkele vluchten achter de rug waarvan de laatste twee als trainer voor mijn vriendin. Perfect gewoonweg!!

aero2.jpg

aero3.jpg

aero4.jpg

Enkel nog wat 'versierinkjes' erop doen... Vluchttijden zijn met gematigd motorgebruik ongeveer 20-25 minuten. Totaal gewicht is 930g - zonder landingsgestel.

Grtz!
Maarten

Mooi opgeknapt, Maarten!

Zodra de versieringen er op zitten, verwachten we natuurlijk wel een foto van je model + vriendin!

:wink:

Vincent

Hey

Ik haal dit topic omhoog omdat ik ook een Aerolectric wil gaan repareren.
Heb dit toestel gekregen en wil hem iig weer afbouwen..
Vorige eigenaar is er zelf al flink mee bezig geweest, het een en ander was al ver gebouwd maar toen is er ergens iets verkeerd gegaan.

Het toestel heeft daardoor best wat schade opgelopen. Rompje heeft een flinke scheur en de staartvleugels zijn er af gebroken. De vleugel is ook goed toegetakeld. De ene helft heeft alleen wat beplanking schade, maar de andere helft zal bijna geheel opnieuw gebouwd moeten worden.

Hier wat foto's:

20150129_013217.jpg

20150129_013319.jpg

20150129_013254.jpg

20150129_025207.jpg

Maar nu dus de grote vraag. Ik moet om de vleugel te fixen weer nieuwe ribben gaan maken.
Heeft iemand daar een tekening van toevallig? (liefst digitaal)

Ik heb er alleen een bovenaanzicht van en daar kan ik alleen de lengte ven de ribben uit halen helaas.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Back