Restauratie maquette stad Nieuwpoort.

Discussie in 'Diorama's' gestart door Jan Blonk, 17 jan 2021.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Stephan, Henk, Maarten, dank voor de complimenten.
    Dat scherm is inderdaad ook wel nodig. Maar boven blijft het open.
    Tot de restauratie lag er een glasplaat op en daarmee werd veel stof van de maquette weggehouden.
    Ik begreep dat hierover tussen de historische kring en de tentoonstellingsbouwer nu ook discussie is geweest.
    Voor de presentatie met het lichtspel is dit natuurlijk beter en we zullen afwachten hoe het gaat met het onderhoud.

    Inderdaad heeft de spellingcorrector niet altijd door wat ik wil zeggen….. .
    Nee, Maarten, ik ga er verder geen groen meer opzetten. Die afwisseling vind ik zo ook wel goed.
    En mijn huis staat er niet op. Dat is nl. gebouwd nadat het huis/ boerderij/ bakkerij die er stond was afgebroken. Dat vorige huis staat er wel op….
    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2021
    MarcT en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je hebt een prachtig resultaat neergezet Jan, en heel mooi dat de maquette zo'n deftig plaatsje heeft gekregen in het museum
     
    MarcT, vGenLheftruck_Maarten en Jan Blonk vinden dit leuk.
  3. EUSIV

    EUSIV Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2021
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Nootdorp
    Mooi om te zien hoe deze maquette weer tot leven is gebracht. Dank ook voor het delen, ik heb dit met veel plezier gevolgd en ben benieuwd naar de foto’s van het totale eindplaatje. :thumbsup:
     
    vGenLheftruck_Maarten, MarcT en Jan Blonk vinden dit leuk.
  4. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nu we toch bezig zijn. Terwijl ik werkte aan deze Nieuwpoort maquette werd mij gevraagd of ik ook mogelijkheden zag om een kleine oudere maquette van het slot Langerak (is hier om de hoek in het oosten) op te knappen.
    Die was ooit uit het zicht verdwenen, maar recentelijk weer opgedoken….
    Dat zou dan gebruikt gaan worden in een “vossenjacht” in ons stadje als educatief uitje voor mbo studenten.
    Zo veel werk was het niet en als ik daarmee kan helpen…..

    Maquette was beschadigd, erg vervuild, en miste onderdelen zoals een dak en een paar dakkapellen
    Ik heb geen beelden van het restauratie werk, maar wel van het eindresultaat.

    Van het oorspronkelijke slot is niets meer over. De bouwstenen zouden zijn gebruikt voor een van de herbouwingen van ons stadje Nieuwpoort. Wel zijn de restanten van de “rechthoekige” slotgracht nu nog aanwezig en ook de contouren van het slot zijn kunstmatig aangelegd. Dit geheel is nu een vrij toegankelijk parkje geworden.
    Bijzonder aan dit slot vind ik dat de toegang van het woongedeelte aan de rechterkant alleen bereikbaar was via twee bruggen. Was blijkbaar nodig…..

    16FCD0D1-A464-442C-B2B4-AEC109E8064F.jpeg
    Ook dit kleine tafereeltje van ca 50 x 60 cm krijgt nu een plekje in het museum….
    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2021
    ozy, Herby63, Bert V en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Prachtig Jan!
    Grtjs,Marc.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    Giessenburg
    Het ziet er prachtig uit Jan, ze zullen er blij mee zijn.

    Groet, Jan.
     
    MarcT en Jan Blonk vinden dit leuk.
  7. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Screenshot from 2021-12-08 23-26-29.png
    Dat van die toegang via twee bruggen was ergens zo rond de 13de eeuw vrij gebruikelijk Jan.
    Zie bijgevoegd screenshot van het 'Huys te Nuwendore' bij mij in de buurt.
     
    MarcT, Jan Walpot, Jan Blonk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.029
    Locatie:
    Woudrichem
    Mooi dat de maquette zijn definitieve opstelling krijgt. En dat dit imposante werk bijna klaar is.
    Ik kom zeker een keer langs want ik heb wel iets met maquettes.
    Enne ….. bij een Wourkummer moet je ook niet over ‘zijn dorp’ hebben. Net als Nieuwpoort een mooie niet al te grootte VestingSTAD.
    Maar hebben niet zo’n schitterende maquette. Om trots op te zijn.
    Gr. Peter
     
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Peter, jullie nog geen stadsmaquette…..daar ligt dan een mooie uitdaging voor een toekomstig (groeps) project…en er zullen vast wel “stille” modelbouwers in je omgeving zijn die zoiets met elkaar zien zitten…
    Als je dan ook een goede publieke bestemming voor maquette hebt dan is via de juiste kanalen daar ook wel subsidie voor te regelen….
    Ons project voor Kinderdijk is ook zo opgestart…..maar iemand moet het initiatief nemen….
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2021
    MarcT, Jan Walpot, P Voogt en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Vandaag is dit korte filmpje openbaar gemaakt op de Facebook pagina van de historische kring.
    Daarin wat bewegende beelden van het “werk” en de plaatsing in het museum.



    Alle eer voor deze film komt toe aan een van de vrijwilligers van de stichting, dhr. van Krieken., die mij tijdens het werk vanaf het voorjaar is gevolgd.

    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2021
    MarcT, Stoompomp, ozy en 8 anderen vinden dit leuk.
  11. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.029
    Locatie:
    Woudrichem
    Mooi hoor, Jan.
    Zo met bewegende beelden krijg je een nog betere indruk van het geheel. Daar kunnen jullie trots op zijn.
    Gr. Peter
     
    MarcT, Jan Blonk en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  12. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    MOOI man (sorry) Jan.
    Ik sluit me aan bij de vorige "spreker".

    Ik dacht nog, de plaat er boven houd natuurlijk stof tegen waardoor het er lang goed blijft uitzien.
    Daarboven op met lampen schijnen is geen optie.
    Maar wat, als je op de plaatsen waar een lamp komt een cirkel er uithaalt?

    Dan kan de warmte er iig uit, het lichtspel kan doorgaan en er valt minder stof op.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Maarten. Er zijn/worden geen lampen in de maquette zelf verwerkt.
    Alle verlichting komt van een computer gestuurde projector boven de maquette.
    Wanneer een plek op de maquette extra wordt belicht, wordt tegelijkertijd op het verticale scherm erachter daarover text en uitleg gegeven.
    Voor het publiek is het zeker mooier zonder een glasplaat, maar ofdat de schoonmakers er blij mee zijn…..
     
    MarcT, P Voogt, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    Het klinkt steeds interessanter!
     
  15. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De regionale pers heeft er ook “lucht” van gekregen.
    Nog voor de officiële opening is er pagina groot aandacht gegeven aan “ons” nieuwe museumpje.
    En omdat de maquette als een van de eerste objecten is opgesteld, is deze gekozen als middelpunt voor een eerste perspresentatie.
    940D4634-D228-4381-A678-C093318F03F1.jpeg

    De glazen rand is hier al aangebracht, maar ik ben zelf nog niet zo zeker dit nu voldoende bescherming gaat bieden tegen kleine handjes. We gaan het zien….voorlopig staat het wel mooi.
     
    MarcT, ozy, k-k en 8 anderen vinden dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bescherming tegen kleine handjes, is gewaarborgd, zolang de kinderen niet opgetild en over de opstaande rand worden getild.
    Dat jullie gekozen hebben om geen bovenplaat te gebruiken is een goede beslissing.
    Bij mijn overslagbedrijf stond er een grote maquette, ca. 4 x 4m, van het terrein.
    Hierover werd een dichte kap gezet, tegen het ertsstof.
    Nadeel, door de lampen boven de maquette kreeg je hinderlijke weerspiegeling op de bovenplaat en konden toeschouwers niet het hele terrein/maquette overzien.
    Veel succes met het project en ik wens het gehele team een voorspoedig en gezond 2022 modelbouwjaar.
    Groet. Henk.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Henk , dank je wel voor de goede wensen.
    Maquette Nieuwpoort is voor mij nu wel gedaan. Alleen bij de officiële opening ben ik nog van de partij, en dan hoop ik dat oorspronkelijke bouwer er ook bij kan zijn.

    Maar ik zal me niet vervelen in 2022, want ons “Wisboomgemaal - project geeft voorlopig nog meer dan voldoende werk….

    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2021
    MarcT vindt dit leuk.
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Vandaag de grote dag. De officiële opening van het museum met speciale aandacht voor de functie van Nieuwpoort in de oud Hollandse waterlinie.
    Dus ook de eerste officiële presentatie van de maquette. incl de lichteffecten.
    De maquette staat bij de ingang (die is achter de achtergrondwand) is het eerste dat je van het museum ziet.
    Vanaf morgen voor iedereen open..

    Het stadhuis van Nieuwpoort is uniek omdat de sluis om het achterland onder water te kunnen zetten is ingebouwd binnen de muren van het stadhuis.
    Dit was speciaal gedaan om te voorkomen dat boze boeren uit de polders dit zouden willen tegenhouden. Compensatieregelingen bestonden toen niet, en als de boel onder water zou worden gezet , waren ze alles kwijt…… Dat de boeren dit niet zouden waarderen is daarom niet zo verwonderlijk….
    Uiteindelijk is dit nooit gebeurt….wel is er een paar keer wateroverlast geweest door hoog water in de rivier, maar de oude waterlinie is als verdedigingswerk nooit ingezet. Als veilige opvang tegen het hoge water heeft Nieuwpoort is het wel nuttig geweest. Dit alles passeert in het verhaal dat op het scherm achter de maquette wordt geprojecteerd.

    Moeilijk om goed op de foto te zetten omdat de “lichtshow” van 3 minuten doorloopt en steeds verandert, maar toch een poging met een paar “stills”.

    Op dit moment wordt de stroming van het water uit de rivier naar de polder uitgebeeld. Met het stadhuisje ( nu het museum..) uitgelicht in het midden van de water-stroom.
    F0B1B89B-3456-4EC0-9CDB-3B4ECD909FDF.jpeg

    Belichting van het stadje binnen de wallen. Op de achterwand een projectie van beeld van de walvisvangst waar Nieuwpoorters in het verleden nogal mee bezig zijn geweest.
    9FB265FC-4F4D-4A85-A028-802C78EBE3C1.jpeg

    Hier de belichting van de wallen als verdedigingswerk.
    De typische vormen van de bastions zijn een steeds terugkomend visueel thema in het museum.
    E8BF597B-9AAE-40EC-B3A2-41F5E0A15F1C.jpeg

    Gr. Jan Blonk
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2022
    ozy, bram1324, Jan Walpot en 11 anderen vinden dit leuk.
  19. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.029
    Locatie:
    Woudrichem
    Proficiat met dit hoogtepunt. Het komt best goed over op de foto’s, Jan. Ga binnenkort proberen eens langs te komen.
    Gr. Peter
     
    MarcT vindt dit leuk.
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dank je wel.
    Je bent welkom…openingstijden … woensdag t.m zaterdag van 13.30 tot 17.00 uur. ( en een donderdagavond per maand)
     

Deel Deze Pagina