restauratie Dusseldorf - GEDAAN

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door perk, 26 jun 2005.

  1. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    Hallo,

    Bij het varen met de Dolly (robbe) is gebleken dat dit bootje wel heel leuk is... maar geen super vaartijd (lees, geen uren) heeft en niet echt tegen hoge golfslag kan. (wat ook niet echt kan verwacht worden van een 50cm bootje van 1.5kg)

    dus, tijd voor een nieuw project, een soort Dolly in het groot.

    Een collega clublid heeft me deze middag een oude Dusseldorf verkocht (25Euro, heel schappelijk van hem)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    geen beslag erbij, geen plannen, de boot heeft al respectabele leeftijd en er is duidelijk werk aan. Hij was al begonnen om ze op te kuisen, maar nog niet heel ver geraakt.

    Er zitten wel 2 Navy compact sets in en rivabo 50mm 3-blad messing schroeven. Na een simpele test in de badkuip is gebleken dat die Navy's nu niet echt 'rocken'. Eigenlijk zeer (zeer) weinig pit en een respectabel geluid.

    (mijn vissersboot met 1 x 720 en rivabo 45mm vierblad geeft 2-3 maal meer trekkracht)

    Het eerste dat ik nu gedaan heb zijn die eruit gehaald, de huls moet ik laten zitten want die kan er niet af zonder de hele as eruit te slopen.

    [​IMG]

    Ik denk er 2 graupner 720 torque's in te steken op 12v met zo veel mogelijk lood accu's als de boot aankan. (2 ?)
    Dacht zo aan een 60C regelaar van Conrad en ergens een waterpompje uit de sloop.

    de bedoeling is NIET een echt schaalmodel te maken maar een model dat quasi waterdicht is (voor de varen bij harde wind en grote golfslag) en tegen een stoot kan zodat de kinderen er plezier mee kunnen maken.

    ik denk aan een plexiglas cover (waterdicht rondom) met speciale contacten voor te laden en doorvoer voor smeernippel/...

    Het beslag is er niet meer, dus ik ben van plan geheel weg van het 'dusseldorf' principe te gaan en een soort eigenontwerp 'goodlooking' blus/fun/PT yacht hiervan te maken.

    zou waterkoeling nodig zijn hierop ?

    Patrick
    [/url]
     
  2. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    En alweer een project wat me leuk lijkt om te blijven volgen ;)

    Dit is nog eens wat anders... keep up doing the good work ;)!!
     
  3. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    verdere update...

    ik heb de assen vervangen en ondertussen de props verder naar achter gezet.

    omdat ik het nogal een lange wiebelende as vind, heb ik enkele stabilisatie stangen gezet

    [​IMG]

    de motoren gaan erin, uitlijning met de ampere meter

    [​IMG]

    dit is de bluspomp

    [​IMG]

    ja... nogal groot he :)

    dat gaat leut worden aan de waterkant, komt op een vliegtuig regelaar te staan dus 2 standen mogelijk (extra kanaal met switch). :evil:

    het blijkt een oude audi80 ruitewisser pomp.

    12A op 12V vrijloop in water
    bij belasting (met kleine nippel) komt ie op 6-7 A en een straal (geen plassertje) van zeker 4-5 meter.

    het probleem is dat ie niet zelfaanzuigend is en ik weet nog niet waar de waterlijn komt (geen plannen)

    ook vraag ik me af dat met de motoren verder naar voor (weinig keus) de loodbatterij niet tever vooruit gaat komen voor de balans.

    per motor komt een Rokraft 120.

    ==> vraag : zou ik die regelaars koelen ? (het is mogelijk)


    Patrick
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.636
    Locatie:
    Betuwe
    Patrick. ik heb nu je motoren gezien; Koelen van je regelaars is denk ik niet nodig, mits je je schroeven wat kleiner maakt/koopt.
    De Navy Compacts hadden een reductie van 1 : 2,5 of 3 en leverden dus een beduidend lager toerental aan je schroefas. Te grote schroeven/teveel spoed levert korte vaartijden en hete regelaars op! Straks even het verbruik meten in de badkuip met stilgehouden model, dan weet je meer.

    Als je je pomp in het achterschip (tussen de motoren) kwijt kan zou ik dat doen; de Dusseldorf ligt achterin sowieso vrij diep.
    Wellicht kan Kees Voesenek je aan een schets van de waterlijn helpen; hij is recentelijk ook met de"D" bezig geweest.
     
  5. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    het zal een kwestie van mm's zijn, maar ik denk dat de pomp juist tussen de motoren kan, ertussen blijkt de diepste plaats van het schip te zijn.

    te props zijn deze :

    [​IMG]

    bij nader inzien blijken ze 50mm props te zijn, ik heb met een dremel en koperpoets er terug wat schone schijn op gezet.

    normaal zouden deze toch niet te groot mogen zijn....

    een tekening van de waterlijn zou zeer welkom zijn.

    Patrick
     
  6. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    update,

    de motoren zijn klaar :

    [​IMG]

    2x torque 720 BB op 12V... ik ben benieuwd :?:

    elke motor staat op zijn eigen Rocraft 120 regelaar, ik ga de waterkoeling niet gebruiken daan dit anders weer eens 4 gaten in de romp worden

    Ik niet echt zeker ben of er benoeg snelheid zal zijn, om het koelwater rond te pompen (op druk van de schroeven alleen)

    uiteindelijk heb je een rocraft 120 die 20A zonder koeling aankan, dus die moet zeker een 720BB aan die max 4-5 A trekt.

    het geheel is via een relais op de batterij aangesloten

    [​IMG]

    een schakelaar en laadcontacten komen in een doos die onder de opbouw zal komen. redelijk waterdicht, dit schip moet dwars door de golven kunnen zonder een drup water :roll:

    Oke... misschien een lekje via de roeren, maar dat zal wel niet veel zijn.

    Patrick
     
  7. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Waterdicht Roer,

    Als je twee inmekaar passende messing buisjes koopt de dikke wordt de buis van het roer je zaagt twee stukjes van het dunnere buisje en soldeert die in de dikkere buis dan heb je net als bij een schroefas tussenruimte om Vet in te doen en een Waterdicht geheel.

    Het onderste dunne buisje kan je ook langer maken en onder de romp uit laten steken.



    [​IMG]
     
  8. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    bedankt voor de tip, maar de vorige eigenaar heeft de 4 (ja) roeren er op robbe stijl ingezet en dat gaan uitbreken gaat me iets te ver.

    Ik heb dat ook op de Dolly, en dat werkt best. De bovenkant van de roeren zit trouwens royaal boven de waterlijn.

    Patrick
     
  9. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    Ps, ik ga toch de roerassen met vet volsteken en afwerken bovenaan met een 'rondel', dat zou toch het meeste water moeten buitenhouden.

    ik ben nu bezig met het meest hatelijke werkje

    [​IMG]

    de bedoeling is een soort multipurpose havenschip te maken, dus er moet een sleepinrichting op komen.

    spijtig genoeg is er niet echt veel plaats achterop, en het is een wat dicht bij de roeren... maar het hoeft geen echte sleper te worden.

    [​IMG]

    de opening boven de roeren krijgt een versteviging en alles is extra vastgezet. hierop komt een 4-5 mm tripex met glasmat (met schroeven erop) die de eigenlijke sleepinrichting zal dragen.

    veel sleepinrichting zal het niet worden, meer iets in de stijl van dit :

    [​IMG]

    de bedoeling is gewoon wat dingen rond te slepen op de plas, ik denk dat echt fijn werk toch niet zal lukken met deze rompvorm.

    een naam voor de boot heb ik ook nog niet, ik weet eigenlijk niet echt wat de gangbare gebruiken hiervoor zijn. suggesties zijn welkom !!!

    Patrick
     
  10. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Patrick,

    Wat dacht je van Smit Dusseldorf? Smit voor het sleep gedeelte en Dusseldorf voor het brandweer gedeelte :D . Je kunt haar dan ook nog in de Smit kleuren schilderen :D .

    Het is maar een idee,

    Groetjes Danny.
     
  11. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    mm... interessante suggestie.

    De kleuren zijn echter al gekozen (door mijn vrouw) , het gaan zij zoals de W3. ik vermoed dat Smit niets heeft zoals dit.

    [​IMG]

    toch een goed idee... misschien iets zoals 'pmsj dusseldorf' (initialen van onze familie.

    Heeft de naam Smit Belgie/Denemarken etc iets te maken met waar de boot is, of heeft Smit dit gewoon random gekozen ?

    Patrick
     
  12. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Patrick,

    Blauwe slepers, volgens mij heeft Smit die inderdaad niet :( . De Ensor van URS is echter wel ongeveer in dezelfde kleurstelling geschilderd.

    [​IMG]
    Foto; Tugspotters

    Wat die namen van Smit betreft, misschien zit er logica achter, maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Het heeft in iedergeval niets met het werkgebied te maken.

    Groetjes Danny.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.636
    Locatie:
    Betuwe
    Patrick, kijk je uit dat je de sleepbeting niet te ver naar achteren zet?
    Anders kan je absoluut niet meer sturen als je sleept...
    Maar ja, je opbouw zit al vrij ver naar achteren, dus dat is een probleem.
    Anders zou je je sleepbeting op jet opbouw moeten zetten, maar dan moet die wel heeeeeel goed vastzitten...
     
  14. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    Roel,

    ik heb er ook niet zo'n goed oog in, het is me nu een beetje te ver naar achter. Momenteel zal het zo'n 2-3 cm voor de roeren komen. Het voordeel is wel dat ik nog wat plaats op het achterdek heb voor een paar figuren, tonnen of ander klein spul.

    Nu, ik kan nog een 5 tal cm naar voren, maar dan moet ik de beting op het dek zetten ipv op een plaatje.

    de beting op de opbouw is geen goed idee, die is nogal hoog en ik denk de boot uit balans te trekken.

    Zou het dek dit kunnen houden? Hoe doe je dit meestal? De beting tot op de bodem van de boot ?

    Patrick
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.636
    Locatie:
    Betuwe
    Hoi Patrick.

    Om de krachten goed op te vangen is een beting tot op de bodem van de boot wel het beste. Maar, de vraag is natuurlijk of dat met jouw Dusseldorf kan; ze zit al vrij vol. Wat een andere mogenlijkheid is om je dek ter plaatse van de beting te verstevigen met een paar extra spanten en daar (onderdeks) de beting aan vast te zetten. Erg zwaar zou ik er overigens niet mee slepen; de 'D' steekt niet zo diep en is dus niet al te stabiel voor zijdelingse krachten! Een 'echte' sleper heeft een vrij diep onderwaterschip om die krachten op te vangen.
     
  16. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    Sorry voor hier te moeten op doordraven, maar het is eigenlijk wel belangrijk.

    Gisteren heb ik op de club een loodsboot van Krick van dichtbij kunnen bekijken ...

    [​IMG]

    beide boten hebben hun beting (althans haak) ACHTERAAN de boot ?

    zie ook deze :
    [​IMG]

    past dit meer in het concept van loodsboot/politieboot ?

    met andere woorden, zou ik het toch gewoon niet wagen iets meer schaal te bouwen (door het copieren van een loodsboot feature) en de beting toch achteraan zetten ? (in dit geval zou ik een haak bouwen en geen beting)

    gezien het feit dat de Dussel toch niet echt gebouwd is voor te slepen, maar meer voor occasioneel boten te trekken (wat voor mij de bedoeling is). Het gaat wel een fictief model worden, maar het moet toch nog iets echt om het lijf hebben

    help :?: :roll:

    Patrick
     
  17. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    Bovenstaande schepen zijn waarschijnlijk uitgerust met "sleepinrichting" om eens een enkele bootje te helpen (een jacht in problemen o.i.d.) maar niet om (zee)schepen te slepen, zoals een echte sleepboot dat doet.
     
  18. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Dat zou ik zeker doen.
    Het slepen met een schip als de Dusseldorf zal nooit wat worden, omdat het hele romp ontwerp er niet naar is.
    Een sleper moet onder z'n draad door kunnen draaien.
    Met de Dusseldorf zul je slepend hoogst waarschijnlijk alleen recht uit kunnen varen.
    Er zijn legio mogelijkheden om het schip niet op een Dusseldorf te laten lijken, maar maak er geen sleper van, want dat is het niet.
    Dus zoals je het zelf stelt: bouw wat meer op schaal.
     
  19. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    oke, iedereen alvast bedankt voor de tips en hints !!

    effe een schets gemaakt van hoe het er momenteel uit ziet in mijn gedachten. Het is allemaal wat afwegen ivm functie en show.

    [​IMG]

    De beting komt terug wat achteraan, op een plaatje vastgevezen op het dek. (krachten gelijk verdeeld)

    De plaats waat vroeger de kraan was; komt nu een jetski op een houten dek. hiernaast een klein reddingsvlot en een kraan vlak naast de opbouw. Dit hangt nog allemaal af van hoe groot zo'n jetski op schaal zal zijn.

    Er komt een 2de vlaggemast (voor als ie sleept) op het laagste dek - met luchtkokers voor de motor en 2 reddings'whatever het heet' :? dozen (zo met een vlot in)

    de laatste brandmonitor ruimt plaats voor een observatiedek met 2 verrekijkers vast gemonteerd (ik moet dan wel een crew hebben) Afhankelijk van hoe het vlot gaat, kan het zijn dat hier nog een zodiac op komt, ik denk misschien het vlot te laten vallen.

    het dak met de middelste monitor gaan nu een gewoon een vlaggemast en radar + lampen hebben.

    Vooraan komt een bolder en de enige brandmonitor van de boot op een houten dek.

    De naam van de boot is momenteel 'MPSJ Perk'

    Alle suggesties zijn zeer welkom, zoals een koppige modelbouwer is... kan ik ze wel niet allemaal opvolgen.

    Patrick
     
  20. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    ik ben momenteel aan het schuren, daar dit buiten moet gebeuren en het slecht weer is schiet dit niet op.

    Dan maar begonnen aan de brandmonitor

    [​IMG]

    dit is absoluut geen schaal, gewoon wat verzonnen. De hele zaak draait in een bus en onderaan komt er een riemoverbrenging naar een servo (door verschil in diameter van de rolletjes, kan de monitor verder draaien dan gewoon de servouitslag indien je het met kwiklink zou doen.)

    het dek is beplakt met overschot plankjes en geverft met gewone raamvernis. hierna komt nog jachtlak.

    Patrick
     

Deel Deze Pagina