Restauratie Magic Schlüter

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Greyman, 19 jul 2009.

  1. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo,
    vorige week ben ik een Magic Schlüter gaan ophalen met de bedoeling deze terug vliegend te krijgen.Ik vermoed dat het toestel (van '89!) al die tijd op een kast heeft gestaan en weinig lucht heeft gezien.Aangezien ik altijd al een brokje nostalgie in mijn bezit wou hebben,heb ik over deze aankoop niet lang getwijfeld.:rolleyes:Tijd is niet belangrijk en men bedoeling is hem zo origineel mogelijk terug airborne te krijgen.Wel overweeg ik eigentijdse electronica te gebruiken!
    Wat de spare-parts betreft,zal ik nog wat op het net zoeken om zo te proberen de originele stukken te vinden en natuurlijk de plannen en bouwhandleiding.Dit is het toestel:
    [​IMG]
    Het groen omcirkelde deel is me niet helemaal duidelijk qua positionering van de servo's:nick,roll en pitch.Deze drie servos staan achter elkaar.Een beetje zoals bij de Millenium II.Daar zorgt de pitch servo voor het over én weer kantelen van de nick en roll servo's.(kan je nog volgen?:confused:)
    zie foto van de Mil II:
    [​IMG]
    3servo's dus van links naar rechts;pitch,nick,roll.
    Als ik nu de handleiding of een foto kon vinden van de Magic...:confused:
    Voor de rest ben ik nog altijd op zoek naar éénder welk onderdeel van de Magic.Ook heb ik al gekeken bij Helioldie,Dieter Schlüter,Vintage Heli Parts,enz...enz...
    Als je iets hebt laat maar weten,ik ben altijd geintereseerd...
    Grtz Dimitri.
    p.s.ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen,misschien heeft een ander er ook wat aan....
     
  2. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Succes met de herbouw.
    Ik waardeer wel de moeite die sommigen in zo'n oud beesje willen stoppen.
    Ik ben alleen benieuwd of het straks allemaal de moeite waard was.
     
  3. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    Magic oldie

    Hallo wrobbijns,

    natuurlijk is er geen garantie op succes bij dit soort projecten en moet je er van uitgaan dat de vliegkwaliteiten niet kunnen tippen aan de huidige heli's.
    Mij is het meer te doen om een stukje techniek te hebben uit die bepaalde periode.De misschien belabberde prestatie's neem ik er bij.Wat niet wegneemt dat ik de heli zo goed mogelijk zal opbouwen om er toch een maximum aan vliegplezier te beleven.Ook aan het restaureren zelf heb ik ook veel plezier.;)
    Binnenkort meer,grtz Dimitri.:p
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Leuk project ! de Magic was al een van de betere helies van Schluter naast de Champion.

    De heli heeft geen mechanische mixer maar elke servo 1 functie. Ik denk, maar weet dit niet 100% zeker, dat de pitch door 1 servo wordt aangestuurt.
     
  5. arie64

    arie64

    Lid geworden:
    3 aug 2006
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Leerdam
    Hallo
    Ik heb nog een paar oude robbe-schluter helicopter catalogue waar de bouwtekening in staan
    Ik wil deze wel voor je kopieren en voor de kosten naar je op sturen.
    Je heb van de magic 2 versions weet je ook welke je heb.
    Heb zelf leren vliegen met een champion.
    groet Arie
     
  6. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    I of II ?

    [​IMG]
    Aan de 'simpele' uitvoering te zien van de hekrotor (slechts één lager per blad)
    is het een Magic I.Ik heb enkele exploded views (slechte kwaliteit) van de Magic II en daar staat een hekrotor op afgebeeld met druklagers en gewone lagers.
    Ik heb wel wat werk gehad om de lagers terug in orde te krijgen:yes:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    de volledige hekrotor terug ok:yes:
    [​IMG]
    volgende werkje de gears van de hekrotor controleren..
    volgende keer meer..
    grtz Dimitri.
    p.s:dit is een afbeelding van de voorbouw (geeft misschien meer uitsluitsel over het model (I of II ?)
    [​IMG]
    p.s.:je hebt PB Arie
     
  7. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    Weer wat verder

    Vandaag de voorbouw wat opgemaakt...:p
    grtz Dimitri
    [​IMG]
     
  8. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    volgend stap(je)...

    Hallo,

    het volgende dat ik gedemonteerd heb is de staartboom om de cardanas en gears te controleren...
    [​IMG]

    geweldig raar om te zien,zo'n dunne cardanas van 2 mm!!!Gelukkig nog in good working condition....
    Bij de Millenium II is dat een (holle!) cardanas van 6 mm.
    Dan de tandwielen van de staartrotor:
    [​IMG]

    eerst het oude vet verwijderen,alles reinigen,controleren en opnieuw proper vet aanbrengen...
    [​IMG]
    spijtig genoeg werd er gebruik gemaakt van open lagers
    [​IMG]

    in de lagers nieuw lagerolie (van Robbe) en op de tandwielen nieuw vet van Bosh.
    Binnenkort meer.....grtz Dimitri.:D
     
  9. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    kroontandwiel...

    Hallo,
    tijd om de andere kant van de staartboom te controleren..
    [​IMG]

    oei,er zit precies wat veel opgedroogde loctite tussen:evil:

    [​IMG]

    dat is al wat beter:eek:

    Volgende werkje:de rotorbladen:
    deze zijn van hout en hebben een nieuw jasje (lees krimpkousje) nodig.Ze zijn volsymmetrisch en in nog zeer goede conditie.
    Ik had nog een stuk wit liggen op het schab,maar dat was iets te kort en daarom heb ik de uiteinden met carbonlook tape bewerkt,resultaat valt mee.
    [​IMG]

    daarna even op de digitale keukenweegschaal gelegd en dat valt ook reuze mee:slechts 1 gr. verschil.Nu nog juist het c.g. bepalen.:rolleyes:

    [​IMG]

    het andere blad

    [​IMG]

    [​IMG]


    Zo,even een up-date van wat al gedaan is:
    -staartboom volledig gecontroleerd en overtrokken met rood doorschijnende
    krimpfolie omdat de originele roze kleur volledig verschenen was met de tijd
    -de vertikale fin een nieuw kleedje gegeven (misschien iets té flashie:cool:)
    -rotorbladen voorzien van een nieuwe bescherming
    -voorbouw voorzien van een nieuw kleurtje

    Volgende keer de maingears en motor aanpakken,grtz Dimitri.
     
  10. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    je bent heel goed bezig man !
    ik blijf dan ook dit draadje met volle interesse volgen.
    Ongetwijfeld zal het vlieggedrag erop vooruitgaan gezien de vele "improvements" die je hebt aangebracht.
    Veel succes met de restauratie en de "maiden flight"
    Prettig weekend.

    Mvg

    Kurt
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Je maakt alles weer in nieuwstaat, en zo te zien lukt dat prima !:D

    Chapeau ! weet je al wat voor elektronika je erin gaat bouwen ?
     
  12. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    electronica

    Hallo,
    wat de electronica betreft heb ik hier op het schab nog een Gyro 401 van Futaba liggen en als servo's de hitec's:
    [​IMG]
    de 3 hitec's voor de roll,nick en pitch.De zwarte servo is zijn etiketje kwijt gespeeld maar is een Futaba 9151 vast gesoldeerd aan de gyro.Ik ben daar zelf geen voorstander van maar ik heb dit setje eens voor een appel en een ei kunnen kopen...
    Ik zal het in ieder geval uitgebreid testen voor ik ermee in de lucht ga...
    de gasservo:
    [​IMG]

    Als ontvanger zal waarschijnlijk een 149 DRP 9kan PCM van Futaba gebruikt worden.
    Alles hangt een beetje van de geldgeugel af.Ik hou dat nog een beetje in beraad.Ik ken mezelf een beetje en als ik hier in dit project nog veel tijd en moeite steek,kan het zijn dat ik liever alles nieuw koop.:confused:
    Volgende keer de demontage van het chasis en de gears..grtz Dimitri.
     
  13. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    bedankt voor de aanmoedigingen

    @Rhelie:bedankt (de weg is echter nog lang;))

    @crazykuki:bedankt voor de aanmoedigingen,momenteel ben ik nog met het "gemakkelijkste" deel bezig.The Hardest Part moet echter nog komen namelijk het opsporen van de missende delen voor de bevestiging van de servo's (zie foto's die ik ergens op een site heb gevonden):
    [​IMG]
    De drie servo's staan achter elkaar en zijn gemonteerd in bewegende "driehoekjes" die met korte asjes zijn bevestigd in de 2 horizontale
    "houders".(de longitudinal beam)
    [​IMG]

    Hier enkele foto's van de exploded views die ik heb...
    [​IMG]

    Het systeem dat de drie servo's verbindt...(begrijp je:confused:)
    [​IMG]

    dat zijn onderdeeltjes die ik mis en dus graag zou "vinden":D
    de rest komt later..grtz Dimitri.
     
  14. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    Motor...Gears ...Chasis

    Hallo,
    vandaag tijd om eens naar de motor te kijken:confused:
    [​IMG]

    carterdeksel is nog goed alsook de pakking
    piston en cilinderwand ok
    de lager in het motorhuis heeft wel wat bruine afzetting (roest:()
    en zal dus moeten gereinigd worden...
    bougieke werkt niet meer dat wordt dus een OS 8...

    nog enkele foto's die de staat weergeven van de motor:ik mag niet klagen:rolleyes:
    [​IMG]


    [​IMG]

    de cylinder blinkt als een spiegel (precies niet veel gedraaid :confused:)


    na het nodige poetswerk en smering,ziet de motor er zo uit:cool:
    Nog juist ergens een manual zien te vinden van deze OS MAX SF.
    Moet wel lukken :-D


    [​IMG]

    Volgende keer meer over de gears en het chasis...
    grtz Dimitri.
     
  15. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    op naar het volgende

    Hallo,
    tijd om even naar de gears te kijken:
    [​IMG]

    De startconus heeft helaas wel heel wat sporen van slijtage,maar ik denk dat het nog wel voldoende zal werken...
    De lagers verkeren in nog een goede staat evenals de tandwielen van metaal en kunststof (Delrin?)

    [​IMG]

    de mainmast...

    [​IMG]


    [​IMG]


    dat groene is lagerolie op de lager,voor de rest ziet het tandwiel er nog zeer goed uit.....

    [​IMG]

    zo ziet de 2 traps overbrenging eruit:cool:


    [​IMG]


    bovenste lagerblokje van de mainmast...(en weeral open lager :()

    zo ziet het geheel eruit:

    [​IMG]

    Zo dat was het voor vandaag,binnenkort pak ik de brandstoftank aan..
    Grtz Dimitri.
     
  16. Klex

    Klex

    Lid geworden:
    27 mei 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Wuustwezel (B)
    Hey Dimitri,

    mooi project.
    Ik ben benieuwd om hem op het plein te zien.
    Succes ermee !

    Groeten,
    Alex.
     
  17. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    mercikes

    Hallo Alex,
    bedankt voor de positieve reactie.
    Ik ben er echter nog wel een tijdje zoet mee:rolleyes:
    Als de stukken snel gevonden worden kan het snel gaan maar ik heb zo
    een stil vermoeden dat sommige parts wél heel zeldzaam zijn,
    enfin dat wist ik op voorhand,we doen rustig voort:D:D
    Binnekort de fueltank en leidingen checken..
    Grtz Dimitri....
     
  18. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    fueltank en leidingen

    Hallo,
    zoals gezegd komt nu de tank en de leidingen aan de beurt.
    De brandstofleiding van de clunck heb ik maar direct vervangen om alle risico's te vermijden,ook de clunck zelf was wat verstropt en die heb ik ook eerst vrij gemaakt en gespoeld..:p

    [​IMG]

    Zo zag de tank voor de reiniging eruit:
    rubber ringetjes vervormd en deels vergaan aan de nippels
    fuel line van de clunck vervangen
    binnenkant van de tank uitkuisen (sporen van hardnekkige bruine olieresidu)

    eerst een andere line voor de clunck:

    [​IMG]

    daarna de tank gereinigd door ze voor de helft te vullen met zand:
    het voordeel ervan is dat het zand door te schudden de rest olie en fuel absorbeerd.
    Nadien wel grondig spoelen met zuiver water...:rolleyes:

    [​IMG]

    na een minuutje grondig schudden heb je dit resultaat:

    [​IMG]

    daarna was het tijd om nieuwe 'rubbertjes' rond de nippels te plaatsen teneinde de tank water(fuel)dicht te krijgen.

    Daarna ook een paar eindjes nieuwe fuel line geplaatst en de tank is ready for use :D

    [​IMG]

    Eventjes terug in het chasis plaatsen om te zien wat voor resultaat we tot nu toe hebben:p

    [​IMG]
     
  19. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    zonde

    Hallo,
    nog even enkele bedenkingen:
    als ik de restauratie tot nu toe overkijk heb ik al heel veel geluk gehad:
    heel veel onderdelen en stukken waren in een relatief goede tot zéér goede staat...
    Daardoor ging het werk redelijk vlot vooruit,het zal echter een paar andere mouwen worden als ik aan de voorbouw begin en de plaatsing van de electronica.Van de voorbouw heb ik nmlk géén enkel stuk.Dus dat wordt het net afschuimen en geduld (héél véél geduld) hebben om de missing parts te vinden.Maar dat is eigenlijk ook deel van de fun,nietwaar;)
    Volgende keer de tuimelschijf en links..grtz Dimitri
     
  20. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Evt zelf (na)maken?
     

Deel Deze Pagina