Restauratie "Multiplex Nimbus"

Ik heb van een mede clubgenoot en vriend een zweefvliegtuig meegekregen. Het is al een oudje, en ik heb beloofd hem te restaureren en er een bouwverslag van te maken in ruil.

Zo kwam hij binnen:
img0280q.jpg

En uitgepakt:
img0281x.jpg

Er staat Nimbus onder de cockpit, maar ik weet het niet zeker. Ik heb nog nooit een nimbus zonder T staart gezien.

Ik ga met de romp beginnen/ de vleugels zien er redelijk uit. Hierbij een paar plaatjes van de te repareren romp/schades.

img0282vf.jpg

img0283sq.jpg

img0284b.jpg

img0285cf.jpg

img0286xl.jpg

img0287dk.jpg

En een gratis mooie oude servo. die laat ik zitten voor de nostalgie:

img0288ix.jpg

En het aanstuur mechanisme voor de rolroeren... Misschien herkent dan iemand het merk en type van de kist door de constructie?
img0289p.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb niet zo heel veel ervaring met het restaureren van glasvezel, ik ben meer een houtbouwer. Ik dacht te beginnen met het wegschuren van de coating ter plekke van de scheuren, zodat ik kan zien of de glasmat beschadigd is of alleen de coating.
Misschien zitten er hier mensen met meer ervaring die beter weten hoe je zo'n glasromp project moet aanpakken?
Mijn idee is om de coating te verwijderen, reparaties/verstevigingen uit te voeren en dan de romp plamuren en opnieuw professioneel te laten coaten.

Ik zal hem morgen in de tuin in elkaar zetten. Misschien herkent iemand dan wat voor kist dit is. Ik nijg zelf naar een Multiplex model, aangezien de rolroer constructie erg multiplex overkomt.

Laatst bewerkt:
Hallo Justin,
Ik weet niet wat het is - maar ik denk wel dat als je je restauratie in het zweefvlieg-forum zet je veel meer respons krijgt. Er zijn daar héél veel mensen die zich met oude zwevers bezig houden.
Misschien even aan een moderator vragen?

Ziet er trouwens uit als een aardige lap werk :yes:

Overigens weet ik bijna zeker dat het hier gaat om een Nimbus van Carrera

Carrera%20Nimbus1-3m-5.jpg

2xCarrera-Nimbus.jpg

Volgens mij heb je een bijzonderheidje te pakken!

Laatst bewerkt:
Als het een Nimbus van Carrera is...ik heb daar een origineel stickervel van (zat in een doos die ik van iemand gekregen heb). Ik ga even zoeken, als je hem wilt hebben hoor ik het wel

Nimbus

Dit is 100 procent zeker geen nimbus van Carrera. Die hebben een ferran romp. Dat is een materiaal wat erg lijkt op plastic emmers, alleen heeft het dan een vettig laagje. Ik weet het zo zeker omdat ik er hier eentje heb. Het lijkt mij eerder een multiplex alpha.
Max

Multiplex had en Nimbus van 3500 mm en een romplengte van 1380 mm. Bouwbeschrijving en tekeningen heb ik digitaal.

Ruud

Dit is 100 procent zeker geen nimbus van Carrera. Die hebben een ferran romp. Dat is een materiaal wat erg lijkt op plastic emmers, alleen heeft het dan een vettig laagje. Ik weet het zo zeker omdat ik er hier eentje heb. Het lijkt mij eerder een multiplex alpha.
Max

Je hebt gelijk! Het lijkt wel verdacht veel op een alpha, die heeft wel een gfk rompje!

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Aangezien het vandaag maar niet droog wilde worden in Zoetermeer heb ik mijn vrouw lief aangekeken of ik hem in de Huiskamer op mocht bouwen.

Nu kon ik hem ook mooi opmeten. Spanwijdte is 3,48m

Hierbij de foto's

img0291p.jpg

img0292ig.jpg

img0293bs.jpg

img0294ex.jpg

img0295ng.jpg

img0296qf.jpg

Het is in ieder geval een traditionele ribbenvleugel.

Laatst bewerkt:
Alleen mis ik dit gedeelte op de staart:
Dat zit er bij mij niet op. (de vorm van het stabilo)
a1167757-0-IMG_0337.jpg

Laatst bewerkt:
Voordat ik aan de restauratie van de romp begin...
Ik wilde de slechte plekken bloot schuren om te kunnen zien of de schade oppervlakkig is of dat de glasmat zelf beschadigd is.
Kunnen de ervaren bouwers hier bevestigen of het een goede methode is? Of heb ik kans de romp zodanig te verzwakken dat ik het erger maak?

Back