Restauratie [onbekend] zwevertje

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 14 mrt 2013.

  1. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Gouda
    Het vliegen (besturen) is geen exacte wetenschap maar een gevoel, mogelijk gebaseerd op wetenschap, maar dat hoeft niet. Is zelfs zeker geen garantie.
    Het vlieg gevoel is wel een onderdeel van de wetenschap, maar minder hard dan van het vliegtuig zelf.
    Het vliegtuig is wel exact wetenschappelijk te benaderen, niet dat we daar alles al van weten, vooral niet van modelvliegtuigen. :rolleyes:


    Binnen redelijke marges:
    Met een voorlijker zwaartepunt zal een vliegtuig snelheids-stabieler vliegen, maw het vliegtuig bepaald de snelheid en je moet wat meer sturen om daar verandering in aan te brengen.

    Met een achterlijker zwaartepunt zal de snelheids-stabiliteit minder zijn, het blijft doorgaan ook al is de snelheid op dat moment niet wat de vlieger wil. Maar het vliegtuig zal wel beter reageren op stuurinput en je moet er als vlieger ook constant mee bezig blijven.

    Bij het rustig thermieken wordt vaak de eerste situatie gewenst, bij kunstvlucht bv de tweede.

    Rick
     
  2. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Maar dat lijkt me dus weer bij grotere zweverts toch ? Want met bijvoorbeeld de ammehoela "am hang" wil je echt elke "blob" opstijgende lucht meepakken...en die zijn soms maar een paar meter in doorsnede.... en dan wil je toch op de vierkante meter ff snel een rondje draaien terug de bel / blob in....

    naja...voor elk kistje en situatie een instelling lijkt me ?
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Helaas niet gevlogen al was het perfect weer idd. Druk met solliciteren en zolder geweest...en mn nieuwe ammehoela...ik ben wel toe aan een eigen zwiepding. Ben wel even op het veld geweest...'t was weer druk met "gastvliegende midden nederlanders" :D Gezellig was het.

    Rob had een zwevert meegenomen voor de "ruil" een simprop (met van die kantelkleppen aan de achterlijst....2,7 m oid) Zag er leuk uit, en is lkkr vintage. Ik begrijp van Slijm dat ie inmiddels in zijn auto ligt ? Naja ik hoor het wel, hebben we weer wat op te knappen !

     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2013
  4. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.203
    Locatie:
    Schoonhoven
    Een Hurricane?
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.147
    Locatie:
    away
    Dat iemand Belgisch Kampioen is zegt mij niet zo heel veel. Gelijk het eerder gegeven voorbeeld van de Formule 1 auto van Lewis Hamilton. Je kunt zijn afstellingen wel over nemen maar tenzij je net zo goed kunt vliegen als de Belgisch kampioen loop je kans dat het je meer ellende dan winst oplevert.

    Nee, dat doe ik niet. Lees het stukje van Drela. De voor- en nadelen blijven bestaan. Het is maar net waar jouw grootste belang ligt. Ik beschik niet over de vaardigheden van uw Kampioen dus ik ga voor het voorlijker zwaartepunt in turbulent weer :)
     
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik kan em niet vinden op inet....al weet ik dat de naam op de vleugel staat.....Geen hurricane. Pendelhoogteroertje.....hmmm ff verder zoeken
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.147
    Locatie:
    away
  8. fireforx309

    fireforx309 Guest

    jouw woorden wel arjan... dat is net het tegenovergestelde...
    maar zoals ik zei, ieder heeft er zo zijn mening over.

    maar weer OT: @franck, heeft mees al eens geknuppeld met het CG waar het nu ligt?
    hij zal ook aangenaam verrast zijn!
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.147
    Locatie:
    away
    Je leest erg slecht of je probeert mijn ongelijk te bewijzen, dus bij deze mijn laatste reactie over dit punt, nu met de accenten net wat anders zodat je hopelijk begrijpt dat ik helemaal niet het tegenovergestelde zeg:

    Het voordeel van een voorlijker zwaartepunt is dat je mooi langzaam rondjes kunt draaien zonder bij de kleinste stuurfout 10 meter naar beneden te mieteren.

    Jouw kampioen maakt geen stuurfoutjes dus hij heeft dit voordeel niet nodig
    (let op: dit is geen cynisme, dit is echt gemeend! Daarmee is hij immers kampioen geworden).
    En dus kiest hij voor de voordelen van een achterlijker zwaartepunt. Als je iets minder begaafd bent gaat het nadeel van een CG verder naar achter zwaarder wegen: Glider will not hold pitch trim, but will tend to stall or dive at the slightest disturbance. Lots of work is needed to constantly twiddle with the elevator. In turbulent thermals you have to fly faster than ideal to avoid occasional stalls.

    Mijn stelling was en is dat het overnemen van de extreme instellingen van een kampioen voor 95% van de vliegers GEEN betere prestaties oplevert omdat juist die "occaisional stalls" je zoveel hoogte kosten.

    Je mag zeggen wat je wilt, ik ga er verder niet op reageren.
     
  10. fireforx309

    fireforx309 Guest

    zucht... dit bedoelde ik laatst franck!

    vergeet wat ik zei ;) gewoon lekker vliegen met roodkapje en zoeken naar de afstelling die je ligt... of dat nu op 10% is van de LE of op 95%... tenslotte is loopings trekken ook leuk!

    dan lopen we tenminste niet te mopperen! ;)

    nog even iets anders franck, heb je de haak mee verplaatst nu het CG verschoven is? of staat ie nog op dezelfde plek? zo ja, dan ga je een heel stuk minder hoog raken omdat hij te ver naar voor staat.
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.147
    Locatie:
    away
    Fijne constructieve manier van communiceren.
    Gegroet.
     
  12. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ik was het met je eens, en geef gewoon een voorbeeld van hoe het kan schelen van piloot tot piloot.... kom je gewoon weer mierenneuken...
    dus ik ga er niet meer verder op in... iets wat jij ook niet ging doen, of heb ik je woorden nogmaals "verkeerd" gelezen?

    laten we de boel verder ontopic houden? beste vrienden gaan we zeker niet worden.
     
  13. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Maarssen
    Even een reminder mijnerzijds;


    Planck_Franck:

    "Belangrijkste is dat we veel lol heben. En dat lukt behoorlijk.:D"



    Huey:

    "En zo ist helemaal !"


    Nu iedereen weer :eek:ntopic: !!!
     
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Amai ! Nu ben ik verdikkie weer de naam van de vintage simprop zwevert kwijt !! En hij lag net naast me..mgoed, Slijm gaat 'em opknappen dus die is van m'n bord. Wel nu even de electro uhu wat voorrang geven , want die is onderdeel van de ruil.

    Ik merk hierboven dat sommige zaken net als een zwaartepunt gevoelig liggen ?
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2013
  15. fireforx309

    fireforx309 Guest

    weet jij nog waar te beginnen maat? een asw, een ammehoela of 17, een dynamite (mss 3?), een uhu :cool::offtopic:
     
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    multitasking, multitasking.....komt helemaal goe maat!
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2013
  17. secondelijm

    secondelijm

    Lid geworden:
    7 dec 2012
    Berichten:
    20
    Locatie:
    benschop
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Cest ca!!!! dat is hem idd...

    Weer een stoffig vintage zwevertje van de zolder gehaald en hop de lucht in !!! Zweven !!!
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2013
  19. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    gevonden ! Roodkapje is een Sinbad Supreme !

    Eindelijk rust ;-)

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina