Restauratie Graupner Norden RTR Kustwacht vaartuig

Uuuh.. vraagje:

Kleuren met thee?
Waar is dat goed voor?

(vergeef mijn onnozelheid)

Ik ben wel weer nieuwsgierig naar je foto's....

Groet Mark

Vaak is touw wat je koopt vrij wit. Door het een paar uur in een kopje met een theezakje te laten liggen, kleurt het wat bij, en dat oogt, als het goed is gelukt, realistischer.

Uuuh.. vraagje:

Kleuren met thee?
Waar is dat goed voor?

(vergeef mijn onnozelheid)

Ik ben wel weer nieuwsgierig naar je foto's....

Groet Mark

Ik heb nog niet zoveel aan de Norden kunnen doen, ook omdat ik tegelijk bezig ben met een ander scheepje ( [post284] ), maar ik had nog geen foto's van de geschilderde radar gemaakt, en de boot heeft nu ook een vlag achterop:

compleet6.jpg

compleet7.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Trosjes ben ik nog niet aan toegekomen. Ik had wel een paar stukjes gemaak opgeknoopt touw gemaakt, maar die zijn meer geschikt om ergens op te hangen, aan een haak, en niet om zo aan dek te leggen. Maar het is nog wel de bedoeling om er 1 of 2 voor de Norden te maken, eentje wil ik dan onder de haak van de kraan leggen, omdat dat een redelijk lege plek is, en de andere waarschijnlijk voorop, in de buurt van het luik. Maar misschien laat ik die ook wel vervallen, voor is het al redelijk "druk" met het luik, bolders en de geleider voor de ankerketting.

Het zit em in de kleine details, ziet er al een stuk levendiger uit zo.

Over details gesproken, is dat de belgische vlag op z'n kant?
De duitse vlag is zwart rood geel.

Gr robin

Het zit em in de kleine details, ziet er al een stuk levendiger uit zo.

Over details gesproken, is dat de belgische vlag op z'n kant?
De duitse vlag is zwart rood geel.

Gr robin

Goed opgemerkt. Ik was aan het nakijken hoe deze erop moest, en toen zag ik dat hij eigenlijk niet klopte. Blijkbaar is het een hangende Belgische vlag, of is hij verkeerd bedrukt, een kwartslag gedraaid. Gezien dat het geen exact schaalmodel is, heb ik er vrede mee, het vlaggetje fleurt de boel in ieder geval op. Maar scherp gezien.

Nog even een een vergelijkingsfoto.

Standaard, met alle stickers en bijboot:

31NlVEGqfyL.jpg

En mijn versie:

compleet6.jpg

Hallo Henk,

Om het 'nat lopen' op lage snelheid en in de bochten te voorkomen zou je een sprayrail moeten aanbrengen op de knik in de boeg.
Je buigt het water dan af naar de zijden.
Naast dat het er beter uitzien dan een boeggolf, die tot aan het dek komt, scheelt het ook in de stroom.

Groeten, Jan.

Bedankt voor de tip, Jan. Klinkt logisch. Enige nadeel is dat ik dan toch de romp zal moeten verven, en of het me dat waard is, terwijl het probleem zich vooral voordoet op lagere snelheden (tussen varen met een gewone boeggolf en planeren in, op volgas doet de sprayrail in de bodem van de boot prima zijn werk) moet ik er nog even over nadenken. Of ik zou er een soort "striping" van moeten kunnen maken, dat ik alleen de rail hoef te verven.

Ik denk dat het gewicht, wat voor een snelle boot best hoog is, ook wel parten speelt. Er zitten 2 stuks NiMh 7.2V accu's in, die elk rond de 400 gram wegen. De romp is aan de achterkant niet echt scherp, bij overgang tussen verticaal en bodem van de boot. Vaartechnisch klopt er dus, vanuit optiek van zo snel mogelijk gaan, wel meer niet aan dit bootje. Maar ik zie op tegen de hoeveelheid verfwerk die het zou betekenen om dit aan te pakken. En ik kan het nat lopen in bochten meestal voorkomen door niet te abrupt en te scherp in te sturen, ding is echt erg gevoelig op het roer. Ik heb hem al een keer een 180 laten maken, als een jetboat. Op zich zou ik daarvoor de stuuruitslag iets moeten reduceren, maar de extra wendbaarheid is bij de kant wel weer prettig, met aanleggen etc.

Gisteren heb ik een trosje achterop het dek gelegd, nog geen losse foto daarvan gemaakt, en ik denk erover om ook een Hobby King ontvanger erin te zetten, zodat ik de boot ook kan varen met de Turnigy 9x. Kan ik kiezen tussen een 2.4 Ghz stickzender en 40 Mhz pistoolzender.

Hallo Henk,

Om het 'nat lopen' op lage snelheid en in de bochten te voorkomen zou je een sprayrail moeten aanbrengen op de knik in de boeg.
Je buigt het water dan af naar de zijden.
Naast dat het er beter uitzien dan een boeggolf, die tot aan het dek komt, scheelt het ook in de stroom.

Groeten, Jan.

Ik heb een stripje PE gekocht, ik zit nu alleen te kijken of ik dezelfde kleur als de romp kan vinden, en naar een manier om het anders even tijdelijk te bevestigen, om te testen of het zo werkt als bedoeld, zonder de lak te beschadigen. Misschien op een paar plekken met een dun reepje plakband vastzetten?

Verder heb ik een 2.4 GHz Hobby King ontvanger erbij gezet, om eens te kijken hoe dat vaart. Voordeel is dat ik met de bijpassende Turnigy zender een aantal dingen kan instellen, zoals gasbereik, waardoor de motor pas volgas loopt als de stick echt helemaal naar boven staat. Ik merk dat nu meestal, bij die "zelflerende" regelaars, de motor al voluit loopt bij 80% stick, en het laatste stuk dode slag is. Een paar procent "ruimte" daar is niet verkeerd, maar 20% vind ik best veel. De 40 MHz ontvanger blijft er trouwens ook gewoon in zitten, hij zit zo goed vast dat ik vrees dat de spant waar hij op zit eerder los zal komen dan de ontvanger zelf...

Gelukkig weegt dat ontvangertje iets van 10 gram, dus dat zet geen zoden aan de dijk. En de boot hing een fractie naar links, dat is nu misschien ook meteen over. Even de stekkers van de regelaar en de servo ompluggen, en ik kan zo switchen tussen 2.4 GHz of 40 MHz.

Back