Restauratie en electrificatie van een oude Westerly

Dag iedereen,

ik ben momenteel m'n oude Westerly aan het restaureren en aan het ombouwen naar electro. Omdat ik dit bijhoud in een verslag voor ons clubblad is het een kleine moeite om het hier ook te posten.

Ik wil vooreerst H.B. Busking bedanken voor het opsturen van het plan in PDF formaat, is me heel goed van pas gekomen!

De Westerly van Svenson, een klassiek toestel waar duizenden piloten hebben mee leren vliegen, waaronder ook een aantal Little Wings. Ook ik had zo’n toestel waar er honderden vluchtjes mee gevlogen zijn en het moet gezegd, als trainer was dit een uitstekend toestel. Zeer goedmoedig, zelfcorrigerend, voldoende grootte en gewicht om ook bij winderige dagen te vliegen.

Na 18 jaar op zolder gelegen te hebben besloot ik om m’n oude Westerly van een tweede leven te voorzien en hem te restaureren en te voorzien van een electro setup.

De situatie vooraf:
full

full
full
full

De bekleding van de romp was overal los en moest volledig herdaan worden. Er was ook vrij veel olie in de romp ingedrongen dus daar moest er ook aan gewerkt worden. De volledige brandstof setup moest ook verwijderd worden, ook het onderstel had z’n beste tijd gehad.

Laatst bewerkt door een moderator:
Opkuisen van de romp

Het verwijderen van de oude bekleding hield niet veel in, je kon ze er immers zo af pellen. Op een avondje stond de romp in z’n blootje. Het onderstel werd verwijderd, de motor en tank uitgebouwd. De motor, een oude 4CC van HB was vastgekoekt van de olie met niets meer van compressie erop. Rijp voor het museum dus ;)

Omdat je niet kan bekleden op hout die doordrongen is van olie moest er het een en het ander gebeuren.

Olie haal je uit de romp met de volgende trucjes (zie ook http://www.wamasc.org.au/pdf/technical/Removing Oil from Balsa Wood Air Frames.pdf)

-Met een stijkijzer (zonder stoom): leg een stukje keuken- of toiletpapier op het hout en verhit dit met een strijkijzer. Dit zuigt al een heleboel olie uit het hout.
-Met een papje van maïzena: maak een papje en stijk dit in een laagje uit over het hout, en laat het een dag z’n werk doen. De maizena zuigt olie uit de diepte op.
-Je kan ook met een droogkuis spray (chemische reiniging) aan de slag, naar het schijnt werkt dit ook goed.

Met lichte plamuur wordt er op de plaatsen waar nodig een fijn fineerlaagje gelegd en opgeschuurd (korrel 600). Ik gebruik hiervoor de PolyFilla Superlight uit de doe-het-zelf. Hetzelfde product als balsa filler maar voor een derde van de prijs.

Na het geheel eens op te schuren verkrijgt men een terug bekleedbare romp:
full

Nieuwe onderdelen en electro inbouw

Ondertussen wordt er bij HK een electrosetup gekozen. De Westerly presteerde uitstekend met een 4cc motor (of 0.25) en ik kies voor de G25 870 kV versie op 4 cellen. Een regelaar van 40A volstaat hiervoor. Batterijen van 2450 mAh zouden me een mixed vlucht tussen 8 en 10 minuten moeten geven. Na wat rekenwerk besluit ik er om een 10x5 prop op te leggen.
Het landingsgestel neem ik ook onder handen. De neuspoot vliegt een nachtje in de white spirit en gaat nadien onder de schuurmachine. Ook het hoofdstel gaat onder de schuurmachine. Er worden nieuwe assen gemonteerd en een setje nieuwe lichtgewicht wielen. 65 gram eraf!

Omdat de neus niet superveel plaats biedt voor batterij en ESC ben ik beperkt in batterij grootte. Ik vind batterijen van 114 mm lengte. Perfect, ik heb 120 mm plaats tussen twee schotten! Een batterijslede wordt ingebouwd om hem mooi op z’n plaats te houden.
Ik maak een motorschot in triplex en teken de 2° domp en 3° zijwaartstelling volgens plan uit op de neus. Ook een verwijderbaar kapje is nodig. Nadien werk ik tenslotte af met een lichte balsaneus.
Het geheel wordt in Oracover gezet volgens de originele bekleding.
full
full
full

Rolroer vleugel

Om het geheel af te werken wordt er ook een rolroervleugel gemaakt. Standaard was de Westerly voorzien met enkel rudder en hoogteroer en een vleugel met een fikse V-stelling (5°).

Op basis van het plan van de vleugel ontwerp ik een rolroer vleugel. De rolroeren komen over de gehele lengte van de vleugel en zijn bewust niet te groot gemaakt, we willen immers geen acrokist! Een breedte van 25 mm volstaat, de vleugel is 23 cm (dus +/- 10%). Ik verminder de V-stelling naar 2,5°. Er komen twee servo’s in, voor elk rolroer één.
full
full
full

Hey dries' kun je mss eens een duidelijke foto posten van hoe je de ailerons uit de vleugel gesneden hebt? Grtz, Philippe

Hallo Dries,
Dat wordt super zeg!
Rolroer? Meen dat je over de volle breedte dan 1/8 van de koorde moet nemen.

Maak je rolroeren in de tips, dan is het weer 1/4... die wetmatigheidjes wel via Google op te snorren... of tref je hier straks bijval van forummers... :mrgreen:
Heb nog wat plaatjes voor je, stuur ik per mail...
Gr Bas

Rolroeren

H.B.,
even nog wat verder te rade gegaan bij tante Google: stuurde me hierheen => The R/C Aircraft Proving Grounds - Basic Model Airplane Calculator

Ik had eerder een excel document gebruikt die ik ook gevonden had ivm vliegtuig ontwerp en daar werd er gemikt op +/- 25mm (+/-10%). Schrappen dus, want vond de 1/8 tot 15% meermaals terug.

Even omrekenen en conclusie: Ik ga nieuwe roeren maken van 35 mm breed.
Da's nu ook niet zoveel werk, anders krijg ik misschien een kist waar je een halve provincie nodig hebt om hem te draaien ;)

@fluppe:
Ik heb de ailerons niet uit de vleugel gesneden, de vleugelconstructie is aangepast zoals je ziet op onderstaande foto's.
full
full

Zijn dat speciale rolroeren of lijkt het maar dat ze zo veel boven de vleugel zitten?
Leuk om weer een oudje in een nieuw jasje te zien.

Hij heeft z'n remaiden gehad vandaag! Er stond best wat wind dus het was constant corrigeren.
Maar al bij al een geslaagde vlucht! Alleen landen was een opgave... dat ding wil door die wind alleen maar omhoog :-)

Het was vandaag een geschikt weertje om hem wat beter in te vliegen. Dus de officiële remaiden zeg maar ;)
Twee tikjes trim op de rol en rudder waren genoeg, voor de rest vloog hij zeer netjes.
Hij heeft nog net hetzelfde vliegbeeld als vroeger, je mag 'm echt niet overpoweren. Er zit 'n Turnigy G25 met 10x6 prop op en dat is ruim voldoende voor deze kist. Toevoeging van de rolroeren zijn wel 'n meerwaarde.

Dit wordt dus 'n "ik heb eens zin in rondjes vliegen" vlieger

full

Zeer tevreden ermee :yes:

Back