Restauratie IJN YAMATO (1:200)

Vanavond de voorste twee torens beweegbaar gemaakt.
Toen het dek en de opbouw erop gezet en richting vijver gegaan.
Vanavond was het windstil, morgen schijnt het takke(n)weer te worden, dus...

full


full


full


full


full


En een filmpje waarop je de voorste torens kan zien draaien.
(Met dank aan Conrad voor hun uitstekende servo-vertrager.)
BVvjxg4NPMs[/media] Yamato in the evening - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom een kiel onder de romp???

Hoi Roel, waarom een kiel onder de romp? Ik ben de Nichimo Yamato nu voor de 2e keer aan het bouwen, beide waren(zijn) RC. Het schip ligt als een blok in het water, zeker met de accu plat in het schip. M.a.w. een valse kiel is echt onnodig. Ik ben hem aan het modificeren naar het boek "The Battleship Yamato" van Janusz Skulski, uit de reeks "Anatomy of the ship". In dit boek veel schaaltekeningen, veel verschillende schalen. Ook de 2 verschillende masten die het schip in zijn loopbaan heeft gehad, zijn uitvoerig in alle aanzichten getekend. Ik heb ook de 2 verschillende ets pakketten aangeschaft. die maken vooral de kraan op het achterdek veel mooier met de open vakwerk constructie van de giek. ook is op www.hlj.com, zijn verschillende accessoires te krijgen voor het schip, zoels een houten dek.

Groetjes,
Willie
 
Hoi Roel, waarom een kiel onder de romp? ....

Groetjes,
Willie

Hallo Willie
Dat ze "als een blok" in het water ligt, ja daar ben ik nu ook achter. Maar ik heb wat ervaring met schepen met een hoge opbouw, zoals de Titanic en de Bismarck. Safety first, zullen we maar zeggen.
En als je die kielbevestiging probeert te doen NADAT je alle details hebt bevestigd, dan gaan er dingen stuk.
Voordeel van deze kielbevestiging is dat je de kiel er niet persé onder hoeft te bevestigen...

Hoe dan ook: dank voor de input!
 
Vandaag even een "vergelijkend warenonderzoek" gedaan.
Oftewel: met de wind van vandaag gevaren met en zonder kiel.
Tenslotte heeft iemand anders (Willie in dit geval) ervaring, dus ben je dom als je daar geen gebruik van maakt.

Here are the results of the Dutch jury:
Zonder kiel:
Best wel stabiel in het water, maar ze verlijert snel. Bovendien zijn de schommelingen in de breedte vrij hoog-frequent. Dat ziet er niet zo
natuurgetrouw uit.

Met kiel:
Ze verlijert minder. Dwars op de wind is ze koersvaster.
Het grootste verschil zit 'm in het slingeren. Niet alleen slingert ze minder, maar de frequentie is duidelijk lager. Ligt met kiel echt een stuk stabieler.

Conclusie:
Weinig wind houdt in dat ze zonder kiel prima kan varen.
Veel wind houdt in: kiel monteren.

Momenteel bezig met de opbouw opnieuw "aan te kleden". Diverse zaken waren beschadigd of weg. Priegelwerk...:D
 
Ingeslagen niet. Wél gegoten.
De aluminium houders van waxinelichtjes zijn makkelijk hiervoor.
Lood in een oud conservenblik gesmolten (Buiten doen en bovenwinds gaan staan; looddampen zijn op korte én lange termijn slecht voor je donder!)
Zodoende krijg je "standaard" gewichten. Waxinelichthouders met siliconenkit in de romp vastgezet. (Ruimte zát!)
 
Gisteren de mast geplaatst en allerlei kleine zaken gereviseerd.
Niet dat je daar veel van ziet... Behalve als je met je ogen op 5cm zit.
Vandaag een uurtje lekker gevaren. Ondanks een beetje "woei".
Op een gegeven moment was de wind zo sterk dat ze (met beide motoren vooruit) niet meer tegen de wind in kon draaien. Toen de binnenbocht-motoren maar even uitgezet... Dat scheelde aanzienlijk.

Met alle ballast geplaatst ligt ze BIJNA op de waterlijn. Voorin moet nog wat lood.
full


full


Als je dit in je achteruitkijkspiegel ziet, heb je probleem...
full


De mast: messing draad 1,5 en 1mm dik. Gesoldeerd met tin. Tijdens het solderen in een rauwe aardappel vastgezet.
Ook is de kiel zichtbaar. Niet alleen voordelen, hij heeft ook nadelen. Is een uitstekende "waterplanten-verzamelaar". Zeker op onze ijsbaan: 50cm diep en vrij grote velden met waterplanten waar je langs moet varen.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er mooi uit Roel.
Ik denk dat als je de kiel zilver zou verven hij minder opvalt in het water, het zilver reflecteert de kleuren in het water waardoor de kiel opgaat in zijn omgeving.
Het is een gedachte.
 
Kiel wat korter en breder maken. (langer en minder diep klinkt zo raar)

Zou bijna zeggen dat er nog wat ballast van achter naar voren kan worden geschoven.
 
@ Robbie: de kiel spuiten/schilderen zal een van de laatste klusjes zijn.
Maar dank voor de goede suggestie.
@ Niels: Kiel veranderen: nee. Hij zit nu prima en het verzamelen van waterplanten heb ik alleen op de ijsbaan last van. In mijn andere vaarwaters niet.
Dus dat beetje "ongemak neem ik voor lief.
Ondertussen ballast gewisseld; drie waxinelichtblokjes losgemaakt en 30 cm verder naar voren weer in de siliconen gezet.

(Als je deze waxinelichthouders naar de gouden koets gooit, zit er waarschijnlijk wél een serieuze deuk in...;))

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteravond laat het eerste deel van de vliegtuigkraan gesoldeerd. Eerst compleet met 1mm messing rond, maar dat werd te grof. De liggers worden nu 1mm rond, de vakwerkconstructie 0,5mm rond.
Niet helemaal zoals het origineel, maar op dit formaat nog U-profiel te solderen werd me wat te gortig.
Uiteindelijk zal ik de zijkanten met de vijl recht maken, zodat het een hoekig geheel wordt.
Nu even niet de werkplaats in... het soldeer smelt al zonder bout.
 
Kijk, dát is nou eens een webwinkel: 2 Raboesch schroeven op 17-06 besteld en betaald, 19-06 binnen.
Netjes in een bubbel-envelop en voor redelijke prijzen.

Dank je wel, Fred v.d. Wal!
 
Hoi Roel

Mag ik van je een voorbeeldje hebben van je kraan ??
Ik wil er ook 1 van messing solderen de orginele van mij is ten ziele kan ik niets meer mee
Alvast hartelijk dank
 
Een paar dagen geduld, a.u.b....
Ik heb nét de eerste zijkant af. Er moeten nog een paar volgen...

En over de roeren: ja, ze werken alle twee. Op één servo.
Draadstang M2 van servo naar hulproer en meteen door naar het hoofdroer.
 
Otokotachi no Yamato(De helden van de Yamato)

Dat is de titel van een recente Japanse oorlogsfilm overeen matroos die aanmonstert op de Yamato. Hij zal lid worden van een van de vele triple 25mm geschuts batterijen. Op Youtube, zijn diverse fragmenten van de film te zien. Het "schip' is voor de film 60% nagebouwd in een droogdok. Ook hiervan, deze set, zijn fragmenten te vinden op Youtube. Misschien ook interessant is om op het net te zoeken naar het Yamato museum in Kure. Daar staat een model van de Yamato in schaal 1 op 10! Dus 26, 30 meter lang.
 
Hmmm... Ik denk dat ik redelijk wat research gedaan heb naar het schip. Behoorlijk wat boeken er over gelezen, Youtube films bekeken, (niet alleen degene die jij aanhaalt, maar ook vele anderen) en de site en foto's van het museum in Kure gezien en gedownload. "The anatomy of the ship" heb ik als PDF op m'n PC staan. En daar kun je aardig wat details uithalen...
 
Hoi Roel

Ik heb ooit eens een Yamato gehad ,had daar 4 x speed 400 in liggen en ging prima hoor .
Ik heb zelf nog wat onderdelen besteld van Graupner levertijd na 16 Juli

Na een paar proefvaarten besloten om de slotcar-motortjes te vervangen door 4 x Speed 400. (Je hebt gelijk gehad, Tiger!;))
Reden: ondanks de "zuunigheid" van de kleine motoren bleken ze niet de gewenste kracht te kunnen leveren. Nee, geen snelheid, maar kracht. Bij het minste of geringste (een klein sliertje wier aan de schroeven) bleven ze hangen. Bovendien waren zelfs de 25mm schroefjes al aan de "zware" kant voor deze ukkies. Dus: omgebouwd naar 4x Speed 400. Nog geen proefvaart gedaan, maar ik denk dat ik de regelaars maar een beetje ga intomen. Anders zie je Yamato met de boeg uit het water komen, vrees ik...:rolleyes:

Update 25-06:
Alle motoren ondertussen vervangen door Speed 400. Op de kant nu een stroomverbruik van 2,7 A. Wellicht vanavond eens met de amperemeter aangekoppeld in het water leggen, kijken hoeveel A de motoren dan trekken. De motoren alvast via de zender tot 40% vooruit en 30% achteruit beperkt.
Kraan is ondertussen ook klaar. Ziet er anders uit dan het origineel, maar het is niet anders. Mijn soldeer-capaciteiten zijn niet van dien aard dat ik daar een kunstwerkje van kan maken.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top