Roel van Essen
Forum veteraan
De YAMATO tijdens een proefvaart
Een aantal weken geleden kreeg ik via de redactie van MbA een gebouwde Nichimo 1:200 IJN (Imperial Japanese Navy) Yamato in huis.
Het verzoek was om dit model wederom in varende staat te brengen.
Eerst maar eens wat geschiedenisles...:teacher:
In 1918, met Wereldoorlog I vers in het geheugen, besloten de "overwinnaars" dat een eventuele herbouw van vloten gereduceerd moest worden. De bouw van grote schepen slokte een enorm kapitaal op, iets wat de diverse landen wel ergens anders voor konden gebruiken. Zo ondertekende men in 1922 het "Verdrag van Washington". Het belangrijkste doel was een nieuwe wapenwedloop tussen de mogendheden voorkomen door het stellen van beperkingen met betrekking tot grootte en bewapening van de belangrijkste typen oorlogsschepen, alsmede door een maximaal tonnage op te leggen aan ieder der verdragspartners. Doel was natuurlijk om te voorkomen dat met name Duitsland een nieuwe "Hochseeflotte" zou gaan bouwen, wat een wapenwedloop in de hand zou werken.
Er werden beperkingen gesteld aan het maximale tonnage van grote schepen en het maximale totaal tonnage van schepen van bepaalde landen, alsmede aan het maximaal toegestane kaliber van het hoofdgeschut.
Japan, een van de overwinnaars van W.O.I, trok er zich niet zoveel van aan. Gedreven door expansiedrift en wetende dat het eigen land weinig natuurlijke hulpbronnen had, keek het land naar de diverse buren. Buren die stuk voor stuk overzee lagen. Wilde Japan een oorlog winnen, was het eerste vereiste dus een krachtige vloot. Vanaf 1930 kregen de werven voor oorlogsschepen het drukker en drukker. Veel was gekopieerd van de moderne Britse schepen, maar Japanse schepen bevatten ook opvallende "eigen" kenmerken.
In 1937 waren de definitieve tekeningen van het schip gereed. Een van de in het oog springen zaken was de bulbsteven. Deze zorgde voor een eigen boeggolf, die de weerstand van de romp aanmerkelijk verminderde. Een ander kenmerk was de gesloten en zwaar gepantserde opbouw. Dit in tegenstelling tot de vrij open opbouw van de wat oudere Japanse schepen. Ook opvallend was de aandrijving en besturing. Het schip werd voortgedreven door 4 schroeven, aangedreven door lagedruk stoomturbines. Het had twee roeren op de middenlijn van het schip. Een "hoofdroer", en een "hulproer". Dit laatste lag nog vóór de schroeven en diende om kleine correcties uit te voeren. In de praktijk bleek echter dat dit roer niet in staat was om een eenmaal ingezette draai op te heffen. Met het hoofdroer was het schip voor haar grootte echter behoorlijk wendbaar. De bewapening was gigantisch. De hoofdbatterij bestond uit 3 torens met elk 3 kanons van 46cm. Dat was het grootste kaliber scheepsgeschut van W.O.II. Als vergelijking: in W.O.I waren er Britse "monitors" met 45,7cm kanons, maar deze schepen werden voornamelijk voor kustbombardementen gebruikt en om de vijand in de haven te houden.
Aangezien alles, maar dan ook alles aan dit schip geheim was, werden de kanons op de Japense tekeningen betiteld als "40cm Special".
Je staat hier aan de verkeerde kant van de schietbuis.
De secundaire bewapening bestond uit twee torens met elk 155mm geschut, afkomstig van een kruiser die herbewapend werd. Verder stond de centrale opbouw van het schip bomvol met middelzware kanons en luchtafweergeschut. Alle geschut in koepels, evenals de richtapparatuur, aangezien de luchtdruk van het hoofdgeschut in staat was om het vlees van iemands lichaam te scheuren. In het verder verloop van de oorlog werd het schip helemaal volgezet met luchtafweergeschut.
Het droogdok in de havenstad Kure werd uitgediept en verbreed om dit "monster" te kunnen herbergen. Tevens werden er diverse camouflagemethoden toegepast: dummy-loodsen werden naast het dok gebouwd, een groot gordijn van sisaltouw hing op strategische plekken met hetzelfde doel. Het bestaan van het schip werd echter pas bekend toen schip al in verregaande staat van opwerken was. De Amerikanen schrokken toen ze (uiterst schaarse) gegevens over het schip in handen kregen. Hun grootste en zwaarste slagschepen maten 2/3 van het tonnage van de Yamato en het geschut was (heel netjes conform het verdrag van Washington) 40,6cm...
Laatst bewerkt door een moderator: