Restauratie "Multiplex Nimbus"

Ha, Justin, die zwever bedoelde je dus! Inderdaad een mooi model (of het nu een alpha is of niet!). Als het echt glasvezel is, kun je de romp waar mogelijk van binnen uit versterken. Ook kun je de beschadiging van buitenaf glooiend wegslijpen en daarna repareren met een matje en plamuren. Ik kan mij herinneren dat Dirk Schipper hier ooit eens iets over heeft geschreven in een topic. Zal eens zoeken.

Bij de action kun je trouwens bio ethanol kopen voor 1,60 per liter. Daarmee kun je perfect epoxy verdunnen en zo makkelijker en lichter verwerken :).

Alleen het stabilo steekt zo raar uit aan de voorzijde. Hoort dit zo?

Laatst bewerkt:
Lijkt me niet. Ik denk dat je de inmiddels beproefde restauratie methode moet gaan gebruiken:

- Romp helemaal kaal schuren, best nat doen, met waterproof schuurpapier

- Schade repareren met epoxy/glasmat

- rompje spiegelglad schuren

- Spuitplamuur op de romp spuiten

- weer spiegelglad schuren

- bovenstaande twee stappen herhalen totdat je rompje echt helemaal naar wens is.

- afspuiten met hoogglans lak

- blanke lak er overheen

Hels karwei, maar het resultaat is als nieuw!!

Succes!

Just my 2 cents...

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Het is geen Nimbus, de 1:1 heeft een T-staart en voorzover ik weet die van Graupner ook.

Arjan, de eerste versie (de Nimbus1) had dezelfde romp als de Cirrus en dus ook een kruisstaart. Latere. Versies van de Cirrus en de Nimbus kregen een T-staart. Om het haakeffect van de lange vleugels enigszins te compenseren werd er wel een groot richtingsroer aangeplakt. De graupner bouwdoos is -voorzover mij bekend- gebaseerd op de mini nimbus. Dat was een 15 meter versie.
Max

Kijk in onderstaande link maar eens, een boeiende verhandeling over Schempp Hirth. De Minimoa is ook een SH vliegtuig

http://www.schempp-hirth.com/fileadmin/Pdfs/intern_pdf/2010/75_Jahre_E_T1.pdf

Laatst bewerkt:
Ah okay. Was iets tekort door de bocht. Wat ik weet is dat er één experimentele Nimbus 1 is gebouwd, de serie heette Nimbus 2 en had een T-staart.
Er staat hier trouwens een heel aardig verhaaltje. De Nimbus 1 was bijna niet te vliegen en is ook al snel verloren gegaan....wel grappig dat daar in de Schemmp-Hirth folder met geen woord over wordt gerept :-)

Lijkt me niet. Ik denk dat je de inmiddels beproefde restauratie methode moet gaan gebruiken:

- Romp helemaal kaal schuren, best nat doen, met waterproof schuurpapier
.........

Mijn toevoeging: verf verwijderen heb ik op mijn glasvezel ASW romp gedaan met verfafbijt. Daarna met water wegspoelen. Scheelt een stuk want je gaat heel wat schuren!

Is het proberen waard!

Jacob Bos

Laatst bewerkt:
Windspiel van Rowan

Heb hier nog een mooie bouwdoos liggen van iets die daar bij aanleunt.

Zie ook.

Google Afbeeldingen resultaat voor http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=656308&stc=1&d=1307703319

full
Het lijkt allemaal wel verdacht veel op elkaar!

Laatst bewerkt door een moderator:
gel coat?

Voordat ik aan de restauratie van de romp begin...
Ik wilde de slechte plekken bloot schuren om te kunnen zien of de schade oppervlakkig is of dat de glasmat zelf beschadigd is.
Kunnen de ervaren bouwers hier bevestigen of het een goede methode is? Of heb ik kans de romp zodanig te verzwakken dat ik het erger maak?

Hallo,

Het lijkt mij zo op de foto's te zien dat er gelcoat op de romp zit en dan moet je niet al te veel weg schuren.

Ik denk dat je dit zeker moet weten voor je verder gaat, want gelcoat gaat er niet af met afbijt o.i.d.

groet

Terence

volgens mij geen multiplex ALPHA, want die romp lijkt me wat forser (ben net gaan kijken naar de mijne.
maar ik kan me vergissen...
METEN IS WETEN!

Het is wel degelijk een Multiplex Super Alpha, span 340 en een beetje, epoxy romp. Het was mijn eerste radiobestuurde model. Uitstekende beginnerskist.

Ik ben al een heel eind met het kaal maken van de slechte plekken in de romp, en het lijkt allemaal mee te vallen, je schuurt het er zo vanaf. Volgens mij is alleen de gelcoat aangetast. Er is 1 plekje dat zacht aanvoelt en dat zal ik vol laten lopen met 24h epoxy omdat ik er niet bij kan met een glasmat van binnenuit omdat het achterin de romp zit.
Ik zal het wel zien hoe het ermee staat en wat ik nog moet doen als ik de romp helemaal kaal heb.

De vleugels zijn gelukkig nog redelijk goed (ik heb geen ribben tekeningen), ik moet alleen een paar bouwfouten en een lelijk uitgevoerde reparatie herstellen.

Het hoogte roer zal ik wel opnieuw maken mbv de tekeningen die ik van Ruud heb gehad. want deze zijn niet recht (meer?)

Bij de tekeningen die ik van Ruud1970 heb gekregen zat een Ergänzungsplan met modificaties die gemaakt kunnen worden. Met onder andere een Störklappe.

full

Ik wilde deze graag inbouwen (maar dan gewoon met een servo in de vleugel) Maar ik kom er niet goed uit hoe ik de tekening nou moet lezen.

S11 zijn scharnieren, S2 een balsa eindlijst en S3 1.5mm Triplex

Beweegt nou alleen S2 omlaag gezien de hevelstand (S1) en roerhorn (S7) locatie? Waarom zou je S3 dan van triplex maken?

Of klapt S3 naar boven... scharnierend aan de achterlijst S2 wat mij erg link lijkt omdat de kracht die nodig is om hem weer dicht te klappen zo wel erg hoog is?

Is er iemand die de MPX super alpha heeft gehad met deze modificatie en mij kan vertellen hoe de verstoorder eruitziet?

I
Bij de tekeningen die ik van Ruud1970 heb gekregen zat een Ergänzungsplan met modificaties die gemaakt kunnen worden. Met onder andere een Störklappe.

Ik wilde deze graag inbouwen (maar dan gewoon met een servo in de vleugel) Maar ik kom er niet goed uit hoe ik de tekening nou moet lezen.

S11 zijn scharnieren, S2 een balsa eindlijst en S3 1.5mm Triplex

Beweegt nou alleen S2 omlaag gezien de hevelstand (S1) en roerhorn (S7) locatie? Waarom zou je S3 dan van triplex maken?

Of klapt S3 naar boven... scharnierend aan de achterlijst S2?

Is er iemand die de MPX super alpha heeft gehad met deze modificatie en mij kan vertellen hoe de verstoorder eruitziet?

Justin als je in het draadje van de LS1 van Multiplex kijkt zie je dezelfde stoorkleppen
http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/korhorn-albums-ls-1-picture67114-2011-0509image0001.jpg

Of deze voor het hele draadje
multiplex-ls-1-vintage-zwever

groet

Terence

Als ik het goed zie is er dus een deel boven en onder de vleugel dat naar beneden/boven draait. Hiermee zou de aanwezige kracht dus weer gereduceerd worden denk ik...

Klopt, hier kan je het goed zien bij de LS-1. Ik had dit systeem nog nooit eerder gezien, maar ik vind het wel een mooi systeem, een soort van crow flaps. (en redelijk makkelijk om later toe te voegen)
full

Back